päävuokralainen vuokraa asunnon eteenpäin - millainen vuokra?
Hei,
olen päävuokralainen asunnossa jonka omistaa yksityinen säätiö. Olen lähdössä noin vuodeksi pois Suomesta ja aion vuokrata asuntoni eteenpäin. Tiedän, että olen velvollinen ilmoittamaan säätiölle eteenpäinvuokrauksesta mutta kysymys mikä päässäni pyörii on että minkä perusteella pyydän vuokraa alivuokralaiselta? Saako pyydettävä vuokrasumma olla lain mukaan suurempi kuin se summa, mitä itse maksan säätiölle?
Kiitos vastauksista. Otetaan myös vinkkejä vastaan muilta, jotka ovat vuokranneet asuntonsa.
Kommentit (15)
Mullakin on Varmalla nimenomaan lupa jälleenvuokrata asunto, ei kieltoa ehei. Ap:n kysymykseen en osaa vastata mutta jos kalusteineen vuokraat, kai se voi olla kalliimpikin.
Kyllä, tarkistin yhtiön omilta sivuilta jälleenvuokrauksesta ja kyllä se on sallittua korkeintaan kahdeksi vuodeksi mikäli päävuokralainen lähtee toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille. Asuntoni sijaitsee Helsingissä ja vuokraan kalustettuna.
Riippuu varmaan siitä, otatko alivuokralaisen, eli teetkö sinä hänen kanssaan sopimuksen, hän maksaa sulle ja sä edelleen säätiölle? Vai onko niin, että jälleenvuokraaminen onnistuu vain säätiön kautta, jolloin säätiö tekee määräaikaisen sopimuksen tämän väliaikaisen vuokralaisen kanssa ja hän maksaa suoraan säätiölle vuokran. Ainakin opiskelija-asuntosäätiöissäon käytössä tää jälkimmäinen tapa.
Ei, vaan minä hoidan kuten tavallisestikin vuorkan säätiölle ja alavuokralainen maksaa tililleni pyydettävän summan, mutta pohdin onko jotain rajoitusta vuokran pyytämisen suhteen..? Yritin etsiä netistä mutta ei oikein löytynyt.
No en osaa sanoa mitään lakipykälistä tms, mutta itse vuokrasin eteenpäin asuntoni puoleksi vuodeksi (vuokranantaja yksityinen), eikä siinä kyllä kukaan kysellyt paljonko vuokraa pyysin. Vuokralainen maksoi siis minulle ja minä edelleen vuokranantajalle. Leivoin kaikki kulut (sähkö, vesi, vakuutukset) samaan summaan ja pyysin siis hieman suurempaa vuokraa kuin alkuperäinen, kuitenkaan ei voitollista minulle. Mutta tosiaan en minä sitä summaa minnekään ilmoitellut.
Vuokrasääntelyä ei ole, eli voit pyytää niin paljon kuin haluat. Toki joudut maksamaan veroa siitä osasta joka on säätiön vuokraa suurempi.
muista sitten maksaa verot vuokravoitostasi.
Ahaa, tätä en tiennytkään. Kenelle osoitan veron? Miten se hoituu? Paljonko vero on, jos joku tietää näyttää jotai nettisivua asiasta olisin todella kiitollinen! Vero.fissä saattaisi olla jotain?
Ahaa, jätäpä vuokraamatta, jos et ymmärrä että vuokratuloista pitää maksaa vero! Miten joku voi olla niin tietämätön: jos on tuloja, maksat veroja.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:02"]
Ahaa, tätä en tiennytkään. Kenelle osoitan veron? Miten se hoituu? Paljonko vero on, jos joku tietää näyttää jotai nettisivua asiasta olisin todella kiitollinen! Vero.fissä saattaisi olla jotain?
[/quote]
Veron perii ihan se sama taho, jolle muutkin verot maksat. Vuokratulo ilmoitetaan veroilmoituksessa. Olettaisin, että prosentti ei ole kiinteä vaan riippuu muista tuloistasi, mutta tästä en ole ihan varma, enkä jaksa tarkistaa, kun itseäni ei varsinaisesti koske.
Vuokratulo on pääomatuloa. Veroprosentti on normaalisti 30 mutta 50 000 euroa ylittävältä osalta 32. Veroilmoituksessa ilmoitat vuokratulosi (saat luonnollisesti vähentää siitä itse maksamasi vuokran, sähkön ja muut vastaavat kulut). Kuitteja tuloista ja menoista ei tarvitse toimittaa verottajalle, mutta ne on pidettävä tallessa useita vuosia. Kun soitat verotoimistoon ja kerrot arvion vuokratulojen määrästä, niin he osaavat neuvoa, miten veronmaksu käytännössä hoituu - täytyykö maksaa ennakkoveroja, korotetaanko ansiotulojesi ennakonpidätysprosenttia vai ovatko tulot niin vähäiset, että voit maksaa ne jälkeenpäin.
Kiitos numero 15 kattavasta viestistä. Onneksi kysyin täällä, sillä haluan hoitaa vuokrausasian ehdottoman laillisesti ja veroasiaa en tiennytkään. Kiitos oikein paljon! Otanpa sitten lähemmin yhteyttä verotoimistoon. Jotenkin olin ajattelut ettei se ole pääomatuloa, koska olen jo itse vuokralaisena asunnossa enkä siis omista asuntoa, mutta toki jos miettii että kun vuokraan eteenpäin ja saan siitä hyötyä, on se tietysti pääomatuloa. Hieman kinkkisiä asioita :)
Oikeastiko ei ole kieltoa jälleenvuokrauksesta?
Saat pyytää mitä tahansa, mutta kannattaa muistaa, että olet vastuussa asunnosta eli jos vuokralaisesi tuhoaa jotain, sinä maksat.