Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa "L-vika"?

Vierailija
05.08.2013 |

Kotimatkalla radiosta soi Jani Wickholm ja kiinnitin huomiota hänen lausumaansa outoon L-kirjaimeen. Muistin myös joskus haastattelunsa, jossa L kuulosti myös hassulta, jotenkin "löllöltä".

Pohtiessani asiaa hoksasin että eräällä tutun tuttavallakin tämä sama ominaisuus on, sekä aikanaan Salkkareissa Panua näytelleellä henkilöllä myös. En mahda mitään mun jotenkin ärsyttävän kuuloinen :D Onko tämä yleistä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös L-vika. Hampaat aina loksahtavat yhteen kun sanon l kirjaimen. Viimeiset 10 vuotta siitä kärsitty. Ilman loksahdusta l kirjaimeni on pullamössöä.

Vierailija
22/34 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen kirjaimen kanssa voi olla ongelmaa. Yleensähä on r ja s vika mut voi olla mikä tahansa muukin. Itse tiedän henkilön jolla on r, l ja m vika. Hän jättää nämä kirjaimet kokonaan sanomatta jote vaikea välillä saada selvää. Hävettää aina itellä kokoaja kysyä et mitä hän sanoi ja näkee hänen turhautumisen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ns. L-vikaan liittyy usein myös N-vika, eli n-kirjain on löysä ja jotenkin nenä-äänteen kuuloinen. Samoin monet L- ja N-vikaiset sanovat vauva-sanan "vavva".

Vierailija
24/34 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuolla Vieraissa-sarjan Henkalla L-vika? Jotenkin kuulostaa tosi paksulta toi ällän ääntäminen. Monesti muillakin henkilöillä kuullut saman tavan ääntää ko. kirjain. Vasta tästä aloituksesta tuli mieleen, onko se sitten l-vika.

Vierailija
25/34 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös r ja l puhevika. Olen kyllä yrittänyt vaikka mitä, millä oppisin oikean lausumistavan, mutta kieleni ei vain yksinkertaisesti taivu. R vika ei ole kamalan paha. Opin lausumaan sen paremmin, mutta ärrän lausumistapa on vähän ns ”pyöreä”. Nimessäni on myös kaksi ällää peräkkäin, joten sen lausuminen on ollut h*lvettiä, kunnes otin toisen nimeni käyttöön. Puhuminen ahdistaa uusille ihmisille varsinkin, jos puheestani ei saa selvää. Yritän myös välttää vaikeampien sanojen lausumista ja korvata ne jollain muulla synonyymillä.

Ymmärrän, että puheeni saattaa särähtää jonkun korvaan ja ärsyttääkin, mutta minua se ärsyttää ja hävettää enemmän. En voi sille mitään. Mutta kieltämättä nämä kommentit eivät ainakaan auta tähän ahdistukseen.

Vierailija
26/34 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

on L-vika olemassa.

Tuhat vuotta sitten kuuntelin hämmästellen vaskentatoimen opettajaani, pohdin vasketteleeko hän huumorimielellä vuikuria vai mistä kyse, mutta hänellä oli ihan aidosti L-vika.

Rouvan nimeä en enää muista.

Vierailija
27/34 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat puheen persoonallisuudet täällä. Tuttujen kanssa kaikki ok, mutta esiintymistilanteissa, kokouksissa jne. välillä kamalaa. Koitan keskittyä välittämään itse asian, ja rauhallisesti puhuminen auttaa aina vähän, samoin se että niskat ja hartiat ei oo jumissa. Hymyä naaman ja ryhti komeena! Vikojaan on turha piilotella, siitä tulee itselle vain ahdistusta. Ollaan rohkeasti inhimillisiä ihmisiä!

Ja yllätti tämän keskustelun dumaavat mielipiteet, mutta koita olla niistä välittämättä! Oot muutakin kuin ääntämistaitosi, ja huonoina hetkinä ajattelen aina sitä, miten pitkälle Tarja Halonen on päässyt, ja menestyksen lisäksi on vielä pidetty tyyppikin! Puheen persoonallisuuksia tulee koko ajan kaikkialla vastaan, ja kirjo on loputon. Suurin osa ihmisistä on ymmärtäväisiä, osa ei huomaa / ei kiinnosta, ja sitten on idiootit, mutta niistä ei muutenkaan kannata lastia itselleen ottaa. Tsemppiä!

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on myös r ja l puhevika. Olen kyllä yrittänyt vaikka mitä, millä oppisin oikean lausumistavan, mutta kieleni ei vain yksinkertaisesti taivu. R vika ei ole kamalan paha. Opin lausumaan sen paremmin, mutta ärrän lausumistapa on vähän ns ”pyöreä”. Nimessäni on myös kaksi ällää peräkkäin, joten sen lausuminen on ollut h*lvettiä, kunnes otin toisen nimeni käyttöön. Puhuminen ahdistaa uusille ihmisille varsinkin, jos puheestani ei saa selvää. Yritän myös välttää vaikeampien sanojen lausumista ja korvata ne jollain muulla synonyymillä.

Ymmärrän, että puheeni saattaa särähtää jonkun korvaan ja ärsyttääkin, mutta minua se ärsyttää ja hävettää enemmän. En voi sille mitään. Mutta kieltämättä nämä kommentit eivät ainakaan auta tähän ahdistukseen.

Vierailija
28/34 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikoinaan työkaveri, jonka l kuulosti v:ltä. Tai ehkä jostain u:n ja v:n väliltä. "Kuka tiuaa puwwat pauikseen? Kaueviko"

Vierailija
29/34 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lukiossa opettaja jolla oli ainakin s, r ja l puheviat. Jälkikäteen miettien täytyy nostaa hattua että on siitä huolimatta uskaltautunut opettamaan teinejä. Omassa nimessään oli vielä nuo kaikki kirjaimet.

Vierailija
30/34 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Mun pojalla oli L-, D- ja R-vika pienempänä. Nyt runsaan kotiharjoittelun jälkeen on enää R-vika. 

Vierailija
31/34 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lukiossa opettaja jolla oli ainakin s, r ja l puheviat. Jälkikäteen miettien täytyy nostaa hattua että on siitä huolimatta uskaltautunut opettamaan teinejä. Omassa nimessään oli vielä nuo kaikki kirjaimet.

Mulla keskikoulussa opettaja, joka ei koskaan sanonut ärrää. Ilmeisesti sillä oli sitten r-vika.

Vierailija
32/34 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meteorologi Liisa Rintaniemellä on jokin puhevika, joka kuuluu vain joissakin äänneyhteyksissä. Muistaakseni juuri L:n ääntämisessä.

Vierailija
33/34 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Mutta onhan olemassa k-vikaisia

Vierailija
34/34 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutille ja sassiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä