Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni pääsi yliopistoon ilman yo-todistusta?

Vierailija
11.08.2013 |

Tässä yksi, ja vielä huippupistein pääsin. Olin aivan varma että en pääse koska sitä lukion tärkeyttä on hehkutettu juniorista saakka. :) Nyt kuitenkin olen ottanut opiskelupaikan vastaan, ja lehtorin kanssa juteltuani minulle selvisi, että aika moni lukiosta suoraan tuleva ei omaa vielä omaa näkemystä, vaan aika pitkälle kirjoitellaan esim. esseet siten että paljon on kyllä teoriaa ja asiaa, mutta omaa pohdintaa ei ollenkaan. Kuulema "muualta" kuin lukiosta tulevilla omaa pohdintaa saattaa olla liikaakin, mutta ei ole sitten sitä koekysymystä ymmärretty oikein ja asiaa ei ole tarpeeksi. Ts. vastataan "ohi kysymyksen". Ilmeisesti näiden kahden yhdistelmällä pääsee sisään, ja ainakin omalta kohdaltani se hillitön lukeminen pääsykokeisiin auttoi sen teorian omaksumisessa, ja se totaalinen black out-pääsykokeessa siihen omaan pohdintaan. :D Pakko oli pohtia itse kun yksinkertaisesti loppui matsku päästä. :D

Mutta olisi kiva lukea onko toisia "lykästänyt" pääsykokeissa vaikka ylioppilaaksi ei olekaan itseään lukenut. :)

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon, että mm. farmaseutit ovat todella usein amispohjalta, vaikka yliopistossa opiskelevatkin. Siskoni opiskelee farmaseutiksi ja yllättävän moni on koulutukseen hakenut amiksen papereilla ja päässyt sisään. Luulisi, että myös teknillisiin yliopistoihin pääsisi aika sutjakasti ilman YO-todistusta.

Vierailija
22/53 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

K

Vierailija
24/53 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo yo-todistusta.

Valmistuin oppisopimuskella merkonomiksi 2002. Amk pääsin 2004, josta valmistuin 2009. Sitten olin töissä ja työttömänä. Sitten opiskelin aikuislukiossa muutaman kurssin äikkää huvikseni. Sitten suoritin avoimessa aineeni perusopinnot 25 op.

Pääsin lukemaan historiaa valintakoekiintiössä. Sisäänpääsyprosentti oli 7 % pääsykokeissa olleista. Oon tosi ylpeä itsestäni ja mielissäni :)

Opinnot sujuu hyvin. Mulla kans 2-5, enimmäkseen 3-4. Teen pelkän maisterin, mutta vaativat aineopinnot ja  kandin silta-opintoina. Sain sen valmiiksi kesällä. Nyt alan tässä gradua väsäileen. Aloitin 2013 syksyllä ja valmistua olis tarkotus 2015 syksyllä. Teen myös yhden lyhyen sivuaineen jonka kerkesin aloittaa ennen kuin selvisi, että ei mun tarttis sitä tehä. Mutta samapa tuo luennolla istua ja idlata :)

Vierailija
25/53 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/53 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen väylän kautta aion päästä. 180 op kasassa, todistuksessa kaksi kolmosta, suurin osa 5 ja jokunen 4. Kandin opinnot on kasassa. Varsinaisena opiskelijana saan maturiteetin jälkeen kandidaatin tutkinnon. Sitten maisteriopinnot vuodessa. Opiskelu on ollut tosi helppoa! Aivan naurattaa, kuinka toisenlaiseksi kuvittelin yliopisto-opiskelun..

Vierailija
27/53 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäähän sun tehdä myös kandin työ, ei pelkkä maturiteetti? (ja kutsutaanko sitä jossain yliopistossa vielä maturiteetiksi??)

Vierailija
28/53 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 04:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 23:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:11"]

Yliopistoon päässeet ammattikoululaiset menestyy yleensä hyvin, alkaen valintakokeesta. Tämä on yliopistoissa tiedostettu fakta. Minä olen yksi näistä.

Tervetuloa joukkoon ja menestystä opiskeluihin.

[/quote]

Millä tasolla tiedostettu? Käsittääkseni yliopistot ei kauheasti keräile tilastoja siitä, mitä koulutuksia ihmisillä on kun sisään pääsevät, puhumattakaan siitä että jotenkin seurattaisiin sitä, miten se aikaisempi koulutus korreloi opintomenestyksen kanssa. 

[/quote]

Päinvastoin, niillä on tieto siitä millä koulutuksella on hakenut sisään ja valintakoemenestyksestä.

[/quote]

Olen ollut yliopistolla töissä muutama vuosi sitten ja ainakaan silloin ei tuollaisia seurattu. Valintatoimisto tms. tsekkasi sen, että henkilö oli hakukelpoinen ja laski mahdolliset lähtöpisteet tutkinnosta. Itse työskentelin tiedekunnassa ja me tietysti järkättiin valintakokeet ja laskettiin niiden pisteet yhteen lähtöpisteiden kanssa. Mutta ei meillä enää ollut tietoa siitä, mikä sen hakijan aikaisempi tutkinto oli, meidän kannalta tärkeää oli vain se, oliko hakija hakukelpoinen ja montako pistettä sai aiemmasta tutkinnosta. Useimmiten sisäänpäässeiden pistemäärät on myös niin lähellä toisiaan (ja kun osa valitaan yhteispisteiden ja osa pelkän valintakokeen perusteella), ettei niistä jää mieleen, kuka on ollut tosi hyvä valintakokeessa. Ehkä valintakokeen tarkastajalle jää mieleen joku yksittäinen tosi hyvin vastannut, mutta hänellä varsinkaan ei ole mitään tietoa vastaajan aikaisemmasta koulutuksesta.

Aika harvat oppiaineet/laitokset seuraa opiskelijoiden arvosanoja, opintopisteiden kertymistä tietysti seurataan. Mutta arvosanoilla mitattavaa menestystä ei seurata. Muistaakseni siinä opiskelijarekisterissä, johon suoritukset tallennetaan, ei ole mitään mainintaa siitä, millä perusteella opiskelija on päässyt sisään (mikä pohjakoulutus ja onko esim. avoimen väylä), joten aika uskomattomalta tuntuu että pohjakoulutuksen ja opintomenestyksen välistä suhdetta pystyttäisiin seuraamaan. Saattaa tietysti olla että tämä vaihtelee yliopistoittain.

Vierailija
29/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, joka pääsi maisteriksi asti enimmäkseen kirjallisilla lahjoilla varsinkin ulkomaankielisiin kirjoihin perustuvissa tenteissä. Pääsykokeessa auttoi kovasti se, että olin suorittanut sen aineen perusopinnot avoimessa.

Se pakkoruotsi oli minullekin paha, hätäisest sain juuri hyväksytyn ja se riitti.

Vierailija
30/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se mahdollisuus onkin, niin ei näitä tapauksia paljon ala, riippuu toki varmaan alastakin. Varmaan muutamia kymmeniä vuodessa per yliopisto. Eli sinänsä kyllä hyvä saavutus, koska useimmiten ne jotka jaksavat päntätä, menevät lukioon. Aika harvassa taitaa kuitenkin olla sellaiset teoreettiset lukijatyypit, jotka menisivät amikseen vaikka totta kai heitäkin on.

Vierailija
31/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin yliopistoon ilman mitään toisen asteen tutkintoa kesken lukion. Sittemmin tämä mahdollisuus on tosin kuulemma tukittu, vaikka millainen ihmelapsi olisi.

Vierailija
32/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin poikani ei ole kirjoittanut ylioppilaaksi, eikä ole suorittanut edes toisen asteen tutkintoa. Siitä huolimatta opiskelee Helsingin Yliopistolla matemaattisluonnontieteellisessä. Eka vuoden kurssit suoritettu kiitettävästi ja nyt näyttääkin siltä että valmistuu vauhdilla maisteriksi, miettii vielä onko kiinnostusta jatkaa tohtoriksi asti. Niin, maailma muuttuu..[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 23:25"]

Kyllä Yliopistoon pääsee. Ja pääsee aika helposti opiskelemaan fysiikkaa tai matikkaa. Siellä pysymyninen on sitten ihan eri juttu. Jos ei ole lukiota käynyt niin matemaattisluonteisissa aineissa ei pärjää kuukautta enempää vaikka lukisi joka päivää 10 tuntia.

[/quote]

Vierailija
33/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun nämä " tohtorismatemaatikot" vielä joskus työllistyisikin. Että loppuisi tamä meidän veronmaksajien kustantama ilmainen, ikuinen opiskelu. Veronmaksajia kaivataan, kiitos! 

Vierailija
34/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies pääsi. 

Mutta kyllähän se niin on, että lukio antaa siihen yliopisto-opiskeluun ihan erilaiset valmiuden kuin amis. 

Vierailija
35/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:39"]

Ja kun nämä " tohtorismatemaatikot" vielä joskus työllistyisikin. Että loppuisi tamä meidän veronmaksajien kustantama ilmainen, ikuinen opiskelu. Veronmaksajia kaivataan, kiitos! 

[/quote]

Matematiikan opettajilla on ainakin aika hyvä työllisyystilanne. Melkein kaduttaa etten aikoinani mennyt lukemaan matematiikkaa.

Vierailija
36/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta ihmistä joka ei ole ylioppilas, enkä tunne yhtään sellaista edes. Siis todella todella harvassa ovat sellaiset täällä yliopistolla.

Vierailija
37/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Löytyykö jostain tilastoja?

Vierailija
38/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:41"]

En arvosta ihmistä joka ei ole ylioppilas, enkä tunne yhtään sellaista edes. Siis todella todella harvassa ovat sellaiset täällä yliopistolla.

[/quote]

Hah.. Lisään siis etten yliopistolla ole tavannut yhtäkään opiskelijaa joka ei olisi lukion käynyt;) 

Vierailija
39/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:39"]

[/quote]

Matematiikan opettajilla on ainakin aika hyvä työllisyystilanne. Melkein kaduttaa etten aikoinani mennyt lukemaan matematiikkaa.

[/quote]

Mutta kun ne ei haluu muuttaa. Mä oon ikäni asunurt täällä, plääh. T. Epätoivoinen opejen rekrytoija

Vierailija
40/53 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Reps