Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos voisit valita: h-kierukka vai luonnollisuus?

Vierailija
04.08.2013 |

Rakkaat av-palstalaiset, kaipaan neuvoja, etenkin jos teillä on kokemusta hormonikierukasta!

Eli siis tilanne on se, että minulla on jo vuosia ollut Mirena -kierukka. Nyt olen miehen kanssa, jolla tehty vasektomia, joten periaatteessa minun ei tarvitsisi huolehtia ehkäisystä. Mietin, onko epämäätäiset oireilut johtuneet kierukasta vai eivät, esim. alakuloisuus ja saamattomuus, painon jämähtäminen vaikka liikun paljon ja syön tosi vähän, painajaiset, haluttomuus, selkä- ja lonkkasäryt...Otattasinko häkkyrän pois ja olisin ihan luomuna kuukautisten kanssa? Nyt hädin tuskin muistan millaista se oli, ja minulla oli kuitenkin ajoittain tosi runsaat vuodot pms-oireineen.

Ääh, vaikeaa, millaisia kokemuksia ja ajatuksia teillä on aiheesta? Mitä tekisitte minuna?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsin luonnollisuuden, ja varta vasten laitoin miehen vasektomiaan. ;-) Onhan se terveellisempää naiselle olla ihan luomuna.

Ja minulla kun ei koskaan ole ollut luomukuukautisten kanssa mitään vaivojakaan. Tai no, lievä epäsäännöllisyys, mutta sen kanssa tulee toimeen.

Suosittelen kokeilemaan luonnollisuutta kun se kerran nyt on mahdollista!

Vierailija
2/9 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en luomuksi enää menisi! Luomuna minulla on hirveät kuukautiset: vuotomäärä aivan kauhea (side/tamponi pitää vaihtaa vajaan tunnin välein) ja kovat kivut. Mirena vei vuodon lähestulkoon kokonaan pois. :) Joskus tulee pieni määrä vuotoa mutta määrä on minimaalinen (pärjään pikkuhousunsuojalla). Joten en todellakaan enää haluaisi noita horrorkuukautisia takaisin! Olen Mirenalla joko vaihdevuosiin saakka tai siihen, että olen 110% varma etten lapsia enää halua ja poistatan koko kohdun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miettisi kahta kertaa, pois vaan. Saattaa olla jonkin aikaa poistosta johtuvia oireita, mutta menevät ohi.

Vierailija
4/9 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsen mieluumin kierukan kuin kivut, runsaan vuodon ja pitkät kuukautiset. Itselläni mirena vaikutti painoon positiivisesti, aloin laihtumaan kun hormonini menivät sekaisin raskaudesta.Nykyään kun menkat ovat vain pientä tiputtelua, pärjään kestositeellä kun ennen piti olla kuukuppi ja side ja kuppi piti tyhjentää neljän tunnin välein...

Mitä tulee noihin "oireisiin" niin käsittääkseni vain alakuloisuus, haluttomuus ja paino voi johtua mirenasta. Minkä ikäinen olet? Hormonitasojen rajut vaihtelut voivat myös vaikuttaa painoon. Kivut taas voivat selittyä urheilussa väärillä liikeradoilla, huonoilla kengillä, huonolla patjalla jne. Moni nukkuu vääränlaisella patjalla, eivätkä osaa yhdistää sitä kipuihin.Hyvät kengät ovat myös tärkeät.

Mutta itselläni tuossa vaikuttaisi eniten ikä. Minä en näin kolmikymppisenä jaksa kärsiä kivuista ja vuodoista (oksensin menkkojen ensimmäiset kolme päivää kivusta), mutta jos olisin vaikka viisikymppinen, voisin harkita mirenasta luopumista. Nyt kuitenkin edut ovat valtavat. Lapsia en enää halua, mutta steriin en mene koska steristä ei olisi samanlaista hyötyä minulle kuin mirenasta. Jos steri vaikuttaisi kuukautisiin samalla tavalla kuin mirena, ottaisin sen itselleni samantien. En myöskään poistattaisi kierukkaa vaikka mies kävisi sterissä.

Vierailija
5/9 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne tähän mennessä, niistä on apua pohdinnoissa!

Olen 40, eli rättisirkusta jatkuisi vielä 10 vuotta luomusti, veikkaisin.

Kipujen ja haluttomuuden suhteen en ole muuta seliltystä löytänyt kuin hormonit.  Paino ja tasapaksu olemuskin oudoksuttavat, ennen Mirenaa olin hoikka ja paljo urheilu näkyivät selvästi ulospäin - ei niin, että ulkonäkö olisi koskaan ollut syy harrastaa liikuntaa. Olen liikunta-akkikti.

Vierailija
6/9 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en kyllä naisena hormonittaisi itseäni ellei ole pakko. Kierukka pois, jos ehkäisy on kunnossa. Hormonitsysteemit altistaa esim. rintasyövälle. Hyödyt ja haitat toki aina mietitään, mutta jos ehkäisy on siis jo kunnossa niin miksi turhaan? Itse olen luomusti, kun mies hoitaa ehkäisyn. Huomasin heti, että halut on paljon isommat kuin hormoneilla ja ihana tunne, kun ajattelen, että en myrkytä kroppaani millään. Luonnollista ja kropalle hyvä juttu. Kuukautiset tulee aikansa, mutta loppuu sitten aikanaa. 

Vierailija
7/9 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinuna ehkä koittaisin olla ilman. Koska onhan tuossa iso kasa oireita, joiden epäilet johtuvan kierukasta.

Mulla on myös Mirena, ja itse tykkään siitä. En ole ainakaan huomannut mitään oireita (no joo, laihtuminen tuntuu olevan vaikeaa mutta enpä usko että yksinomaan kierukasta johtuu) ja kuukautiseni olivat hyvin hankalat: Kierron pituus vaihteli, varsinaisia pms- tai muita oireita ei ollut (mikä sinänsä hyvä asia), mistä johtuen koskaan ei voinut olla varma, koska kuukautiset tulevat. Ja sitten kun ne tulivat, tulikin muutamassa tunnissa koko satsi, joka oli todella inhottavaa. Mä olen siis hyvin tyytyväinen siihen että olen päässyt noista eroon.

Vierailija
8/9 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ilman. Elämäni paras päätös.

Ainoa haittapuoli on runsaat ja pitkät kuukautiset, mutta kyllä sen kestää kun ne kuitenkin tulevat säännöllisinä.

Itse pohdin aikoinani samaa asiaa, ja päätin kokeilla eloa ilman hormonaalista ehkäisyä. Siihen asti olin yli 10 vuotta ollut joko hormonaalisella ehkäisyllä, raskaana tai imetyshormonien vaikutuksen alaisena. En enää tiennyt mitä on normaali, minkälainen minä olen ilman hormonivalmistetta.

Vierailija
9/9 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 19:12"]

Itse valitsin luonnollisuuden, ja varta vasten laitoin miehen vasektomiaan. ;-) Onhan se terveellisempää naiselle olla ihan luomuna.

Ja minulla kun ei koskaan ole ollut luomukuukautisten kanssa mitään vaivojakaan. Tai no, lievä epäsäännöllisyys, mutta sen kanssa tulee toimeen.

Suosittelen kokeilemaan luonnollisuutta kun se kerran nyt on mahdollista!

[/quote]Et sitten itse viitsinyt mennä steriloitavaksi? Millainen vässykkä sinulla on miehenä?