Flunssa / korona -mitä väliä, miksi ei sairasteta kotona?
Viitaten iltalehden juttuun, josta alla lainaus:
”Maksamme itsemme kipeiksi express-testistä”
Hermo on kireällä myös nimimerkillä Turhautunut äiti.
”En ihmettele, että ihmiset jättävät testin väliin ja päättävät itse, että kyseessä on pelkkä kausiflunssa. HUSin koronanumero ei vastaa, eikä sieltä ole soitettu koko päivänä takaisin.
Yksityisellä puolella lääkäriajat lähetettä varten menevät parin päivän päähän ja tuloksia saa odottaa yhtä kauan. Me maksamme itsemme kipeiksi express-testistä, koska tyttärellä on tärkeitä menoja ja koulun aloitus loppuviikosta.
Jos oma moraali yhtään venyisi, diagnosoisimme nuhan pelkäksi nuhaksi ja päästäisimme tyttären menoihinsa parasta toivoen. Miten voi olla näin vaikeaa tai kallista päästä testeihin?”
Miksi se lapsi pitää nuhaisenakin päästää menoihinsa ja kouluun? Tarttuu sekin flunssa ihan turhaan muihin ihmisiin, vaikka ei korona olisikaan. En vain pysty ymmärtämään tällaista välinpitämättömyyttä, eikä ihme, että kouluissa ja päiväkodeissa on jatkuvaa flunssakierrettä jne. Toisille taudit tulevat vielä voimakkaammin kuin toisille.
Kommentit (2)
Mä olen ihmetellyt tuota jo vuosia, että miksi flunssa/pääkipu/ripuli ei enää ole "oikeita" sairauksia jolloin sairastetaan kotona. Aina vaaditaan kuumetta, että saa sairauslomaa ja jostain päänsärystä ei sairauslomaa kannata edes toivoa.
Jotenkin hassua, että nykyihmisellä ei ole aikaa sairastaa vaan "pääkipu iskee aina väärään aikaan" ja "ripuli pilaa päiväsi" joten vetäisepä vaan pilleri poikineen niin ei tarvitse hidastaa vauhtia.
No niinpä, mikä ongelma on pysyä kotona ja lähteä vasta sitten menoihin ja kouluun kun ollut oireettomana vähintään yhden päivän. Meillä 3-luokkalainen on kotona ja poissa harrastuksesta koska nenä vuotaa. Muita oireita ei ole, mutta en laita minnekään niiskuttamaan ja ympäristöään säikyttämään.