Miten pitäisi suhtautua leuhkijaan?
Mulla on tuttuna eräs keski-ikäinen nainen, jonka koen ärsyttäväksi. Hänellä on tapana aina leuhkia lasten koulumenestyksestä, harrastuksista, omista saavutuksista. Asumme aika lähekkäin, ja tiedän, että osa tarinoista on hänen oman mielikuvituksensa tuotetta tai muuten vääristeltyä. Hän saattaa esim. kehua lastaan huippumusikaaliseksi ja hyväksi laulajaksi, vaikka lapsen laulu on hirveää kuultavaa. Itsestään hän julkaisee muokattuja kuvia, joissa on jotenkin ihan hassu ilme. Koen nämä ärsyttäväksi, koska ne ovat suureksi osaksi valetta. Harmi vain, että moni ilmeisesti uskoo.
Kommentit (13)
Tilanne on semmoinen, että välien katkaisu ja kaukana pysyminen ei ole ihan mahdollista. Etäisyyttä olen ottanut kyllä, mutta säännöllisesti nähdään.
Kieltämättä leuhkijan kanssa keskustelu on vaivaannuttavaa. Eräs tuntemani henkilö jaksaa lakkaamatta puhua osakesijoituksistaan ja varakkuudestaan. Se on aika vaivaannuttavaa, kun ei oikein tiedä, miksi 55+-ikäinen mies näin tekee. Kuuntelen häntä kohteliaasti yrittämättä itse kommentoida juuri mitään, sillä kokemus on osoittanut, että hän haluaa käyttää kaiken ajan varakkuudestaan puhumiseen, eikä ole kiinnostunut, jos joku yrittää jutella jotain muuta. Hyvä hänelle, että rahaa riittää, mutta on se vaan melko vaivaannuttavaa, kun tuon ikäinen ihminen käyttäytyy noin. Muuttuisinko itsekin tuollaiseksi, jos rikastuisin? Toivottavasti en.
Se on säälittävää. Myös ärsyttävää.
Yrittää herättää kateutta ja harmistuu jos se ei onnistu.
Kysy ensi kerralla, että paistaako se aurinkokin koko maailman valaisten niiden sinun p-hedelmien kaikista ruumiinaukoista?
Joo, kateutta ilmeisesti haluaa herättää. Mutta miksi?
En reagoisi mitenkään, kuuntelisin silloin kun on välttämätöntä. Olisin kiva ja kohtelias. Ajattelisin varmaan, että hänellä ehkä on jokin omanarvontuntoon ja itsetuntoon liittyvä ongelma, ja tarve itsensä korostamiseen tulee siitä.
En hakeutuisi ärsyttävänä pitämäni ihmisen seuraan, mutta joskus joutuu tilanteisiin, joissa ei erityisemmin haluaisi olla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kälynä samanlainen. En vaan oo tekemisissä ja sen kerran kun on pakko, anna jutun mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Emme myöskään ole missään somessa tekemisissä keskenämme. Että jos ei olisi sukulainen, katkaisisin välit kokonaan.
Ihan kuin mun käly. Aina kertoo ulkomaanmatkoistaan ihan kuin ne olisi jotain, mitä kaikki haluaa. Ja tämä käly on saanut veljenikin mukaan matkainnostukseen. Jopa nyt koronakesänä oli pakko lähteä Kreikkaan vaikka suvun mökillä oli terassin rakentaminen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kateutta ilmeisesti haluaa herättää. Mutta miksi?
En tiedä. Joku tarve olla parempi kuin muut.
Mun tutut ainakin tarkisti jatkuvasti mitä muut tekee ja omistaa, ja hankkivat kipin kapin samaa, mutta astetta kalliimpaa. Ja sitten esiteltiin hankintoja ja loistettiin onnesta, kun toinen kehui.
Arvaatte varmaan, että niillä oli semmonen pienen yksiön kokoinen huone täynnä hylättyä kamaa.
Jo nuorena tyrmistyin kun näin tän naisen vaatekaapin. Vaatteita oli järkky määrä. Se ei ehtinyt mitenkään käyttää kaikkia.
Ja se myös uteli jatkuvasti mitä kukakin saa palkkaa.
Itseäni hämmentää nämä leuhkijat, jotka lauhkivat asioilla, jotka eivät pidä paikkaansa.
Musikaaliksiksi kehutut lapset pistetään esiintymään suvulle, jonka pitää seurata nuotin vierestä soittoa ja epävireistä laulua. Lasten äidin hymyillessä maireana vieressä. Oli hämmentävä kokemus.
Muuttuuko valhe todeksi, kun sen toistaa riittävän monta kertaa?
Tällaisilla ihmisillä on huono itsetunto, mitä yritetään paikata materialla ja leuhkimisella. En pidä itsekään tuollaisista ihmisistä, ärsyttävät. Olen sellaisiin elämässä törmännyt, mutta eivät ole minun ystäviäni, koska en tuollaisia ystäviksi halua. Jutta Larm on muuten tällainen joka makeilee rahoillaan siis julkisuuden henkilöistä. Juttahan on vaatimattomista oloista, joten nyt sitten pitää makeilla kun rahaa on tilille saanut, kiero ämmähän se on, mutta tästä ei koskaan puhuta.
Mulla on kälynä samanlainen. En vaan oo tekemisissä ja sen kerran kun on pakko, anna jutun mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Emme myöskään ole missään somessa tekemisissä keskenämme. Että jos ei olisi sukulainen, katkaisisin välit kokonaan.