Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon hahmotushäiriö haittaa älykkyystestin (Mensa) tulosta?

Vierailija
12.08.2020 |

Olen kuullut, että se saattaa tulokseen vaikuttaa, mutta osaisiko joku heittää arviota tai jotain ajatuksia, kuinka paljon?
Kerron vähän hahmotushäiriöni vaikutuksesta. Koulussa geometria oli selvästi huonoin osa-alueeni matematiikassa. Erityisen vaikeaa oli tajuta, kuinka kuvio käännetään peilikuvaksi ja miten palasia "käännellään päässä".
Lapsena oli vaikeaa oppia vasen ja oikea ja kellonajat. En vieläkään oikein tiedä vasenta ja oikeaa automaattisesti, ja suuntavaistoni on melko olematon. Myöskin sekoitan usein esim. junan lähtöaikoja niin, että luulen että se oli 13.24, mutta oikeasti olikin 13.54. En siis välttämättä näe numeroa vaan ilmeisesti keksin puolihuolimattomasti päässäni oman luvun, jos en keskity kunnolla. Inhoan joukkueurheilua, sekä osallistumista että seuraamista, koska en tiedä, mitä kentällä tapahtuu.
Autolla ajamaan oppiminen oli vaikeaa, ja jouduin yrittämään kirjallista koetta monta kertaa.
Muuta ei tule nyt mieleen. Enkä hae nyt tässä sitä, että muuten olisin älykäs ja saisin 150 pistettä, vaan voin alistua keskinkertaisuuteen kyllä. Haluan silti kysyä näkökantaa joltain sellaiselta, jolla avaruudellinen hahmottamiskyky on puolestaan hyvä: tuoko erityisen hyvä avaruudellinen hahmottamiskyky paljon etua Mensan testiin, vai onko esimerkiksi niin, että hahmottamiskyvyn on oltava normaalilla tasolla, ja loppu selittyy älyllä? Ovatko kuviot aina melko helppoja ymmärtää ja nähdä, ja vain ratkaisun löytämisen vaikeus vaikeutuu testin edetessä? Uskotko, että hahmotushäiriö tuo paljon miinusta vai vain vähän viivettä älykkyystestiin? Tai muita hyödyllisiä näkökulmia, jos tulee mieleen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös mensan testi perustu juuri hahmotuskyvyn mittaamiseen, ei mitään tekemistä älykkyyden kanssa.

Vierailija
2/8 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testi vaatii juuri sen, että pystyt kääntelemään kuvioita nopeasti päässäsi. Testissä on tiukat aikarajat, joten vaikka kuinka osaisit päätellä logiikan kuvioiden muuttumisen taustalla, et ehdi ratkaista tehtäviä tarpeeksi nopeasti, jos et pysty nopeasti hahmottamaan, miten kuvio muuttuu, kun sitä käännetään 90 astetta tai muutetaan peilikuvaksi tai jokin osa liikkuu neljäsosaympyrän ja toinen puoli ympyrää.

Olen itse valmistunut erinomaisin arvosanoin Aallon tefyltä, mutta en siitä huolimatta saa Mensa-tyyppisistä testeistä kuin jonkin verran keskiarvoa parempia tuloksia (tai no oikeastaan kohtuullisesti parempia, mutta selvästi alle Mensan rajan), koska en pysty kääntelemään kuvioita tarpeeksi nopeasti päässäni. Eikä minulla edes ole hahmotushäiriötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/8 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samoja juttuja kuin sinulla ap. Joudun muutamaan otteeseen tarkistamaan illalla moneltako pitikään aamulla töihin, kun ei kellonajat jää päähän. Saatan myös sekoilla päivämäärissä yms. Sama juttu urheilussa, en ymmärrä siitä mitään ja siksi en itsekään harrasta mitään joukkue-lajeja. Kaikki loogisen ajattelun kyvyt ovat minulta hukassa. Olen muuten ihan fiksu ja tunneälyä on sitäkin enemmän. Mutta päässälaskeminen tuottaa suurta tuskaa jos ei nyt tarvitse laskea 1+2 :D

Matikka, fysiikka, kemia, uskonto ja historia ei kiinnostanut pätkääkään ja kun ei ne vuosiluvut jää päähän. Kaupassa jos pitää laskea tuotteen alennus, ei siitä mitään tule.

Tein netissä älykkyystestin joka oli kylläkin ilmainen enkä tiedä kuinka luotettava, mutta herranen aika miten vaikeita ne kuviotehtävät oli! Kuka niihin jaksaa keskittyä. Meni ihan pipariksi.

Anteeksi ettei vastaukseni auttanut sinua yhtään, mutta halusin kertoa että toisia samanlaisia löytyy täältäkin 👍

Vierailija
5/8 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä samoja juttuja kuin sinulla ap. Joudun muutamaan otteeseen tarkistamaan illalla moneltako pitikään aamulla töihin, kun ei kellonajat jää päähän. Saatan myös sekoilla päivämäärissä yms. Sama juttu urheilussa, en ymmärrä siitä mitään ja siksi en itsekään harrasta mitään joukkue-lajeja. Kaikki loogisen ajattelun kyvyt ovat minulta hukassa. Olen muuten ihan fiksu ja tunneälyä on sitäkin enemmän. Mutta päässälaskeminen tuottaa suurta tuskaa jos ei nyt tarvitse laskea 1+2 :D

Matikka, fysiikka, kemia, uskonto ja historia ei kiinnostanut pätkääkään ja kun ei ne vuosiluvut jää päähän. Kaupassa jos pitää laskea tuotteen alennus, ei siitä mitään tule.

Tein netissä älykkyystestin joka oli kylläkin ilmainen enkä tiedä kuinka luotettava, mutta herranen aika miten vaikeita ne kuviotehtävät oli! Kuka niihin jaksaa keskittyä. Meni ihan pipariksi.

Anteeksi ettei vastaukseni auttanut sinua yhtään, mutta halusin kertoa että toisia samanlaisia löytyy täältäkin 👍

Unohdin vielä sen sanoa aloituksessa, että hukkaan paljon tavaroita enkä osaa luoda mitään järkevää järjestystä kotona. Vaikka siivoaisin paljon, niin koko ajan on sotkua, koska sotken lisää. Ja tarpeellisista tavaroista osa jää aina kotiin, kun olen palannut itselleni päivän tavarat mukaan.

Sinänsä matikka ei muuten ollut mulle ylivoimaista koulussa, mutta ei se mieluisaakaan ollut. Samoin tuo sinunkin mainitsemasi historia oli yksi inhokki, ei muodostunut minkäänlaisia ymmärrettäviä kokonaisuuksia ja aikajanoja mieleen. Muissa lukuaineissa ja kielissä pärjäsin muuten loistavasti, mutta kielissäkään en kyllä ikinä oppinut mitään tylsiä rimssuja tai kielioppisääntöjä, oli vaan hyvä ulkomuisti ja kielikorva sillä lailla, että tiesin, päättelin tai muistin helposti, miten mikin kuuluu mennä.

Vierailija
6/8 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku diagnosoimaton hahmotushäriö enkä osaa noita testejä tehdä. En suostu kuitenkaan uskomaan, että olen sen takia tyhmä, kouluistakin selvinnyt ihan huippuarvosanoin.

Vierailija
7/8 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla afantasia ja meni läpi  testi. Myös neuropsykologin testeissä hyvät tulokset.

Vierailija
8/8 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin jotain Mensan testin näytettä. En osannut sitä ollenkaan.

Mulle tehtiin 2 päivää kestänyt kunnollinen testi. Psykologi teki. Sain 125 tulokseksi.

Mulla ei ole hahmotuskykyä juuri lainkaan joissain asioissa. En pysty oppimaan tietokoneella siten, että joku kerran näyttää, miten tehdään. Eksyn kaupungissa heti. En tajua tilanteita. En osannut kynnolisess testissä laittaa esim sarjakuvan ruutuja oikeaan järjestykseen.

Matematiikassa olin hyvä koulussa. (jonot ja sarjat ja vektorit mahdoton hahmottaa, jos tehtävissä meni vähänkin pidemmälle. Muuten pitkä matikka sujui)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi