Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarviiko ihminen psykiatria ellei ole hullu?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin tarvita. Kypsä ihminen pystyy myöntämään oman voimattomuutensa ja hakemaan tarvittaessa (keskustelu)apua.

Vierailija
2/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Normaali ihminen keskustelee läheistensä kanssa.

Tuo nainen on pipipää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en oikein tiedä mitkä asiat kuuluu tolle ja mitkä psykologille, mutta jompaa kumpaa voi esim urheilija tarvita, jos ns. pää pettää väärissä paikoissa.

Vierailija
4/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn psykiatrilla ja psykiatrisella hoitajalla säännöllisesti juttelemassa. Minulla on CRPS eli krooninen hermosärky vakavan tapaturman seurauksena. Jaksaakseni jatkuvien särkyjen kanssa tarvitsen keskustelijaksi ihmisen, joka ymmärtää kiputiloja. En halua läheisiäni kuormittaa tällä aiheella eikä sitä ymmärräkään kuin ihminen, jolla itsellä hermosärkyjä tai ammatti-ihminen.

Ei, en koe olevani hullu.

Vierailija
5/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsee. Kun vaihdevuoteni alkoivat enkä ollut nukkunut oikeastaan ollenkaan kolmeen kuukauteen, menin psykiatrille. Keskustelin hänen kanssaan ja hän totesi, ettei minulle ole suuria ongelmia, mutta määräsi Mirtazapinia ja otettuani illalla pillerin nukuin 6 tuntia, mikä ylellisyys! Parin viikon jälkeen nukuin normaalisti. Kävin psykiatrilla sen jälkeen vielä kaksi kertaa. Oli hienoa jutella ammatti-ihmisen kanssa niistä ongelmista, joita vaihdevuosien alkaminen saa vartalossa ja pääkopassa aikaan. Lopetin lääkkeet pikkuhiljaa, kun hormonilääkkeet alkoivat tehota.

Vierailija
6/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta psykiatrin tai psykologin apua karsastava ja vierastava ihminen on jotenkin epäilyttävä, eikä sellainen ainakaan terveestä mielestä kerro. MIksi ei voi kohdata ja myöntää omaa vajavaisuutta, avuntarvetta, sisäistä rikkinäisyyttä? Taitaa olla jossain pohjalla tieto että omasta psyykestä löytyisi sitä problematiikkaa paljonkin, ehkä muutamaksi diagnoosiksi asti, ja siksi on pysyttävä psykiatrista kaukana. "Naamiona terve mieli."

Vierailija
7/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut voi tarvita psykiatria, eikä masentunut ole "hullu" siinä mielessä, että todellisuudentaju olisi varsinaisesti pettänyt. Kriisin (esimerkiksi avioero, väkivalta, rikos) kohteeksi joutunut ihminen voi tarvita psykiatria sen takia, että kriisi ei tekisi hänestä hullua.

Vierailija
8/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainahan ihminen on hullu jos tarvitsee apua päänsisäisiin ongelmiin. On enemmän ja vähemmän hulluja, ja "terveen kirjoissakin" on aika hulluja.

t. enemmän hullu

Vierailija
9/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Viipaleita-kirjoittaja on hyvin persoonallinen, ihan omalaatuinen tyyppinsä. Kaikki ei siedä erilaisuutta ja ehkä siksi on nettipalstoilla joutunut kiusatuksi. En kuitenkaan häntä hulluna pitäisi, vaan ihan omalaatuisena ihmisenä puutteineen ja vahvuuksineen, kuten meitä muitakin. 

Mitä psykiatriin tulee, niin ikävää että se on edelleen tabu. Kuka tahansa voi tarvita psykiatria elämänsä aikana ja todella moni tarvitsisi, vaikka ei sitä myönnä. Tuo kirjoittaja myöntää avoimesti, mikä on plussaa.

Vierailija
10/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:24"]

Mitä psykiatriin tulee, niin ikävää että se on edelleen tabu. Kuka tahansa voi tarvita psykiatria elämänsä aikana ja todella moni tarvitsisi, vaikka ei sitä myönnä.

[/quote]Näin on. Olen pahoillani sellaisten ihmisten puolesta, jotka joutuvat tällaisten psykiatrifoobikoiden vaikutuspiiriin. Olisi esim. hyvin ikävää kasvaa sellaisen ihmisen lapsena, jolle on tärkeää ettei käytetä mitään mielenterveyspalveluja. Varsinkin jos sama tyyppi on taipuvainen itse aiheuttamaan läheisillleen poikkeuksellisen paljon pahaa. Siinä sitten kärsitään ja seuraavakin sukupolvi kasvaa kieroon, mutta eipähän ainakaan olla käyty psykiatrilla!

Vierailija
11/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarvitsen sekä psykiatria että psykologia, koska sairastan masennusta. Psykiatri määrää minulle masennukseen tarkoitettuja lääkkeitä ja psykologi puolestaan auttaa minua käsittelemään lapsuuteni ja nuoruuteni traumoja (minua on mm. koulukiusattu). En koe, että olen hullu. Olen vain erilainen kuin muut sairauteni takia. En esimerkiksi pysty nauramaan aidosti, olen myös itsetuhoinen etenkin huonoina päivinä, ahdistun helposti ja olenpa pari kertaa saanut paniikkikohtauksen. Mutta näillä mennään. 

Vierailija
12/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitetaanko tässä hullulla psykoottistasoisesti häiriintynyttä?

Vierailija
13/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä klikannut linkkiä... Mutta tarviiko ihminen silmälääkäriä, jos ei ole sokea?

Vierailija
14/23 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuollainen koko elämänsä revittely blogiin ole missään tapauksessa tervettä!

Ja psykiatrilla jos käydään, niin se pidetään omana tietona eikä kuuluteta koko maailmalle!!!

Vierailija
15/23 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 22:47"]

No ei tuollainen koko elämänsä revittely blogiin ole missään tapauksessa tervettä!

Ja psykiatrilla jos käydään, niin se pidetään omana tietona eikä kuuluteta koko maailmalle!!!

[/quote]

Juuri näin.

Vierailija
16/23 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 22:47"]

[/quote]

Vahva ihminen ei pelkää kertoa vaikeistakaan asioista.

Hulluna pitäisin enemmän sellaista, joka yrittäisi salata elävänsä kriisiä.

Vierailija
17/23 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähä-älyisen kysymys. "Tarvitseminen" on aina suhteellista, kuka määrittelee "hullun"?

Vierailija
18/23 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tarvita, esim. traumaattisesta kokemuksesta toipumiseen.

Vierailija
19/23 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:10"]

Voi tarvita, esim. traumaattisesta kokemuksesta toipumiseen.

[/quote]

No tuolla naisella on kyllä ollut niitä traumaattisia kokemuksia paljon keskivertoihmistä enemmän.

Vierailija
20/23 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyötyisivät psykologin ja/tai psykiatrin palveluista, mutta yhteiskunnalla on varaa hoitaa vain oikeasti mielisairaat henkilöt (jotka ei pärjää ilman kyseistä apua yhteiskunnassa). Toinen asia on tietysti, jos itse pystyy kustantamaan oman terapiansa.