Koska lapsesi on ruvennut puhumaan?
Hei! Olen tässä viimeaikoina huomannut käyttäväni yhä enemmän ja enemmän aikaa mietteisiini, kun mietin onko mun lapseni puheenkehitys ok. Neuvolassa nauroivat huolelleni, mutta olen kuullut, että toiset ovat saaneet huomauttelujakin asiasta...
Muuta lapseni on puhuneet alta kaksi vuotiaana jo paljon ja selvästi, monen sanan lauseita... Nyt nuorimmaiseni toistelee yksittäisiä sanoja ja ei niitäkään niin selvästi... Tosin selvästi ei välitä samoin lukemisestakaan, kuin aiemmat. Aiempien lasten kanssa luimme jo kunnon satuja, tämä lyö kirjan heti kiinni, jos tekstistä ruvetaan lukemaan. Haluaa katsella vain kuvia ja selityksiä niille... Olenko suotta huolissani, vai onko kilellinen kehitys oikeasti jäljessä? Neuvolassa sanoivat, että kehittyy aivan normaalisti ja hyvin selvästi kyllä puhetta ymmärtääkin... Aiemmat ovat vaan jo tässä vaiheessa sanoneet jo vaikeitakin lauseita....
Kommentit (5)
Mun lapsi 1v 11 kk sanoo paljon yksittäisiä sanoja ja nyt lähiaikoina alkanut käyttää myö paljon kahden sanan lauseita.
Lapset on erilaisia. Mun esikoinen alkoi oikeastaan puhua lauseita vasta kun oli 2,5v. Eikä neuvolassa huolestuttu vielä. Puhe ei myöskään ollut kauhean selvää mutta sitten kuitenkin oppi r-kirjaimen ja kaikki muutkin tosi aikaisessa vaiheessa kun rupesi puhumaan.
Kuopus oli toista maata, Vuoden vanhana rupes tulemaan sanoja ja puolitoista vuotiaana puhui jo kuudenkin sanan lauseita. Kiire oli ja asiaa paljon. Sen jälkeen se ei hiljaa ole ollutkaan. Nyt 3-vuotiaana laulaa Robinia ja lastenlauluja täysin oikein ja tapailee englanninkielisiä lauluja..
No kaksi tuli juuri eilen täyteen... Ja siis olen miettinyt, että on meidän kaikkien "vauva", että onko kupuksena saanut liian hyvin itsensä ymmärretyksi muillakin keinoin. On erittäin voimakastahtoinen ja osaa käsimerkein ja muuten komentaen kertoa halujaan. Ehkä olemme olleet itsekin typeriä, kun olemme lähteneet ymmärtämään häntä... Mutta ok, ehkä tämä on ihan normaali juttu, lueskelin vanhempien lapsien vauvakirjoja, missä esikoinen, joka kyllä oli asian kanssa nopea, puhui sujuvasti ja viiden-kuuden sanan lauseita. Taidan olla itse vain hätänen ja suotta verrata aiempiin... Kiitos teille vastauksista, ehkä mä relaan nyt vaan ja annan puheen tulla kun on tullakseen.... ;)
-ap
Vaikka yleensä aina sanotaan, että seuraavat lapset nopeampia, mutta meillä esikoinen oli juuri tuollainen, kun nelonen kertoi omastaan. Kaksivuotiaana puhuttiin kevyesti viiden -kuuden sanan lauseita, tai siis oikeastaan ihan niin pitkiä, kun oli tarvis. Ja rakasti muutenkin kirjoja ja satuja... Tosin oli luonteeltaankin aivan erilainen, kun kuopukseni.
-ap
Minkä ikäinen lapsi kyseessä?
Minulla 1 v 10 kk ja sanoo yksittäisiä sanoja (niitä varmaan joitain kymmeniä). Mutta ei siis puhu. Käsittääkseni tärkeämpää on, että lapsii YMMÄRTÄÄ puhetta kuin että tuottaa sitä. Riippu tietysti minkä ikäinen lapsi kyseessä (alle 3 v)
Puheen ymmärtää täysin (seuraa ohjeita mm. ) Esikoinen puhui oikeastaan täysin jo 2 v.