Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen keliakian oireet?

Ea
12.08.2020 |

Tietoa lapsen keliakiasta

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö tämän mennä googleen?

Vierailija
2/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oireillut oikein mitenkään. Ainoastaan lapsi itse kieltäytyi syömästä makaronia ja leipää yms. Joku satunnainen ripuli oli minkä takia sitten käytettiin testissä kun on sukurasitekin.. Keliakia sitten todettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset etsi itse niitä Googlesta, pitääkö kaikki tarjottimella ojentaa tälle rouvalle?

Ja kyllähän sen näkee helposti, jos vaivoja alkaa tulla vatsaan tai ihoon tietyistä ruuista, että osaa mennä tutkituttamaan lapsensa.

Vierailija
4/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Meillä siis 9v poika jolla ollut nyt maaliskuusta lähtien oireita:

-polvi kipeytyi eikä löytynyt syytä, nivel turvoksissa

- aftoja suussa, parhaimmillaan ollut 8 yhtäaikaa

- vatsakivut. Usein heti ruoan jälkeen, välillä vessaan heti tai sitten menee ohi kun makoilee kylkiasennossa

- päänsärkyä

- ei pysty syömään kunnolla kun tulee kylläinen olo tosi nopeasti

Isä on 1-tyypin diabeetikko.

Yksityisellä tutkittiin mitä pystyivät ja sitten laittoivat lähetteen sairaalaan jotta tähystäisivät koska oli vahva epäily että keliakia olisi.

Sairaalassa sitten ottivat erilaisia labrakokeita pari viikkoa sitten ja nyt lääkäri soitti ja kertoi että arvot hyvät ei ole keliakiaa. Ohjeena oli että jättäkää ruisleipä pois ja soitellaa kolmen viikon päästä.

Minkälaisia oireita teillä lapsella on ollut kun on todettu keliakia?

Joku syy on oltava, ei aftat tule ruisleivästä..

Kokemuksia tai neuvoja?

Vierailija
5/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Hei,

Meillä siis 9v poika jolla ollut nyt maaliskuusta lähtien oireita:

-polvi kipeytyi eikä löytynyt syytä, nivel turvoksissa

- aftoja suussa, parhaimmillaan ollut 8 yhtäaikaa

- vatsakivut. Usein heti ruoan jälkeen, välillä vessaan heti tai sitten menee ohi kun makoilee kylkiasennossa

- päänsärkyä

- ei pysty syömään kunnolla kun tulee kylläinen olo tosi nopeasti

Isä on 1-tyypin diabeetikko.

Yksityisellä tutkittiin mitä pystyivät ja sitten laittoivat lähetteen sairaalaan jotta tähystäisivät koska oli vahva epäily että keliakia olisi.

Sairaalassa sitten ottivat erilaisia labrakokeita pari viikkoa sitten ja nyt lääkäri soitti ja kertoi että arvot hyvät ei ole keliakiaa. Ohjeena oli että jättäkää ruisleipä pois ja soitellaa kolmen viikon päästä.

Minkälaisia oireita teillä lapsella on ollut kun on todettu keliakia?

Joku syy on oltava, ei aftat tule ruisleivästä..

Kokemuksia tai neuvoja?

Chronin tautiin sopii nuo aftat ja nivelkivut. Tutkittiinko ulosteen kalprotektiini? Se on Chronissa koholla.

Vierailija
6/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, oli normaali. Eivät suostu keskussairaalassa noilla oireilla tekemään tähystystä ja ottamaan koepalaa.

Vierailija
7/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani todettiin 6-vuotiaana IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Hänellä oireina oli vatsakivut ja todella haisevat ilmavaivat. Tutkimuksissa suljettiin ihan tavallisilla labrakokeilla (verikokeet varmaan, en enää muista) pois keliakia ja geenivirheeseen perustuva laktoosi-intoleranssi. Lapsella on ravitsemusterapeutin suosittelema FODMAP-ruokavalio ja sai sen onneksi myös kouluun. Mietin siis, että tällainen voi tehdä vatsaoireita "ilman syytä". Esim. vehnästä lapseni saa kovat oireet.

Aftoihin en ole sen kummemmin perehtynyt, mutta esim. miehelleni tulee niitä jos on vääränlainen hammastahna. En nyt muista mikä se aineosan nimi on, joka niitä tekee. Netistä varmaan löytyy.

On ihan mahdollista, että vatsavaivat, päänsärky jne. ovat ihan erillisiä vaivoja eivätkä liity toisiinsa.

Vierailija
8/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kahdella lapsella on keliakia.

Toisella oli vain ajoittain kovia vatsakipuja, toisella kovia vatsakipuja ja oksenteli todella usein. Lääkärissä käytiin usein, mutta meni muutama vuosi ennen kuin lääkäri päätti ottaa tästä oksentelijasta keliakia arvot. Ne olivat huomattavan koholla, ja päätettiin testata toinenkin lapsi. Siitä saatiin lähete tähystykseen ja koepalalla tulokset olivat selvät.

Vierailija
9/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Keliakiaepäily edellyttää aina lääkärissäkäyntiä, laboratoriokokeita ja myös sairaalatutkimuksia. Verikokeissa voidaan todeta keliakiavasta-aineita eli transglutaminaasin ja endomysiinin vasta-aineita. Ne ovat normaalia korkeammalla tasolla noin 85–95 %:lla keliakiapotilaista. Yleensä pitoisuudet ovat yli 10-kertaiset normaaliarvoihin verrattuna.

Mikäli vasta-ainetutkimus ei anna yksiselitteistä tulosta, voidaan ohutsuolesta ottaa koepala diagnoosin varmistamiseksi. Ennen tutkimukseen tuloa lapsen pitää syödä viljatuotteita normaalisti. Koepala otetaan tavallisimmin mahalaukun tähystyksen yhteydessä mahdollisimman pitkältä ohutsuolesta, mutta pienillä lapsilla käytetään tarkoitukseen kehitettyä nieltävää kapselia.

Keliakia voi joskus kehittyä vasta seurannan aikana lapsen jatkaessa gluteenia sisältävän ruoan käyttöä. Joskus voidaan tutkia myös keliakian perintötekijöitä, jos koepalalöydös on epäselvä tai potilaalla on keliakiavasta-aineita, mutta koepalan löydös on normaali."

Vierailija
10/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla herkkä gluteenille.

Minulla on ollut aftoja lähes jatkuvasti, joskus oli 16 yhtäaikaa, suurin halkaisijaltaan sentin luokkaa. Puhuminen ja veden juominenkin sattui.

Hammastahnani on natriumlauryylisulfaatiton.

Kävin irilogilla, hän sanoi minulla olevan suolistossa liiallisista hiivan muodostusta.

Nykyään syön pääasiassa raakaruokaa. Satunnaisesti olen syönyt gluteenia. Aftoja usein neljän paikkeilla.

Tein toukokuussa apteekin keliakiatestin. Ison veripisaran sijaan sain sormenpäästä vain ihan vähän verta. Testi näytti, että onnistui ja ei keliakiaa.

Olisihan testistä apua lapsellesi.

On sääli, että keliakiatestiä varten gluteenia on syötävä kolme kuukautta. Jos sen on lopettanut ja saa siitä oireita.

Nyt olen kolmatta kuukautta omalla gluteenittomalla dieetillä. Alkuun aftoja oli, mutta ei enää.

Voi myös herkistyä viljojen kasvinsuojeluaineille.

Joskus ruisleipää syötyäni olen käynyt kiireellä työpäivän aikana isommalla hädällä.

Myös nivelpsorini riehaantuu jos syön paljon gluteenia ja käytän maitoa.

Toivottavasti saatte helpotusta oireiluun 💚

Ja aiheuttaja selviää.

Vierailija
11/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

# 10

.... olisikohan testistä...

Vierailija
12/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aftoja lähes jatkuvasti, joskus oli 16 yhtäaikaa, suurin halkaisijaltaan sentin luokkaa. Puhuminen ja veden juominenkin sattui.

Kävin irilogilla, hän sanoi minulla olevan suolistossa liiallisista hiivan muodostusta.

Nykyään syön pääasiassa raakaruokaa. Satunnaisesti olen syönyt gluteenia. Aftoja usein neljän paikkeilla.

Tein toukokuussa apteekin keliakiatestin. Ison veripisaran sijaan sain sormenpäästä vain ihan vähän verta. Testi näytti, että onnistui ja ei keliakiaa.

On sääli, että keliakiatestiä varten gluteenia on syötävä kolme kuukautta. Jos sen on lopettanut ja saa siitä oireita.

Nyt olen kolmatta kuukautta omalla gluteenittomalla dieetillä. Alkuun aftoja oli, mutta ei enää.

Joskus ruisleipää syötyäni olen käynyt kiireellä työpäivän aikana isommalla hädällä.

Ja aiheuttaja selviää.

Kiitos!

Kamalinta on katsoa vierestä kun lapsi kärsii vatsakivuista ja aftoja suussa. Tälläkin hetkellä niitä on 4.

Mehiläisessä lastenlääkäri otti tosissaan ja laittoi lähetteen eteenpäin jotta tutkitaan enemmän mutta keskussairaalassa tuntui etteivät ota tosissaan. Käski vain olla syömättä ruisleipää ja xylitolia. Mutta kun nämä on jo jatkunu melkein puoli vuotta niin olis kiva oikeesti löytää syy näihin oireisiin.

Hammastahnakin ollaan kesällä muutettu elmex sensitiveen.

Vierailija
13/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein toukokuussa apteekin keliakiatestin. Ison veripisaran sijaan sain sormenpäästä vain 9ihan vähän verta. Testi näytti, että onnistui ja ei keliakiaa.

Ja aiheuttaja selviää.

Kiitos!

Kamalinta on katsoa vierestä kun lapsi kärsii vatsakivuista ja aftoja suussa. Tälläkin hetkellä niitä on 4.

Mehiläisessä lastenlääkäri otti tosissaan ja laittoi lähetteen eteenpäin jotta tutkitaan enemmän mutta keskussairaalassa tuntui etteivät ota tosissaan. Käski vain olla syömättä ruisleipää ja xylitolia. Mutta kun nämä on jo jatkunu melkein puoli vuotta niin olis kiva oikeesti löytää syy näihin oireisiin.

Hammastahnakin ollaan kesällä muutettu elmex sensitiveen.

Kiitos sinullekin :)

On raskasta katsoa, kun lapsi kärsii.

... siis kävin viidesti työpäivän aikana isommalla hädällä... Nyt ilman gluteenia, myös ilmavaivani ovat hellittäneet.

Keliakiatutkimus sairaalassa on kallis. Se voi vaikuttaa nihkeyteen tehdä tutkimusta.

Vaikka olisi kelikia, voi tulla "puhdas" tulos. Tutkimus voidaan joutua tekemään useamman kerran ennenkuin on positiivinen.

Oletko lukenut Ylipyykkivuorten blogista lapsen keliakista? Siinä äiti kirjoittaa, miten rankka ja vaikea prosessi oli, että lapsen keliakia todettiin.

Valitettavasti en osaa linkittää.

Jaksamista 💚

Vierailija
14/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aftat voivat kertoa myös jonkin vitamiinin tai kivennäisaineen puutoksesta.

Jos vatsassa on jotain vikaa, saattaa olla ettei kaikki ruoka imeydy tarpeeksi kunnolla, jolloin saattaa tulla jotain vitamiinpuutosta.

Vierailija
15/15 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelikia on alidiagnosoitu sairaus.

Valitettavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä