G:Minkä ikäisenä lapsesi meni ensimmäistä kertaa yökylään mummolaan tms?
Tästä ei ole tarkoitus tulla nyt mikään sädekehänkiillotusketju tyyliin "lapseni on 17v eikä ole koskaan vielä ollut pois kotoa yötä"
Lähinnä kiinnostaa onko muilla mummoloita tms jotka mielellään ottaa jo vauvankin yökylään tai muuten vaan hoitoon?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:11"]
No meillä ainakin isä kyllä asuu kanssamme mutta tekee reissutyötä ja on vain viikonloput kotona,ulkomaan komennusten aikaan ei niitäkään. Yhdessä perheenä toki vietämme ne ajat kun isä kotona on!
Mutta jos mummo mielellään auttaa ja haluaa ottaa lapsen hoitoon,miksei saisi antaa? Ei meillä vauva ENÄÄ valvota,sitä tarkoitinkin että kun valvottu on aika lailla kuukausia,eikö ole ihan jees jos nyt saa hengähdystauon? ap
[/quote]
Totta, eihän sitä isää voi todellakaan laittaa vastuuseen lapsista! Suurimmassa osassa vauvapalstalaisten perheistä isän tehtävät ovat isoäideillä, joiden tulee huolehtia lastenlapsista. Isä tuo perheelle leivän, mutta ei muuten välitä.
esikoinen on 30 ja kuopus 25 eivätkä ole vielä olleet mummoilla yökylässä, eivätkä tule olemaankaan koska mummot ovat jo kuolleet. : D
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:01"]
Miksi ne lapset aina täytyy tehdä niin, ettei isä asu lapsen kanssa? Miehet osaavat hoitaa lapsia ja miehet osaavat jopa valvoa. Äiti saa lepoa vaikka miten, kun isä hoitaa lasta.
Kuka kehtaa viedä öisin heräilevän vauvan mummolaan valvottamaan isovanhempia?
[/quote]
No meillä kyllä lasten isä asuu yhdessä minun ja lasten kanssa ja tekee oman osansa perheen arjessa. Me vain tykätään joskus olla ihan kahdestaankin, ja on kiva kun lasten isovanhemmat tarjoavat siihen mahdollisuuden, ja vieläpä ihan vapaaehtoisesti ja usein omasta ehdotuksestaan.
7
[/quote]
Miksi nykyvanhemmat eivät osaa levätä kuin kahdestaan? Ensin toivotaan isovanhempien hoitavan lapsenlapsia, koska äiti on väsynyt ja seuraavaksi isä ei voi hoitaa niitä lapsia, koska isä haluaa olla äidin kanssa. Siis sen väsyneen, joka haluaa lepoa.
Miten olisi: voitaisiinko perheissä paremmin, jos äiti opettelisi lepäämään ilman toisen aikuisen seuraa? Eiköhän sitä kolmekmppisen pitäisi osata jo nukkua ihan itsekseenkin, jos kerran on väsynyt.
mummo ollut meillä siinä yhden vuoden kieppeillä kaikilla yötä, esikoinen oli ehkä 1,5 kun oli mummolassa ekaa yötä.
Ensimmäinen oli n. 2-vuotias. Toinen 5-vuotias päästessään ensimmäistä kertaa. Kuopus 3-vuotias. Menee nyt toista kertaa yökylään, on 4-vuotias.
...jos vain ottavat tällä kertaa. Aika monesti ovat isovanhemmat tehneet oharit.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:28"]
Meillä lapsi oli yökylässä ekan kerran vuoden iässä. Lapsen mummo (anoppini) yritti saada tivattua jo paljon aiemmin lasta yöksi luokseen, mutta ei ollut tarvetta/ei haluttu niin pientä antaa.
Edelleen anoppi on se aloitteentekijä noissa yökyläilyissä. Haluaisi lapsen luokseen vaikka joka kuukausi, mikä on mielestäni liian usein.
[/quote]
Yksi yö kerran kuussa? Miten se on liian paljon? Vai onko lapsi vielä ihan taapero?
[/quote]
2-vuotias. Ja olen kyllä synnyttänyt lapseni sillä ajatuksella, että itse hänet myös hoidan ja olen hänestä vastuussa. Miksi haluaisin olla noin pienestä lapsesta erossa?
Meille on pian tulossa toinen lapsi ja toki ilolla otan läheisten avun tarvittaessa vastaan.
huomenna mummo tulee hoitamaan 2,5 -vuotiastamme. Eka yö kun lapsi viettää yönsä jonkun muun kuin äidin ja/tai isän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:01"]
Miksi ne lapset aina täytyy tehdä niin, ettei isä asu lapsen kanssa? Miehet osaavat hoitaa lapsia ja miehet osaavat jopa valvoa. Äiti saa lepoa vaikka miten, kun isä hoitaa lasta.
Kuka kehtaa viedä öisin heräilevän vauvan mummolaan valvottamaan isovanhempia?
[/quote]
No meillä kyllä lasten isä asuu yhdessä minun ja lasten kanssa ja tekee oman osansa perheen arjessa. Me vain tykätään joskus olla ihan kahdestaankin, ja on kiva kun lasten isovanhemmat tarjoavat siihen mahdollisuuden, ja vieläpä ihan vapaaehtoisesti ja usein omasta ehdotuksestaan.
7
[/quote]
Miksi nykyvanhemmat eivät osaa levätä kuin kahdestaan? Ensin toivotaan isovanhempien hoitavan lapsenlapsia, koska äiti on väsynyt ja seuraavaksi isä ei voi hoitaa niitä lapsia, koska isä haluaa olla äidin kanssa. Siis sen väsyneen, joka haluaa lepoa.
Miten olisi: voitaisiinko perheissä paremmin, jos äiti opettelisi lepäämään ilman toisen aikuisen seuraa? Eiköhän sitä kolmekmppisen pitäisi osata jo nukkua ihan itsekseenkin, jos kerran on väsynyt.
[/quote]
Missään vaiheessa en ole väittänyt etten osaisi levätä ilman mieheni seuraa tai laittaneeni lapsia isovanhemmille hoitoon levätäkseni. Meillä isovanhemmat itse haluavat viettää aikaa lasten kanssa ja lapset viihtyvät heidän kanssaan. Yökyläily myös tapahtuu huomattavasti useammin isovanhempien kuin minun ja mieheni ehdottamana. Kyllä, pärjäisimme ilman isovanhempien apua, mutta kun sitä kerran on tarjolla, minkä helvetin takia emme ottaisi sitä vastaan?
Ja yksi syy miksi meidän perhe voi hyvin on se, että minulla ja miehellä on aikaa olla myös kahdestaan, että meillä on tilaisuus olla "Matti" ja "Liisa" eikä aina äiti ja isä. Enkä todellakaan tarkoita että miettisimme jatkuvasti minne saisimme kipattua lapset saadaksemme kahdenkeskistä aikaa, mutta silloin kun sitä on, otamme siitä kaiken irti.
7 ja mikäsetoinennumeronytoli
Ilman minua lapseni oli mummolassa yötä ekan kerran 1v3kk iässä. Sen jälkeen ollut lukemattomia kertoja. Minä olen usein mukana, mutta en nuku hänen kanssaan, vaan lapsi yöpyy mummon kanssa samassa huoneessa ja minä nukun jossain muualla. Välillä on yötä niinkin, että vanhemmat huitelee kokonaan toisaalla. Mulla ei imetyksen jälkeen ole ollut mitään kuvitelmia siitä, etteikö lapseni pärjäisi ja viihtyisi muutamaa yötä muidenkin tuttujen ja läheisten ihmisten kuin minun hoitamana.
3v ja 5v, eivät ole vielä olleet mummolassa yötä. Kummatkaan isovanhemmat eivät ole tarpeeksi hyväkuntoisia jaksaakseen moista, joten lapset eivät ehkä tule ikinä olemaan yöhoidossa.
Meillä ovat vauvana olleet kotona mummon kanssa siten että ollaan tultu yöllä kotiin. Varmaan joskus vuoden vanhana ovat olleet sitten anoppilassa yön hoidossa, esikoinen oli 1v3kk kun oli 2 yötä mummon hoidossa jouluna kun pakersin sisarusta synnärillä. Pari päivää ovat olleet joskus 2-3v iässä ja viikon verran lapissa toisessa mummolassa ekan kerran kun olivat 7v ja 8v. Nyt kun ovat 11v ja 10v niin lähtevät mummin luo pariksi viikoksi pohjoiseen lentokoneella.
Menee nyt parin viikon päästä, 1 v 11 kk.
Meillä lapsi oli yökylässä ekan kerran vuoden iässä. Lapsen mummo (anoppini) yritti saada tivattua jo paljon aiemmin lasta yöksi luokseen, mutta ei ollut tarvetta/ei haluttu niin pientä antaa.
Edelleen anoppi on se aloitteentekijä noissa yökyläilyissä. Haluaisi lapsen luokseen vaikka joka kuukausi, mikä on mielestäni liian usein.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:28"]
[/quote]
Yksi yö kerran kuussa? Miten se on liian paljon? Vai onko lapsi vielä ihan taapero?
Meillä esikoinen oli 5kk- ja kuopus 10kk- ikäisenä ekan kerran isoäitinsä ja tämän miehen luona. Yhteensä 3- vuotias esikoinen on ollut 8 kertaa jollakin isovanhemmallaan, 1- vuotias on ollut 3 kertaa. Ja siis kuopuksen syntymän jälkeen ovat olleet aina yhdessä yökyläilemässä. Viimeksi edellispäivänä esikoinen pyysi, josko pääsisi mummulaan yökylään ihan yksin ilman siskoaan. Tämä mummulle sopi, joten on parin viikon päästä menossa. Lasten isovanhemmat asuvat kaikki todella lähellä ja itse aina välillä pyytävät lapsia (yö)kylään. Hienosti on joka kerta mennyt ja kaikki osapuolet ovat tykänneet. Ja ei, minä enkä mieheni ole mielenterveyspotilaita. Ihan tavallisia lapsiaan rakastavia vanhempia, jotka kuitenkin joskus haluavat olla kahdestaankin. :)
10 kk, oli yökylässä miehen siskolla, jolla samanikäinen lapsi. Olimme hyvän ystäväni häissä paikassa johon jäätiin myös yöksi. Ja kyllä, halusin todellakin nauttia juhlista ilman pientä vauvaa. Nämä serkukset ovat kasvaneet yhdessä melkein kuin sisarukset, ja koko elämänsä ajan ovat yökyläilleet puolin ja toisin, välillä montakin yötä putkeen - ja ihan omasta halustaan. Myös muilla kavereilla ja mummolla (mummolla noin 2-v alkaen) on ollut yökylässä. Lapsi nyt 10-v.
Miksi koet sädekehän kiillotukseksi sen, että joku ei vie lastaan vauvana yökylään?
Vai ajatteletko niin, että vieraissa käyvä mies on hyvä isä, koska yökyläilee poissa kotoa? Tai että baarista Peran kämpille lähtevä äiti on erityisen äidillinen, koska öitsee muualla kuin kotona?
Moni parisuhde voissi paremmin, jos vanhemmat olisivat vähemmän yhdessä ja enemmän kiinni elämässä. Yökyläily on isän ja äidinkin oikeus!
1 kk vanhana ja aika monta kertaa on ollut. Vieläkin tykkää mennä. Ja on 17 ...
No en mä kyllä noinkaan sanonut :)
Nämä ketjut vaan tuppaavat aina menemään riitelyksi ja kilpailuksi siitä kuka on kauiten ollut viemättä lasta hoitoon.
Todistit kyllä pointtini tässä nimenomaan varsin hyvin.ap
häiden vuoksi oli kaksi yötä 2v1kk ikäisenä tänä kesänä 3v on ollut synnytyksen takia ja kerran omasta halusta :)