Olen vauvan äiti ja haluaisin kuolla
Sain vauvan kolme viikkoa sitten. Synnytys oli vaikea ja olen todella kipeä ja väsynyt. Vauva itkee koko ajan ja olen jo nyt aivan loppu tähän kaikkeen. Haluaisin vain levätä, mieluiten haluaisin pois kokonaan ja että joku muu hoitaisi vauvan. Lapsen isä lupasi kuut ja tähdet taivaalta ennen lapsen syntymää, mutta nyt hänkin on vain vihainen minulle. Auttakaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain levätä ja että tuntisin hallitsevani tilanteen jotenkin. En mitään muuta.
Imetätkö? Vauva sänkyyn viereen ja torkutte molemmat.
En jaksaisi kantaa vauvaa koko ajan. Makaan sohvalla ja pidän sylissä ja hyssytän, mutta sohvalta nouseminenkin tuntuu raskaalta. Vaipan vaihdon jaksan tehdä ja sitten palaan sohvalle vauva sylissä.
Kantoliinaa ei ole. Mikä olisi hyvä? En ole saanut syötyäkään tänään kun olen niin väsynyt. Vain vesi menee alas.
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain levätä ja että tuntisin hallitsevani tilanteen jotenkin. En mitään muuta.
Okei, haluat vain breikin paineista. Järjestä sellainen. Se voisi olla joka viikko, jopa joka päivä.
Ei varauksetta neuvolaa, on minun neuvoni, tai asiat voivat vain mutkistua ja saattaa tulla vain enemmän paineita. Harkitse todella tarkkaan, ennen kuin avaudut neuvolaan, koska sieltä on velvollisuus ilmoittaa psykiatrille jne. Tietysti teet jotain tilanteelle, koska vauva on tärkein, mutta ellet sinä ole tyytyväinen saamaasi apuun ja sitä pakotetaan, se on huono myös vauvan kannalta. Sinun hyvinvointisi on siis tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi kantaa vauvaa koko ajan. Makaan sohvalla ja pidän sylissä ja hyssytän, mutta sohvalta nouseminenkin tuntuu raskaalta. Vaipan vaihdon jaksan tehdä ja sitten palaan sohvalle vauva sylissä.
Teette miehen kanssa nyt kaikkenne että rauhoitutte, soitatte neuvolaan jotta selvitettäisiin miksi lapsi itkee, saako tarpeeksi maitoa jne. Kun lapsi itkee hänellä on joku hätä, ja hän tarvitsee mahdollisimman rauhallisen vanhemman jotta voi itsekin rauhoittua, oikeasti rauhallisen, koska lapsi on tottunut mahassa ollessaan kuuntelemaan äidin sydämenlyöntejä, ja sitä hän tekee sylissä edelleen. Vauvalla on vaistot jotka on ainoat joihin hän voi turvautua, itkeminen on ainoa kommunikaatio jolla hän ilmaisee itseään kun on joku hätänä, fyysisesti tai sitten pelottaa että jätetäään yksin.
Ja liity sinne mammat ryhmään facessa ja pyydä apua, joku tulee hoitamaan vauvaa niin että saatte nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Kantoliinaa ei ole. Mikä olisi hyvä? En ole saanut syötyäkään tänään kun olen niin väsynyt. Vain vesi menee alas.
En tiedä mikä olisi hyvä, itseltäni puuttui kun äitini sai Vauva.fi:stä jonkun tilauksen yhteydessä lahjaksi, mutta sitä ei ikinä saapunut enkä tullut itse hankkineeksi... kannattaa ottaa selvää, mikä olisi itselle sopiva!
Mutta sen voin sanoa, että vauvalle PYSTYASENTO on suorastaan perustarve. Hyssyttely vaaka-asennossa voi saada vauvan jopan raivostumaan, mikäli hän haluaisi oikeasti olla pystyasennossa. Vähänkin lisää ikää, kun jaksaa kannatella päätään, keikkuva istuin voisi auttaa aina hetkeksi.
ap, varoitan vielä: mieti tarkkaan, kenelle avaudut
mutta sun tarttis saada auttavat kädet vauvan pitämiseen pystyasennossa tms.
Ainakin tuttavalla auttoi kantorepun ja semmoisen vauvakeinun osto. Tarkoitan keinulla sitteriä joka keinuttaa ja soittaa musiikkia. Siinä pystyi vaihtamaan asentoa vauvan mieltymysten mukaan. Torissa noita näyttää olleen myytävänä.
Makaan jalat koukussa ja pidän vauvaa pystyssä jalkoja vasten. Kun rauhoittuu niin annan maata rinnan päällä. En jaksa seistä ja kävellä. Haluaisin ulos, mutta tuntuu että voimat loppuu jos lähden työntämään vaunuja.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä joku luotettava ystävä tai sukulainen luoksesi vaikka yhdeksi koko päiväksi, lisäsyliksi ja kuuntelijaksi. Jo toisen rauhallisen aikuisen läsnäolo rauhoittaa sekä sinua että sitä kautta vauvaa. Älä eristäydy.
Neuvolaan soitto.
Itsellä samanlainen tilanne - täysi paniikki päällä.
Sain kodinhoitajan.
Jos asut Tampereella - auttaisiko. T. Kolmen lapsen äiti
Mitä kodinhoitaja tekee? Kuinka usein hän käy? Haluaisin että joku tulisi kaveriksi, kun tuntuu etten yksin selviä, mutta pakkohan minun on oppia. Olisi huojentavaa kun joku tekisi mulle vaikka voileipiä ja keittäisi teetä ja juttelisi kanssani. Ehkä sitten en tuntisi näin suurta ahdistusta. Säälin vauvaa kun sai näin heikon äidin :(
Minun kuopukseni huusi ensin ekat 3 kk, sitten tuli muutaman kuukauden seesteinen tauko ja nyt 1,5-vuotiaana edelleen heräilee öisin 2-3 kertaa. Vähiin uniin tottuu. Ekat kuukaudet ovar ne rankimmat. Kyllä se siitä. Ja sinunkin lapsesi tuskin huutaa noin pitkään kuin minun. Esikoiseni alkoi nukkumaan täysiä öitä 6 viikon iästä alkaen. Niin ne lapset ovat erilaisia.
Ja nyt sitten: syy ei ole siinä, että päätit tehdä lapsen. Joihinkin vauvaväsymys iskee pahemmin, se on niin yksilöllistä, mutta lapsia on silti tehty maailman sivu. Se ei myöskään ole sinun vikasi tai omaa huonouttasi. Kun vauva itkee, käynnistää se KAIKISSA ihmisissä biologisen stressireaktion, sillä ihmisen tehtävä on varmistaa vauvan hengissä säilyminen. Siksi vauvan itku onkin yksi ärsyttävimmistä asioista kuunnella, etenkin jos sille ei voi mitään. Se, että vauvan itku ärsyttää ja ahdistaa, on merkki siitä, että äidinvaistosi toimivat. Vauvan itku luultavasti myös vaikuttaa isään, hän saattaa vetäytyä ja stressata.
Hae apua neuvolasta. Ongelmat synnytyksen jälkeen ovat ihan normaaleja - nykyihminen on sen verran vieraantunut siitä, millaista vauva-arki on, koska ihmiset elävät pääasiassa pienissä perhekunnissa eikä enää isommissa yhteisöissä. Monelle ensimmäinen kosketus vauva-arkeen on oma lapsi, ja on ihan luontaista että odotukset eivät vastaa tai että on vaikea jaksaa. Olet maailman paras äiti, kun tunnistat omat voimavarasi ja uskallat hakea apua.
Näin ensiapuna voit myös ostaa kuulosuojaimet, ja niiden alla kuunnella vaikka äänikirjaa. Jos mahdollista, yritä pitää vauvaa lähellä mahdollisimman paljon. Se vahvistaa suhdettanne, voi rauhoittaa vauvaa ja myös omaa oloasi, kun koet, että kumminkin yrität auttaa vauvaa. Unohda kaikki muu nyt, kodinpidosta tms. ei tarvitse huolehtia. Sinä ja vauva olette tärkeimmät.
Tämä on aina meillä auttanut vauvan itkuun, myös muita vinkkivideoita kannattaa kokeilla: https://www.youtube.com/watch?v=IMM7CrIeBfA Kapalointi on ollut myös iso apu.
Tämä toimi myös meillä koliikkivauvalle: youtube.com/watch?v=j2C8MkY7Co8
Voi kulta, ymmärrän hyvin tilanteesi ja tuntemuksesi sillä olin itse täysin samassa jamassa vuosi sitten <3 Nyt ota ihan rauhassa, hetki kerrallaan, kaikki kyllä selviää!
Ihan ensiksi ota yhteys neuvolaan ja vaadi päästä neuvolapsykologille. Ainakin meidän kunnassa neuvolapsykologin palvelut kuuluu noin pienen vauvan vanhemmille, mutta eivät enää isompien (en muista mikä se ikäraja oli, muistaakseni 3kk). Sun ei tarvitse sanoa tarkemmin muuta, kuin että on huono olla ja tarvitset keskusteluapua. Babyblues eli synnytyksen jälkeinen masennus voi iskeä TODELLA kovaa päälle ja jäädä päälle normaalia pidemmäksi aikaa. Jos neuvolasta ei meinaa herua apua, niin sanot, että sulla on voimat täysin loppu ja sen ajan ON järjestyttävä. Jos jostain syystä ei järjesty, niin sitten pyydät heiltä hoitoonohjausta terveyskeskukseen, mielenterveystoimistoon tms. Mutta neuvolapsykologille pääsy olisi ensisijainen.
Toiseksi, keskustele miehesi kanssa olostasi ja yritä saada hänet ymmärtämään tilanne. Noin pienen vauvan kanssa oleminen on täysipäivätyö, joten miehen on nyt vaan joustettava ja hoidettava ruoat, kaupassakäynnit jne. jos ei kokonaan, niin ainakin enimmäkseen. Kokeile sellaista, että sulla olisi aina helppotekoista ruokaa jääkaapissa, ja vaikka mehua. Imetys vie paljon energiaa, joten on tärkeää huolehtia myös itsestä.
Kolmanneksi, lepääthän vauvan nukkuessa? Noin pienen kanssa ei vuorokausirytmistä tarvitse ottaa liikaa stressiä, vaan voi huoletta levätä päivälläkin. Vaikkei ihan pääsisi uneen, niin ihan aloillaan oleminenkin lepäyttää jo.
Neljänneksi, yritä luoda myös jotain omaa ja kivaa päiviin. Elämässä on muutakin kuin vauva! Lähde vaikka vartiksi pihalle ilman vauvaa, tai katso lempisarjaasi samalla kun imetät. Nämä voivat tuntua aivan mitättömän pieniltä jutuilta kun olo on todella kamala, mutta auttavat selviämään aina yhden päivän eteenpäin.
Paljon voimia ap!!! Nyt heti puhelin käteen, yhteys neuvolaan ja heti sopivan tilanteen tullen vakava keskustelu miehen kanssa. Vauva kasvaa nopeasti ja raskain väistyy. Jos sulla on lauennut masennus, niin hanki apua ja hoitoa mieluummin ajoissa kuin liian myöhään. Noin pienen voi helposti ottaa mukaan vaikka terapiaan. Tsemppiä, ja lupaathan, ettet tee mitään itsellesi? :)
Vierailija kirjoitti:
Mitä kodinhoitaja tekee? Kuinka usein hän käy? Haluaisin että joku tulisi kaveriksi, kun tuntuu etten yksin selviä, mutta pakkohan minun on oppia. Olisi huojentavaa kun joku tekisi mulle vaikka voileipiä ja keittäisi teetä ja juttelisi kanssani. Ehkä sitten en tuntisi näin suurta ahdistusta. Säälin vauvaa kun sai näin heikon äidin :(
No ne voi vaikka jutella sun kanssa, siis hoidella vauvaa joko niin että olet paikalla tai nukkumassa tai tekemässä jotain ihan muuta. En ole varma kuinka usein voi käydä akuutissa tilanteessa, ehkä muutaman kerran viikossa? Ja tosiaan MUUTAKIN tukea on saatavilla.
Ap nyt itsesääli pois, sinun pitää olla aikuinen vauvasi puolesta, ja aikuisuuteen kuuluu sen myöntäminen että ei jaksa yksin ja tarvitsee apua.
ap, en tiedä miten vauvasi itkee ja kuinka paljon, mutta kaikki vauvat pitävät kevyestä, pystysuuntaisesta keikuttamisesta. Sylissä tai kantokopassa. Sitä täytyy vain tehdä vaikka tunti, jos se vähänkin auttaa. Vastasyntynyttä ei voi jättää vain makoilemaan, hänen täytyy olla jatkuvasti sylissä tai jotain vastaavaa. Onko sinulla kantoliina?