Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

25 opetustuntia. Paljonko jää käteen verojen jälkeen?

Vierailija
06.08.2013 |

esim. pätevä aineenopettaja yläkoulussa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Mulla jäi 2100 nettona 19 opetustunnista viikossa lukiossa.

Vierailija
2/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan minkä aineen opettaja on kyseessä. Esim äidinkielen opettajalla on pienempi opetusvelvollisuus kuin esim. ussanopella. Lisätunnit tuovat sitten peruspalkan päälle lisää tuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää n. 2100.

Vierailija
4/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen opettajan opetusvelvollisuus on yläkoulussa 18 tuntia. Sen päälle tulevat tunnit ovat ylitunteja, joista maksetaan erikseen. Jos on lisäksi luokanvalvojuus tai kirjastonhoitolisä, niistä saa myös erikseen rahaa. Minulla oli viime lukuvuonna yhteensä 23 tuntia ja luokanvalvojuus, kirjastonhoidosta ei maksettu, koska oli huono talousvuosi kaupungilla (se on tietysti laitonta, minut kuitenkin valtuutettiin epävirallisesti hoitamaan kirjastoasioita ilman palkkaa), ja käteen jäi noin 2400 € kuussa verojen sun muiden menojen jälkeen. Tosin tuohon kuului myös kaksi ikälisää. Lukion puolella palkka on lähtöjäänkin suurempi ja opetusvelvollisuus 16 tuntia, joten palkka perus- ja ylitunteineen on tuntuvasti parempi.

Vierailija
5/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäis käteen n. 2400. Oon hissanope, joten tossa ois mulle 2 ylituntia.

Vierailija
6/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on hyvä palkka noin lyhyestä työviikosta. Oikeissa töissä on 37,5 h/vko ja silti ansiot jää monesti reilusti alle tuon :(.

Vierailija
7/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huimia nuo palkat pätö tuntimäärästä/vk.. ei ihme, että uutisissa nyt on, että kunnat miettivät jälleen opettajien lomauttamista...

Vierailija
8/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:43"]

Kyllä on hyvä palkka noin lyhyestä työviikosta. Oikeissa töissä on 37,5 h/vko ja silti ansiot jää monesti reilusti alle tuon :(.

[/quote]

Juurikin näin!

Ja usein siis vielä yksityisellä sektorilla, josta kuitenkin maksetaan vielä verot.

Julkisen sektorin "työntekijä", kuten esim. opettaja, ei käytännössä maksa veroja.

Eli paitsi, että moni oikeissa töissä tienaa vähemmän, maksaa hän vielä ylipalkatun opettajan muhkeat liksat vaatimattomasta palkastaan. Verojen muodossa näetsen.

Vierailija
9/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:45"]

Aika huimia nuo palkat pätö tuntimäärästä/vk.. ei ihme, että uutisissa nyt on, että kunnat miettivät jälleen opettajien lomauttamista...

[/quote]

Sellaista noin 40-tuntista viikkoa opettajat tekevät. Ne tunnit kun pitää suunnitellakin, ja korjattavaa on paljon. Etenkin äidinkielen opettajilla, jotka todella tarvitsevat sen alennetun opetusvelvollisuuden. Päälle vielä byrokratia, yhteistyö vanhempien kanssa, erilaisiin työryhmiin osallistuminen, kouluyhteisön tapahtumiin ja toimintaan osallistuminen, oman ammattitaidon ylläpito jne. Opettajan työ muistuttaa freelance-työtä, jossa laskutettavien työtuntien osuus koko työmäärästä on aika pieni.

Opettajan palkka on mielestäni kohtuullinen mutta ei hyvä työmäärään, vaadittavaan asiantuntijuuteen ja yhteiskunnalliseen merkitykseen nähden.

Vierailija
10/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:50"]

Julkisen sektorin "työntekijä", kuten esim. opettaja, ei käytännössä maksa veroja.

[/quote]

Ei maksa vai? Onkohan mun palkkakuitissa virhe kun veroja oli pidätetty 23,5%

t. ope

Vierailija
11/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 16:09"]

Mulla jää n. 2100.

[/quote]

Miten tämä on mahdollista, kun peruspalkka on 2700?

Vierailija
12/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia veroprosentteja teillä on, palstan opettajat?

Vierailija
13/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 16:09"]

Mulla jää n. 2100.

[/quote]

Miten tämä on mahdollista, kun peruspalkka on 2700?

[/quote]

Opetusvelvollisuus on 24/h, yhdellä ylitunnilla n. 100e lisää, vuosisidonnainen lisä toinen noin 100e ja tva-lisä kolmas 100e -> brutto n. 3000e ja siitä verot, käteen jää noin 2100.

nro 4

Vierailija
14/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottiko asiantuntijalausuntoja jakavat palkanalentajat huomioon ääliöiden vanhempien kanssa kirjeenvaihtoon, puheluihin ja palavereihin kuluvan ajan, viikossa helposti 5-10h, joskus enemmänkin. Riippuu siitä kuinka paljon sitä kansakunnan kermaa on osunut oman luokan kohdalle.

Tuntien suunnittelu ja kokeiden, aineiden, tehtävien, kirjojen, vihkojen yms. korjaus siihen päälle. Kumma juttu, että kun puhutaan palkasta, kuka tahansa aikuinen voi vetäistä ne tunnit suunnittelematta ja tuosta noin vaan. Mutta jos sitten opettaja tätä ohjeistusta toteuttaisi sen oman kultamussukan kohdalla, niin auta armias mikä itku ja poru siitä täällä käytäisiin :D Tai jos kokeiden korjausta lykkäisi rauhallisempaan viikkoon, heti vinguttaisiin kun joutuu kultapikkuinen sitä numeroa odottamaan. Tai jos jätettäisiin läksyt ja aineet vähän heikommalle tarkistukselle...

Kyllä niihin vain menee paljon aikaa jos huolellisesti katsoo ne läpi. Sitä ei tietenkään palkkakateelliset huomio tuohon tuntimäärän päälle. Kuitenkaan niistä ei voi tinkiä sen oman lapsen kohdalla? Joten ne tunnit on silloin olemassa, eikö?

Vierailija
15/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taisi olla viime lukuvuonna 26 opetustuntia (opetusvelvollisuus 18, kolme ikälisää) + luokanvalvojuus + erityistehtävä ja nettopalkka oli siinä kolmen tonnin kieppeillä. Tein kyllä palkkani eteen jotain muutakin kuin plörisin yleistä liibalaabaa: valmistelin tunteja, korjasin kokeita, istuin opekokouksissa, tiimipalavereissa, lastensuojelun ja muiden yhteistyökumppanien kanssa oppilaiden asioita miettimässä ja sen sellaista. En silti valita vaan olen ihan tyytyväinen. 

Vierailija
16/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:53"]

t. ope

[/quote]

LOL, miten voit maksaa veroja jos palkkiosi ylipäätään kustannetaan veroista?

Otetaanpas oikein niin, että opettajakin ymmärtää:

Eikö ole aika jakomielitautista väittää, että jos otan perheen yhteisestä piparipurkista 10 piparia ja laitan niistä 2 takaisin, olisinkin itseasiassa kasvattanut perheen yhteistä piparivarantoa?

Vierailija
17/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:59"]

Opetusvelvollisuus on 24/h, yhdellä ylitunnilla n. 100e lisää, vuosisidonnainen lisä toinen noin 100e ja tva-lisä kolmas 100e -> brutto n. 3000e ja siitä verot, käteen jää noin 2100.

[/quote]

Veroprosenttisi on siis noin 30? Miksi se on noin suuri?

Vierailija
18/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:53"]

t. ope

[/quote]

LOL, miten voit maksaa veroja jos palkkiosi ylipäätään kustannetaan veroista?

Otetaanpas oikein niin, että opettajakin ymmärtää:

Eikö ole aika jakomielitautista väittää, että jos otan perheen yhteisestä piparipurkista 10 piparia ja laitan niistä 2 takaisin, olisinkin itseasiassa kasvattanut perheen yhteistä piparivarantoa?

[/quote]

Täytyisikin saada opettajien palkka verottomaksi! Tuohan on hyvä peruste sille. Kiitos :).

Vierailija
19/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:59"]

[/quote]

Veroprosenttisi on siis noin 30? Miksi se on noin suuri?

[/quote]

Ei, kun 24%. Veron lisäksi menee jäsenmaksut ja mitkä kaikki työeläkemaksut. Ihan normaalia.

Vierailija
20/36 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 opetustuntia, eli käytännössä 35 tuntia työpaikalla viikossa (en vie töitä kotiin, kuin pakon edessä) ja käteen tulee 1800€/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä