Ajatteletko ikinä esimerkiksi että sua tarkkaillaan/kuunnellaan puhelimen kautta
Ei vaikka uskalla pitää puhelinta kädessä jos on vaikka vähissä vaatteissa? Tiedostan ite että ei varmaan tällaista tapahdu mutta silti nuo ajatukset välillä vainoo mua. Mun mielestä oon ihan terve, välillä vaan ahdistaa nuo ajatukset mutta en varmaan oo ainoa?
Kommentit (49)
No totta helkkarissa tuota tapahtuu ainakin seuraavien osapuolten toimesta:
Kansainvälisesti:
-Puhelimellasi olevat eri osapuolten haitakkeet (saattaa osa olla kyllä kotimaastakin peräisin). Mitkään virustentorjuntaohjelmat eivät välttämättä havaitse niitä kaikkia, plus että suhteellisen isolla osalla älypuhelimen käyttäjäkunnasta ei edes ole mitään virusten/haitakkeiden torjuntaohjelmistoa puhelimellaan.
Kotimaassa:
-Poliisi
-Viestikoekeskus
Aina on väitetty, että poliisilla ja viestikoekeskuksella pitäisi olla painavat syyt kenen tahansa puhelimen kuunteluun, mutta sehän ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Todellisuudessa voivat kuunnella ja suhteellisen usein kuuntelevatkin kenen tahansa puhelinta hyvinkin matalalla kynnyksellä. Muutama vuosi sitten taisi tulla lakiuudistuskin, joka antoi esim. poliisille selvästi aiempaa enemmän valtaa tunkeutua ihmisten tietokoneille etänä.
Meillä on radioamatöörituttava joka kävi vuosia sitten lähistöllä asuvan naapurin luona katsomassa jotain radioamatööritarviketta jonka halusi ostaa. Palattuaan sieltä antoi palautetta että häiskällä oli laitteistoa joka viittasi siihen että häiskä kuunteli naapureidensa puheluja. En muista enää oliko kyse lankapuhelimista vai radiopuhelimista, mutta sen jälkeen olen välillä kiusallisia puheluja soittaessani miettinyt että mahtaakohan "Pekka" olla kuulolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Google kuuntelee ihan oikeasti. Se on todistettu. Google jopa neuvoo miten kuuntelun saa pois päältä (oletettavasti)
Juu. Jos olet tänään puhunut puhelimessa jostain aiheesta, niin kummasti puhelimeen ilmestyy siitä.aiheesta mainoksia. Ja jos Google kuuntelee, niin sitten muutkin
Tämä ei tapahtunut edes puhelinkeskusteluna, vaan livenä: Yhdellä tuntemallani ihmisellä oli kavereita kylässä ja he keskustelivat kasvotusten toistensa kanssa mm. kalastuksesta. Sen vierailun jälkeen jokaisen heidän puhelimessaan alkoi Googlen kautta näkymään mm. kalastusvälineisiin liittyviä mainoksia, eikä niitä ollut aiemmin näkynyt.
Juuri vähän aikaa sitten ajattelin että vähän turhan osuvasti alkoi tulla mikrofonien mainoksia kun juteltiin soittokamoista ja erityisesti mikrofoneista yhden puolitutun muusikon kanssa. En ole sosiaalisessa mediassa ollenkaan joten jos tämä henkilö on jotain asioista postannut niin ei ole mitään yhteyttä minuun, enkä ole tehnyt ainakaan vuoteen yhtään hakua netissä liittyen mihinkään musiikkivälineisiin. Niin vain alkoi puskea mikrofonimainoksia kaksi päivää sen jälkeen kun juttelin niistä ääneen niin että oli puheli taskussa.
Katson aina ennen riisuutumista, että puhelimen tai tabletin kamerat eivät osoita mua kohti. Varmuuden vuoksi.
Huawein kun ostin sovellukset meni silleen päälle että puhelin vilkkui punaista valoa vaikka oli ns.kiinni, ihmettelin tuota mutta sain sovellukset pois päältä asetuksista, tuntui siltä kuin kuvaa olisi otettu tai muuten vaan valo vilkkui öisin. Sama toistuu aina jos pelaan ilmaispelejä puhelimessa syttyy punainen "kuvaus"valo. No yksi vinkki olisi ei kannata käsitellä puhelinta ainakaan alasti tai vessassa ollessa, eihän se muuten haittaa jos menee kuvia vaikka jollekin tehtaalle tms. Tuota ennen minulla oli ikivanha samsung jossa ei ollut mitään vastaavaa, tosin ei niitä pelejäkään ollut. Lähes kaikki sovellukset pyytävät "pääsyn" puhelimen asetuksiin ja kuviin, niin ei ole ihme jos käyttävät myös kameraa joskus. En kuitenkaan aio lopettaa ilmaispelien pelaamista tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
No totta helkkarissa tuota tapahtuu ainakin seuraavien osapuolten toimesta:
Kansainvälisesti:
-Puhelimellasi olevat eri osapuolten haitakkeet (saattaa osa olla kyllä kotimaastakin peräisin). Mitkään virustentorjuntaohjelmat eivät välttämättä havaitse niitä kaikkia, plus että suhteellisen isolla osalla älypuhelimen käyttäjäkunnasta ei edes ole mitään virusten/haitakkeiden torjuntaohjelmistoa puhelimellaan.
Kotimaassa:
-Poliisi-Viestikoekeskus
Aina on väitetty, että poliisilla ja viestikoekeskuksella pitäisi olla painavat syyt kenen tahansa puhelimen kuunteluun, mutta sehän ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Todellisuudessa voivat kuunnella ja suhteellisen usein kuuntelevatkin kenen tahansa puhelinta hyvinkin matalalla kynnyksellä. Muutama vuosi sitten taisi tulla lakiuudistuskin, joka antoi esim. poliisille selvästi aiempaa enemmän valtaa tunkeutua ihmisten tietokoneille etänä.
Tähän vielä lisäys: Suomessa ainakin pk-seudulla on useiden talojen rappukäytävissä myös kamerat ilmeisesti varkaiden takia, kameroita on myös lähes kaikissa ostoskeskuksissa ja hotelleissa myös. Hotelleissa kamera saattaa olla tvssä tai huoneen katossa tai muualla.
Totta kai hakkerointiakin tapahtuu ja kameran kautta voi tiirailla ihminen. Mutta ei se ole jokaviikkoinen juttu ja suurimman osan ajasta meitä vakoilee se tekoäly, jonka pelkääminen on jo sairasta. XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Google kuuntelee ihan oikeastikin. Se on todistettu. Google jopa neuvoo miten kuuntelun saa pois päältä (oletettavasti)
Juu. Jos olet tänään puhunut puhelimessa jostain aiheesta, niin kummasti puhelimeen ilmestyy siitä.aiheesta mainoksia. Ja jos Google kuuntelee, niin sitten muutkin
Tiedän, mutta ei häiritse. Päinvastoin, auttaa paljon, kun etsii jotain asiaa ja puhelin tarjoilee linkkejä&mainoksia ko. aiheesta.
Enkä ole muutenkaan niin tärkeä ihminen, että kenenkään minua kannattaisi stalkata.
Ei kiinnosta, ei täällä ole mitään kiinnostavaa katsottavaa. Siinähän katselee jos katselee.
Monet applikaatiot kuuntelee ja valmistajat ovat sen tunnustaneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Juu no ei X'D Päätestiin suoraa tietä, jos tosissaan harhailee tuollaisia. Se, että sovellukset vakoilevat, ei tarkoita että siellä joku ihminen tiirailee, huoh.
Tekoäly se siellä vakoilee ja vaanii, aika pelottavaa juu. Samalla tavalla se tekoäly vaanii, kun olet vaikkapa varaamassa hotellihuonetta. Jos tekoäly havaitsee, että käyt monta kertaa sivulla, se nostaa hintoja, koska olet selkeästi kiinnostunut ja potentiaalinen maksumiekkonen.
Tämän tiedän, koska olen opiskellut hotellialaa.
aika vähän olet matkustanut vaikka hotellialaa opiskelit jos et ole huomannut että lähes kaikkien hotellien tv:ssä on kameravalvonta ihan yleinen, ei ole "tekoäly" kuvat menee takuulla joko respaan tai vartijaliikkeeseen ja syynä ilmeisesti estää varkaudet. Olen matkustanut useissa Euroopan maissa ja 90% hotelleista on ollut valvonta myös huoneissa. Suomessa myös asuintalojen rappukäytävissä on valvonta pk-seudulla, eikä yleensä mitään mainintaa kameroista.
En ajattele. Mulla ei o älypuhelinta. Ja muutenkin: kuka haluaisi mua kuunnella, ketä oikeasti mun horinani muitten mummojen kanssa kiinnostaisi.
Todella monilla on muutenkin ihan järjetön elämäntyyli. Kaikkea ja kaikkia pelätään kúset housussa, jotkut eivät uskalla käyttää edes whatsappia!!!! X'DDD
Aina on jokin paniikki milloin mistäkin sairaudesta, itketään joka viikko läheisten kuolemat läpi ja muokkaillaan testamenttia joka toinen viikko siltä varalta, että kuolo korjaa kuukauden sisään.
Kuka tahansa ihminen on potentiaalinen kauhumonsteri, miekkosia pakoillaan tien toiselle puolelle kädet paniikista hikoillen jne.
Hyvä jos puhelintakaan uskaltaa käyttää, kun JOKU VAKOILEE X''DD
Miten hemmetissä jaksatte tuollaista elämää?!
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö wifiin yhdistetyn puhelimen välityksellä tarkkailemaan mitä muilla samaan verkkoon liittyneillä laitteilla selaillaan tai tehdään?
Mun kokemuksen mukaan pystyy. Olin tyttären luona hänen tietokoneellaan ja tyttärellä oma puhelin tietysti päällä. Puhuttiin koiranpennun viemisestä lonkkakuvauksiin seuraavana aamuna. Saman tien tietokoneen näytölle tuli eläintarvikemainoksia ja joku lähiseudun eläinlääkäriasema, vaikka olin jollain ihan muilla sivustoilla.
Eli puhettamme kuunneltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu no ei X'D Päätestiin suoraa tietä, jos tosissaan harhailee tuollaisia. Se, että sovellukset vakoilevat, ei tarkoita että siellä joku ihminen tiirailee, huoh.
Tekoäly se siellä vakoilee ja vaanii, aika pelottavaa juu. Samalla tavalla se tekoäly vaanii, kun olet vaikkapa varaamassa hotellihuonetta. Jos tekoäly havaitsee, että käyt monta kertaa sivulla, se nostaa hintoja, koska olet selkeästi kiinnostunut ja potentiaalinen maksumiekkonen.
Tämän tiedän, koska olen opiskellut hotellialaa.
aika vähän olet matkustanut vaikka hotellialaa opiskelit jos et ole huomannut että lähes kaikkien hotellien tv:ssä on kameravalvonta ihan yleinen, ei ole "tekoäly" kuvat menee takuulla joko respaan tai vartijaliikkeeseen ja syynä ilmeisesti estää varkaudet. Olen matkustanut useissa Euroopan maissa ja 90% hotelleista on ollut valvonta myös huoneissa. Suomessa myös asuintalojen rappukäytävissä on valvonta pk-seudulla, eikä yleensä mitään mainintaa kameroista.
Voi jösses. Miten minun matkailuni liittyvät opintoihini? XDD
Ja olen nähnyt maailmaa, kiitos kysymästä. Kamerat ovat sitä varten, että nauhat käydään läpi, kun jotain tapahtuu ja tarvitaan tutkimusmateriaalia -_-
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö wifiin yhdistetyn puhelimen välityksellä tarkkailemaan mitä muilla samaan verkkoon liittyneillä laitteilla selaillaan tai tehdään?
Mun kokemuksen mukaan pystyy. Olin tyttären luona hänen tietokoneellaan ja tyttärellä oma puhelin tietysti päällä. Puhuttiin koiranpennun viemisestä lonkkakuvauksiin seuraavana aamuna. Saman tien tietokoneen näytölle tuli eläintarvikemainoksia ja joku lähiseudun eläinlääkäriasema, vaikka olin jollain ihan muilla sivustoilla.
Eli puhettamme kuunneltiin.
Lol. Tekoäly poimi sieltä täältä sanoja ja sen perusteella mainosti, ei sen hurjempaa XDDDD
Jos ihan oikeasti joku viitsii kuunnella niin voin kuvitella sen tylsyyden. Niin onhan siinä se juttu että saisi kiinni "rikoksesta" kun joskus kuitenkin poltan lailla kiellettyä päihdettä. Siinä onkin pahin "rikollisuuteni". Suomessa kun on hyväksytty ns. urkintalaki niin ajattelen että kaikkia kuunnellaan. Se minkä verran menee eteenpäin kuten oikeuteen on toinen juttu.
Mukana olevat puhelimet ja niissä mikrofoni niin oikeasti kuka tahansa on siten kuunneltavissa. Ihmiset ei edes demokratioissa näköjään vaadi yksityisydelleen suojaa. Sinänsä uskomatonta kun luulisi että yksityisyyttä haluaa suojella. Pelkästään viime vkl niin noloa mutta ei rikollista. Hyväksy evästeet ja aina voidaan kuunnella jos puhelimessa on virta päällä.
'
Mun mielestä on kuumottavaa että meitä oikeasti kuunnellaan. Pahempaa olisi jos joku myös näkisi meidät puhelimen kautta..