Vääntäkää leskeneläke rautalangasta
Tilanne on se että mies täyttää 50 ensi vuonna. Itse olen 5 vuotta nuorempi. Meillä on 2 alle 10 vuotiasta lasta. Omaisuus on erikseen, tyyliin talo minun nimissä, mökki miehen ym. Näin haluamme pitää omaisuuden mm perintöjen takia ja lapsemme ovat suvuissa ainoita sitä sukupolvea. Itse en halua naimisiin, mutta miehen äiti painostaa. Onko meidän tilanteessa avioliitosta hyötyä leskeneläkkeen suhteen? Omaisuutta ei tarvi miettiä, koska kaikki menee lapsille kuitenkin. Miehen eläkekertymä on tähän mennessä n 1100 ja oma 850. Lisäksi olen aina pitänyt itselläni omat kortit käsissä mahdollisen eron sun muun takia.
Kommentit (33)
Kysele vaikka pankkilakimieheltä täsmätietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en siis kannata avioliittoa missään muodossa enkä leskeneläkettä, mutta miehen äiti painostaessaan on maininnut suurena etuna tämän leskeneläkkeen niin kannattaako sitä hinkuakseen kahlita toisensa vai ei?
Ei se avioliitto kahlitse ketään. Avioeroja on vuosittain Suomessa tuhansia. Se on se tunnetason sitoutuminen, joka on se "kahle", ei papin aamen tai maistraatin leima. Vaikutat anteeksi vaan aika lapselliselta.
Omasta mielestäni avioliitto on vain jäänne menneisyydestä, ajoilta jolloin naisilla ei ollut esim. äänioikeutta. Ja ihan realistisesti kyllä se ero on jopa todennäköinen nuoremmillakin pareilla. Itse olen turvannut oman selustani ja myös lasten. Jos joku tyhmyyttään omansa antaa toisen käsiin naimisiin mennessään niin ok. Ja isot henkivakuutukset on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi se hyöty, että jos sinä kuolet, miehesi joutuu nyt ulos asunnostanne, koska ei ole avioleski, eikä näin ollen voi jäädä asumaan siihen. Ok, lapsien huoltajana toki niin kauan kuin lapset ovat alle 18, mutta sen jälkeen talo on lasten omaisuutta.
https://www.minilex.fi/a/lesken-oikeudet-avoliitossa
Leskeneläke puolestaan menee näin:
https://www.kela.fi/leskenelake-kuka-voi-saada
Eli koska teillä on yhteisiä lapsia, naimisiin mennessänne saisitte leskeneläkettä. Sen suuruus riippuu jossakin määrin tuloista. Ensin saisit alkueläkettä 6 kk, summa on nyt 327,54 kuussa, sitten sen jälkeen 102,60 kuussa plus mahdollinen täydennysmäärä. Tai jos lapsenne ovat siinä vaiheessa jo aikuisia, saisit pelkän täydennysmäärän (maksimissaan tulottomalla 532,48 e, mutta tuon saaminen putoaa portaittain nollaan jo varsin alhaisella 1 107,46 e tuloilla, jos siis sinulla on jo aikusia lapsia), täydennysmäärän laskennassa työtuloista ja niihin rinnastettavista tuloista otetaan huomioon 60 %.
Nykyinen eläkekertymäsi ei tuohon vaikuta, vaan täydennyseläke lasketaan siis kk-tuloista sillä hetkellä, kun leskeneläkettä haet.
https://www.kela.fi/leskenelake-maara-ja-maksaminen
Minusta naimisiinmeno on järkevää jo ihan tuon takia, että leskellä on oikeus jäädä asumaan yhteiseen kotiin, eikä tarvitse maksaa kuolleen omaisuutta lapsille.
Pelkästään tuon talohomman takia ei mennä, kuten sanoin meillä ei omaisuus vaikuta naimisiin menoon. Nämä asiat on keskenään sovittu. Nyt on kyse siis vain siitä että kannattaako leskeneläkkeen takia mennä. Onko nyt siis näin että jos molemmilla suht samanlaiset tulot ei leskeneläkettä jää maksettavaksi?
Tuota noin... ei siinä teidän keskinäiset sopimukset paina pätkääkään. Se on lasten oikeus perintöönsä, joka painaa - JOS ette ole naimisissa.
Perusosaa saa joka tapauksessa siihen asti,. kun lapset on täysi-ikäisiä.
Kasvatamme lapset niin ettei ne meitä potki talostaan ulos jos toisesta aika jättää. Onko tämä perusosa sidoksissa työeläkkeen määrään ja vähentääkö mahdollinen lasten osuus leskeneläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Kysele vaikka pankkilakimieheltä täsmätietoa.
Tilanteemme on siinä mielessä erikoinen että meillä ei ole yhteistä omaisuutta ja nyt on kyse vain mahdollisesta leskeneläkkeestä että kannattaako sen takia mennä naimisiin nyt kun toiselle tulee kohta 50 mittariin
Miehesi työeläkkeestä voi tulla sulle leskeneläkettä 50% miehesi eläkkeestä, mutta se sopeutetaan sun tuloihin. Jos sulla on hyvät tulot, et saa juuri mitään. Jokaisella on tietysti nykyään työttömyysriski olemassa. Silloin voi arvostaa leskeneläkettä toisella tapaa.
Tuolla mainittiin muutos 70-luv syntyneitten osalla. Ota selvää mitä se merkitsee kohdallasi. Jos pankkilakimies ei käy, jo eläkefirmasi sivuilta voi löytyä jotain paikkansapitävää. Voi sitten kertoa anopille, mitä leskeneläke kohdallasi tarkoittaa. Säännöt ovat eri kuin hänellä.
Tässä taulukko
https://www.ilmarinen.fi/henkiloasiakas/tietoa-elakkeista/lesken-ja-lap…
Kyllä mä näkisin taulukkoa katsoessa, että kannattaa.
Muutama satanen, joista menee verot on aina kotiinpäin.
Leskeneläkkeen toivossa turha mennä naimiseen, jos tuleva eläkkeesi on 850€/kk.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/tyoelake-etuudet/…
Vierailija kirjoitti:
Miehesi työeläkkeestä voi tulla sulle leskeneläkettä 50% miehesi eläkkeestä, mutta se sopeutetaan sun tuloihin. Jos sulla on hyvät tulot, et saa juuri mitään. Jokaisella on tietysti nykyään työttömyysriski olemassa. Silloin voi arvostaa leskeneläkettä toisella tapaa.
Tuolla mainittiin muutos 70-luv syntyneitten osalla. Ota selvää mitä se merkitsee kohdallasi. Jos pankkilakimies ei käy, jo eläkefirmasi sivuilta voi löytyä jotain paikkansapitävää. Voi sitten kertoa anopille, mitä leskeneläke kohdallasi tarkoittaa. Säännöt ovat eri kuin hänellä.
Ohis "Jos sulla on hyvät tulot, et saa juuri mitään. " Tartunpa tähän yhteen lauseeseen. Eli hyvät tulot tarkoittaa eri ihmusille eri asiaa, mutta eläke on isoista bruttotuloista suhteessa puenempi kuin kuin pienistä tuloista.
Esim. Jos molemmat puolisot tienaa 4300e bruttona, eläke noin 2000 - verot, niin leskeneläkettä saa vielä päälle satasen tai kaksi.
Ja esim ap:n ja miehensä nykyisillä tuloilla saa leskeneläkettä satasia. Ja on mahdollista, että heidän eläkekertymänsä ei edes juuri nouse, jos säämnöllinen työ loppuu tai sairastuvat.
Vastaus sp:n kysymykseen. Kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Laittamasi linkin mukaan laskurilla leskeneläke on ap:lle 662e/kk!
Perinteisellä leskeneläkkeellä ei juuri ole merkitystä, sillä nykyään lähes kaikilla on oma työeläkekertymä ja myös perhevapaiden ajalta kertyy eläkettä, toisin kuin ennen.
Tilanne on toinen, jos miehesi kuolisi työtapaturmassa, jolloin työnantajan tapaturmavakuutus maksaa leskeneläkettä 65-ikävuoteen asti.
Alaikäiset lapset saavat eläkettä, kunnes täyttävät 18v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittamasi linkin mukaan laskurilla leskeneläke on ap:lle 662e/kk!
Minä sain laskurilla 512€, jos ap. tulot olisi 850€/kk. Leskeneläke suhteutataan tuloihin.
Ap. on 45v ja työuraa jäljellä vielä 20v eli todennäköisesti hänen eläkkeensä olisi yli 1000€. Ja seuraavat 20v hän saa palkkatuloa tai työttömyyskorvausta, joka on suurempi kuin leskeneläke. Ja niitähän ei voi saada yhtäaikaa.
True. Periaatesäännöt on kumminkin samat siis sen suhteen, kuka on oikeutettu.