Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulun aloituksesta- suostuttava luokkajakoon?

Vierailija
02.08.2013 |

Lapsi on aloittamassa koulunkäynnin ja selvisi,että luokka johon hänet on sijoitettu on ns. integroitu, eli puolet erityisoppilaita. Lapsi on luonteeltaan aika arka ja toivoisin kovasti, että saisi rauhassa keskittyä koulunkäyntiin ilman ylimääräistä levottomuutta. Onko tällaiseen järjestelyyn pakko suostua?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko pitää paikkansa? Uskon, että on totta mutta miten saman ikäisissä voi olla niin paljon erityisen tuen tarvitsijoita? Onko siinä esim. maahanmuuttajia mukana kielivaikeuksien vuoksi tms.? Jos Helsingistä kyse, vinkkaa vähän aluetta, ei tarvitse kertoa koulua.

Vierailija
2/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä, tietääkseni näitä erityisen tuen tarvitsijoita kuljetetaan kouluun myös pidempian matkojen päästä, muille lähikoulu. Ja itseasiassa erityisoppilaita enemmän kuin puolet luokasta, 10+8.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ennen koulun alkua voi soittaa koululle ja kysyä jos olisi mahdollista vaihtaa luokkaa. Toki sitten pitää myös joku toinen oppilas vaihtaa toiselta luokalta lapsesi tilalle, riippuu ihan koulun väestä että näkevätkö tarpeelliseksi / onko aikaa tai resursseja alkaa tekemään vaihtoa.

Vierailija
4/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni tuo on vain hyvä, että luokkia sekoitetaan, eikä ole erikseen ''vammaisten'' luokkaa ja ''normaalien'' luokkia. Ehkäpä lapsesikin koulun myötä vähän rohkaistuu ajan kanssa?

Itse aloitin koulutaipaleeni reilu 10 vuotta sitten, ja kyllä harmitti, kun kaikki päiväkodista tutut kaverit olivat B-luokalla ja minä A-luokalla, jolla suurin osa muista oppilaista tuntui tuntevan toisensa. Olin todella ujo, arka luomaan uusia tuttavuuksia. Kysyin monesti, voisinko vaihtaa luokkaa, mutta ei onnistunut. Ei, vaikka minua omalla luokallani kiusattiinkin. Ekan luokan puolen välin tienoilla aloin kuitenkin pikkuhiljaa tutustua ja ystävystyä omiin luokkalaisiini, ja koulukin alkoi sujua paljon paremmin.

Silloin muksuna vitutti, mutta nyt aikuisena ymmärrän tuon olleen jopa ihan hyvä asia. En tietenkään väitä tilanteen olevan täysin sama, mutta mielestäni olisi hyvä, jos et vielä valittaisi mitään minnekkään. Jos vielä keväällä, tai vaikka jo joulunakin tuntuu siltä, että luokka ei ole hyvä lapsellesi, ehdoita silloin vaihtoa? :)

Vierailija
5/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi ankea tilanne. Miten noin monta integroitua samalle luokalle?

En tykkäis, jos olis mun lapsi menossa tuolle luokalle, olis sitte itse kumpi tahansa.

Vierailija
6/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskoisin, että luokanvaihto onnistuu.

 

Mutta huomauttaisin, että vaikka puolet olisi erityisoppilaita, se ei automaattisesti tarkoita levotonta luokkaa.

 

Toisaalta lapsellesi voisi tehdä ihan hyvää "rohkaistua". Eivät ne erityislapset mitään pirusta seuraavia ole =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää mulle, mitä hyötyä on tuollaisesta? 

Vierailija
8/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin koulua tuossa tapauksessa. En suostuisi. Siis 8 ei tukea tarvitsevaa lasta koko ala-asteen samalla luokalla? Ei voi olla totta! Pöyristyttävää! Millä alueella Helsingissä, Itä vai Kantakaupunki tms.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin luokkaa. Ei siinä ollut mitään ongelmaa. Tosin perusteemme oli se, että lapsemme oli lätkäisty eri luokalle kuin muut hänen päiväkotinsa lapset.

 

Mistä muuten tiedät nuo et-taustat?

Vierailija
10/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puoli tuommosessa ryhmässä on se, että aikuisia on useampi ja kaikki lapset saavat enemmän huomiota, kuin "tavallisella" luokalla.

Opetus ja etenemisnopeus aineissa on myös yksilöllisempää.

Kannattaa ainakin kokeilla ja pyytää vaihtoa, jos lapsi ei viihdykään.

Tukea tarvitsevista suurin osa taitaa olla erityisryhmässä esim. kielellisen kehityksen viivästymän tms ei niin suuren asian takia. Jos jollain lapsella isompia ongelmia, niin hänellä on oma avustaja, eli open aika ei mene opetuksesta pois.

Mun oma lapsi oli kouluun mennessään todella paljon taidoissa keskivertoa edellä ja olisin hänet laittanut mielelläni tuollaiselle luokalle, jos sellainen mahdollisuus olisi ollut (oli päiväkodissa vastaavassa ryhmässä ja viihtyi tosi hyvin). Nyt on ekat vuodet lähinnä vaan hengaillut luokassa, kun osaa jo opetuksen alla olevat asiat. 

Kouluilla ja päiväkodeissa mietitään kyllä tarkkaan, ketkä lapsista sopivat vertaislapsiksi intergoituun erityisryhmään. Ehkä sinun lapsesi kohdalla on ajateltu, että aralle lapselle pieni ryhmä sopisi paremmin? Isossa luokassa, jossa yksi ope paikalla, voi hiljaisempi/ujo lapsi helposti jäädä liian vähälle huomiolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11elää jossain utopiassa. Ei tod ole mitään omia avustajia nykyään! 

Vierailija
12/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkatilanne voi muuttua vielä ekojen viikkojen jopa kuukausien aikana. Koska  pyrkivät tekemään tasapainoisia luokkia ja sehän selviää vasta, kun lapsiin on tutustuttu paremmin. Aika yleinen tapa pkseudun peruskouluissa. 


voithan sä toki pyrkiä vaikuttamaan asiaan, mutta loppupeleissä saatat tehdä jopa hallaa lapselles. Ja saat sen hankalan vanhemman maineen jo kättelyssä. ;) Mä uskon, että koulu tekee parhaansa sunkin lapsen eteen, heille annetuilla ohjeilla.


Vuosi sitten astui voimaan päätös, jossa erityislapset koulutetaan lähimmässä koulussa, eikä enää heille varatuissa erityiskouluissa. Kuten myös tietyt oppimisvaikeudet integroidaan ja erityiopet tekee päivittäistä yhteistyötä luokkien kanssa. esim. matikan tunti ja tietyt oppilaat kahdelta-kolmelta saman luokkatason luokalta menevät erityisopen oppiin na omat opettajat opettavat muuta luokkaa. Näin saavat tarvittaessa apua myös ne oppilaat, jotka tarvitsevat tukiopetusta toisinaan. 


Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä käytäntö vaihtelee kunnittain?

Ystävän lapsi on tuon tapaisella luokalla, lapsia taitaa olla vain hieman vähemmän.

Siellä on kahdella "erityisen erityistä" tukea tarvitsevalla oma avustaja.

Ystävän lapsella vain keskivertoa villimpi luonne, keskittymisvaikeuksia ja lievä kielenkehityksen viivästymä, joten hänellä ei ole omaa.

Vierailija
14/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 oli siis sama kuin 11. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee selväksi se, että sinunkin lapsesi on jollakin tavalla "erityinen" eli tarvitsee rauhallisen työympäristön.

Vierailija
16/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap:n lapsi on juuri ujoutensa ja hiljaisuutensa takia laitettu ko. luokkaan? Tuossa luokassahan tulee olemaan opettajan lisäksi vähintään yksi, todennäköisesti useampikin avustaja. Ehkä tuota tukea riittää siis myös ap:n lapselle? Kaikki integroituun opetukseen laitetut erityislapset eivät toki ole häiriköitä tai levottomia ADHD-hillujia, mukana on juuri esim. kielen tai laskemisen tai hahmottamisen ongelmista kärsiviä, ujoja ja eristäytyviä, mutistisia tms. lapsia. Toki niitä metelöiviä ja keskittymiskyvyttömiäkin joukkoon mahtuu - niinkuin joka luokalle nykyään. Tuollaisessa luokassa olettaisin kuitenkin, että on varauduttu nimenomaan lisähenkilökunnalla (kouluavustajilla) ja opetusmenetelmät ja opettajan kyvyt ja kokemus valikoitu tuollaiselle ryhmälle sopiviksi. Luulisin, että juuri koulunpenkiltä valmistunutta vihreää opettajaan ei laitettaisi aloittamaan noin paljon erityislapsia sisältävään luokkaan. Ehkä voit laittaa sähköpostia rehtorille etukäteen ja ystävällisen asiallisesti varmistaa nämä asiat. (Eli opettajan kokemus, kouluavustajien määrä ja käytettävyys, opetusmenetelmät.)

Vierailija
17/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on tavallinen luokka ja luokalla on myös kaksi pienluokalta siirtynyttä ja yksi kuuro oppilas.

Yhteensä lapsia on 20.

Opettajan lisäksi luokassa on aina avustaja.

Niin ja pari maahanmuuttajakin löytyy mutta puhuvat jo täysin suomea.

Ja opetus on erittäin tasokasta ja hyvää...kiva luokka.

Vierailija
18/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11+14: Jos kerran ne avustajat ovat näitä erityis-erityisiä varten, niin miten opettajien suurempi lukumäärä silloin auttaa niitä tavallisia oppilaita, kuten kommentissa 11 heti alkuun sanot?

 

Vai onko kyse vain siitä, että näissä luokissa nyt vain yleensä on vähemmän oppilaita kuin muissa? Ts. ymmärrän, että 20 oppilaan luokassa opettajalla on vähemmän aikaa per lapsi, kuin jos luokassa on 8 tavallista ja 10 erityistä, joilla on omia avustajia.

Vierailija
19/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne avustajat tietenkään ole varattu pelkästään erityislapsille vaan koko ryhmän käyttöön. Avustajia käytetään koko luokassa opetuksen järjestämisessä. Esim. jaetaan luokka tehtävien mukaan pienempiin ryhmiin, joita opettaja ja avustajat ohjaa. Luokkaan tarkoitettu kouluavustaja on ihan eri asia kuin (yleensä vaikeavammaiselle) tarkoitettu henkilökohtainen avustaja. Oman lapsen isolla eka- ja tokaluokalla (yli 20 oppilasta) oli koko ajan opettajan lisäksi yksi tai välillä kaksikin avustajaa ja kyllä avustajia käytettiin ihan koko luokan apuna.

Vierailija
20/20 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen juttu. Miten asia selvisi teille? Meillä ainakin huoltajilta kysyttiin, että haluaako lapsemme päiväkodissa tukilapseksi.

 

Tiedätkö minkälainen integraatioluokka on kyseessä?

 

Lisäksi kannattaa muistaa, että joka luokalla niitä integroituja on, mutta niistä ei nyt yleensä vaan saa kertoa. Siinä mielessä erikoinen tilanne, että tuo on kerrottu.