Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanoutuminen ja kertyneet lomapäivät?

Vierailija
07.08.2013 |

Jos irtisanoudun elokuussa niin onko mulle kertynyt jo talvilomapäiviä 2014 talvelle jotka voin pitää?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, milloin olet aloittanut. Tilinauhastahan ne kertyneet lomapäivät näkee.

(Jessus, että ihmiset ovat tietämättömiä näinkin yksinkertaisen asian kanssa. Ei yhtään tiedetä, miten palkka muodostuu ja lomat kertyvät. 

T: henkilöstöassistentti)

Vierailija
2/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on kertynyt lomaa jokaisel työssäolokuukaudelta. Se mitä niitä nyt on jäljellä riippuu siitä, paljonko pidit kesällä. Uutta lomaa on kertynyt siis huhtikuun alusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos irtisanoudut elokuussa niin sinulla ilmeisesti on kuukauden tai kahdin irtisanomisaika? Se on ihan työnantajasta kiinni että antaako ylipäänsä pitää uusia eli vuoden 2013 lomia mutta jos niitä on kertynyt niin joko saat ne pitää tai sitten ne maksetaan pois lopputilin yhteydessä lomakorvauksena.

Lomia vuodelle 2014 on kertynyt 1.4.2013 lähtien ja lomaa kertyy siltä kuukaudelta jolloin on ollut töissä 14pv tai 35h.

t.palkanlaskija

Vierailija
4/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa, jos mä irtisanoutuisin nyt, mulla olisi 14 vanhaa lomapäivää ja 12,5 uutta. Sitä en voi tietää, paljonko ap:lla on.

Vierailija
5/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja palkanlaskija korjaa vielä että tietenkin puhun nyt nimenomaan vuoden 2014 lomista. Tämän vuoden lomat on ansaittu ajalla 1.4.2012-31.3.2013. Niitä saa pitää nyt kesällä ja talvilomana lokakuusta lähtien.

Vierailija
6/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut töissä koko aikavälin 1.4.2012-31.3.2013, niin sinulle on kertynyt yhteensä 30 päivää lomaa, josta se 6 päivää on talvilomaa. (näin ainakin suurimmassa osassa aloista)

Vierailija
7/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olet ollut työnantajasi palveluksessa? Sekin vaikuttaa lomien kertymiseen.

Vierailija
8/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos irtisanoudut elokuussa, niin ilmeisesti työsuhteesi loppuu syys-lokakuun vaihteessa. Oletan, että sinulla on normaali yhden täyden kalenterikuukauden irtisanomisaika?

Jos näin on, on sinulle kertynyt lomapäiviä 6:lta kuukaudelta. Riippuu työehtosopimuksesta, montako pv/kk on lomaoikeutesi.

Voit pitää lomapäiväsi tai saada ne rahana; ns. lomakorvaus. Silloin olet työssä siihen saakka, kun työsuhde loppuu.  (Toki palkan saat siltä loma-ajaltakin, mutta silloin jäät siis töistä pois aiemmin).

Olen aina työskennellyt kunnallisella puolella, joten muissa työehtosopimuksissa voi olla eroavaisuuksiakin. Niistä en tiedä.

Ottakaa, hyvät ihmiset, selvää omista asioistanne!

Vierailija
9/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy nyt hyvä ihminen lukemassa finlexistä vuosilomalaki. Siellä se on niin selkeästi sanottu kuin vain voi olla... Tämä on tällainen "äiti tuu pyyhkimään"- juttu aikuiselta ihmiseltä, totta helkutissa työelämässä olevan ihmisen pitää tuntea omaan elämäänsä liittyvät faktat. Kuten nyt työaikalaki, vuosilomalaki ja muut työsuhteeseen liittyvät lait työsopimuslakia unohtamatta. Millaisia idiootteja tää maa on täynnä?

Vierailija
10/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:15"]

Jos irtisanoudut elokuussa, niin ilmeisesti työsuhteesi loppuu syys-lokakuun vaihteessa. Oletan, että sinulla on normaali yhden täyden kalenterikuukauden irtisanomisaika?

Jos näin on, on sinulle kertynyt lomapäiviä 6:lta kuukaudelta. Riippuu työehtosopimuksesta, montako pv/kk on lomaoikeutesi.

Voit pitää lomapäiväsi tai saada ne rahana; ns. lomakorvaus. Silloin olet työssä siihen saakka, kun työsuhde loppuu.  (Toki palkan saat siltä loma-ajaltakin, mutta silloin jäät siis töistä pois aiemmin).

Olen aina työskennellyt kunnallisella puolella, joten muissa työehtosopimuksissa voi olla eroavaisuuksiakin. Niistä en tiedä.

Ottakaa, hyvät ihmiset, selvää omista asioistanne!

[/quote]

Itse asiassa vuosilomien kertymisestä määrää aina vuosilomalaki eikä tes. Tes määrittelee sitten enemmän lomapalkasta ja vuosilomalaki ei tunne lomarahoja ollenkaan vaan sen määrää tes.

Samoin vuoden 2014 lomia saa pitää vasta tammikuusta 2014 lähtien. Toki työnantaja saa antaa sen uudenkin loman jos haluaa...

t.palkanlaskija

t. palkanlaskija

Vierailija
11/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisaika voi ihan normaalisti olla myös 14 pv. Ja tuosta lomapäivien kertymisestä ei voi ap:n antamilla tiedoilla tietää, koska jos työsuhde on tuore, ei kerry talvilomaa, ainoastaan kesälomaa vuodelle 2014.

Tämän vuoden talvilomat on ansaittu ennen 1.4. eli niitä voi periaatteessa pitää, mutta työnantajan ei ole pakko antaa pitää niitä (tai tulevan kesän 2014) lomia irtisanomisaikana, joka on muutenkin mahdollisesti liian lyhyt töiden siirtämiseen sujuvasti jatkajalle. 

Vierailija
12/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:00"]

Riippuu ihan siitä, milloin olet aloittanut. Tilinauhastahan ne kertyneet lomapäivät näkee.

(Jessus, että ihmiset ovat tietämättömiä näinkin yksinkertaisen asian kanssa. Ei yhtään tiedetä, miten palkka muodostuu ja lomat kertyvät. 

[/quote]

Voi kuule tiesitkö itse työelämässä juuri aloittaneena nuorena kaiken? Niin ja MULLA ne kertyneet lomapäivät ei tilinauhasta näy!Että se siitä sinun tietämyksestäsi!

T:Ap

Vierailija
13/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa. Miksen kysyisi av:lta kun täältä saa näinkin helposti vastauksia? Mitä pahaa siinä on? Kyllä sitä tulee etsittyä ihan tarpeeksi sitten muuta tietoa itsenäisestikin...

Vierailija
14/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Otsikko oli ehkä vähän harhaanjohtava koska pääasia oli se, onko mulle kertynyt mahdollisesti lomapäiviä. Ei siis se, kuinka paljon, koska eihän sitä kukaan av:lla voi tietää...

Kiitos vastauksista!

Vierailija
15/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:45"]

Ok. Otsikko oli ehkä vähän harhaanjohtava koska pääasia oli se, onko mulle kertynyt mahdollisesti lomapäiviä. Ei siis se, kuinka paljon, koska eihän sitä kukaan av:lla voi tietää...

Kiitos vastauksista!

[/quote]Kerro, milloin sun työsuhteesi on alkanut, niin mä lasken sulle kertyneet lomat

Vierailija
16/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:48"]

Kerro, milloin sun työsuhteesi on alkanut, niin mä lasken sulle kertyneet lomat

[/quote]

Haista vittu, minä sulle mitää kerro.

Vierailija
17/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:48"]

Kerro, milloin sun työsuhteesi on alkanut, niin mä lasken sulle kertyneet lomat

[/quote]

Haista vittu, minä sulle mitää kerro.

[/quote]Mä kysyinkin ap:ltä, en sulta =)

Vierailija
18/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tiedoksi assistentille: läheskään kaikissa tilinauhoissa ei näy lomapäiviä. Mulla ei ole ollut yhdenkään työpaikan nauhassa eikä ole ollut miehelläkään. Ja sitäpaitsi se on oikealta nimeltään palkkalaskelma. Joskus vuonna 1984 sain tilinauhan, joka oli 1cm leveä ja levitettynä 50cm ja siinä oli käsin kirjoitettu kauden palkkatiedot.

Vierailija
19/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:57"]

[/quote]

Tiedoksi assistentille: läheskään kaikissa tilinauhoissa ei näy lomapäiviä. Mulla ei ole ollut yhdenkään työpaikan nauhassa eikä ole ollut miehelläkään. Ja sitäpaitsi se on oikealta nimeltään palkkalaskelma. Joskus vuonna 1984 sain tilinauhan, joka oli 1cm leveä ja levitettynä 50cm ja siinä oli käsin kirjoitettu kauden palkkatiedot.

[/quote]Mut täytyyhän tuon assistentin jotenkin päteä, kun on vuosikausia opiskellut meidän duunareiden palkanmaksukäytäntöjä.

...Ja silti meni metsään :(

Vierailija
20/23 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:15"]

. Oletan, että sinulla on normaali yhden täyden kalenterikuukauden irtisanomisaika?

.

[/quote]

Kalenterikuuakuden? Mielestäni irtisanoutumisessa noudatetaan kuukauden ei kalenterikuukauden irtisanomisaikaan (työaikalain mukaan jos työsuhde kestänyt yli 5v, jos vähemmän, niin 14vrk). Vuokrasopimuksissa on kalenterikuukauden irtisanomisaika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi