Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö

Vierailija
10.08.2020 |

Onko täällä muita jotka kärsii tästä? Eniten kiinnostaa että mikä on auttanut. Jos on joku lääke, niin mikä tämä lääke on? Itselläni on kokeiltu lääkitykset, terapiat turhaan. Oloni on enimmäkseen sietämätön

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kognitiivinen käyttäytymisterapia on yksi parhaista hoitomuodoista yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön, etenkin lääkehoitoon yhdistettynä. Mitä terapioita ja lääkkeitä olet kokeillut? 

Terapian osalta on hyvä muistaa, ettei terapeutti voi tehdä muutosta sinun puolestasi vaan on siinä muutosprosessissa vaan ohjaajana ja tukijana mukana. Yleistyneen ahdistuneisuushäiriön terapeuttisessa hoidossa on äärimmäisen tärkeää, olet itse valmis tekemään töitä, tekemään asioita eri tavalla ja sietämään epämukavaa oloa. Itsekin siis kärsin yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä ja olen kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa. Päivittäin pitää tehdä terapian kotitehtäviä, myös ja etenkin juuri silloin kun ei huvittaisi yhtään. Kotitehtävät ovat mm. rentoutumisharjoituksia, mielikuvaharjoituksia, huoliharjoituksia ja ajatuspäiväkirjoja. Eihän niitä ole useinkaan kiva tehdä mutta en näe oikein vaihtoehtoakaan. 

Vierailija
2/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kognitiivinen ⁷käyttäytymisterapia on yksi parhaista hoitomuodoista yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön, etenkin lääkehoitoon yhdistettynä. Mitä terapioita ja lääkkeitä olet kokeillut? 

Terapian osalta on hyvä muistaa, ettei terapeutti voi tehdä muutosta sinun puolestasi vaan on siinä muutosprosessissa vaan ohjaajana ja tukijana mukana. Yleistyneen ahdistuneisuushäiriön terapeuttisessa hoidossa on äärimmäisen tärkeää, olet itse valmis tekemään töitä, tekemään asioita eri tavalla ja sietämään epämukavaa oloa. Itsekin siis kärsin yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä ja olen kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa. Päivittäin pitää tehdä terapian kotitehtäviä, myös ja etenkin juuri silloin kun ei huvittaisi yhtään. Kotitehtävät ovat mm. rentoutumisharjoituksia, mielikuvaharjoituksia, huoliharjoituksia ja ajatuspäiväkirjoja. Eihän niitä ole useinkaan kiva tehdä mutta en näe oikein vaihtoehtoakaan. 

Mutta miten löytää terapeutti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiterapiaa kannattaa kokeilla jos sairaanhoitopiirissä on sellaista tarjolla.

Vierailija
4/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cipralex auttanu PALJON vaikka onkin aiheuttanut toisenlaista ahdistusta. Mielummin näin.

Vierailija
5/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kognitiivinen käyttäytymisterapia on yksi parhaista hoitomuodoista yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön, etenkin lääkehoitoon yhdistettynä. Mitä terapioita ja lääkkeitä olet kokeillut? 

Kiitos vastauksesta. Minulla juuri terapiassa tuo kognitiivisanalyyttinen suuntautuminen. Tehtävien tekeminen on vaikeaa, mutta teen niitä kyllä. Olen käynyt terapiassa vuoden, mutta oikeastaan oloni on vaan pahentunut. Etsin terapeuttia kauan, enkä halua lopettaa terapiasuhdetta. Elämä ei tunnu elämisen arvoiselta, kun lamaava ahdistus päällä aamusta iltaan.

Vierailija
6/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minkään sortin asiantuntija, mutta muutamia konkreettisia juttuja ajattelin ehdottaa, koska konkretia on lopulta helpompaa kuin epämääräinen asioiden vatvominen, mikä saattaa vain lisätä ahdistusta.

1. Mene nukkumaan aina säännöllisesti, ajoissa.

2. Ennen nukkumaan menoa rauhoitu, mutta kiinnitä mieli johonkin rauhoittavaan monotoniseen tekemiseen, joka paitsi väsyttää myös sulkee ajatukset (ahdistusta aiheuttavat pelot, häpeän tunteet tms.). Tällaista tekemistä voi olla esimerkiksi lukeminen, Asmr-videoiden katselu/kuuntelu, virkkaaminen.

3. Lopeta kahvin juonti/tupakointi/alkoholi.

4. Syö enemmän kasviksia ja kalaa.

5. Sano ääneen muille ihmisille ahdistusta aiheuttavista ajatuksista. Esimerkiksi "olen todella ujo ja ihmisten kanssa oleminen ahdistaa niin, että tekisi mieli juosta karkuun, mutta tykkään kyllä ihmisistä." Tämä vapauttaa häpeääsi. Tai esimerkiksi "Ahdistun suljetuissa tiloissa, joten ajattelin kertoa sen heti, kun tulin tänne paikkaan X, mutta toivotaan, että kaikki menee silti hyvin." Olet tällöin ikään kuin riisunut puolet ahdistuksen aiheesta, esim. pelostasi, että nolaat itsesi.

6. Opettele uusi taito, johon voit uppoutua ja joka tuo mielihyvää.

7. Liiku. Pura energiaa fyysisesti. Kun alkaa ahdistaa, mene reippaalle kävelylenkille ulos. Kierrä eri reittejä, jotta mielesi keskittyy maisemiin ja virkistyy, eivätkä ajatuksesi saa mahdollisuutta alkaa pyöriä omaa kehää.

Vierailija
7/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettiterapiaa kannattaa kokeilla jos sairaanhoitopiirissä on sellaista tarjolla.

Tää on pelkkä vitsi jos tarvitsee ammattilaisten apua.

Mutta jos itsehoitokeinoilla pärjää niin varmasti kokeilemisen arvoinen. Tosin ihan jo kirjastosta, nettikirjapalveluista ja Youtubesta saa enemmän materiaalia.

Vierailija
8/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Minulla juuri terapiassa tuo kognitiivisanalyyttinen suuntautuminen. Tehtävien tekeminen on vaikeaa, mutta teen niitä kyllä. Olen käynyt terapiassa vuoden, mutta oikeastaan oloni on vaan pahentunut. Etsin terapeuttia kauan, enkä halua lopettaa terapiasuhdetta. Elämä ei tunnu elämisen arvoiselta, kun lamaava ahdistus päällä aamusta iltaan.

Vinkki! Jatka joka tapauksessa se terapia nyt "loppuun", sillä jos jossain vaiheessa haet sairauslomaa tai määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä (kuntoutustukea), niin se auttaa sinua arvioivia psykiatreja ja muita ammattilaisia tajuamaan, että olet tehnyt voitavasi sairauden hoitamiseksi jne. Tekee paperisodasta helpompaa ja sinut otetaan vakavasti.

Vierailija
9/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä löytää erilaisia fyysisiä tapoja rentoutua, esim. shiatsu-terapia tai akupunktio tai hieronta, aromaterapia. Lähesty mieltäsi kehon kautta.

Fyysisen työn teko on hyvä, jos saa aikaiseksi. Ja luonnossa liikkuminen, erityisesti veden lähellä. Hommaa soutuvene, ei maksa paljon käytettynä. Jos siis asut veden lähellä.

Vierailija
10/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkityksistä mulla toimi parhaiten Lyrica. Oli jopa outoa kun pää hiljeni niistä jylläävistä peloista ja ahdistusajatuksista ja olo tuntui joskus jopa tyyneltä. Auttoi myös illalla otettuna nukkumaan kun kärsin unettomuudesta.

Vierailija
11/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole minkään sortin asiantuntija, mutta muutamia konkreettisia juttuja ajattelin ehdottaa, koska konkretia on lopulta helpompaa kuin epämääräinen asioiden vatvominen, mikä saattaa vain lisätä ahdistusta.

1. Mene nukkumaan aina säännöllisesti, ajoissa.

2. Ennen nukkumaan menoa rauhoitu, mutta kiinnitä mieli johonkin rauhoittavaan monotoniseen tekemiseen, joka paitsi väsyttää myös sulkee ajatukset (ahdistusta aiheuttavat pelot, häpeän tunteet tms.). Tällaista tekemistä voi olla esimerkiksi lukeminen, Asmr-videoiden katselu/kuuntelu, virkkaaminen.

3. Lopeta kahvin juonti/tupakointi/alkoholi.

4. Syö enemmän kasviksia ja kalaa.

5. Sano ääneen muille ihmisille ahdistusta aiheuttavista ajatuksista. Esimerkiksi "olen todella ujo ja ihmisten kanssa oleminen ahdistaa niin, että tekisi mieli juosta karkuun, mutta tykkään kyllä ihmisistä." Tämä vapauttaa häpeääsi. Tai esimerkiksi "Ahdistun suljetuissa tiloissa, joten ajattelin kertoa sen heti, kun tulin tänne paikkaan X, mutta toivotaan, että kaikki menee silti hyvin." Olet tällöin ikään kuin riisunut puolet ahdistuksen aiheesta, esim. pelostasi, että nolaat itsesi.

6. Opettele uusi taito, johon voit uppoutua ja joka tuo mielihyvää.

7. Liiku. Pura energiaa fyysisesti. Kun alkaa ahdistaa, mene reippaalle kävelylenkille ulos. Kierrä eri reittejä, jotta mielesi keskittyy maisemiin ja virkistyy, eivätkä ajatuksesi saa mahdollisuutta alkaa pyöriä omaa kehää.

Kiitos virkistävistä ajatuksista.

1. En ole kyennyt nukahtamaan ennen 2.30 nyt vuoteen. Käytän keripinoria unettomuuteen, mutta tämä ei ole tuonut apua

2. Tämä on vaikeaa, ajatukset kiertää kehää mutta ehdottomasti parannettavaa löytyy

3. En käytä mitään näistä

4. Tässä parantamisen varaa

5. Erittäin hyvä neuvo, opettelulistalle

6. Tätä olen paljon miettinyt, mikä voisi olla.

7. Olen himoliikkuja, harrastan triathlonia. Liikunta on paras asia elämässäni ja ainoa hetki kun ahdistus hellittää

Kiitos näistä, tuli hyvä mieli koska olit selkeästi käyttänyt aikaa. Vastaus oli fiksu ollakseen tällä palstalla. Otan tipsit käyttööni. Kaikkea hyvää sinulle. Ap

Vierailija
12/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki! Jatka joka tapauksessa se terapia nyt "loppuun", sillä jos jossain vaiheessa haet sairauslomaa tai määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä (kuntoutustukea), niin se auttaa sinua arvioivia psykiatreja ja muita ammattilaisia tajuamaan, että olet tehnyt voitavasi sairauden hoitamiseksi jne. Tekee paperisodasta helpompaa ja sinut otetaan vakavasti.

Kiitos. Olen ollut sairauslomalla vain viikon tämän ahdistuksen vuoksi, työ pitää minua jotenkin järjissäni. Tosin työaikaa olen tiputtanut 80 prosenttiin

Vierailija
13/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä löytää erilaisia fyysisiä tapoja rentoutua, esim. shiatsu-terapia tai akupunktio tai hieronta, aromaterapia. Lähesty mieltäsi kehon kautta.

Fyysisen työn teko on hyvä, jos saa aikaiseksi. Ja luonnossa liikkuminen, erityisesti veden lähellä. Hommaa soutuvene, ei maksa paljon käytettynä. Jos siis asut veden lähellä.

Neuloja pelkään, mutta shiatsua voisin kokeilla. Kaunis kiitos myös sinulle. Ap

Vierailija
14/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on pelkkä vitsi jos tarvitsee ammattilaisten apua.

Mutta jos itsehoitokeinoilla pärjää niin varmasti kokeilemisen arvoinen. Tosin ihan jo kirjastosta, nettikirjapalveluista ja Youtubesta saa enemmän materiaalia.

Et ole Terveyskylästä kuullut?

Vierailija
15/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla 24/7 tuskallinen ja sietämätön olo?

Varsinkin toi tuskallisuus?

Vierailija
16/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi tuskallisuus mikä oire?

Mä en yhtään ymmärrä olenko ahdistunut vai masentunut.

En ainakaan voi sietää yhtään mitään. Elämäni on nykyään pelottavan tyhjä ja yksinkertainen, näin pysyn jotenkin järjissään. Tuskallisuus ei häviä mihinkään.

Vierailija
17/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kognitiivisanalyytiinen on käsittääkseni pikkuisen eri asia kuin kognitiivinen käyttäytymisterapia. Käyttäytymisterapian idea on juuri siinä, että käytännössä opitaan tekemään asioita eri tavalla, vaikka ne alkuun tuottavat ahdistusta ja jopa pahaa oloa. Voi toki olla, että meidän terapiasuuntauksissa on paljon yhteistä, en ole ihan varma millaista sinun terapiasi on. Itse olen kokenut sen hyvänä, ettei liikaa jäädä märehtimään ongelmiin vaan muutosten pitää tapahtua arjessa. Esim. pelkään kuolemaa ja vakavia sairastumisia ja joudun nyt käyttämään 30-50 min päivässä aikaa strukturoituun murehtimisharjoitukseen. On muuten älyttömän rankkaa mutta uskon kovasti, että pitkällä tähtäimellä tästä on hyötyä. Tarkoitus on saada aivoni ja mieleni ikään kuin pitkästymään pelkoni kohteisiin, jolloin ne eivät enää voi laukaista niin vahvoja ahdistuksia. 

Lisäksi minulla on satunnaisessa käytössä pahimpiin ahdistuspiikkeihin opamox mutta todella satunnaisessa käytössä. Jos ahdistuta ei opi kohtaamaan ja sietämään, ei voi tulla pysyvää muutosta. Mutta toisinaan kun on erityisen paha olla, saan opamoxilla itseni sellaiseen tilaan, että pystyn tekemään noita harjoituksia. 

Paljon tsemppiä sinulle! 

Vierailija
18/23 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos englanti taipuu edes lukiotasoisesti niin suosittelen lämpimästi tätä psykologian ammattilaisten kirjoittamaa ja suosittelemaa klassikko self help kirjaa. Saa tilattua myös esim. adlibris. 

https://www.newharbinger.com/thoughts-and-feelings-fourth-edition

Suomeksi hyvä on myös Vapaaksi ahdistuksesta -työkirja paniikista ja peloista kärsiville. 

Vierailija
19/23 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos englanti taipuu edes lukiotasoisesti niin suosittelen lämpimästi tätä psykologian ammattilaisten kirjoittamaa ja suosittelemaa klassikko self help kirjaa. Saa tilattua myös esim. adlibris. 

https://www.newharbinger.com/thoughts-and-feelings-fourth-edition

Suomeksi hyvä on myös Vapaaksi ahdistuksesta -työkirja paniikista ja peloista kärsiville. 

Hymähdin ironian takia. Itselläni on yleistynyt ahdistushäiriö ja mm. englannin kieli saa aikaan vahvasti negatiiviset tunteet.

Ylipäätään tuntuu, että koko elämässä kaikesta on vaatimukset ja odotukset valtavat (kuten tuo "jos taipuu englanti EDES lukiotasoisesti") , enkä tule täyttämään niitä vaatimuksia. En tiedä, miten sitten pärjätä. Talousasiat pyörii päässä aamusta iltaan. Kaikki on pelkkää stressiä ja pelkoa.

En ole avun piiriin hakeutunut. Uskalsin edes lähipiirille varovasti kertoa vasta vähän aikaa sitten. Kun tuntuu, että pakko jaksaa ja otetaanko missään kuitenkaan tosissaan.

Vierailija
20/23 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään auttanut. Olen kärsinyt tästä yli puolet elämästäni, ihme että edes valmistuin sillä lintsasin niin paljon sillä en pystynyt käymään tunneilla koulussa. Lääkkeitä kokeiltu lähemmäs 10; tulos +30 kg lihominen, orgasmin menetys ja koko kehon jäätävä kutina jokaikinen päivä. En koske enää yhteenkään lääkkeeseen vaan hyväksyn itseni tällaisena ja vältän niin paljon kuin mahdollista paikkoja ja tilanteita jotka koen ahdistaviksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän