Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt haluaisin avautua ja kerrankin valittaa omaa surkeaa tilannetta

Vierailija
04.08.2013 |

Olen korkeakouluopisekelija Helsingistä. Asun nyt 18 neliön yksiössä josta maksan vuokraa kuussa 630 euroa. Vuokran lisäksi maksettavana on vesimaksu (18 euroa) ja internet (14 euroa). Tukia saan siis sen alle 500 euroa kuussa. Lisäksi nostan lainaa ja käyn töissä. Kuukaudessa saan palkkaa noin 300 euroa. Riippuu tietenkin tehdyistä tunneista. Olen tosi onnekas, koska työskentelen oman alan yrityksessä ja teen tavallaan melko vaativaa työtä. Saan siis erittäin hyvää kokemusta. Rahaa tulee tilille kuukausittain käytännössä maksimissaan 1100 euroa. Kuukausittaisiin välttämättömiin menoihin käytän rahaa noin 710 euroa. Tämä raha sisältää siis asumisen kulut, puhelinlaskun ja matkakortin. Tavallaan taloudellinen tilanteeni on ihan ok. Tuolla summalla maksan vielä ruokailut ja vaate/hygieniahankinnat. Työssäni pitää pukeutua siististi. Jakkupuvut ovat yllättävän hintavia. Varsinkin kun haluan tehdä hankintoja sillä silmällä, että käytän samaa pukua vielä viiden vuodenkin kuluttua. No joo. Ihan hyvin siis pärjään. Syön vähän. Pärjään päivän puurolautasella ja itse poimimillani marjoilla. Tietysti ostan myös meikkejä, saippuaa jms. tavallaan turhaa. Kyllähän ihminen pärjää ilman ripsiväriä ja vesipesulla. Rahaa jää yleensä myös säästöön. Säästötilillä minulla on joitain tuhansia euroja. Tavallaan olen ihan tyytyväinen taloudelliseen tilanteeseen. Pärjäilen ja toivottavasti joskus pärjään paremmin.

Nyt kuitenkin asunnossani on alkamassa putkiremontti. Aloitin uuden asunnon etsinnän jo keväällä, kun rain remontista tietää. Olen hakenut kaupungin asuntoja, jonotan aso-kotiin ja käyn jatkuvasti näytöissä. Olen mennyt näyttöihin siististi pukeutuneena. Olen ojentanut välittäjälle esimieheni suosituksen. Olen tarjoutunut ostamaan uuden lieden omalla rahalla. Olen tarjonnut 3-6 kuukauden vuokraa etukäteen. Olen käynyt isäni kanssa. Isäni on tarjoutunut takaajaksi. Isäni on tarjoutunut maksamaan vuokraa etukäteen. Olen kertonut olevani pitkäaikainen vuokralainen. Olen pyytänyt suosituksen edelliseltä vuokranantajalta. Olen kätellyt välittäjää ja esitellyt itseni. Olen ollut kättelemättä. Olen täyttänyt hakemukseni huolellisesti. Olen tehnyt selväksi että asunto on juuri tarpeilleni ja maksukyvylleni sopiva. Olen ollut näytössä bleiserissä ja suorissa housuissa. Olen ollut rennoissa farkuissa ja t-paidassa. Olen kysellyt tutuilta välittäjiltä kaikki vinkit. Olen ollut valmis joustamaan ihan missä vain. Olen ollut jämäkkä ja pysynyt vaatimuksissani. Olen koittanut lukea välittäjää ja iskeä hänen heikkoihin kohtiin. Olen soittanut etukäteen. Olen ollut soittamatta. Ja mistään en saa asuntoa. Ylärajani kuukausivuokralle on 640 euroa. Enempää en voi maksaa jos haaveilen tasapainoisesta taloudesta. Noita asuntoja havittelee liian moni.

Olen luonteeltani hyvin positiivinen ja ajattelen tylsästi että kaikki asiat kyllä järjestyy. Jotenkin nyt meinaa vain epätoivo iskeä. Pahinta oli, kun eräs työkaverini, noin 4500 euroa kuussa tienaava vanhempi insinööri sai äskettäin kaupungin vuokra-asunnon. Talo on aivan uusi, kaksiossa iso lasitettu parveke, pintamateriaalit tyylikkäät, asunto muutenkin kuin unelma (kävin hänen luonaan). Talo on rauhallinen, yhteiset tilat ovat huikeat, varastot kunnolla lukittavat ja tilavat... Mies oikein hehkutti minulle kuinka vuokra on alle 700 euroa kuussa ja siihen sisältyy kaikki. Huoh. Tietenkin olen iloinen hänen puolestaan. Jotenkin vain ensimmäistä kertaa sitten teinivuosien tuli sellainen olo että olenpa ihan oikeasti kateellinen. Varmaan tappaisin itseni riemuun jos tuollainen lottovoitto osuisi kohdalle. Tietenkin ymmärrän että kaupungin asuntoja jakaessa on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että alueen sosioekonominen tasapaino säilyy tai jopa kohenee. Siksi kai tämä mies asunnon saikin.

Pointti oli siis se, että tämä asuntotilanne tuntuu toivottomalta. Mistään ei saa kotia ja jos saakin, ei siiitä ole varaa maksaa pyydettyä hintaa. Olisi aivan ihanaa saada vuokra-asunto kaupungilta tai sitten asumisoikeusasunto. Tuntuu niin tylsältä, että opinot kärsii työnteosta ja lainarahalla pitää itseään siltikin elättää. Jotenkin tunnen itseni ihan luuseriksi. Minulla ei ole varaa edes asuntoon. Huoh.  

Mutta kyllä tämä tästä. Kunhan en asunnottomaksi jää. Jos ei jouluun mennessä tärppää niin pitää kai vain yrittää maksaa enemmän. :)

Kiitos kun sain avautua. Nyt jo naurattaa, kuka tälläistä jaksaa lukea. :D

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solun saa hoasilta aina. Jos ei Helsingistä, niin Vantaalta tai Espoosta. Sinne pitää tosin hakemuksen jättämisen jälkeen soitella itse. Sitten ne uskovat, että tarvitset oikeasti kämpän.

Vierailija
22/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurjaa. Itselläni oli onnekas opiskelija-aika, koska asuin sen Oulussa. 2004-2008 asuin poikaystävän kanssa keskustassa uudessa kaksiossa jonka vuokra oli 550 euroa eli oma osuuteni 275 euroa. Sen jälkeen asuin yksin ydinkeskustassa kaksiossa, jonka vuokra oli 530 euroa (kävin silloin jo osa-aikatyössä). Oulun hinnat ovat voineet nousta viimeisen parin vuoden aikana, mutta nuo hinnat tuntuivat kohtuullisilta maksaa, ja pärjäsin taloudellisesti hyvin. Pystyin matkustamaan ulkomailla osa-aikatyöstä saamillani rahoilla. 

Vinkki siis sellaisille, jotka miettivät opiskelupaikkaa: ottakaa huomioon myös muut kaupungit, niin elämä voi olla ihan mukavaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy osakunnat läpi. Opiskellessani liityin Hämäläiseen osakuntaan, vaikka minulla ei ole mitään tekemistä Hämeen kanssa. Sopiva tausta on kuulemma bonus, mutta hyväksyvät jäseniksi ihmisiä kaikkialta. Osakunnilla on lähes jatkuvasti halpoja asuntoja tyhjillään, koska ihmiset eivät viitsi liittyä vieraan paikan osakuntaan. Asuin itse asunnossa, joka maksoi minulle 180 € / kk (Tapulikaupunki). Vuokra nousi asuessa 200 euroon, mutta vuokra oli joka tapauksessa käsittämättömän halpa. Jos olet Helsingin yliopiston perusopiskelija, saat pitkäaikaisen vuokrasopimuksen. Jos opiskelet muualla tai olet jatko-opiskelija, saat vuoden sopimuksia kerrallaan. Suosittelen.

Vierailija
24/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko palata alkuperäiseen vuokra-asuntoosi putkiremontin jälkeen? Mikset yritä etsiä väliaikaista asuntoa putkiremontin ajaksi? Väliaikainen asunto kun voisi olla vaatimuksiltaan vähän epäsopivampikin: sijaita esim. pidemmällä. Entä olisiko sinulla ystäviä, joiden sohvalla voisit korvausta vastaan yöpyä putkiremontin ajan?

Putkiremppa kestää kuitenkin vain pari kuukautta, ja toisin kuin omistusasujan, sinun ei vuokralaisena tarvitse maksaa vuokraa - ainakaan kokonaista sellaista - siltä ajalta, kun asunto on asumiskelvoton.

Oletko kokeillut laittaa yliopiston ja muiden oppilaitosten ilmoitustauluille ilmoitusta itsestäsi? Aika moni opiskelija hakee esim. kämppäkaveria. Tai voi haluta hieman lisätienestiä tarjoamalla majoituksen putkirempan ajaksi.

Helsingissä on todellakin hyvin vaikea asuntotilanne etenkin opiskelijoille ja muille pienituloisille. Been there, done that. Tsemppiä siis sylin täydeltä! - Onko sinulla muuten ajokortti ja auto käytössä? Voisithan katsella asuntoja hieman pidemmältäkin, jos pystyt käyttämään autoa koulumatkoihin. Mieti myös, että parin tonnin käytetyn auton ostaminen ja majoittuminen  Helsingin ulkopuolelle saattaa tulla edullisemmaksi kuin vuokrakämppä aivan Helsingin keskustassa.

Vierailija
25/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään pahalla ap:lle, mutta miten voi olla, ettet ole opiskelijana tullut ajatelleeksi Lyyraa ja Hoasia, jotka ovat kuitenkin opiskelijalle ne helpoimmat ja huokeimmat vaihtoehdot vrt. asuntonäytöissä juoksu? Eikö teille insinööreille opeteta tiedonhankintataitoja? ;) Mutta tsemppiä etsintään, vuoden nihkein aika vaan löytää mitään luukkua. Lyyran intensiivinen tarkkailu lienee se paras keino löytää nyt kämppä. 

Vierailija
26/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä olen törmännyt joskus tyhmästi käyttäytyviin teekkareihin, mutta sitä ihmettelen miten ap ei ole hakenut asuntoa Teekkarikylästä.

Ja vielä tämä: vaikka olisi kuinka hyvätuloinen, ei välttämättä saa vuokra-asuntoa, sillä yksityiset vuokranantajat saattavat ottaa jopa sellaisen vuokralaisen, jonka vuokran maksaa varmasti sosiaalitoimisto.

Sitä paitsi yli tonnin nettotuloilla syödään Otaniemessä halvalla ja hyvää, muulloinkin kun Täffän spagettia, oliko se nyt tiistaisin tai keskiviikkoisin.

Vierailija
27/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta osakuntavinkistä! Se onkin minulle aivan uusi juttu! :)

25, olisinkin onnellinen jos voisin palata takaisin nykyiseen asuntoon. varmasti voisin sen ajan asua väliaikaisesti jossain. Kirjoitinkin jo jollekin edelliselle kommentoijalle tuosta vanhaan asuntoon palaamisesta. Toivottavasti se onnistuisi jos muuta hyvää kotia ei löydy. Ajokorttia minulla ei ole, mutta pitkä koulumatka ei haittaa. Nykyään työmatkani julkisilla kestää 1,5 tuntia ja se on ihan ok minulle. :) Kiitos paljon tsempistä! Helpottaa kovasti jo kun sain vain kertoa tämän. :)

26, kerroinkin jo ylempänä, miksi en HOASia ole ajatellut. Lyyrasta olen joskus kuullut mutta en tiennyt että siellä on tuo asunnonvälityspalsta. En ole oikeastaan opiskelijaelämässä mukana. Käyn luennoilla ja juttelen muiden opiskelijoiden kanssa lähinnä opiskeltavista asioista. Opiskelen paljon kotona itsenäisesti, koska huolehdin päivisin usein iäkkäistä isovanhemmistani. Jotenkin siis tuo opiskelijoiden maailma on minulle vieras ja siksi kai nämä lyyratkin uusia tuttavuuksia. Kiitos sinullekin! :)

ap

Vierailija
28/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 16:01"]

No kyllä olen törmännyt joskus tyhmästi käyttäytyviin teekkareihin, mutta sitä ihmettelen miten ap ei ole hakenut asuntoa Teekkarikylästä.

Ja vielä tämä: vaikka olisi kuinka hyvätuloinen, ei välttämättä saa vuokra-asuntoa, sillä yksityiset vuokranantajat saattavat ottaa jopa sellaisen vuokralaisen, jonka vuokran maksaa varmasti sosiaalitoimisto.

Sitä paitsi yli tonnin nettotuloilla syödään Otaniemessä halvalla ja hyvää, muulloinkin kun Täffän spagettia, oliko se nyt tiistaisin tai keskiviikkoisin.

[/quote]

Opiskelen ammattikorkeakoulussa, olen olettanut että teekkarikylä on juurikin teekkareille. Otaniemessä olen käynyt vain muutamasti, hyvä jos sieltä saa edullista ruokaa. Tyhmiin teekkareihin minä en ole törmännyt. Heidän käytös saattaa joskus olla minun makuuni liian railakasta, mutta tyhmiä he tuskin ovat. :)

ap

Vierailija
29/29 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, vaikutat kyllä tässä ketjussa todella positiiviselta ja tarmokkaalta tyypiltä, juurikin sellaiselta jolle voisi turvallisin mielin vuokrata asunnon (tai tarjota työpaikkaa). Älä lannistu, vaikka juuri nyt on hieman hankalaa, sinun kaltaiselle ihmiselle asiat tulevat sujumaan todella hyvin elämässä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi