Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä sappikivikohtaus tuntuu?

Vierailija
12.08.2020 |

Te, joilla on ollut sappikivikohtaus, miltä tuntui? Onko kipu sietämätöntä?

Itsellä sappivaivaa. Toivon, ettei varsinaista kohtausta tule.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se polttaa oikealla puolella vatsaa ja kipu on infernaalinen ihan tajuntaa repivä.

Vierailija
2/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu on ihan järjetön ja vetää hartiaan. Aluksi luulin, että hartia meni tosi jumiin, mutta sitten alkoi vatsakipu voimistumaan ja voimistumaan. Lisäksi pahoinvointia ja ihan reipasta oksentamista. Ihan kammottava kipu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Navan yläpuolella (keskellä) kramppimaista, kohtauksittain tulevaa kipua, joka on todella kovaa. Vatsa menee kuralle ja oksettaa, lämpöäkin voi olla vähän. Röyhtäilyä. 

Seuraavana päivänä uloste on harmaata.

Vierailija
4/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia oireita sinulla on, ap? Taitaa itsellänikin sappi vaivata.

Vierailija
5/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin ylävatsassa olisi ollut metallivanne ja sitä kiristetään koko ajan. Polttaa ja sätelee selkään.

Aivan karmea olo, ei pystynyt liikkumaan. Onneksi leikattiin melko pian pois.

Vierailija
6/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vannemainen kipu

Ruokailun jälkeen silloin tällöin. Kestää jopa pari päivää. Ei sietämätön, mutta tympeä kipu. Sellasia kummallisia röyhtäyksiä tulee. Pitäs kai joskus mennä lääkäriin vai mitä neuvoisitte?

Vierailija
7/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää suuria annoksia ja rasvaisia ruokia. Sappikoliikki on tuskallinen jäytävä kipu, ehkä syöpäkivut voisi olla lähellä?

Vierailija
8/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut aivan sietämätön kipu, mutta kova kramppimainen kiristys ylävatsalla. Vähän niin kuin paha kuukautiskramppi mutta ylempänä.  Kylmä hiki siinä nousi pintaan ja hengitys oli pinnallista. Muutaman tunnin sitä kuuntelin kotona ja sitten lähdin päivystykseen, ihan itse tilasin taksin ja kävelin kyytiin. Kaikkein kivuliainta oli odottaa lääkäriin pääsyä, kun ei päässyt odotustilassa makuulle. Päivystyksessä sai sellaiset tropit, että kipu laukesi muutaman tunnin kuluessa lähes kokonaan. Minulta leikattiin kiireellisenä jo ensimmäisen sappikohtauksen jälkeen. 

Vierailija
9/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vannemainen kipu kylkiluiden alaosassa. Sattui enemmän kuin synnytys. Ihoni muuttui harmaaksi, hiki virtasi valtoimenaan. Vaikeroin ääneen tuskasta, oksensin. Istuma-asento tuntui parhaalta vaihtoehdolta. Ambulanssilla sairaalaan ja leikkaukseen.

Vierailija
10/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin kipu, mitä minä olen kokenut ja minulla on sentään ollut murtumia ja olen synnyttänyt. Täällä on sitä aika hyvin kuvattukin, puristava ylävatskipu joka voi viedä tajun. Minut löysi sikiöasennosta tajuttomana lenkillä ollut sairaanhoitaja, joka soitti ambulanssin. Tuli ihan puskista.

Ikuisesti kiitollinen tälle hoitajalle.

Vierailija
11/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu alkoi hartiasta ja levisi oikealle ylävatsaan. Tuli hitaina pulsseina, vähän kuin synnytyssupistukset. En voinut muuta kuin istua sängyn laidalla harmaana kippurassa, kunnes sain lääkettä (Litalgin).

Vierailija
12/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita sinulla on, ap? Taitaa itsellänikin sappi vaivata.

Kuin vatsa olisi tulessa. Kipu voi kestää useita tunteja. Tulee erityisesti kun olen syönyt raakoja kasviksia tai erityisen rasvaista ruokaa. Vaiva loppui kun aloin ottamaan joka päivä särkylääkkeen ennen kuin edes kipu alkoi. Pari viikkoa tein näin.

Pahin kokemani kipu on synnytyskipu. Toivon, etten saa kohtausta koskaan, tai ettei ole yhtä kivuliasta.

Ap

Vierailija
13/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se on kyllä tosi voimakas kipu, samantyyppinen kuin supistus, mutta kestää pidempään ja on ylempänä vatsalla ja saattaa heijastua selkään, yleensä noin 15 min ja sitten alkaa pikkuhiljaa hälvetä.

Minulta sappirakko poistettu vuosia sitten, silti kerran pari on vielä tullut noita kohtauksia, ei tosin niin voimakkaana.

Vierailija
14/14 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipu alkoi hartiasta ja levisi oikealle ylävatsaan. Tuli hitaina pulsseina, vähän kuin synnytyssupistukset. En voinut muuta kuin istua sängyn laidalla harmaana kippurassa, kunnes sain lääkettä (Litalgin).

Siunattu Litalgin! Minulla on sappikivet leikattu yli 20 vuotta sitten, mutta edelleen kannan Litalginia mukana varmuuden vuoksi. Nimittäin edelleenkään ei pysty syömään kovin rasvaista ja hapanta ruokaa. Onneksi kipu talttuu nykyään Gavisconilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi