Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne jotka väittää liikunnan harrastamisella vaikuttavan elämässä menestymiseen

Vierailija
09.08.2013 |

ihmetyttää nämä ihmiset. Jotkut kun väittää että liikunnaliset nuoret pärjäävät myöhemmin paremmin elämässä, on muka pienempi riski syrjäytyä ja että aikuisenakin olisi paremmat mahdollisuudet työpaikan saantiin.

Ööh, voisiko joku oikeasti selittää mitä merkitystä sillä, että käy säännöllisesti salilla tai jossain treeneissä on noihin asioihin? Tietysti terveydestä on hyvä huolehtia, mutta se onnistuu ihan kävelemällä kilometrin.parin matkat kauppaan, töihin tai kyläilemään. Lisäksi jos jotain pihan kukkamaata hoitaa pari kertaa viikossa ja talvella tekee pihan lumityöt, nii varmasti pysyy ihan ok kunnossa.

En oikein ymmärrä.  

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuollainen yhteys on havaittu useissa tutkimuksissa (esim. parempituloiset ja paremmin koulutetut harrastavat enemmän liikuntaa). Tuskin kukaan on väittänyt, että kausaalinen yhteys liikunnan määrästä elämässä pärjäämiseen olisi olemassa (sitä ei käytännössä edes voi todistaa, koska tarpeeksi pitkää koetta ei voi tehdä). Todennäköisesti on joitain taustamuuttujia, jotka vaikuttavat samansuuntaisesti elämässä pärjäämiseen, koulutustasoon, tulotasoon ja harrastuksiin. Jätän kotitehtäväksi miettiä, mitä nuo taustamuuttujat voisivat olla...

Vierailija
2/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilua harrastava nuori oppii ryhmässä työskentelyä (joukkuelajit etenkin), keskittymiskyky ja paineensietokyky paremmat. Hyväkuntoinen sairastaa vähemmän ja tarvitsee yöunta vähemmän eli ns tehokkaita tunteja vuorokaudessa enemmän. Urheilu opettaa myös kurinalaisuutta, tavoitteenasetantaa sekä ohjaa kaiken kaikkiaan terveellisempään elämäntapaan.

Kun verenkierto ja hapenkulku kropassa hyvällä tasolla, on elämä kaiken kaikkiaan mukavampaa; ylipaino ja sen mukanaan tuomat ongelmat on poissuljettu.

Monen sairauden, esim astma ja diabetes, perushoitoon kuuluu liikunta ja hyvän kunnon ylläpito -> sairaus pysyy paremmin hallinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole olemassa mitään sellaisia vastauksia, että varmasti näin pärjää. Kyllä urheilijoissa on alkoholisteja ja jotkut sortuvat huumeisiinkin.

Vierailija
4/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onkohan se syy vai seuraus.

Mutta kyllä minäkin uskon että se arkihyötyliikunta riittää, jos vain edes sitä harrastaa.

Vierailija
5/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se koulutus ole tärkein erottava tekijä. Minä ainakin tunnen korkeasti kouluttautuneita ihmisiä, jotka eivät harrasta lainkaan liikuntaa. Olen kuullut jonkun josksu väittävän, että työnsaantimahdollisuudet paremmat urheilevalla ihmisellä. En oikein usko, että löytyy työnantajia, jotka tuijottaa urheilullisuutta eikä koulutusta.  

t.ap 

Vierailija
6/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti itsestään huolehtiva, urheilullinen ihminen löytää "paremman" puolison.

Vierailija
7/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on olemassa korkeasti koulutettuja sohvaperunoita ja alhaisesti koulutettuja himoliikkujia, mutta keskimäärin liikunnan määrä ja koulutuksen määrä ovat yhteydessä.

Itse epäilen, anteeksi vain, että ihmisten välillä on eroa impulssikontrollin/itsehillinnän määrässä, ja korkea itsehillintä ennustaa korkeaa koulutusta, palkkatasoa, terveellistä ruokavaliota ja liikuntaharrastusten määrää.

Ja edelleen, ihmisen käyttäytyminen on monimääräytynyttä eikä se että joidenkin asioiden välillä on yhteys tarkoita, että tämä yhteys koskisi sataprosenttisesti kaikkia ihmisiä. Eli voit edelleen tuntea niitä matalapalkkaisia korkeasti koulutettuja terveellisesti syöviä vähän liikkuvia ihmisiä, vaikka edellä sanomani pitäisikin paikkansa :)

Vierailija
8/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans huvittaa nää liikunnasta paasaajat, se on muka ratkaisu kaikkeen. :D Koulutus on oikeesti se tärkein.

Vierailija
9/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo aloittajan kuvaamat liikunnat ovat toki hyödyllisiä, mutta ne ovat paremminkin hyötyliikuntaa. Jos haluaa liikunnan terveysvaikutukset, kannattaisi harrastaa myös sellaista liikuntaa, jossa hengästyy ja hikoilee sekä sen lisäksi lihaskuntoa ja kehonhuoltoa. Pelkällä hyötyliikunnalla ei siis vielä saavuta liikunnan terveysvaikutuksia.

Sanomiseni perustuu siis UKK-instituutin terveysliikuntasuositukseen:

http://www.ukkinstituutti.fi/filebank/61-uusi_liikuntapiirakka.pdf

Vierailija
10/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

urheilevat ihmiset eivät ole laiskoja!

Vierailija
11/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin kun lopetin/vähensin urhelua keskittymiskyky ja oppiminen huonontui selvästi. Samoin henkinen hyvinvointi. 

Vierailija
12/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 17:36"]

Mua kans huvittaa nää liikunnasta paasaajat, se on muka ratkaisu kaikkeen. :D Koulutus on oikeesti se tärkein.

[/quote]

Kun pitää kunnostaan huolta, oppimistuloksetkin paranevat.

Ei siihen mitään himoliikuntaa tarvita, pari kolme kertaa viikossa sen verran että hengästyy ja tulee hiki, mielellään mondollisimman monipuolisesti lihaskuntoa ja aerobista.

Vierailija
13/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalliset ihmiset on usein muutenkin kilpailuhenkisiä ja kunnianhimoisia. Mä luulen, että himoliikkujat on usein jo ihan perustaltaan "vahvempia" ja siksi tuo korreloi hyväosaisuuden kanssa. Vai tiedättekö urheilullisia peräkamamrinpoikia/-tyttöjä?  

Vierailija
14/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena (ja myöhemminkin) liikkuminen kehittää myös aivoja ja sitä kautta parantaa oppimistuloksia. Tämä on todettu monissa tutkimuksissa. 

Vierailija
15/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 18:55"]

Liikunnalliset ihmiset on usein muutenkin kilpailuhenkisiä ja kunnianhimoisia. Mä luulen, että himoliikkujat on usein jo ihan perustaltaan "vahvempia" ja siksi tuo korreloi hyväosaisuuden kanssa. Vai tiedättekö urheilullisia peräkamamrinpoikia/-tyttöjä?  

[/quote]

Tämä on totta. Vaikka kyllä tunnen yhden SM-tasollakin varsin laajalti harrastetussa pärjänneen peräkammarinpojan. Tosin kyse on vain yhdestä poikkeuksesta.

Vierailija
16/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 18:59"]

Lapsena (ja myöhemminkin) liikkuminen kehittää myös aivoja ja sitä kautta parantaa oppimistuloksia. Tämä on todettu monissa tutkimuksissa. 

[/quote]

Näin on, ja siihen ei riitä kilometrin kävely ja kukkapenkin hoito, vaan pitää olla motorisesti haastavaa ja koordinaatiota kehittävää liikuntaa.

Muut menestystä edesauttavat tekijät ovat moninaisia: itsekuri, tavoitteisiin pyrkiminen, ohjeiden vastaanottaminen valmentajilta, säännöllinen rytmi, omien aikataulujen suunnittelu, ruokavalion merkityksen tiedostaminen...

Lapsella on aika paljon vapaata aikaa, ja sillä on merkitystä, mihin tuon ajan käyttää.

Vierailija
17/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kampaaja joka aloittaa liikkumisen30v:nä ja tekee sitä säännöllisesti ei varmaan pötki enää pitkälle. Tarkoitan ammatillisesti.

Vierailija
18/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen himoliikkuja siksi että itsetunto niin huono. Liikunta parantaa hetkellisesti oloa joten mun on liikuttava muutama tunti päivässä kovalla teholla pitääkseni ahdistuksen loitolla. Sanomattakin on selvää että opinnot on aika vaiheessa eikä muuta elämää ole. Kapasiteettia olisi vaikka mihin (opiskelen lääketiedettä) mutta aikaa ei ole mihinkään, edes siihen opiskeluun, kunhan roikun kirjoilla yliopistossa ja suoritan kurssin silloin toisen tällöin...

terveisin nainen 31 v.

Vierailija
19/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi liikunta vapauttaa kehossa endorfiineja, jotka tuottavat hyvää oloa. Suhtautuminen elämään on silloin kaiken kaikkiaan positiivisempaa. Liikunta torjuu masennusta.

Vierailija
20/23 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:04"]

kampaaja joka aloittaa liikkumisen30v:nä ja tekee sitä säännöllisesti ei varmaan pötki enää pitkälle. Tarkoitan ammatillisesti.

[/quote]

ei, jos ei jatka opintoja. Tosin hyvässä kunnossa jaksaa tehdä työtään paremmin eikä tule pitkiä sairaslomia esim kipeän selän vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi