Mikä/kuka on ateisti?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:44"]
Ihminen, jolta puuttuu kaikenlainen jumalusko.
[/quote]
Siis myös kirkkoon kuuluva on ateisti, ellei usko jumalaan?
Niin, tuskinpa niitä kirkossa on, miksi kuuluisi kirkkoon jollei Jumalaan usko?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:48"]
[/quote]
Kyllä kirkossa minun ymmärtääkseni on hyvin paljon "uskomattomia" ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:48"]
[/quote]
Näinhän sen pitäisi olla, mutta monikin kuuluu kirkkoon ihan vaan tavan vuoksi, siksi kun ei ole saanut erottuakaan. Tai siksi kun suvun mummot, papat, tädit suuttuisivat jos eroaa, eikä viitsitä alkaa selittelemään eroamista, eikä sitä miksei lapsia kasteta.
Mieluummin ollaan ja tehdään toisten mieliksi.
Teisti = ihminen jolla on uskomus, jonka mukaan olemassa yksi tai useampi persoonallinen jumala
A-teisti = ihminen, jolta edellä mainitu uskomus puuttuu
Kaikki meistä ovat syntyneet ateisteina. Paavikin.
Onnettomia tunareita moiset. Minusta kirkko tarvitsee vain Jumalaan uskovia ihmisiä.
Itse en miellä itseäni ateistiksi, vaikka en mihinkään kirkkoon tms. kuulu. Uskon kuitenkin korkeampaan voimaan, jota voi kai vaikka Jumalaksi sanoa. Tunnen paljon ev.lut. kirkkoon kuuluvia, jotka eivät usko ja siten mielestäni ovat ateisteja. Olen luullut, että ateismi tarkoittaa jumalankieltämistä. Mutta olen nyt kuullut muunkinlaista tietoa. Siksi kysyn. ap
No ei se ateismi kirkkoon kuulumattomuutta tarkoitakaan? Monet esim. helluntailaiset eivät kuulu kirkkoon, eivätkä silti ole ateisteja.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:56"]
Teisti = ihminen jolla on uskomus, jonka mukaan olemassa yksi tai useampi persoonallinen jumala
A-teisti = ihminen, jolta edellä mainitu uskomus puuttuu
Kaikki meistä ovat syntyneet ateisteina. Paavikin.
[/quote]
Hah, no sillä nyt oli varmaan muutenkin enemmän järkeä päässään vastasyntyneenä, kuin nykyään.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 20:00"]
No ei se ateismi kirkkoon kuulumattomuutta tarkoitakaan? Monet esim. helluntailaiset eivät kuulu kirkkoon, eivätkä silti ole ateisteja.
[/quote]
Ei tietenkään tarkoita :D
Ateisti on ihminen, joka ei usko minkäänlaiseen korkeampaan voimaan, eikä myöskään minkäänlaiseen kuolemanjälkeiseen elämään. Paitsi biologisessa muodossa; kun joku organismi kuolee se mätänee ja lahoaa, palaa luonnon kiertokulkuun ja siten ravitsee toisia elämänmuotoja.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:58"]
Olen luullut, että ateismi tarkoittaa jumalankieltämistä.
[/quote]
Kaikki, jotka eivät usko jumaliin, ovat ateisteja. Jotkut ateistit uskovat lisäksi, että jumalia ei ole. Tämä on erityinen ateismin muoto, jota kutsutaan joskus vahvaksi tai positiiviseksi ateismiksi. Pelkkä jumaluskon puuttuminen on vastaavasti negatiivista tai heikkoa ateismia. Itse en näistä nimityksistä pidä, mutta jotkut käyttävät niitä.
Ihminen, jolta puuttuu kaikenlainen jumalusko.