Kokemuksia kimalaisen pistoista?
Poikaa pisti kimalainen niskaan ja käteen.
Mitenköhän pian kimalaisen pisto yleensä paranee? Onko kipeämpi kuin ampiaisen pisto?
Kommentit (45)
Meidän lapsi pienenä poimi kimalaisen kukasta sormiensa väliin ja sehän toki pisti. Itkujan siitä tuli, mutta muistaakseni jälki hävisi tosi nopeasti eikä vaivannut pitkään.
Itsellä kimalainen pisti jalkapohjan viereen. Kipeää teki ja vieläkin on semmoinen pieni piste siinä kohti. Aikaa jo 3 viikkoa siitä tapahtumasta, kun se peto tuli ja hyökkäsi päälleni nukkuessa.
Mulla oli kerran kimalainen mennyt kenkään ja pisti jalkapohjaan kun laitoin kengän jalkaan. Tuntui aika samalta kuin ampiaisen pisto
Meidän 3v sai kimalaisen piston viime viikolla kämmeneen. Kova huuto tuli, mutta kesti vain hetken. Annoin kylmäkallen keittiöpyyhkeen sisällä "avuksi". Pisto oli kipeä 5-10min, sen jälkeen hän unohti koko jutun eikä enää valitellut asiaa.
Ei ole pistänyt kun en ole ikinä niitä häirinnyt. Ihan oikein ja oma vika, jos sattuu pistämään.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 23:06"]
Hei! Minä astuin tänään kimalaisen päälle ja sain pistoksen. Tämä tapahtui kello 14 iltapäivällä ja nyt illalla klo 23 on vielä kipeä jalkapohja. Ampparin pisto ei ole koskaan sattunut kuin hetken aikaa tämä on nyt jotain ihan eriä. Jos lapsesi valittaa kipua, kannattaa antaa särkylääkettä. Itsekin kävin juuri ottamassa. Lisäksi laitoin kortisonisalvaa pistoskohtaan. Toivon, että kohta hellittäisi, niin saisin yön nukutuksi.
[/quote]Mä huolestuisin todella, jos kimalaisen pisto sattuisi vielä vuoden päästä.
Hassua, että joku oli nostanut tämän vanhan ketjun. Annoin pojalle aikanaan kyytabletin, kun häneen tuli tosiaan silloin kolme pistosta kerralla. Hyvin poika siitä toipui, mutta ne pistosjäljet näkyi kyllä kauan.
Eipä poika mitenkään kimalaista härnännyt. Kimalainen oli hississä ja käveli vain pojan päällä siellä. Poika ei hätyytellyt kimalaista tai muuta sellaista, joten enpä sanois, että oli pojan vika nuo pistot. Pojalla kyllä aikamoinen ampiaiskammo nykyään, kimalaisia ei niin pelkää, kun ei ne yleensä niin lähelle hyökkää.
ap
Mua pisti kimalainen joskus varpaaseen kun astuin sen päälle. Eka pistos ikinä. Kropassa meni kylmän väreet. Ja pistos kohtaa kuumotti.
Otin heti antihistamiinia. Helpotti ja ei tullut mitään.
Kyllä se kimalainenkin pistää jos sitä läpsii, vaikka leppoisia surraajia ovatkin. En tiedä eroaako ampiaisen pistosta, kyllä mulla ainakin käsi turposi, kun kerran unissani huitaisin ja kimalainen pisti. Olen melko herkkä pistoksille, muttei se ollut kipeä ja turvonnut kuin yhden päivän. Amppareita pelkään kun ne on niin kiukkuisia ja pistävät helpommin.
Joko sekoitetaan nuo hyönteiset tai sitten reaktiot on todella ihmisestä kiinni. Kimalainen pistää yleensä vain vähän eikä tappaakseen, niin kuin ampiainen. Mehiläisen pistin irtoaa kerrasta ja jää pumppaamaan myrkkyä ihoon. Itselläni kimalaisen pisto on pienenpi paha kuin hyttysen. Eli ei juuri reaktiota. Ampiaisen pisto kipeä kuin perk..le. Muistan irroittaneeni mehiläisen piikin, mutta en muista kuinka kipeä se oli. Ampiaisen ja kyyn myrkky on samaa sarjaa. Ampiaisella sitä on vain vähemmän.
Lapsena laitoin kengän jalkaan, kauhea pistos ja pörröinen, paksu kimalainen sieltä pungersi ulos. Aika lailla samalta muistaakseni tuntui kuin ampiaisen/mehiläisen pisto. Kylmässä vedessä huljuttelin jalkaa jonkin aikaa, päivän-pari jalkapohjaa aristi mutta siinä se.
No ei todellakaan ole mikään hyttysenpistoon verrattava asia :P "Kokeilin" tänään ja suunnilleen samalta tuntui kuin ampiaisen pisto. Iso paksu ja pörröinen otus oli 100% varmasti.
kimalainen voi pistää vain kerran
Kimalaisten ei kyllä pitäisi pistää ollenkaan. Siis ne pullukat karvaiset on kimalaisia. Ampiaiset on niitä karvattomia ja mehiläiset karvaisia ampiaisia.
Kyllähän kimalaiset _voi_ pistää, eli piikki löytyy ja osaavat sitä käyttää, mutta harvinaistahan se on. Ap:n kysymykseen en tiedä vastausta.
Kyllä kimalainen pistää. Mua pisti kerran pienenä, kun sellanen oli mun pyörän ohjaustangon kahvan alapuolella enkä huomannut sitä vaan lämppäsin käden sen päälle ja sehän tuikkas. Pirullinen patti, joka ei lähtenyt pois edes ihan helpolla.
Ap on biologi ja tietää kyllä, että kimalaisetkin voi pistää ja sama yksilö jopa useampaan kertaan, niin kuin tässäkin tapauksessa. Nytkin näin (oltiin hississä), kun se kimalainen oli pojan kimpussa, joten tasan tarkkaan tiedän, että mikä pisti. Itseä on pistänyt vain ampiainen, niin siksi noita kokemuksia kyselin.
Biologina Ap:n luulisi tietävän vastauksen omaan (typerään) kysymykseensä.
Hei! Minä astuin tänään kimalaisen päälle ja sain pistoksen. Tämä tapahtui kello 14 iltapäivällä ja nyt illalla klo 23 on vielä kipeä jalkapohja. Ampparin pisto ei ole koskaan sattunut kuin hetken aikaa tämä on nyt jotain ihan eriä. Jos lapsesi valittaa kipua, kannattaa antaa särkylääkettä. Itsekin kävin juuri ottamassa. Lisäksi laitoin kortisonisalvaa pistoskohtaan. Toivon, että kohta hellittäisi, niin saisin yön nukutuksi.