Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperhe ja perintö

Vierailija
08.08.2013 |

Toinen ketju sai miettimään miten tässä meidän tilanteessa kannattaisi tehdä. Eli olemme naimisissa, miehellä lapsi aiemmasta liitosta ja meillä yhteinen lapsi. Olemme miettimässä yhteistä talolainaa, tällä hetkellä omistamme molemmat osakkeet ja varat ovat erilliset. Avioehtoa ei ole.

Kysymys kuuluu, jos mieheni kuolee ennen minua, ja asumme yhdessä omistamassamme (50/50%) asunnossa niin jaetaanko meidadän varat "yhteen", jolloin perinnönjaossa miehen lapset olisivat oikeutettuja myös minun rahoihini eli asunton säästämääni summaan..? Kannattaako rahat ja varat pitaa erillään, jolloin kuolemantapauksessa miehen varat menevät molemmille lapsille ja minä pidän omat varani?

Kiitos!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku vastata tähän: minä (vaimo) olen olen osakkaana jakamattomassa kuolinpesässä ( isäni kuoli ) ja siihen kuuluu mm.  kesämökki ja edesmenneen isäni ja lesken (äitini) yhteinen asunto. Jos mieheni nyt kuolisi, olisiko hänen lapsillaan oikeus minun osuuteeni tuosta edesmenneen isäni kuolinpesästä?

Ymmärrän kyllä, että rahani ovat minun ja että mieheni lapsilla olisi oikeus yhteiseen asuntoomme, mutta tuo jakamaton kuolinpesä (eli heidän äitipuolensa osuus siitä)  askarruttaa....

Vierailija
22/30 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

21, ei olisi. Kuten jo sata kertaa sanottu, leski ei maksa tasinkoa kuolinpesälle. Jos miehesi kuolisi nyt, hänen lapsensa perisivät hänen omaisuutensa ja sinä pitäisit omasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan avioeron varalta kannattaa tehdä avioehto, jossa perintönä saatu omaisuus suljetaan pois avio-oikeuden piiristä. Jos eroaisitte, sinun pitäisi maksaa tasinkoa miehellesi, jos olet häntä varakkaampi. Jos suljette perinnöt pois, mies ei avioerossakaan pääse käsiksi perintöösi.

Vierailija
24/30 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on aina niin söpöjä ketjuja. Jos ei ole tietoa, niin viimeinen asia on kysyä sitä asiantuntijalta eli lakimieheltä. Samaa sukua että arvuutellaan mikähän sairaus minulla on,  ja joo, en ole lääkäriltä kysynyt :).

Vierailija
25/30 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jos on perintöjä tai vastaavaa, kannattaa ottaa tosiaan yhteys lakimieheen ja kysyä. Ei ole suuri vaiva. Avioehto ja testamentti ovat halpoja tehdä ja säästävät paljon pahaa mieltä. Myös avioliittolakiin tutustuminen on hyödyllistä.

Vierailija
26/30 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vain..yllätyksiä voi tapahtua, riippuu niin paljon testamentin sanamuodoistakin..jos sellaista edes tehty. Kannattaa selvittää asiat lakimiehen kanssa ja laatia paperit etukäteen.

Ja muuten vaikka on lakiosat..kaikki voidaan kiertää. Omalla kohdallani kävi niin..isäni kuoli, äiti peri ja järjesti kaiken omaisuuden siskolleni..en saanut senttiäkään, kaiken voi järjestellä kun osaa.

Perinnönjaossa voi sattua muitakin yllätyksiä..ei ole tavatonta että ilmaantuu puolison avioliiton ulkopuolinen lapsi..josta ei kukaan ole tiennyt mitään..hän on myös oikeutettu perintöön.. Nämä on niin kiemuraisia asioita joissa paperien sanamuotokin vaikuttaa tai se jos vaikka on auto-onnettomuus ja molemmat kuolee..kumpi kuoli ensin, sekin vaikuttaa. Ei kannata uskoa mitä täällä puhutaan vaan hankkia asiansa osaava ammattilainen hoitamaan nämä asiat päiväjärjestykseen, säästyy monelta murheelta!

Vierailija
27/30 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, on epäreilua, että miehen edellisestä liitosta tullutta lasta sanotaan niin.

Samalla tavalla hän onn teidän lapsi kuin muutkin.

Vierailija
28/30 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu kyllä meillä on tarkoitus tehdä avioehto tässä kun lomilta kotiudutaan.. mutta sellaisen äkillisen kuolemantapauksen vuoksi näitä pohdiskelin, kaikki kun on mahdollista. Ja kyllä "aihe vapaa"-palstalla voi keskustella ja kysyä mistä vain, kyllä täällä hölmömmistäkin asioista keskustellaan.

ei ap

Vierailija
29/30 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi mennä lakimiehen juttusille ja tehdä avioehto ja testamentti, jotta kaikki menee jsut niin kuin haluatte.

Vierailija
30/30 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuutta kannattaa pyrkiä jakamaan mahdollisimman paljon jo eläessään, näin säästää veroissa ja lapsi saa pesämunaa:

http://www.investori.com/j/artikkelit/sijoittajan-verotus/79-perintoeverosuunnittelu-kannattaa-aloittaa-ajoissa