Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vauvan äiti ja haluaisin kuolla

Vierailija
10.08.2020 |

Sain vauvan kolme viikkoa sitten. Synnytys oli vaikea ja olen todella kipeä ja väsynyt. Vauva itkee koko ajan ja olen jo nyt aivan loppu tähän kaikkeen. Haluaisin vain levätä, mieluiten haluaisin pois kokonaan ja että joku muu hoitaisi vauvan. Lapsen isä lupasi kuut ja tähdet taivaalta ennen lapsen syntymää, mutta nyt hänkin on vain vihainen minulle. Auttakaa.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolaan yhteys.

Vierailija
2/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä neuvolaan. Tarvitset lepoa ja apua. Väsyneenä kaikki tuntuu vaikealta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa neuvolaan ja sano että voimat loppu. Siitä asia lähtee järjestymään, ei kyselemällä täällä.

Miehiin ei kannata koskaan luottaa, ei edes silloin kun puhutaan oman lapsen hoidosta.

Vierailija
4/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin että helppoa ei tule olemaan, mutta silti tämä rankkuus säikäytti. Mitä apua neuvolasta voi saada?

Vierailija
5/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä kysymys tämä ei ole. Harkitsin todella kauan asiaa, olen jo yli 30 ja hoitanut vastuullisesti kaiken mihin tähän mennessä olen ryhtynyt. Nyt vain tuntuu että haukkasin liian ison palan.

Vierailija
6/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin että helppoa ei tule olemaan, mutta silti tämä rankkuus säikäytti. Mitä apua neuvolasta voi saada?

Kuulemma jotkut on tehneet itse itsestään lasun ollessaan aivan finaalissa.

Vierailija
7/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli liki samanlainen tilanne. Olin valvonut 4 vrk putkeen synnytyksen molemmin puolin ja pelkäsin, että sekoan. Vauva huusi ja mä itkin. Halusin perua koko homman. Mulla oli kuitenkin mies apuna ja äiti, joka ymmärsi, et tarviin unta. Imetyskään ei onnistunut, joten pullosta ruokaa, mulle unilääkettä ja unta pari yötä. Vähän helpotti. Vauva kuitenkin jatkoi huutamista. Myöh todettiin kireä kielijänne, joka sai aikaan järjettömästi ilmaa suolistoon ruokintatilanteissa.

Myöh ajateltuna kärsin kyllä myös synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Puhu neuvolassa tuntemuksistasi. Pyydä apua. Älä jää yksin. Se helpottaa kyllä ajan kanssa mutta tarvitset myös apua ❤

Vierailija
8/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies halusi lasta enemmän kuin minä ja sanoi hommaan ryhtyessämme, ettei molemmat olla yhtä aikaa niin väsyneitä etteikö jaksettaisi. Nyt tätä on kulunut vasta kolme viikkoa ja molemmat ihan sekaisin. Pelottaa soittaa neuvolaan.

Vierailija
9/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit yleistää, että miehiin ei voi koskaan luottaa.

Meillä on kaksi lasta ja hyvin on iskä osallistunut lasten kasvatukseen.

Vierailija
10/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lause: vauvan isä lupasi kuut ja taivaat, kertoo vauvan äidistä aika paljon.

Missä sinun äitisi on-yleensä mummot tulee mielellään auttamaan.

Ja kyllä mieskin auttaa jos asuu samassa kodissa, mutta jos asuukin omillaan, helppo livistää.

Vierailija
11/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys neuvolaan ja mieluummin vielä tänään. Tai jos paikkakunnallanne on sosiaalipäivystys, sieltä apua voi saada nopeammin. Ei kannata jäädä odottamaan. Tsemppiä!

Vierailija
12/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lause: vauvan isä lupasi kuut ja taivaat, kertoo vauvan äidistä aika paljon.

Missä sinun äitisi on-yleensä mummot tulee mielellään auttamaan.

Ja kyllä mieskin auttaa jos asuu samassa kodissa, mutta jos asuukin omillaan, helppo livistää.

Voi kunpa asiat olisikin noin hellyttävällä tolalla! Kaverit on jättäneet tässä muutaman vuoden sisään omansa. Kyllästyivät hoitamaan kahta lasta.

Vierailija
13/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukea ja apua ja keskusteluapua. Myös hoitoapua sisuaalitoimen kautta

Kerro uupumus. Olet varmaan yliväsynyt ja sitten masentunut myös.

Voimia. Ole armollinen itsellesi.

Muksu vauva itkee? Saako tarpeeksi ravintoa?

Mä kuulemma vauvana itkin nälkää. Sitten kun sain korviketta, niin auttoi.

Vierailija
14/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies halusi lasta enemmän kuin minä ja sanoi hommaan ryhtyessämme, ettei molemmat olla yhtä aikaa niin väsyneitä etteikö jaksettaisi. Nyt tätä on kulunut vasta kolme viikkoa ja molemmat ihan sekaisin. Pelottaa soittaa neuvolaan.

Älä pelkää. Ovat nähneet monta vastaavanlaista tilannetta ja jopa pahempia (synnytyspsykoosi). Ajattele lastasi. Sun pitää tehdä kaikkesi, että voit hyvin ja siten myös vauvasi. Häpeän tunteet syrjään, ei ole mitään syytä.

Vierailija
15/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies auttaa kyllä, mutta olen väsynyt ja itkuinen ja se saa miehen vihaiseksi. Hän ei ymmärrä minua. Yritän selittää että kivut ja väsymys yhdistettynä uuden opetteluun ja vauvan huutoon on vain liikaa. Häntäkin tietysti väsyttää ja varmaan myös pelottaa kuinka selviämme. Mummot ovat työelämässä, eivät he ehdi tänne täysipäiväisesti.

Vierailija
16/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pelätä yhtään! Neuvolasta saa vaikka mitä tukea, äkkiä vain luuri käteen että tilanne ei pääse huonommaksi. Lisäksi voit ottaa yhteyttä kunnan sosiaalityöhön tai mennä päivystykseen ja kertoa että olet itsetuhoinen. Sunnytyksen jälk masennukseen (mikä sulla ehkä on) on varmaankin omat, tehokkaat hoitopolut. Onko sulla esim äitiä joka voisi tulla ihan vähän auttelemaan, jotakuta kaveria?? Ja pitämään seuraa, sitäkin tarvitset!!! Parisuhdetta ehdit miettiä ja hoitaakin hieman myöhemmin.

Vierailija
17/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista kaikille, syyllistäminen on se mitä vähiten nyt kaipaan. Tarvin apua ja tukea.

Vierailija
18/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola pystyy paljonkin auttamaan.

Ystävä sai nopeasti apua vastaavassa tilanteessa. Hän ja vauva lähtivät "sairaalaan" takaisin. Oli siis sellainen hoitotalo, jossa muitakin babybluesista kärsiviä äitejä. Äidit sai lääkitystä ja lepoa. Samalla myös opettelivat sitä arkea vauvan ehdoilla. Siellä siis on myös hoitajia, ettei vauvassa olla 24/7 kiinni.

Ei varmaan kaikilla paikkakunnilla ole moista palvelua, mutta jotain on tarjottavaa kuitenkin. Ei äitejä/perheitä jätetä yksin noin vaikeassa tilanteissa.

Ystävällä oli hyvä tukiverkosto ja mies oli paljon mukana, mitä töiltään kerkes. Siellä talolla myös. Silti se ei poista sitä mahdollisuutta, että se lapsivuodemasennus iskee osalle äideistä.

Rohkeasti vaan apua hakemaan.

Vierailija
19/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies auttaa kyllä, mutta olen väsynyt ja itkuinen ja se saa miehen vihaiseksi. Hän ei ymmärrä minua. Yritän selittää että kivut ja väsymys yhdistettynä uuden opetteluun ja vauvan huutoon on vain liikaa. Häntäkin tietysti väsyttää ja varmaan myös pelottaa kuinka selviämme. Mummot ovat työelämässä, eivät he ehdi tänne täysipäiväisesti.

Koskaan missään tilanteessa ei aleta purkamaan väsymystä toiseen ihmiseen. Missä hoitovuorot? Kun toinen valvoo, menee väsynyt nukkumaan ja taas toisinpäin.

Vierailija
20/68 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi (viestin 18. vietin kirjoittajalta) synnytyksen jälkeinen oksitosiiniryöpsähdys aiheuttaa monille "ylitunteellisuutta" jotta vauvaan olisi helppo luoda side. Mutta se yhdistettynä järkyttävään valvomiseen ja jatkuvasti huutavaan vauvaan ei ole mitenkään helppo yhdistelmä. Hormonit tasaantuvat ajan kanssa joten elämä helpottuu sen kannalta, mutta nukkuminen on myös yksi mihin on pitkällä tähtäimellä saatava mahdollisuuksia. Tosiaan, äkkiä yhteys neuvolaan / sos toimeen / terveyskeskukseen!