16 vuoden jälkeen....
Moi,
ajattelin kysäistä vähän neuvoo...
kun olin 4 v. isäni ja äitini erosivat. En ole sen koommin kuullut isästäni. Siitä on nyt siis 16 vuotta ja nyt olen 20 v.
Toissapäivänä isäni vaimo otti yhtettä. Oli halukas tietämään kuulumisiani ja ovat kuulemma innokkaita tutustumaan minuun. Sain myös tietää että minulla on puoli veli. Mutta kun en tiedä miten tähän suhtautuisin...
Otanko heihin yhteyttä vai en?
Toisaalta haluan... toisaalta en.
Neuvot olis kivoja. Itellä on vähän sekava olo moisen yhteydenoton jäljiltä...
Kommentit (19)
Lapsen syntymä varmaan saanut ajattelemaan asioita toiselta kannalta.
Eihän heidän kanssa tarvi olla sen enempää tekemisissä jos ei suju.
Toisaalta vähän ihmettelisin, miksi isän vaimo soitti, miksei isä itse. Haluaako isä tätä tapaamista? Mut voihan olla, ettei hän uskaltanut soittaa, pelkäsi pakkeja.
Minun isäni kuoli n. 13vuotta sitten minun ollessa vasta 7-8 vuotias. En paljon ehtinyt tutustua koska vanhempani muutenkin asuivat erillään.Kuoleman jälkeen jostain syystä kaikki kontaktini myös isän puolen sukuun katkesivat. Kun 10vuotta kuolemasta oli kulunut me serkun kanssa oma-alotteisesti aloitimme kontaktin uudestaan enkä kadu päivääkään!Kuulen kummitädin(isän sisko) kuulumisia aina välillä serkun kautta ja se riittää tähän mennessä minulle...Omasta tahdostani en isän äitiin ole yhteyksissä hänen tekemistään tempauksista, mutta ne ovat toinen juttu.
Jos ei mitään kitkaa ole kerinnyt syntyä, antaisin ehdottomasti edes mahdollisuuden.
Oman aikansa se voi toki ottaa eikä kukaan takaa suhteiden syventyvän välttämättä ollenkaan, mutta eipä sitten kadutakaan jälkeenpäin...:)
Miten isää voi nyt kiinnosta, kun ei 16 vuoden aikana kiinnostanut? Ja etenkään uutta vaimoa?
jonka mielestä isien ei pidä hylätä lapsiaan.
Voihan olla, että ero ap:n äidin kanssa on ollut niin riitaisa että tapaamiset on olleet vaikeita sen vuoksi. Nyt kun ap on aikuinen, isä voisi hoitaa tapaamiset suoraan sotkematta exäänsä asiaan. Uuden lapsen syntymä on ehkä saanut miettimään asioita ja kaipaamaan muitakin lapsiaan.
Miten isää voi nyt kiinnosta, kun ei 16 vuoden aikana kiinnostanut? Ja etenkään uutta vaimoa?
Jos isä oli tuolloin 16v sitten hulttio alkoholisti ja nyt parantunut. Tai äiti on kieltänyt ottamasta yhteyttä ja onnistunut manipuoloimaan isän uskomaan, ettei lasta edes kiinnosta koko isä. Tai jotain muuta.
Minä ainakin tapaisin kerran. Sen jälkeen miettisin, haluanko olla tekemisissä. Minusta ovia ei kannata sulkea turhanpäiten, on niistä ainakin kurkattava, tiedä mitä ihanaa sieltä löytyykään.
Sain myös tietää että minulla on puoli veli.
minkä ikäinen tämä velipuoli on? Onko isän vaimo uusi puoliso vai menivätkö piankin yhteen äidistäsi tapahtuneen eron jälkeen?
Minustakin vaikuttaa siltä, että jos isäsi elämässä on nyt uusi ihminen jonka myötä hän on rohkaistunut miettimään myös menneisyyttä uudestaan, niin yhteydenotto voisi hyvinkin olla hyvä juttu. Tosin vähän jäi oudoksuttamaan tosiaan tuo että isä ei itse rohkene ap:lle soittaa - mutta siihen voi toki olla monta syytä, kuten joku jo kirjoittikin.
ajan myötä saat varmaan selvän omista tunteistasi ja tiedät mitä haluat tehdä. Kiirehän tuolla ei luulisi olevan noin pitkän ajan jälkeen. :) Mun mielestä kuitenkin sun pitää ajatella tilannetta ihan vaan omalta kannaltasi ja itsekkäästi, älä tee mitään isäsi tai hänen uuden perheensä takia.
kuullut hoitamattomilla asioillaan olevan kiire, jos aikoo ne hoitaa.
Kiirehän tuolla ei luulisi olevan noin pitkän ajan jälkeen. .
Asiaa on voitu sielä päässä pohtia jo jos jonkin aikaa...
Tiedän kokemuksesta.
a) isäni vaimo otti minuun yhteyttä acebookissa
b) äitini ja isäni ero oli riitaisa
c) isäni ei ollut alkoholisti
a) isäni vaimo otti minuun yhteyttä acebookissa
b) äitini ja isäni ero oli riitaisa
c) isäni ei ollut alkoholisti
Kritisoin siinä sitä, kun se yksi oli niin ehdottoman varma, ettei missään nimessä kannata ottaa yhteyttä, ku ei oo kerran 16 vuoteen mitään tehny (isäsi siis).
Minusta sinun kannattaa harkita tutustumista, tai edes kertatapaamista. Kerro etukäteen, että haluat vähän miettiä ja pyydä etteivät ala ahdistellla uusilla tapaamisehdotuksilla. Sopikaa tapaaminen vaikka jonnekin neutraaliin paikkaan. Esim. ulos puistoon tai kahvilaan(ravintolaan. Jos tuntuu, että koti on liian intiimi paikka.
Tai vaikka pyydä että kirjoittelette maileja ensin jonkin aikaa ja saat aikaa miettiä.
Missään nimessä en sulkisi tätä ovea katsomatta mtiä sen takaa löytyy. Toivottavasti saat uuden laajennetun perheen :-) Tulehan kertoilemaan jatkossa, jos vain haluat ja viitsit.
Jos ihmistä ei 16 vuoteen ole kiinnostanut oman lapsen kuulumiset, en pystyisi edes pitämään ihmisestä.
Hän ei kai kuitenkaan ole syyllinen, siihen, että isä on jättänyt pitämättä yhteyttä...
Ehkä vaimoa on alkanut kiinnostaan miehen menneisyys ja vanha perhe. Olisin hieman varovainen asiassa, vaimo saattaa olla ihan omin päin liikkeellä miehen (ap:n isän) tietämättä.
Minusta tuntuisi, että uteliaisuus voittaisi, ja haluaisin jossain vaiheessa piakkoin tavata. Muuten jäisi asia kaivertamaan mieltä. Mutta enpä ole vastaavaa kokenut kuitenkaan, niin vaikea sanoa.
isä otti yhteyttä ties kuinka monen vuoden jälkeen ja nimenomaan siinä vaiheessa kun ystävällä oli jo lapsia. Heiltä meni monta vuotta luoda mitään isä-lapsi -suhdetta ja syy oli pitkälti siinä että ajoitus oli nimenomaan lasten syntymän jälkeen. Varmaan ilman noita lapsenlapsia ei olisi koskaan ottanut yhteyttä. Nykyään ovat paljon tekemisissä ja tuo pappa on tärkeä lapsenlapsilleen... mutta joku siinä suhteessa hiertää varmasti loppuelämän eikä mikään ihme.
Kyllä se sisarus siellä odottaa :)