Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö perua ulkomaanmatka raskauden takia?

Vierailija
08.08.2013 |

Tiedän että tämä on varmaankin liiottelua ja pahemman luokan marttyyriyttä, mutta kysynpähän silti.

Ollaan varattu joulukuulle Thaimaan matka, ja mä nyt sitten oonkin hupsista vaan raskaana enkä oikeestaan haluais lähtee sinne ollenkaan. Toisaalta varmasti itsekästä evätä reissu mieheltäkin tän takia, mutta itseppähän lusikkansa tähän soppaan on työntänyt.

Ai miksi en halua lähteä? Musta tuntuu että en uskalla syödä sillä reissulla mitään, pelkään että saan jonkun ruokamyrkytyksen tai muun. En halua pilata muiden reissua (ystäväpariskunnan kanssa olimme lähdössä) olemalla tylsä, väsynyt, huonovointinen ja vittumainen. Varsinkin kun tiedän että muille kyllä kuppi maistuu, mikä nyt varmaan ois minun ihan ykkös vitutuksen aihe siinä vaiheessa. Enkä mä tiedä miltä tuntuu olla raskaana, onkohan niin pitkä aika lentokoneessakin vähän liikaa?

Niin että voisko nyt joku reissaaja kertoo että minkälaista se matkustelu on mahan kanssa. Vituttaa ja harmittaa, ois pitäny varata joku kaupunkiloma niin ei varmaan olisi tätä ongelmaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se hyvällä tuurilla mennä vielä kesken ennen joulukuuta.

*Sorry*, mutta yleensä jos nainen haluaa lapsia, pitää olla raskaana eikä sen takia tarvii elämistä lopettaa.

Vierailija
2/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön höpön, ei mitään ongelmaa. Jos nyt raskaus on selvinnyt, on tuo joulukuu erinomainen aika matkustaa, tuskin tuossa vaiheessa olet enää väsynyt tai huonovointinen.

Nauti matkastasi! Ja jos toiset ottavat kuppia, voit itse nauttia ihanista hedelmistä tai vaikka vetäytyä hotellihuoneeseen/uimahallin äärelle tms. lueskelemaan tms.

Matkavakuutus toki pitää olla, niinkuin sen pitäisi olla aina muulloinkin matkustaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä ja nauttia siitä viimesenä reissuna ennen vauvan syntymää. Sehän voit huilailla ja nauttia omasta olosta, jos muut haluaa kauheasti mennä kokoajan. Ei sulla joulukuussa varmaan vielä älyttömän suurta mahaa ole.

Vierailija
4/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän se varmaankin on, että ongelmat on vaan mun päässä. En vaan nää itteeni nautiskelemassa hedelmistä tai lukemisesta. Tai siis näen, mutta ei kai siitä lystistä tarvitse maksaa tuhansia euroja, voinhan mä lukea täälläkin. Varmaankin kerkeän löytää jonkun uuden äiti-identiteetin siihen mennessä ja nauttia asioista joita en nyt osaa edes kuvitella.

-ap

Vierailija
5/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden kannaltahan tuo on paras aika matkustaa. Pahoinvointi yleensä ohi, eikä maha ole vielä hirveän iso. Vointi on tuossa vaiheessa yleensä erinomainen.

Vierailija
6/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiraskaus menossa, pahoinvoinnit takana ja loppuraskauden vaivat eivät vielä vaivaa, nauti elämästä, se on raskaus eikä mikään sairaus. Thaimaassa nautit viimeisestä rantalomasta vähään aikaan missä voit ajatella vain itseäsi ja tehdä mitä huvittaa (paitsi ryypätä tietysti)

Muistata käsihygienian, maitohappobakteerit ! Syöt ihan rauhassa hedelmiä, niitä ainakin on turvallista ostaa missä on vielä kuoret päällä. Herkuttele Thaimaalaisilla ruoilla yms. Mä olen kerran Thaimaassa saanut vatsataudin ja senkin sain Burger Kingistä, en paikallisesta ruoasta.

Matkavakuutukset ja hepatiitti rokotukset kuntoon ja jos se vatsatauti nyt jostain syystä iskee niin rohkeesti lääkäriin koska kuivuminen tapahtuu siinä ilmanalassa tosi nopeasti.

Vierailija
7/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tulla jatkossakin ongelmia, jos juominen on noin tärkeää.

Vierailija
8/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:48"]

No niinhän se varmaankin on, että ongelmat on vaan mun päässä. En vaan nää itteeni nautiskelemassa hedelmistä tai lukemisesta. Tai siis näen, mutta ei kai siitä lystistä tarvitse maksaa tuhansia euroja, voinhan mä lukea täälläkin. Varmaankin kerkeän löytää jonkun uuden äiti-identiteetin siihen mennessä ja nauttia asioista joita en nyt osaa edes kuvitella.

-ap

[/quote]

Oot sä varmaan kuppiakin ottanut täälläkin vai pitääkö sitä varten maksaa kallis matka? Mikä muu on sellainen asia, mitä et voisi siellä matkalla tehdä?

Vierailija
9/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla ap, mutta ymmärsinkö siis oikein että raskaus on toivottu, olet silti varannut ryyppyloman monen kuukauden päähän ja nyt ottaa päähän kun et pääsekään sitä toteuttamaan? Eikös tuossa ollut vähän niinkuin se riski nähtävissä? 

Vierailija
10/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä: minkä ikäisiä te ootte? Vaikuttaa tosi lapselliselta touhulta.

Vierailija
11/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi nyt vaan oli esimerkki toi lukeminen, jos et halua katsella dokaavia kavereita.

Raskaus ei ole sairaus, ja thaimaalaisetkin naiset ovat raskaana.

En ymmärrä ollenkaan asennettasi.

Vierailija
12/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus oli vahinko, mutta sieltä se nyt tulee jos on tullakseen. En varsinaisesti ole ollut mihinkään ryyppylomalle menossa, eikä minua harmita se että en itse voi ryypätä. Olen kyllä ryyppäilyni kerennyt ryypätä. Minusta vaan tuntuu että jos muut haluaa tulla ja mennä niin olen vähän ilonpilaaja jos mua ei kiinnosta lähteä istumaan ravintolaan katsomaan muiden juopottelua yms. Minä voin kyllä tehdä muitakin kivoja asioita, mutta voinko mä sitten vaatia vaikkapa miestäni pysymään poissa yöelämästä ja syömään mun kanssa hedelmiä päivät pitkät? Varmaan mulla voi olla ihan hauska loma mutta jotenkin musta tuntuu että olen sitten muille vaan taakka, ja että muut joutuu suunnitelemaan kaiken ihan uusiksi vaan siksi että mä oon raskaana ja jotenkin yritän tehdä asioista vaikeempia kuin ne on.

Ja en mä tiedä mikä muu on sellainen asia mitä en voisi siellä matkalla tehdä, mä en oo koskaan ollut raskaana. Sen takia mä tässä muilta kyselenkin.

-ap

Vierailija
13/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen toki kokee raskauden omalla tavallaan, mutta jos nyt on meneillään ihan alkuraskaus, niin todennäköisesti joulukuussa (keskiraskaus) olet aivan hyvinvoiva.

Ruokapaikkojen valinnan suhteen kannattaa pitää tietenkin järki päässä. Silloin ruokamyrkytyksen riski on melko pieni kuitenkin. Lisäksi kannattaa jo Suomessa aloittaa maitohappobakteerien käyttö. Enemmän itseäni huolettaisi se, miten raskaana jaksaa sen kuumuuden. Ilmastoitu hotellihuone on ihan ehdoton. Lähdet reissuun sillä asenteella, että lepäät silloin kun väsyttää, eikä raskaus todellakaan tarkoita sitä, että on oltava tylsä. Ryypätä et tietenkään voi, ja nyt voisi olla aiheellista keskustella miehen kanssa, että onko hänenkään välttämätöntä vetää lärvejä joka päivä? Yhden tai kaksi biletysiltaa varmaan jaksat seurata sivusta selvinpäinkin. Etenkin jos sovit miehen kanssa jo etukäteen, ettei hänkään juo itseään mihinkään rasittavaan kaatokänniin. Selvinpäinkin voi olla hauskaa, tiesitkö?

Vertailukohtana mainittakoon, että päätimme mieheni kanssa maaliskuussa kiertää Euroopan moottoripyörällä kesälomalla, aikaa 4 viikkoa. Matkaa kertyi n. 6700 km, reittinä Suomi-Ruotsi-Tanska-Saksa-Hollanti-Belgia-Ranska-Sveitsi-Lichtenstein-Itävalta-Slovakia-Puola-Liettua-Latvia-Viro-Suomi.

No, kuukausi ennen lähtöä huomasin olevani raskaana. Mitäpä tuosta, reissuun lähdettiin silti ja hyvä reissu olikin. Annoin itselleni luvan suorittaa tarvittaessa siirtymiä junalla, jos olo on liian heikko pyörän tarakalle. Onneksi siihen ei tarvinnut kuitenkaan mennä vaan pystyin kulkemaan koko reissun siellä tarakalla. Välillä kun oikein väsytti, tuli nukuttua päiväunia vuoren juurella rinkka tyynynä sillä aikaa kun mies kiipesi rinteestä bongaamalleen vesiputoukselle. Välikuolemia tuli suoritettua myös mm. baijerialisen Esson takapihalla, Lichtensteinin raja-aseman roskiksen takana sekä hollantilaisen jalkakäytävän ja ajotien välisellä ruohokaistaleella sillä aikaa, kun mies kiristi moottoripyörän ketjuja. Ja taas jaksoi jatkaa.

Välillä harmitti, kun joutui tilaamaan ruokajuomaksi vettä tai limpparia ja mies vieressä veti ruokajuomaksi älyttömän herkullisen näköistä tummaa olutta. Mutta siihenkin tottui, ja silloin tällöin maistoin pienen suullisen miehen olutlasista, siis ihan vain sen verran että sain maun.

Amsterdamiin meitä moikkaamaan tuli kaveripariskunta, ja silloin muut mua lukuun ottamatta toki ottivat kuppia. Vaan eipä haitannut, hauskaa kun tosiaan voi pitää ilman sitä viinaakin. Tosin meidän porukasta kukaan ei vetänyt mitään tolkku pois -örvellyksiä.

Reissu oli aivan loistava. Todella paljon tehtiin, koettiin ja nähtiin, ja olen erittäin iloinen ettei tuota reissua peruttu vain siksi, että olen raskaana. Reissun aikana oli menossa siis raskausviikot 9-12.

Vierailija
14/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustelin, koitin kattoo mitä söin jne ja sain kuulovammaisen tyttären. En toki tiedä, johtuuko lapseni vamma raskausajan syömisistä tai vatsataudeista, mutta sen tiedän, että ei ole ihan helppo elää sen epäilyksen / syyllisyyden tunteen kanssa.

Vierailija
15/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 10, ihan aikuisia himisiä ollaan, mä nyt vaan oon tästä hämillään ja aika paniikissa. En todellakaan tiedä miten ns. ollaan raskaana. Varmaankin siis niin että jatketaan elämää normaalisti tekemättä siitä sen suurempaa numeroa, mutta tää nyt vaan on mulle aika suuri numero..

-ap

Vierailija
16/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 12 asiallisesta ja valaisevasta vastauksesta. Mä tosiaan mietin aika paljon tota ruokajuttua että saanko mä syödä siellä normaalisti, ja mitkä on riskit saada ruokamyrkytys tai ripuli ja miten vaarallista se on. Myös kuumuus ja lentomatkan pituus tässä vähän mietityttää, ja tietysti raha..

-ap

Vierailija
17/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut raskaana Thaimaassa eikä ollut mikään ongelma tuo raskauteni. Olin kuitenkin tavallista tarkempana, etten syö mistä tahansa.

Vierailija
18/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää uskaltaa tehdä päätös ja miettiä se tarkkaan. Suurimmalla osalla reissut menee raskaana hyvin, mutta toki jotain voi myös sattua. Millaisen riskin olet valmis ottamaan ja mitä voit tehdä sen pienentämiseksi?

Ainakin tulee ottaa hyvä matkavakuutus ja selvittää sairaalapalveluiden yms. saatavuus kohteessa.

Mulla on ystäväpiirissä useampi lääkäri ja tiedän, ettei ne esimerkiksi erityisesti suosittelisi sukulaisilleen tai ystävilleen kaukolomailua raskaana. Ehkä tekin voisitte mennä vaikka Kanarialle, jonne on puolet lyhyempi lentomatka ja vähemmän eksoottisia taudinaiheuttajia? Juomat myös kalliimpia, niin ei ryyppäys lähde käsistä :)

Vierailija
19/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kyllä tuotakin, että jos sen kohteen voisi vaihtaa juurikin johonkin vähemmän eksoottiseen. Matka on varattu matkatoimiston kautta, onkohan mitään mahkuja vaihdella tuolleen? Varausmaksu on maksettu, matkaa ei vielä.

-ap

Vierailija
20/21 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Aurinkomatkoilla saa kerran vaihtaa kohdetta ilmaiseksi. Mun kaveri joutui Kanarialla sairaalaan raskaana koska alkoi vuotaa verta (noin raskauden puolivälissä). Ei mennyt kesken, mutta joutui makoilemaan siellä kun muu perhe lomaili. Pääsi kuitenkin samalla lennolla kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi