Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosisonnainen päiväraha, työttömyyspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki.

Vierailija
02.08.2013 |

Miten paljon näitä pitäisi leikata tai poistaa kokonaan, jotta suomalaisia alkaisi taas työnteko tai opiskelu kiinnostamaan?

Ihan mahdotonta saada porukkaa töihin  nykyään :(

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi maksaa kunnon palkkaa, jolla voi elättää itsensä?

Vierailija
2/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen puoleen summiltaan sekä kestoltaan, asumistukeen katto sekä kokonaistukeen että neliöhintaan, niin siinä olisi hyvä alku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaiseen ei kuulu koskea, se on itse ansaittua turvaa työttömyyden varalle, toisin kuin työttömyyspäiväraha. On oma ongelmansa jos ei liity ammattiliiton työttömyysturvakassaan tai ytj:n kassaan.

Suurin ongelma on varmstikin se, ettei työstä saadulla palkalla elä. Miksi lähteä kusisiin hommiin huonommalla rahalla ja isommilla kuluilla kuin mitä tulee ollessa työtön?

Vierailija
4/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:47"]

Ansiosidonnaiseen ei kuulu koskea, se on itse ansaittua turvaa työttömyyden varalle, toisin kuin työttömyyspäiväraha. On oma ongelmansa jos ei liity ammattiliiton työttömyysturvakassaan tai ytj:n kassaan.

[/quote]
Mua nyt kiinnostaa, että millä perusteella ansiosidonnainen päiväraha on itse ansaittua, kun valtio siitä kuitenkin maksaa suurimman osan?

Vierailija
5/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:42"]

Ansiosidonnainen puoleen summiltaan sekä kestoltaan, asumistukeen katto sekä kokonaistukeen että neliöhintaan, niin siinä olisi hyvä alku.

[/quote]

Asumistuessa on jo katto ja tarkat saamisehdot. Sitä ei todellakaan jaeta jokaiselle vuokralla asuvalle toisin kuin asuntolainan verovähennysoikeus, jonka saa kaikki tuloihin, asunnon kokoon ja sijaintiin, perhekokoon tai asunnon hintaan katsomatta.

Vierailija
6/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:39"]

Miten paljon näitä pitäisi leikata tai poistaa kokonaan, jotta suomalaisia alkaisi taas työnteko tai opiskelu kiinnostamaan?

Ihan mahdotonta saada porukkaa töihin  nykyään :(

[/quote]

Kerropa vähän tarkemmin mihin töihin ei saa porukkaa? Mitä työtä, missä ja mikä tärkeintä, palkka ja vaatimukset koulutuksesta ja työkokemuksesta (ja muista mahdollisista ulkonäkö, lapsettomuus ym. vaatimukset)?

Vierailija
7/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksaa kunnon palkkaa ja noudattaa työelämän lakeja ja alansa työehtosopimusta, saa ihan varmasti väkeä töihin. Jos taas luistaa niistä, on ihan oikein, että kukaan ei suostu töihin. Ei Suomessa työvoimapulaa ole. Ainoa, mistä on pula, on lakeja ja säädöksia noudattavat työnantajat, jotka maksavat palkkaa, jolla voi elättää perheensä nyky-Suomessa.

Vierailija
8/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro nyt ap, mikä on ala jolle et saa työntekijöitä ja millaisia työehtoja tarjoat?

Vierailija
9/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kyllä lähtisin töihin jo 1700€ brutto kuukausipalkalla. Saisin käteen kuitenkin muutama satanen enemmän kun nyt. Se on paljon se mulle. Olen muuten kolmen lapsen yksinhuoltaja eli ei ne tuet nyt niin huimaavat ole kun tuolla bruttopalkallakin pääsen voitolle. Taitaa olla enemmänkin ongelma osa-aika työt joilla ei välttämättä elä yhtään paremmin kun työttömyyskorvauksellakaan.

Vierailija
10/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi, että millaiseen työpaikkaan ap hakee tekijöitä? Yleensä jos kokoaikatyöstä maksetaan yli 1000 euroa kuukaudessa, niin aina tekijä löytyy. Yksinasuvalle tuo palkkasumma on jo enemmän kuin asumistuki+työttömyyspäiväraha, ellei ole ansiosidonnaiseen oikeutta. (Toisin kuin täällä usein väitetään, niin käytännössä koko vuokraa ei saa tukena ikinä, pienten kämppien vuokrat ovat niin isoja, että niistä velvoitetaan maksamaan itse joku 100-200 euron osuus.) Joillekin monilapsisille yh:lle tilanne on sitten eri, mutta yksinasuvia on paljon enemmän.

Vierailija
11/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 16:14"]

Jos maksaa kunnon palkkaa ja noudattaa työelämän lakeja ja alansa työehtosopimusta, saa ihan varmasti väkeä töihin. Jos taas luistaa niistä, on ihan oikein, että kukaan ei suostu töihin. Ei Suomessa työvoimapulaa ole. Ainoa, mistä on pula, on lakeja ja säädöksia noudattavat työnantajat, jotka maksavat palkkaa, jolla voi elättää perheensä nyky-Suomessa.

[/quote]

Oletko mansikanviljelijä, ap? Maksa sinäkin kunnollinen työehtosopimuksen mukainen palkka, ja järjestä asiallinen työaika äläkä rähjää työntekijöille, niin sinäkin saat niitä.

Työnantaja saa kyllä katsoa itseään peiliin, jos ei näinä aikoin saa työntekijää.

Vierailija
12/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:49"]

Mua nyt kiinnostaa, että millä perusteella ansiosidonnainen päiväraha on itse ansaittua, kun valtio siitä kuitenkin maksaa suurimman osan?

[/quote]

Ansiosidonnainen on itse ansaittua sillä perusteella,että jokainen sitä saava on tehnyt työtä ja MAKSANUT VEROA vähintään 10 kuukautta. Sillä verolla kustannetaan sitten mm. työttömyysturvaa.

Vierailija
13/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut mitään noista silloin kun olin työtön. Nykyään kai olisi oikeus työmarkkinatukeen ja vissiin ansiosidonnaiseenkin. Itse asiassa minulla on työstä niin paljon kuluja, että ansiosidonnaisesta jäisi verovähennyksetkin huomioiden enemmän käteen - eli matkakulut ja ylimääräinen asunto, kun ei löytynyt entiseltä paikkakunnalta töitä. Eli ei minun kohdallani noiden poistamisella ole ollut mitään merkitystä. Ei sellaista tilannetta tule, että menisin tekemään töitä työnantajalle, joka huutaa kuin palosireeni jokaiselle vastaantulijalle, eikä maksa palkkoja. Ei mulla tällaista työnantajaa ole ollut, mutta tiedän joitain. Yksi potki aikoinaan valtion virastossa ovea, kun näki oven läpi että joku on paikalla vaikka kello oli viittä vaille ja ovissa oli automaattiavaus - niitä ei siis saanut avata ennen kuin aukesivat itsestään. Tälle en menisi töihin missään tilanteessa, ennemmin vaikka huoraksi. Kuuluisa siitä, että kaikki maksut palkkoja myöten on maksamatta. 

Vierailija
14/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin sanoi tuttu työnantaja, että kyllä tänä päivänä saa katsoa peiliin, jos ei työntekijöitä saa. Eri asia on, jos haetaan jotain erikoisosaajaa, ei kaikilla voi olla kaikille aloille osaamista tuosta vaan. 

Yleinen harhaluulohan on, että työtön saa kaikenmaailman tuet. Tiedän tapauksia, että on naurettu ulos kun hyvää ansiosidonnaista saava on mennyt tukia kyselemään, kun on jäänyt työttömäksi. 

Vierailija
15/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo yksi tuttu oli aina haukkumassa loisia ja sossunelättejä. Joutuipa työttömäksi. Nyt haukkuu, kun ei saa tukia vaikka on niin pieni ansiosidonnainen. Se on kuitenkin paljon yli minimitoimeentulon. Niin ne ihmiset luulevat tukien olevan jotain suurta.

Vierailija
16/16 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kannattaisi vähän ottaa asioista selvää ennenkuin tekee omia päätelmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi