Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kaikki atoopikot!

Vierailija
04.08.2013 |

Lapseni(2.5v) sairastaa atopiaa ja haluaisin tietää kaikki konstit, joilla helpottaa kutinaa ja ihottumaa.

Allergia testejä ei ole tehty, mutta itse olen huomannut vehnän pahentavan ihoa ja tomaatista tulee suun ympärille näppylää.

Ajattelin huomenna soittaa neuvolaan ja vaatia, että tekisivät allergia testin, koska olen aika puhki tuosta itse kokeilusta ja tuntuu ettei mikään auta.. Perus rasvana olen käyttänyt lapsellani Ceralania, Aqualania ja nyt uutena Basan3:a. Niin ja sitten tietenkin hydrokortisonia kahden viikon jaksoina. Tuota kortisonia en haluaisi käyttää, koska tuntuu että siinä on enemmän riskejä kuin hyötyä. Mutta pakko kai se on..?

Kiitos jos jaksatte vastailla. Apu olisi tarpeen!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä älä vaadi.

Vierailija
2/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihottumaa tulee, syynä on joko allergia tai liian kevyt perusvoide, yleensä jälkimmäinen. Välttämisruokavalioita ei nykyjään suositella kevyin perustein, koska tällä tavoin lapset vain altistetaan vaikeille allergioille. Jos tomaatista tulee suun ympärille näppylöitä, muttei muuta, kannattaa tomaatin syöttämistä vain jatkaa, sillä tuon kaltainen allergiataipumus lieventyy siedättämällä. Tuo vehnäasia on hankalampi, ja varmaankin vaatisi testejä. Kaikki allergiatestit ovat kuitenkin varsin epäluotettavia.

Summa summarum - kokeile aluksi riittävän tujua perusvoidetta, esim. Lipolania, ja jos se riittää pitämään lapsen ihon hyvänä, ei noista ruoka-aineasioista kannata ottaa suurempia pultteja.

t. lääkäri, atoopikko ja atoopikon äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimät suihkut, rasvaus ja aurigonvaloa kesällä. Itse kärsin edelleen atoopisesta ihosta, ja minun tilaa nyt pahentaa stressi. 

Vierailija
5/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole siedättäminen onnistunut minkään ruoka-aineen kohdalla. 40 vuotta olen kokeillut.

Vierailija
6/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti allergiatesteihin, mutta miksi siitä NEUVOLASSA pitäisi puhua? Minä hoidan nämä asiat suoraan tk-lääkärin kanssa. Hän laittoi lähetteet allergiatutkimuksiin ja laajoihin verikokeisiin ilman sen kummempaa vääntöä.

Lasteni iho on jo ajan myötä parantanut. Itselläni joskus vaivaa, mutta paras apu on aurinko ja sitähän nyt on saanut :) Perusvoiteet on minulla yhtä tyhjän kanssa. Hydrokortisoni lievittää kutinaa parhaiten.

Vierailija
7/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitoimme lapsellemme pienempänä kylpyyn perusrasvaa ja toisinaan öljyä, hieman vaihdellen. Siitä oli jonkin verran apua. Ylipäätään rasvauksessa on tärkeää vaihdella rasvoja koska iho "turtuu" yhteen rasvaan ajan myötä.

En tiedä teidän lapsen allergian laaduista, mutta meillä allergiat pahensivat ihon kuntoa. Mutta meillä olikin todella vaikeat allergiat -on vielä kymmenen vuotta myohemminkin. Olen samaa mieltä että jos allergia ei aiheuta suurempia vaivoja niin on parempia yrittää siedättää kuin välttää.

Vierailija
8/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippu palsta! Kun paikalle tulee joku, jolla on asiasta oikeaa tietoa, satelee alapeukkua. Heti perään linkitetään aiheesta taidemaalarin teksti, jossa on käytetty lähteenä Magneettimediaa..

Vierailija
9/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 14:51"]

Lapseni(2.5v) sairastaa atopiaa ja haluaisin tietää kaikki konstit, joilla helpottaa kutinaa ja ihottumaa.

Allergia testejä ei ole tehty, mutta itse olen huomannut vehnän pahentavan ihoa ja tomaatista tulee suun ympärille näppylää.

Ajattelin huomenna soittaa neuvolaan ja vaatia, että tekisivät allergia testin, koska olen aika puhki tuosta itse kokeilusta ja tuntuu ettei mikään auta.. Perus rasvana olen käyttänyt lapsellani Ceralania, Aqualania ja nyt uutena Basan3:a. Niin ja sitten tietenkin hydrokortisonia kahden viikon jaksoina. Tuota kortisonia en haluaisi käyttää, koska tuntuu että siinä on enemmän riskejä kuin hyötyä. Mutta pakko kai se on..?

Kiitos jos jaksatte vastailla. Apu olisi tarpeen!

[/quote]

Älä ohennuta suotta lapsesi ihoa hydrokortisonilla. Teetä allergiatestit ja Elidel-resepti. Ihoa voi pestä Humektanilla ja Atarax on hyvä antihistamiini kutisijoille.

Vierailija
10/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos kaikille vastanneille! :) Todella hyviä vinkkejä!

Niin täällä ne allergia testit tehdään neuvolassa, joten siksi sinne soittelen. :)

Miten sitten tuon suihkun/saunan kans? Kannattaako pestä harvemmin vai useasti? Suihkun jälkeen laittanut öljyä tai rasvaa kosteaan ihoon.

Ap.

Vierailija
11/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni "atopia" on oikeasti allergian oire eli allergista ihottumaa. Ihoni kestää vedellä löträystä huonosti, jotein vain pikainen hikien huuhtaisu pois.

Siedättäminen ei ole onnistunut lainkaan vaikka sitä on yritetty kohta 40 vuotta. Iho paranee vain pistämällä ruokavalio kuntoon.

Vierailija
12/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutinaan auttaa seuraava resepti: pestylle iholle nopeasti apteekin rasvaisimman voiteen ja methol öljyspriin sekoitusta. Sprii puuduttaa, menthol viilentää ja rasva estää pesussa vettynyttä ihoa kuivumasta.

Vierailija
13/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tuon siedätyksen suhteen olla kuitenkin varovainen. Itselläni puhkesi omena-allergia joskus kouluiässä, joka alkoi juurikin noin, että ensin tuli pientä näppylää suun ympärille. Jatkoin kuitenkin omenan syöntiä aika ajoin ja kohta oltiinkin tilanteessa, jossa kurkku alkoi muurautua umpeen. Silloin tajusin, että tämän asian kanssa ei leikitä. Toisaalta taas tomaatti aiheutti jossakin vaiheessa huulten kirvelyä, mutta olen jatkanut sen syömistä tähän päivään asti, eikä nyt ilmene mitään oireita.

Parhaan rasvan löydät vain kokeilemalla. Olen itsekin atoopikko, eikä minulle sovi apteekin rasvoista kuin Ceralan ja Locobase Repair. Toki muutkin rasvat aina silloin tällöin käytettynä, mutta ei pitempiaikaiseen käyttöön.

Niistä allergiatesteistä voit saada osviittaa, mutta kuten tuolla yllä sanottiin, eivät ne ole tie autuuteen. Kaikki allergiat eivät näy testeissä. Yleensä se tarkempi selvittäminen jää omalle kontolle. Se on hiukan semmoista salapoliisityötä.

Tsemppiä!

Vierailija
14/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ataraxilla saa myös tosi helposti tajun kankaalle. Itse atoopikkona olen aikuisiällä atarax-kuurin joutunut muutaman kerran syömään, jolloin nukuin keskimäärin 20 tuntia vuorokaudessa. Samaa tarinaa olen kuullut muilta atoopikkoystäviltäni. Ellei kutina ole sitä luokkaa, että pakonomaisesti raapii itseltään nahan irti, en voi ataraxia suositella. Paksu perusrasva, esim. Lipolan ja ceralan, vaihtelee rasvaa ettei iho "turru" yhteen rasvaan, paljon aurinkoa ja e-vitamiinia. Näillä olen 30 vuotta hoitanut omaa ihoani. :)

Vierailija
15/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen iho voi olla ilman allergoitakin. Lapsellani oli paha atooppinen ihottuma ja nyt kunhän on aikuinen, on atopia edelleen. Kausittain se pahenee niin,e ttä tarvitsee joskus jopa antibioottikuurin. Apteekkkiin on nyt tullut Keski-Euroopasta pienten lasten vaippaihottumaan voidetta Mitosyl, jossa sinkkiä ja kalanmaksaöljyä. Paikallisesta apteekista saimme neuvon ja tämän tyyppisellä saimme lapsen ihon etelän lomalla rauhoittumaan, kun uima-altaaseen erehtyminen sai ihottuman todella ärhäkäksi. Ostimme sitä kotiinkin, koska Suomessa tuollaista voidepohjaa ei ole.  Mutta nyt ilokseni huomasin, että sitä on vuosien jälkeen tullut Suomeenkin Mitosyl kauppanimellä. Voidetta voi laittaa vaikka yöksi pahimpiin kohtiin, sinkin takiahan se on hieman valkeaa.

Vierailija
16/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt atooppisuudesta aina, (33 v.) kokeillut kaiken mahdollisen. Vaihtoehtohoidoista tujuimpiin rasvoihin ja sekotuksiin. Olen lukenut että atoopikko tulee ajan myötä allergiseksi myös itselleen, ja itse asiassa uskon että se on totta. Tosin ei ehkä vielä pienen lapsen kohdalla. Että siis kun iho kutisee ja hilseilee, ja sitä sitten raapii, niin se oma ihon hilse vaan ärsyttää tilaa lisää. Mulla iho-oireita helpottaa se että säilytän ihan kaikki rasvani jääkaapissa. Kylmä rauhoittaa niin hyvin ihoa juuri suihkun tai saunan jälkeen, eikä tule sitten niin paljon raavittua. Mitä tulee allergiatesteihin, yleisin vastaus jonka saan, on se että "Teillä atoopikoilla näitä oireita nyt tulee ja menee... että aika turha testailla". Ja tämä on ollut vakivastaus muissakin maissa kuin vain Suomessa. Ihmeellistä kyllä itselleni parhaaksi ylläpitotuotteeksi ja rasvaksi on osoittautunut Body Shopin vartalovoiteesta se shea-pähkinä. On tarpeeksi rasvainen, mutta ei tuki ihoa kokonaan. Ja säilytän sitä juurikin jääkaapissa. Minusta se on jotenkin huvittavaa, että olen kokeillut Suomen apteekeista varmaan kaikki tuotteet läpi, samoin Sveitsissä ja Saksassa. Ja nyt viimeiset 5 v. olen parhaiten pärjännyt tuolla ylläpitoon, ja satunnaisesti, varsinkin talvella sitten joutuu käyttelemään kuureina hydrokortisonia. Jotkut ovat saaneet apua helokkikapselista sisäisesti nautittuna. Kun atoopikollahan on koko keho ihan kuiva, siis kaikki limakalvot. Niin helokki kuulema voisi sitä tilannetta parantaa sisältä käsin. Itse olen sille allerginen niin en voi käyttää, mutta 1,5 v tyttärellämme on nyt se kokeilussa, kun hänetkin todettiin atooppiseksi. 

Vierailija
17/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! :)

No sitä se lääkärikin sanoi, että niitä kaikkia allergioita ei välttämättä näy, ja sitten saattaa taas näkyä jotain mikä ei reagoi ollenkaan ihoon. :/

Pahin ongelma on yöllinen raapiminen, hän heräilee raapimaan ja itkee kun käy kipeää ja kirvelee ihoa yms. Mutta ei se kutina onneksi ihan sitä luokkaa ole, että joutuisi tuota Ataraxia käyttämään. Tai siis hän ei ihan koko aikaa raavi ihoaan.

Millaista pesuainetta muuten käytätte vaatteisiinne? Onko sillä jotain merkitystä?

Olen pessyt tytön vaatteet Lumme- merkkisellä hajustamattomalla nesteellä. Ja Erisanilla joskus.

Ap.

Vierailija
18/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 15:33"]

Voi kiitos kaikille vastanneille! :) Todella hyviä vinkkejä!

Niin täällä ne allergia testit tehdään neuvolassa, joten siksi sinne soittelen. :)

Miten sitten tuon suihkun/saunan kans? Kannattaako pestä harvemmin vai useasti? Suihkun jälkeen laittanut öljyä tai rasvaa kosteaan ihoon.

Ap.

[/quote]

Nykysuositusten mukaan atoopikoN PITÄÄ käydä usein pesulla ja rasvata iho heti pesun jälkeen. 

Vierailija
19/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että atooppinen iho johtuu suoliston huonosta kunnosta. Suolisto läpäisee aineita elimistöön joita ei pitäisi, ja ne aiheuttaa sitten sen että ne tulee "ihosta läpi". Siis suoliston bakteerikanta kuntoon. Lisäksi meidän pojalla auttoi pitkät merisuolakylvyt. Eli lasten kylpyammeeseen kourallinen merisuolaa. Mutta huom. ei puhdistettua, vaan puhdistamatonta ja valkaisematonta jossa on mineraalit tallella.  Kylpyyn 2-3krt vko. Pariin viikkoon en huomannut mitään, mutta sitten iho alkoi parantua. Rasvaamisesta ei meillä ollut paljoakaan apua. Auttoi lähinnä vaan kutinaa, mutta missään nimessä ei parantanut. Hätätapauksissa kun oli pahasti verillä, laitoimme sitä superkallista ja vahvaa resepti-kortisonia, nimeä en enää muista.

Vierailija
20/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 15:46"]

Ataraxilla saa myös tosi helposti tajun kankaalle. Itse atoopikkona olen aikuisiällä atarax-kuurin joutunut muutaman kerran syömään, jolloin nukuin keskimäärin 20 tuntia vuorokaudessa. Samaa tarinaa olen kuullut muilta atoopikkoystäviltäni. Ellei kutina ole sitä luokkaa, että pakonomaisesti raapii itseltään nahan irti, en voi ataraxia suositella. Paksu perusrasva, esim. Lipolan ja ceralan, vaihtelee rasvaa ettei iho "turru" yhteen rasvaan, paljon aurinkoa ja e-vitamiinia. Näillä olen 30 vuotta hoitanut omaa ihoani. :)

[/quote]

Tajun kankaalle saamiseen pitää kyllä käyttää Ataraxin lisäksi muitakin lääkkeitä. Esim. pameja, unilääkkeitä tai hiivatulehduslääkettä. Niitä tuskin ihan pienet käyttävät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi