Asioita, joita nykypäivän vanhukset eivät koskaan tule ymmärtämään, vaikka vääntäisi rautalangasta
Ennenvanhaan, tyyliin 70-luvulla, pikkykylätkin olivat vireitä ja täynnä elämää. Oli nuoria miehiä ja nuoria naisia. Miesten ei tarvinnut puolisoa haeskella, kuin korkeintaan naapurikylästä. Itseäni loukkaa vanhusten utelit morsiammista. Toimin palotarkastajana haja-asutusalueen pelastuslaitoksella. Olen täällä vain siksi, että sain hyväpalkkaisen viran ja asuminen on halpaa, löytyy omakotitalo ja iso tontti. Tässä kylässä on ikäisiäni alle 35-vuotiaita naisia todella vähän. Arviolta joka viidennelle alle 35-vuotiaalle löytyisi puoliso. Sinkkunaisia, 0 kpl, ainakin sellaiset naiset jotka tiedän. Koska täällä on teollisuutta kuitenkin jonkun verran, on täällä paljon työikäisiä miehiä tulleet töiden perässä, kuten minäkin.
Jossakin toisella paikkakunnalla ei ole muita, kuin vanhuksia ja vanhoja ihmisiä odottelemassa viikatemiestä.
Nuori nainen on yhtä harvinainen, kuin liito-orava. Naiset muuttavat pääosin pk-seudulle tai ulkomaille.
Thaikkunaiset eivät kiinnosta. Itseäni loukkaa alle 35-vuotiaana vanhusten kyselyt eivät he tajua yhtään, jos selitän asiaa heille. Elämä 70-luvulla kun vain oli todellakin erilaista, kuin nykypäivänä.
M35, insinööri amk ja palomestarin koulutus, palotarkastaja, vt palomestari.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko vaik tää: tekevälle töitä riittää. Totuus: ei riitä.
Ootko nähnyt koskaan työtöntä kirurgia?
https://yle.fi/uutiset/18-207198
Siitä voi alkaa jakaa aikaa/tekemistä.
Mikä systeemissä on, et ensiavussakin päivystää aina kirurgi?
Oon nähnyt työttömän kirurginkin. 90-luvun alkupuolella lääkäreitä valmistui työttömiksi. Samoinhoitajien työttömyys oli jonkin aikaa melko suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tätä ainaista ulinaa miesten suunnalta.
Valitetaan kun ei ole naisia, väitetään miehiä olevan reilusti enemmän naisiin verrattuna.
Voi ollakin, en tiedä. Kieltämättä tunnen huomattavasti enemmän vapaita miehiä kuin vapaita naisia.
Kuitenkin väitän, että jos mies haluaa elämäänsä naisen, niin se ei todellakaan ole siitä kiinni, etteikö Suomesta löytäisi vapaata naista.
Vapaita naisia on pilvin pimein. Menkää vaikka lavatansseihin. Siellä on yleensä viisi naista yhtä miestä kohden.Ongelman ydin taitaa olla nirsoilussa.
Miehet etsivät sitä hoikkaa/normaalivartaloista ja lapsetonta naista, jolla on terveelliset elämäntavat ja joka ei nalkuta 24/7.
Tällaisia naisia nyt ei vain Suomessa ole enää juuri ollenkaan. Kaikkea muuta on tarjolla.
Joten -mieluummin yksin kuin huonossa parisuhteessa.Ai, nytkö ne kriteerit pitää heittää romukoppaan, kun kyseessä on parisuhdetta kaipaava mies? Naiselle on ok pitää kriteerit taivaissa, mutta miehen pitää tyytyä siihen ylipainoiseen yksinhuoltajaan.
Ei pidä. Mies voi ottaa oppia naisilta ja tehdä elämästään hyvää myös yksin, niin ei tule mieleenkään vaan tyytyä johonkuhun. Tai sitten voi tyytyä johonkuhun, jos on pakko olla joku.
Vierailija kirjoitti:
No sitä ei kaikki tajua, että töitä ei tosiaan nykyään saa "kunhan vaan käy kysymässä".
Mun vaari on oikeasti mulle vihainen kun en ole töissä. haen kyllä, en ole saanut. Huutaa ja räyhää, että mitä kyllähän voit nuori ihminen kävellä "ihan mihin vaan" sisälle ja kysyä töitä niin aina on jotain! :D
Nyt valittaa, miksi olen ottanut etäisyyttä häneen... hmmm....
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin erilaista sillonkaan ollut.
Niinpä, me jouduttiin v 69 lähtemään Ruotsiin töihin, vaikka muka kaikille oli töitä.
Miksi meitä oli kymmeniä tuhansia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, me jouduttiin v 69 lähtemään Ruotsiin töihin, vaikka muka kaikille oli töitä.
Miksi meitä oli kymmeniä tuhansia?
Koska 1948 loppui ruoka joesta ja samanaikaisesti alkoivat maksaa lapsilisiä. Kuvittelivat kai, että alatte lypsäjiksi,koska lapsityövoima on perinteisesti ollut se suomalaisten oma juttu. Eikai teitä sentään kotoa ajettu pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meitä oli kymmeniä tuhansia?Koska 1948 loppui ruoka joesta ja samanaikaisesti alkoivat maksaa lapsilisiä. Kuvittelivat kai, että alatte lypsäjiksi,koska lapsityövoima on perinteisesti ollut se suomalaisten oma juttu. Eikai teitä sentään kotoa ajettu pois?
Isohaaran voimalaitos otettiin käyttöön. Tuskinpa tiesivät heti, mikä kalat vei, kun turhaan niitä pyysivät?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/02/07/lapsilisien-maksua-vuonna-1957
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meitä oli kymmeniä tuhansia?Koska 1948 loppui ruoka joesta ja samanaikaisesti alkoivat maksaa lapsilisiä. Kuvittelivat kai, että alatte lypsäjiksi,koska lapsityövoima on perinteisesti ollut se suomalaisten oma juttu. Eikai teitä sentään kotoa ajettu pois?
Olis teidän kannattanut jäädä kotiin, niin ei olis talot mädäntyneet. Olisitte voineet tehdä suolatonta voita jokainen ja syödä sen itse. Sitä on aina lähetetty maailmalle pilkkahintaan. Olisitte voineet lypsää niitä lapinlehmiä, joista ei tule liikaa ja joka ei pakahdu kesähelteellä laitumelle siksi kun se on vaaleaturkkinen. Taisi pärjätä risukoissakin oikein hyvin?
https://wwf.fi/wwf-lehti/pandan-polku-4-2014/kemijoen-vesitetty-voima/
tuolla siitä lohen häviämisestä.
Olen 28v ja asun pienessä kaupungissa. Erosin vuosia sitten nuoruuden parisuhteesta, olen sen jälkeen muutamaa miestä tapaillut jos mielenkiintoinen on tullut kohdalle, mutta en ole etsimällä etsinyt.
Minulla on hyvä työ, josta maksetaan hyvin ja jossa aidosti viihdyn. Haluan kehittää itseäni ja olla tämän alan asiantuntija. Olen hyvä työssäni, olen rikkonut yrityksen useita ennätyksiä!
Ostin yksin asunnon, nautin elämästä. Harrastan aktiivisesti, tapaan kavereita, syön hyvää ruokaa. Olen tehnyt kodistani oma unelma-asuntoni. Olen tosi onnellinen.
Vanhemmat ihmiset ei sitä ymmärrä, kyselevät että onko löytynyt poikaystävää ja ihmettelivät miksi nuori nainen ostaa yksin asunnon. Heidän mielestään naisen täytyy ottaa (!) mies ja perustaa perhe, jäädä hoitamaan lasta kotiin pariksi vuodeksi ja sitten voi palata töihin "jos sinne on niin hinku". Kuuroille korville menee kun sanoo etten kaipaa ainakaan tällä hetkellä parisuhdetta vaan mulla on kaikki tosi hyvin.
Nuori nainen ei myöskään voi tienata niin hyvin, että ostaa omille vanhemmilleen lahjaksi kalliin kylpyläviikonlopun. "Miten sillä on varaa tuollaisia lahjoja antaa".
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis teidän kannattanut jäädä kotiin, niin ei olis talot mädäntyneet. Olisitte voineet tehdä suolatonta voita jokainen ja syödä sen itse. Sitä on aina lähetetty maailmalle pilkkahintaan. Olisitte voineet lypsää niitä lapinlehmiä, joista ei tule liikaa ja joka ei pakahdu kesähelteellä laitumelle siksi kun se on vaaleaturkkinen. Taisi pärjätä risukoissakin oikein hyvin?
https://wwf.fi/wwf-lehti/pandan-polku-4-2014/kemijoen-vesitetty-voima/
tuolla siitä lohen häviämisestä.
Talo hankittiin niillä Ruotsin ansioilla ja mökki ja vene ja autot. Ei silloim meillä 20 vuotiailla ollut taloja eikä tavaroita
.😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehessä vika, jos ei puolisoa löydä.
Ei naiset ole koskaan kierrelleet ovelta ovelle, itseään tarjoamassa.
Virka ei pätevöitä mihinkään parisuhdemarkkinoilla. Eikä koulutus tee kelpoiseksi.Naisen eteen on aina joutunut tekemään töitä eikä niiden vanhustenkaan nuoruudessa lentojätkät saaneet kauneimpia ja isoimpien talojen tyttäriä. Saivat sen aviottoman lapsen saaneen jo iäkkämmän piian jos mitään.
Eiköhän nuo isoimpien talojen tyttäret myyty toisen ison talon isännälle, että olisi rikastuttu lisää.
Ihan oikeasti luulette nykyvanhusten nuoruudessa olleen tällainen meininki? Kyllä talontyttäretkin saivat valita puolisonsa yleensä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehessä vika, jos ei puolisoa löydä.
Ei naiset ole koskaan kierrelleet ovelta ovelle, itseään tarjoamassa.
Virka ei pätevöitä mihinkään parisuhdemarkkinoilla. Eikä koulutus tee kelpoiseksi.Naisen eteen on aina joutunut tekemään töitä eikä niiden vanhustenkaan nuoruudessa lentojätkät saaneet kauneimpia ja isoimpien talojen tyttäriä. Saivat sen aviottoman lapsen saaneen jo iäkkämmän piian jos mitään.
Eiköhän nuo isoimpien talojen tyttäret myyty toisen ison talon isännälle, että olisi rikastuttu lisää.
Ihan oikeasti luulette nykyvanhusten nuoruudessa olleen tällainen meininki? Kyllä talontyttäretkin saivat valita puolisonsa yleensä ihan itse.
Eihän siitä ole kauaa, kun täällä luultiin, etteivät nykyiset 40-50 -vuotiaat ole tottuneet saamaan orgasmeja. Meidän vanhemmatkin elivät jo vapaan rakkauden ajan. Vähän ajankuvat sekoittuvat 😂
Eikö se Tinder toimi maaseudullakin. Mikä siinä on että se siippa pitäisi löytää siitä oman talon nurkilta?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se Tinder toimi maaseudullakin. Mikä siinä on että se siippa pitäisi löytää siitä oman talon nurkilta?
Harva parisuhde toimii niin, että etäisyyttä on 150km.
Monet ikäihmiset eivät ymmärrä, miten joku voi pitää sushista tai homejuustosta (vaikka eivät aina nuoremmatkaan).
Omalle isoäidileni lasagnekin on outo eksoottinen ruoka, samoin burgerit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se totta, että nykyään on vaikea paritua. 50 vuotta sitten rumempikin pääsi jollain konstilla naimisiin, mistä lie naapurista tai seuraintalolta sen puolisonsa sitten kaivoivatkaan. Vanhapiiat ja pojat olivat harvinaisia.
Ennenvanhaan piti olla todella ruma, jotta jäi yksin. Toisaalta silloin ei ollut ylipainoisia. Moni nykyajan sinkkuutta potevakin löytäisi suhteen jo sillä, että laihduttaa.
Minulla oli lapsena kaveri jonka äidillä oli noidannenä, viikset ja oli lisäksi varsinainen pirttihirmu. Kummasti silti oli saanut ukon itselleen.
U