Olen vauvan äiti ja haluaisin kuolla
Sain vauvan kolme viikkoa sitten. Synnytys oli vaikea ja olen todella kipeä ja väsynyt. Vauva itkee koko ajan ja olen jo nyt aivan loppu tähän kaikkeen. Haluaisin vain levätä, mieluiten haluaisin pois kokonaan ja että joku muu hoitaisi vauvan. Lapsen isä lupasi kuut ja tähdet taivaalta ennen lapsen syntymää, mutta nyt hänkin on vain vihainen minulle. Auttakaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista kaikille, syyllistäminen on se mitä vähiten nyt kaipaan. Tarvin apua ja tukea.
Sitä sinä saat neuvolasta. Siellä on ammattitaitoiset ihmiset juuri näitä tilanteita varten palkattuna meidän kaikkien verovaroilla. Ota apu vastaan ja auta itseäsi, sekä lastasi.
Vauva voi huutaa nälkäänsä, imetys on onnistunut huonosti eikä vauva haluaisi pulloa. Haluaisin että voisin mennä yksin jonnekin. Ilman vauvaa edes hetkeksi, vaikka päiväksi ja olla vaan. Yritän kerätä rohkeutta ja soittaa neuvolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies auttaa kyllä, mutta olen väsynyt ja itkuinen ja se saa miehen vihaiseksi. Hän ei ymmärrä minua. Yritän selittää että kivut ja väsymys yhdistettynä uuden opetteluun ja vauvan huutoon on vain liikaa. Häntäkin tietysti väsyttää ja varmaan myös pelottaa kuinka selviämme. Mummot ovat työelämässä, eivät he ehdi tänne täysipäiväisesti.
Koskaan missään tilanteessa ei aleta purkamaan väsymystä toiseen ihmiseen. Missä hoitovuorot? Kun toinen valvoo, menee väsynyt nukkumaan ja taas toisinpäin.
Suht naivia ajatella, että asiat toimisi käytännössä noin. Kun lapsi on hereillä on usein äitikin hereillä. Biologinen fakta, että moneen äitiin vaikuttaa vauvan läsnäolo paljon. Ei saa nukuttua, jos vauva ääntelehtii yhtään. Siinä ei hoitovuorot auta. Ellei sitten pääse nukkumaan kokonaan toiseen rakennukseen useiden kilometrien päähän.
Mihin miestä sitten tarvitaan?
Haluan vielä kiittää, pelkäsin että minut lytätään täysin tämän avautumisen vuoksi. Kiitos rakkaat ihmiset avusta. Nytkin itkettää kun tajuan etten ole yksin ja ainut joka tuntee näin.
Neuvola on oikea osoite. Ekaksi pitää selvittää, miksi vauva huutaa paljon. Saako tarpeeksi ruokaa? Voit soittaa tänään ja kerro että vauva huutaa niin paljon, että jaksaminen on koetuksella ja epäilet, ettei kaikki ole kunnossa.
On aika yleistä että tuntuu tuolta kuin sinusta. Hormonimyrsky, synnytys, oman kehon muuttuminen, ei omaa aikaa ollenkaan. Hyvä kun kerroit, moni kärsii hiljaa yksinään. Sitten kun opit tuntemaan vauvasi ja vauvan rytmit niin helpottaa. Ota yhteyttä neuvolaan niin pääset alkuun. Tsemppiä.
Ei minua pelota mikään tarkkailu, haluan vain apua ennen kuin lakkaan aivan täysin jaksamasta. Vauvalle haluan vain pelkkää hyvää, pahat ajatukset kohdistuu itseeni.
Ensinnäkin tarvitset apua ja pian.
Ellet saa apua neuvolasta tai sosiaalitoimesta, voi myös soittaa synnytyssairaalaan kysyäkseen neuvoa.
Vakava lyhytaikainen masennus on tavallista synnytyksen jälkeen sekä elämäntilanteen muutoksen, poikkeuksellisen väsymyksen että rajun hormonimyrskyn takia.
Tämä ei ole sinun vikasi. Älä ahdistu siitä, että mitä jatkosta tulee, kun nyt tuntuu tältä. Sinä selviät ja saat apua (sitä pitää vaan itse aktiivisesti hakea). Kun toivut tästä, huomaat miten paljon rakastat vauvaasi ja olet todella iloinen hänestä ja elämäsi palaa hyväksi.
Voimia ap.
Terv. Itse lievästi ensimmäisen synnytyksen jälkeen masentunut
ei se vauva loppuelämäänsä itse, kyllä se parin kk päästä jo kikattelee
Neuvola EI ole automaattisesti oikea vastaus. Ymmärtäkää vastuunne. Kaikki ohjeet eivät päde kaikkiin.
Onko facebookissa paikkakuntasi mammat ryhmää? Sieltäkin voit pyytää apua toisilta äideiltä jotka ovat ehkä saman käyneet läpi, tulevat mielellään apuun. Meidän kaupungissa Kokkolassa tämä keksittiin ja siihen koodinimikin eli hätäkahvit, jos oli akuutti hätä ja heti piti saada toisia äitejä avuksi oli tilanne mikä hyvänsä.
Mitä tarkoittaa ilmiannettu? Onko tämä jotenkin asiatonta? Pari kuukautta tuntuu juuri nyt aivan liian pitkältä ajalta. Pari tuntiakin tällä hetkellä on pitkä aika.
kyl on pölöi vastauksia osa (esim. "ei ole sinun vikasi" - sekö on asetelma, kenen VIKA?) vaikka hyvää toki tarkoittaa kukin tavallaan...
Eikö Suomessa ole sellaista järjestelmää, jossa lapsettomat saisivat auttaa, ilman että siihen sekaantuu viranomainen?
Vierailija kirjoitti:
kyl on pölöi vastauksia osa (esim. "ei ole sinun vikasi" - sekö on asetelma, kenen VIKA?) vaikka hyvää toki tarkoittaa kukin tavallaan...
Ja mikä sun neuvosi on kaikista näistä vastauksista? Onko sulla edes lasta? Jos on, ihmettelen, ettet ole vielä törmännyt tunteeseen nimeltä äidin syyllisyys. Se nimittäin pärähtää heti käyntiin, kun lapsi tupsahtaa maailmaan. Paitsi narsisteilla...
AP vauva voi itkeä nälkäänsä tai mahavaivoja, mutta vauva voi itkeä myös siksi että sinä ja miehesi olette itse niin hermostuneita että se saa vauvan itsesuojeluvaiston heräämään ja siksi hän itkee. Luolamiesaikoina vauvan piti pitää ääntä itsesään jotta häntä ei esim. jätetty kylmään ja petojen armoille yksin johonkin luolaan.
Kun äiti/isä joka pitää lasta sylissä on oikeasti todella rauhallinen, se rauhoittaa lapsenkin kun kuulee jo aikuisen hoitajan sydämensykkeestä että ei ole mitään hätää, ei tarvitse olla paniikkia. Siksi usein ensimmäiset vauvat itkee paljon enemmän kuin toiset, koska vanhemmilla on toisen lapsen kanssa varmemmat otteet ja rauhallisempi mieli kun tietävät täysin mitä tekevät.
MML... ei, nykyään on se VaSu eli viranomaiset ovat kytköksissä päiväkoteihin ja kouluihin. Esim. päiväkoti antaa koululle psykologisen analyysin jokaisesta lapsesta, ennen kuin lapsi aloittavat koulun. MML osa tätä verkostoa? Neuvolat ainakin ovat. Mutta seurakunta, ehkä ainoa vilpitön auttava taho.
tietysti auttamisen sopivuus riippuu siitä, mitä ap haluaa
Haluan vain levätä ja että tuntisin hallitsevani tilanteen jotenkin. En mitään muuta.
Suht naivia ajatella, että asiat toimisi käytännössä noin. Kun lapsi on hereillä on usein äitikin hereillä. Biologinen fakta, että moneen äitiin vaikuttaa vauvan läsnäolo paljon. Ei saa nukuttua, jos vauva ääntelehtii yhtään. Siinä ei hoitovuorot auta. Ellei sitten pääse nukkumaan kokonaan toiseen rakennukseen useiden kilometrien päähän.