Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tässä ok määrä kotitöitä 14-vuotiaalle:

Vierailija
05.08.2013 |

Maanantai:
Koulu 9-15
Harrastus 19-21
Ei kotitöitä

Tiistai:
Koulu 8-14
Ruoan laittaminen
Imurointi
Kuivien pyykkien paikoilleen laittaminen
Tiskaus

Keskiviikko:
Koulu 8-15
Harrastus 19-20
Keittiön siistiminen

Torstai:
Koulu 9-13
Kaupassa käyminen koulusta tullessa
Ruoan laittaminen
Imurointi
Kuivien pyykkien paikoilleen laittaminen
Vessan peseminen
Tiskaus

Perjantai:
Koulu 8-15
Ei kotitöitä

Lauantai:
Lakanoiden vaihto ja peseminen
Oman huoneen moppaaminen
Ruoanlaitto
Tiskaus

Sunnuntai:
Ruoan laittaminen
Pyykinpesu

- Ruoan laitto tarkoittaa vaihtelevasti päivästä riippuen esim. helppoa pastaa tai jotain vähän työläämpää ja lähinnä vain itselleen

- Kaupasta ei tarvitse koskaan kantaa isoja määriä ruokaa

- Vessa on aina yleissiisti, sen pesemiseen ei mene kauan

- Keittiön siistiminen tarkoittaa lähinnä pöytien pyyhkimistä ja mahdollisesti lattian lakaisua

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä tyttö vai poika? Tytölle sopivaa määrä, mutta pojalle liikaa.

Vierailija
42/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa paljon :o Ei minusta tuon ikäisen tarvitsisi kuin huolehtia oman huoneensa siisteydestä, avustaa vanhempiaan esim. kattamalla pöytää ja sitten voi vielä olla joku oma työpiste esim. pyykkien laittaminen kaappiin aina lapsen vastuulla.  14-vuotiaalla ajan pitäisi mennä ensisijaisesti opiskeluun ja kyseessä on kuitenkin vielä lapsi jonka tulee saada "leikkiä", eli viettää aikaa kavereidensa kanssa, lukea jne. Kotityöt ovat ensisijaisesti vanhempien vastuulla. Jos äidin mielestä asunto pitää imuroida useasti viikossa(!!) niin se on äidin asia ja äidin homma hoitaa, ei käskyttää lastaan siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 19:46"]

Onpa paljon :o Ei minusta tuon ikäisen tarvitsisi kuin huolehtia oman huoneensa siisteydestä, avustaa vanhempiaan esim. kattamalla pöytää ja sitten voi vielä olla joku oma työpiste esim. pyykkien laittaminen kaappiin aina lapsen vastuulla.  14-vuotiaalla ajan pitäisi mennä ensisijaisesti opiskeluun ja kyseessä on kuitenkin vielä lapsi jonka tulee saada "leikkiä", eli viettää aikaa kavereidensa kanssa, lukea jne. Kotityöt ovat ensisijaisesti vanhempien vastuulla. Jos äidin mielestä asunto pitää imuroida useasti viikossa(!!) niin se on äidin asia ja äidin homma hoitaa, ei käskyttää lastaan siihen.

[/quote] Aamen! Juuri näin!

Vierailija
44/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 19:45"]

Onko kyseessä tyttö vai poika? Tytölle sopivaa määrä, mutta pojalle liikaa.

[/quote]

Miten niin??? Poikahan on vahvempikin, jaksaa enemmän.

Vierailija
45/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 19:46"]

[/quote]

Samaa mieltä. Jos vanhempi on siivousfriikki, niin siivotkoon itse. Ei lapsi ole mikään kotiorja joka siivoaa vanhemman tahdon mukaan. Kaupasta teini voi hakea mm maitoa ja leipää tarvittaessa. 

Vierailija
46/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa imurointi riittää, jos ei ole pikkulapsia eikä karvoja tiputtavia eläimiä. Mopata voi harvemmin. Lakanatkin voi hyvin vaihtaa joka toinen viikko.

Mutta pahinta on tuo ruuanlaitto itselleen, viikonloppuisinkin. Se on minusta lapsen heitteillejättöä, kyllä viikonloppuna pitää perheen syödä yhdessä.

Vierailija
47/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen 14, ja vaikuttaa hieman paljolta. Itse teen omat ruokani (paistan jotain ja syön sen salaatin kanssa), pidän huoneeni siistinä ja lenkitän ja hoidan eläimet (koira ja 2 marsua). varsinkin kouluaikana en jaksaisi kun on kokeita ja stressaa ja väsyttää. ja pitääkö siistiä vessaa niin kamalasti siivota? ja keittiön siistiminen, siivotkaa omat jälkenne.

Vierailija
48/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä pesen pyykkiä (työn ja harrastusten vuoksi) ja lapsi saa mielestäni osallistua siihen, jotta oppii myös huolehtimaan siitä, että hänellä on siistiä vaatetta puettavaksi ja esim. liikuntapäivänä oikeat vaatteet puhtaana.

Vapaapäivänä moppaan lattiat ja teen muutenkin paremman siivouksen, pyyhin pölyt ja tuuletan peitot ja matot. Mielestäni teini saa mopata jo oman huoneensa ihan itse.

Torstaisin en tee juuri muuta kuin tiskaan ohimennen ja pesen pyykit.

Pyrin siihen, että joka päivä vähintään pikainen imurointi, koska ainakin matot tuntuvat imevän hiuksia ja muuta roskaa itseensä niin, että ovat muuten heti sotkuiset. Jos joskus jää jommalta kummalta homma tekemättä, niin sitten jää.

Kerran viikossa käyn isommin kaupassa, muulloin pikaisia lisäyksiä tarvittaessa.

Ruoanlaitosta vastaan aina niin, että lapsen on helppo tehdä se oma ruoka tai syödä valmista ruokaa. 14-vuotias kuitenkin osaa jo itse huolehtia vatsansa täyttämisestä silloin, kun äiti on töissä tai muuten estynyt ruoanlaitosta.

Tiskaamista riittää joka päivälle myös minulle.

Teen vuorotyötä ja myös kotitöitä tehdään enemmän silloin, kun siihen on aikaa. Nyt kesäloman loppuessa kuitenkin pitää vähän ajatella lapsen koulupäiviäkin ja siksi pidempinä päivinä ja harrastuspäivinä ei ole kummemmin tekemistä. Ja ei todellakaan ole mitään orjameininkiä, jokainen varmaan ymmärtää, että jonkun pastan keittämisessä, pyykkikoneella pyykkäämisessä tai muutamien vaatteiden viikkaamisessa ei kauaa mene ja kroppa rasitu. On erilaisia päiviä ja aina ei edes jaksa tehdä mitään, mutta noin tavoitteellisesti ja nimenomaan niin, että jos joka päivä tekee vähän jotain, niin mihinkään ei mene milloinkaan kauan.  

Vierailija
49/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi paljolta. Minusta omien jälkien ja oman huoneen siivoaminen riittää teinille, ehkä joku yksi kotityö siihen lisäksi. Ei ole tarkoitus, että lapset joutuvat tekemään yhtä paljon kotitöitä kuin vanhempansa. Minä en sitäpaitsi ikinä ole siivonnut noin paljon, en yksin asuessani enkä nyt pikkulasten äitinä.

Vierailija
50/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joka päivä pitää kahden ihmisen kotieläimettömässä taloudessa muka imuroida? Ei todellakaan tarvitse. Älä laita lasta kärsimään siivousfriikkiytesi takia.

Vierailija
51/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:15"]

Kuulostaa tosi paljolta. Minusta omien jälkien ja oman huoneen siivoaminen riittää teinille, ehkä joku yksi kotityö siihen lisäksi. Ei ole tarkoitus, että lapset joutuvat tekemään yhtä paljon kotitöitä kuin vanhempansa. Minä en sitäpaitsi ikinä ole siivonnut noin paljon, en yksin asuessani enkä nyt pikkulasten äitinä.

[/quote]

Oikeesti mitä helvettiä!?!?? Ei ihme että nykyään on niin paljon uusavuttomia ihmisiä!!! Siis haloo!! 14v ei todellakaan ole mikään lapsi enää, vaan nuori aikuinen, joka osallistuu ihan normaalisti kodin askareisiin!! Meillä lapset osallistuu kotiaskareisiin ikätasoon sopivasti, 2v auttaa tyhjäämään tiskikonetta, osallistuu ruuanlaittoon, siivoaa omat lelunsa pois, kattaa pöydän, 7v siivoaa oman huoneensa, imuroi, pyyhkii pölyjä, korjaa pöytää syönnin jälkeen ja osallistuu puutarhatöihin mm. ruohonleikkuuseen ja autonhuoltoon/pesuun jne.. Ja silti jää aikaa leikkeihin, läksyihin jne--

Itse olen tehnyt aikanaan vielä enemmän ja olen siitä ainoastaan tyytyväinen, koska osaan laittaa ruokaa, eikä kotityöt ole minulle vaikeita kuten sille yhdelle vastanneelle jnejne..

Vierailija
52/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 v nuori aikuinen? Voi elämän kevät.

Vierailija
53/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen kuukausi sitten oli iltalehdessä juttua siitä kuinka monet seiskaluokkalaiset eivät kotitalouden tunnilla tunnista välttämättä edes porkkanaa. Nyt en enää ihmettele että miksi. Av-mammat lellii kakaransa uusavuttomiksi. Tuossa on vähän töitä 14-vuotiaalle. 

Vierailija
54/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 vielä lisää että 14-vuotias saattaa jo parin vuoden päästä muuttaa pois kotoa kun lähtee opiskelemaan. Ihan hyvä on opetella pikkuhiljaa niitä kotihommia.

Vierailija
55/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen kotiorja toi lapsi on? Ihan hyvä tietysti on lasten osallistua kotiöihin, mutta asuu kai teillä muitakin lapsia, kuin tuo 1. Ja kyllä ainakin mun mielestä suurinosa kotitöistä kuuluu vanhemille. 

Vierailija
56/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liikaa tekemistä!!! 

Vierailija
57/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen minäkin tuota imuroinnin määrää. Oman siivouksen suhteen voin heti tunnustaa olevani laiska, joten siihen en vertaa. Mutta kun vertaan lapsuudenkotiini, jossa oli vielä astmaatikko ja vanhemmat hyvin tarkkoja siisteydestä, pääasiassa meillä imuroitiin ja mopattiin silti vain kerran viikkoon.

Vierailija
58/58 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äiti ja 14v asuvat kahdestaan. Aika hysteeristä tuo joka päiväinen imurointi etenkin jos ei lemmikkieläimiä. Muutoin tuossa ei mitään ihmeellistä. Äitihän kirjoitti olevansa vuorotyössä joten normaalia että nuori laittaa itselleen ruokaa. Samoin kuin tekee juuri noita muitakin pikku askareita kuten pyykkihuoltoa.