Laskuhelvetii...
Kun muutin teini-iän viimeisenä vuotena lapsuuden kodista omaan vuokrakämppään 80-luvun lopussa, niin laskulla tarvisi maksaa vain kaksi asiaa: vuokra ja sähkö. LLaskut käytiin vielä maksiamassa paikallisen kaupunginosan pankkikonttorissa. Pian tuon jälkeen konttorit katosivat ja tilalle tuli maksuautomaatit pankkien eteisiin ja kauppojen auloihin.
Ensimmäisen vuoden aikana laskujen määrä yli tuplaantui, kun mukaan tuli vielä puhelinlasku, kotivakuutus ja tv-lupa. Näillä viidellä laskutussopimuksella pärjäilinkin melkein seuraavat 20 vuotta, jonka jälkeen laskuihin lisättiin matkapuhelin ja sen jälkeen laskujen määrällä ei ole tuntunut olevan rajaa. Tosin on tässä asumismuotokin vaihtunut vuokrasta omakotitaloon, joten yhden vuokran sijaan onkin kymmennen muuta asiaa laskulla maksettavana, mutta muutenkin tuntuu että pakolisia laskuja on vino pino, ei meillä kyllä kovin montaa tarpeentonta huvitusta edes ole laskupinossa.
Laskuja tulee kirjeenä kotiin, niitä tulee sähköpostiin, puhelimeen tekstiviestinä ja netpostiin. Päätin että tälle on tehtävä jotain ja ajattelin pyytää kaikista laskuista e-laskun nettipankkiin. Samalla huoasin että sama ajatus on käynyt ennenkin mielessä ja olen tehnyt jo e-lasku sopimuksia, mutta silti laskut näistä yrityksistä tulee edelleen jollain muulla tavalla.
Yllättävän vaikeaksi oli tehty e-laskun pyytäminen. Ensin piti etsiä laskuttava yritys, helpoimmaksi tavaksi ilmeni sen tilitinumeron syöttö (aika hankalaa), lisäksi piti tietää asiakasnumero tai viimeisen laskun viitenumero tms. (miksi ihmeessä). Nyt odotan jännällä että alkaako tällä kertaa tulla e-laskuja. Onko systeemi yhtä hankala kaikissa pankeissa, vai oliko tämä joku Säästöpankin erikoisuus?
Miksi tuon pitää olla noin vaikeaa? Miksi ei voi ruksia että "haluan e-laskun kaikista yrityksistä" ja sen jälkeen jokainen palvelussa mukana oleva yritys käyttäisi sitä laskutustapanaan?
Mietin jo sitäkin että tässähän voisi olla tilitoimistolle palvelumahdollsuus. Maksaisivat kaikki laskuni ja perisivät kerran kuussa tilipäivänä maksun niistä ja pikku palkkon omasta palvelustaan.
Kommentit (7)
Minulla on vaan vuokra maksettavana joka kuukausi. Puhelin ja koulumaksut menevät suoraan tililtä. Vakuutusmaksut maksaa työnantaja palkasta suoraan. Vuokraan sisältyy sähköt, vesi ja netti:) En asu Suomessa.
Mulla oli ennen tietyt laskut aina myöhässä, kun kuvittelin että haluaisin jotenkin erityisesti tarkastaa ne ennen kuin ne menee maksuun. Rahaa kyllä oli tilillä, mutta nyppi kun kaikki kierähti aina perintätoimiston kautta kun en pysynyt sitten työkiireiden ja -stressin takia perässä siitä mitä on maksettu ja mitä ei.
Tein radikaalin ratkaisun ja laitoin kaikki mahdolliset suoramaksuun. Nytkin voi laskuja tarkastella jos haluaa, mutta ainakin ne menee aina oikeaan aikaan maksuun.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:43"]
Näin ohiksena; Meille tulee vuoden aikana pari laskua vakuutusyhtiöltä, kuusi kpl sähköyhtiöltä, joka kuukausi tulee kännykkälasku. Nyt on anttilan postimyynnin puolen vuoden erämaksut kun ostettiin kamera osissa, mutta se lasku on tuossa koneen takaseinällä kokoajan.
Ikinä, en ikinä ole unohtanut maksaa laskua, eikä ikinä ole tullut muistutuslaskua. Aina maksanut vuokran ennen eräpäivää, se ei ole unohtunut ikinä. Ei ikinä. Ja olen hemmetin ylpeä siitä
[/quote]
Minä hoidan perheemme laskut ja kuukaudessa on useita laskuja maksettavana. Ja kaksi kertaa on lasku jäänyt maksamatta. Kummallakin kerralla uusi postinkantaja oli jakanut postin väärin.
Harmi, kun en nyt voi nostaa itseäni jalustalle.
Mä ehdotin siskolleni pari vuotta sitten, että haluaisiko se alkaa maksaa mun laskuja ja huolehtia, että ne lähtee ajoissa - sisko kun on tarkka laskujen kanssa ja mä huithapeli. Olisin voinut hyvin maksaakin siitä ilosta jotakinbja säästää olisi varmasti tullutkin kun laskut olisivat lähteneet ajallaan eikä aina myöhässä. :)
Näin ohiksena; Meille tulee vuoden aikana pari laskua vakuutusyhtiöltä, kuusi kpl sähköyhtiöltä, joka kuukausi tulee kännykkälasku. Nyt on anttilan postimyynnin puolen vuoden erämaksut kun ostettiin kamera osissa, mutta se lasku on tuossa koneen takaseinällä kokoajan.
Ikinä, en ikinä ole unohtanut maksaa laskua, eikä ikinä ole tullut muistutuslaskua. Aina maksanut vuokran ennen eräpäivää, se ei ole unohtunut ikinä. Ei ikinä. Ja olen hemmetin ylpeä siitä
Mulle tulee kaikki laskut paperina, ja pidän edelleen samaa systeemiä kuin 20v sitten: Laskut samassa pinossa, josta ne otetaan liksapäivänä, maksetaan verkkopankissa ja arkistoidaan n. 2kk ajaksi kaapin pohjalle. Paperipino on helppo maksaa yksi kerrallaan ja pino arkistoon sitten vähäksi aikaa.
IKINÄ en suostuisi mihinkään muihin muotoihin, tuollatavoin kontrolloin asian selvästi ja helposti. Tulee paperilaskuna kännyt, netti, vuokra, sähkö ja vakuutukset. Joskus jotain koulukuvia tms.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 20:09"]
Mulle tulee kaikki laskut paperina, ja pidän edelleen samaa systeemiä kuin 20v sitten: Laskut samassa pinossa, josta ne otetaan liksapäivänä, maksetaan verkkopankissa ja arkistoidaan n. 2kk ajaksi kaapin pohjalle. Paperipino on helppo maksaa yksi kerrallaan ja pino arkistoon sitten vähäksi aikaa.
IKINÄ en suostuisi mihinkään muihin muotoihin, tuollatavoin kontrolloin asian selvästi ja helposti. Tulee paperilaskuna kännyt, netti, vuokra, sähkö ja vakuutukset. Joskus jotain koulukuvia tms.
[/quote]Paperilaskusta maksetaan nykyisin joillakin laskutajilla jo euro ylimääräistä...
Sähkölaskuja tulee kaksi joka kuukausi, puhelin laskuja tulee kuusi, nettilasku kahden auton lyhennykset. Nämä siis joka kuukausi. Sitten tuohon päälle harvemmin tulevat laskut lisäksi.