Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä jotain suomenruotsalaislta?

Vierailija
08.08.2013 |

Sana on vapaa! :)

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomenruotsalaiset ovat niin kauhean ujoja ruotsin kielen suhteen? (pl. ahvenanmaalaiset, joka ovat erittäin iloisia, kivoja ja kohteliaita mannersuomalaiselle, joka puhuu ruotsia)

Jos vaikka puhutaan ruotsia ja jossain vaiheessa tulee ilmi että puhekumppani ei olekaan ihan ehta ruotsinkielinen, kauhea kiire on vaihtaa suomeksi. Mitä sen on väliä jos asia tulee selväksi ja kukaan ei provosoidu :-)

Tosin nyt viimeksi kun varasin hotellihuonetta Tammisaaresta, minulle vastattiin ruotsiksi, vaikka olin aloittanut suomeksi, mikä minulle kävi ihan hyvin. Oli kyllä hämmentävää, kun yleensä on niin herkkää porukkaa.

Vierailija
22/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:25"]

Itseasiassa kyllä äänestän RKP:ta, koska heidän "ajatusmaailmansa" sopii omaani ja koska he edustavat pääasiassa suomenruotsalaisia. Ap

[/quote]

Onko RKP:llä oikeasti joku ajatusmaailma, siis muu kuin "lisää ja aikaisemmin pakkoruotsia suomenkielisille"? Minulle ei ole ainakaan valjennut, mikä tuon puolueen ideologia on. Hallitusneuvotteluihin se menee aina sillä asenteella, että meille käy mikä vaan, kunhan pakkoruotsiin ei kosketa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt kirjoittamassa kansalaisaloitetta, sillä minulla ei ole mitään pakkoruotsia vastaan, vaikkakaan en sen aktiivisin puolestapuhuja ole.

Olen Etelä-Suomesta kotoisin. 

On aviomies, itseasiassa ruotsalainen, mutta hänellä taas on suomalaiset sukujuuret.. Minulla ei ole mitään väliä, minkä maalainen tai kielinen mies on. Tapasin miehen kun asuin Ruotsissa vähän aikaa ja muutimme myöhemmin Suomeen. Ap

Vierailija
24/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:31"]

En ole käynyt kirjoittamassa kansalaisaloitetta, sillä minulla ei ole mitään pakkoruotsia vastaan,

[/quote]

Kun miehesi on Ruotsista, niin etkö edes hänen avullaan ymmärrä, miten kummallinen asia pakkoruotsi on? Kysypä häneltä, miten ruotsalaiset suhtautuisivat siihen, jos jokaisen ruotsalaisen olisi pakko opiskella ruotsia ja virkoihin ei olisi asiaa ilman todistusta suomen taidosta. Ruotsissa on kuitenkin ihan yhtä paljon suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä. Ja on sitä yhteistä historiaa ja tärkeä kauppakumppani yms yms.

Siis nyt ihan oikeasti ja tosissaan, kerro mikä on teidän RKP:läisten "sokea piste", kun ette edes halua ymmärtää, miten epäoikeudenmukainen pakkoruotsi suomenkielisten mielestä on, vaikka teillä olisi todella hyvä vertailukohta tuossa naapurissa. Tai ei tarvitse mennä edes Ruotsiin asti, vaan Ahvenanmaalle, jossa luovuttiin joitakin vuosia sitten pakkosuomesta, vaikka suomenkielisiä on suhteessa yhtä paljon kuin mantereella ruotsinkielisiä.

Vierailija
25/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:37"]

En ole käynyt kirjoittamassa kansalaisaloitetta, sillä minulla ei ole mitään pakkoruotsia vastaan,

[/quote]

Kun miehesi on Ruotsista, niin etkö edes hänen avullaan ymmärrä, miten kummallinen asia pakkoruotsi on? Kysypä häneltä, miten ruotsalaiset suhtautuisivat siihen, jos jokaisen ruotsalaisen olisi pakko opiskella ruotsia ja virkoihin ei olisi asiaa ilman todistusta suomen taidosta. Ruotsissa on kuitenkin ihan yhtä paljon suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä. Ja on sitä yhteistä historiaa ja tärkeä kauppakumppani yms yms.

Siis nyt ihan oikeasti ja tosissaan, kerro mikä on teidän RKP:läisten "sokea piste", kun ette edes halua ymmärtää, miten epäoikeudenmukainen pakkoruotsi suomenkielisten mielestä on, vaikka teillä olisi todella hyvä vertailukohta tuossa naapurissa. Tai ei tarvitse mennä edes Ruotsiin asti, vaan Ahvenanmaalle, jossa luovuttiin joitakin vuosia sitten pakkosuomesta, vaikka suomenkielisiä on suhteessa yhtä paljon kuin mantereella ruotsinkielisiä.

[/quote]

Siis piti olla: "miten ruotsalaiset suhtautuisivat siihen, jos jokaisen ruotsalaisen olisi pakko opiskella SUOMEA"

Vierailija
26/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, taustalla voi olla myös se, että joillakin suomenruotsalaisilla on suomi vahvempi, joten puhuvat mielummin suomea, eivätkä halua "änkyttää" ruotsiksi. Itse taas kirjoitan mielummin suomeksi ja puhun ruotsiksi, sillä tuntuu että välissä saan asiat sanottua paremmin ruotsiksi, niin niinkuin ne tarkoitan. Kun puhun suomea, en välissä saa jotain oudompaa sanaa päähäni tms. Suomeksi kirjoittaminen on mielestäni helpompaa, vaikka kirjoitusvirheitä välissä tulee. Ap 

Vierailija
27/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minua ei haittaa, etei jokaikinen suomalainen puhu ruotsia, mutta siitä on heille itselleen valtavasti etua. Sana "pakko" on aika vahva ilmaus, ei minua haittaisi vaikka Suomessa ruotsi olisi vapaaehtoinen, mutta Suomessakin asuu paljon ruotsalaisia ja tosiaan useisiin töihin tarvitaan ruotsia. Se on pikemminkin rikkaus osata ruotsia. Ap

Vierailija
28/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:41"]

24, taustalla voi olla myös se, että joillakin suomenruotsalaisilla on suomi vahvempi, joten puhuvat mielummin suomea,

[/quote]

Ja nämä samat tyypit vaativat naama punaisena virastoissa ruotsinkielistä palvelua ja vaativat lapset ympäri Suomen opiskelemaan pakkoruotsia! :) 

Vierailija
29/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt kirjoittamassa kansalaisaloitetta, sillä minulla ei ole mitään pakkoruotsia vastaan, vaikkakaan en sen aktiivisin puolestapuhuja ole.

Olen Etelä-Suomesta kotoisin. 

On aviomies, itseasiassa ruotsalainen, mutta hänellä taas on suomalaiset sukujuuret.. Minulla ei ole mitään väliä, minkä maalainen tai kielinen mies on. Tapasin miehen kun asuin Ruotsissa vähän aikaa ja muutimme myöhemmin Suomeen. Ap

[/quote]Ei mitään sitä vastaan että rahaa palaa turhaan

Vierailija
30/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:45"]

Siis minua ei haittaa, etei jokaikinen suomalainen puhu ruotsia, mutta siitä on heille itselleen valtavasti etua. Sana "pakko" on aika vahva ilmaus, ei minua haittaisi vaikka Suomessa ruotsi olisi vapaaehtoinen, mutta Suomessakin asuu paljon ruotsalaisia ja tosiaan useisiin töihin tarvitaan ruotsia. Se on pikemminkin rikkaus osata ruotsia. Ap

[/quote]Voisko sen ruotsin asemasta osata jotain toista vielä hyödyllisempää kieltä, esim venäjää, kiinaa.

Itä-suomessa mihinkään työhön ei tarvita ruotsia. Eikä muuten muuallakaan

Vierailija
31/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:45"]

[/quote]

No, pakko on pakko, eihän asia miksikään muutu kaunistelemalla. Ruotsi on ainoa pakollinen nimetty kieli (äidinkielen lisäksi) ja ainoa pakollinen ei-universaali aine. Ruotsi on myös ainoa pakollinen aine jokaisella opintojen tasolla peruskoulusta yliopistoon. Pakko on siis oikein sopiva etuliite. 

Eikö olisi jokaisen perheen oma asia arvoida tämä subjektiivinen rikkaus ja päättää asiasta? Miten tämä päätös onnistuu esim. ahvenanmaalaisilta, mutta ei onnistuisi mannersuomalaisilta?

Vierailija
32/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhui, lensin parin viikon Etelä-Ranskan turneelta Tukholman kautta ja yövyin lentokenttähotellissa ja järkytyin: Härregud, Ruotsihan on ihan niin kuin Suomi, paitsi että Tukholman keskusta on hienompi kuin mikään vastaava paikka Suomessa. Mutta kun sitä keskustaa ei ollut siellä Arlandan lähettyvillä, niin oli ihan Suomi-fiilikset

Samoin Skansenin allsång-porukka muistutti epäilyttävästi suomalaisia. Ja kuitenkin sen allsång-jutun pitäisi olla ihan ytimellisesti ruotsalainen.

Eli: Ruotsi on suomalaisempi kuin ymmärrämmekään.

Pakkoruotsista voisi kyllä luopua ja se varmaan ennen pitkää poistuukin. Ei kyllä poista sitä tosiseikkaa että Ruotsi ja ruotsalaiset ovat Suomelle tosi tärkeitä.

Vierailija
33/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on hyödyllisempiäkin kieliä, kuin ruotsi ja itse olen sitä mieltä että peruskoulussa pitäisi panostaa enemmän kielten opiskeluun. Ne on kuitenkin sellaisia, joita oikeasti elämässä tarvitsee!

Toki varmasti on hyödyllisempiäkin kieliä kuin ruotsi osata ja mielestäni kaikkein paras olisi, kuin peruskoulussa olisi pakollista esimerkiksi ruotsi, venäjä tai saksa yms. ja näistä oppilas saisi valita sen mikä itseään eniten kiinnostaa. Näin se olisi kaikille reilua. Ap

Vierailija
34/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:58"]

Huhhui, lensin parin viikon Etelä-Ranskan turneelta Tukholman kautta ja yövyin lentokenttähotellissa ja järkytyin: Härregud, Ruotsihan on ihan niin kuin Suomi, paitsi että Tukholman keskusta on hienompi kuin mikään vastaava paikka Suomessa. Mutta kun sitä keskustaa ei ollut siellä Arlandan lähettyvillä, niin oli ihan Suomi-fiilikset

Samoin Skansenin allsång-porukka muistutti epäilyttävästi suomalaisia. Ja kuitenkin sen allsång-jutun pitäisi olla ihan ytimellisesti ruotsalainen.

Eli: Ruotsi on suomalaisempi kuin ymmärrämmekään.

Pakkoruotsista voisi kyllä luopua ja se varmaan ennen pitkää poistuukin. Ei kyllä poista sitä tosiseikkaa että Ruotsi ja ruotsalaiset ovat Suomelle tosi tärkeitä.

[/quote]  Kaupallisesti toinen naapurimme Venäjä on paljon tärkeämpi eikä Suomessa silti ole pakkovenäjää.

Vierailija
35/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lennän paljon väliä Hki-Tukholma, kun miehen perhe ja suku on siellä + paljon omia ystäviäni. Loppujen lopuksi Ruotsi ja Suomi ei eroa paljoakaan toisistaan, tai varsinkaan Helsinki ja Tukholma. Toki Tukholma on isompi ja enemmän ihmisiä, mutta muuten aika samanlaista kuin Helsingissä! Kaupat suht. samoja, samoin kerrostalot, ihmiset käyttäytyvät aika samalla tavalla jne. Sitten taas Norja on mielestäni ihan erilainen! Ap

Vierailija
36/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempasi ovat tosiaan ruotsalaisia, eivät suomenruotsalaisia, niin oletko sinäkään oikeastaan suomenruotsalainen? Eikö sitä ilmausta käytetä suvuista, jotka ovat asuneet täällä sukupolvien ajan, ovat yleensä rikkaita ja ehkä aiemmin korkeissa asemissa olleita vs. suomalaiset talonpojat. Ehkä siksi et osaa samaistua suomenruotsalaiseen bättre folk -meininkiin, koska oletkin vain ruotsia äidinkielenään puhuva ruotsalaisten vanhempien suomalainen lapsi?

Vierailija
37/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 19:51"]

Jos vanhempasi ovat tosiaan ruotsalaisia, eivät suomenruotsalaisia, niin oletko sinäkään oikeastaan suomenruotsalainen? Eikö sitä ilmausta käytetä suvuista, jotka ovat asuneet täällä sukupolvien ajan, ovat yleensä rikkaita ja ehkä aiemmin korkeissa asemissa olleita vs. suomalaiset talonpojat. Ehkä siksi et osaa samaistua suomenruotsalaiseen bättre folk -meininkiin, koska oletkin vain ruotsia äidinkielenään puhuva ruotsalaisten vanhempien suomalainen lapsi?

[/quote]

Erityisesti ihmetyttää RKP:läisyys, jos ap:n tausta on tosiaan Ruotsissa. Ruotsalaiset nimittäin ovat yleensä ihan järkyttyneitä, kun kuulevat, että Suomessa on pakkoruotsi. Eivät ne tiedä yleisesti siitä ja ovat ihan ihmeissään, että miksi suostumme sellaiseen!

Vierailija
38/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:09"]

Kiitos vastauksesta! Jyväskylällä ei ole olemassa ruotsinkielistä nimeä. Englanniksi se on käännetty vitsinä "Cornville", kaipaisin jotain samantapaista ruotsiksi. Sen tiedän että kylä on by, mutta alkuosa?

[/quote]

Kanske Fröby ;)?

Vierailija
39/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:05"]

Eikö ole noloa suomenruotsalaiselle mökkikylän pitäjälle, ettei suomenkielinen saa mökkiä vuokratuksi huonolla ruotsillaan, suomea tai englantia tämä yrittäjä ei osaa ollenkaan. 

[/quote]

Jokainen on vastuussa omista bisneksistään. Joku ymmärtää opiskella kieliä enemmän kuin joku toinen joka puolestaan satsaa kielitaitoiseen työntekijään. 

Vierailija
40/41 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varför vägrar ni att prata ett enda ord svenska med finskspråkiga i situationer där vi pratar med rikssvenskar?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän