Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä? Kirjoitus työttömiä esittelevässä kirjassa, aiheena kädet.

Vierailija
31.07.2013 |

Idea on, että kirjassa on kuvattuna työttömien ihmsten käsiä, täysin nimettöminä, ja kirjoitus johon on annettu ohjeena eri asioita joita voi käsitellä.

Ohjeet

Milloin nämä kädet syntyivät?

Mistä nämä kädet haaveilivat nuoruudessa?

Mitä nämä kädet kertovat sinusta?

Mitä näillä käsillä on tehty?

Mitä olisi pitänyt jättää tekemättä?

Minkälaisia valintoja nämä kädet ovat tehneet?

Mistä nämä kädet unelmoivat nyt?

Mitä nämä kädet katuvat?

Mitä vahvuuksia näillä käsillä on?

Missä näiden käsien pitäisi olla parempia?

Mitä nämä kädet tekevät tulevaisuudessa?

Jos saisin uudet kädet, mitä niillä tekisin?

Olen jo omani kirjoittanut ja lähettänyt.

Minkälaisen sinä kirjoittaisit jos olisit mukana tässä?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä yleensä asiat otan aina huumorilla, ei tätä elämää muuten kestäisi. Toki joskus aina iskee kauhea itsesääli ja debis, että ei tästä tule mitään, kun elämä junnaa paikallaan ja tuntuu että on kaikki ovet kiinni, umpikujasta ei ole poispääsyä, edes taaksepäin. Itse en koskaan lue blogeja, paitsi joskus miehen kirjoituksia, mutta ne on puhtaasti politiikkaa. 

ap

Vierailija
2/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 03:39"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 09:04"]

Samaa mieltä kuin 18. Harmi tosiaan, ap, kun saat noin negatiivisia kommentteja.

Kirjoitat hyvin ja osaat perustella sanottavasi. Jos siis itse olet nyt työtön, toivottavasti löydät vielä jotain. Tsemppiä!

[/quote]

Kiitos teille jotka kannustatte! Olen pitkään ajatellut alkaa pitää blogia, mutta kun on vähän runsauden pula aiheista. Pitäisikö ottaakin tämä työttömyys aiheeksi? ap

[/quote]

Työttömyydestä kertoo ainakin parikymmentä blogia eikä ainoassakaan ole oikein mitään sanottavaa sen jälkeen, kun on kerrottu, miksi on työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no minä olen ajatellut sellaista vähän päiväkirjamaista, siihen liittyisi esim. puutarhajuttuja, politiikkaa, käsitöitä ja muita harrastuksia esim. entisöintiä, sukututkimuksesta, ammattiliiton asioista, kirjoista, lapsista, laihdutuksesta ym. kaikkea mitä satun tekemään milloinkin, en ajatellut vaan löpistä miksi olen työtön, vaan tästä elämästä yleensä, minkälaista on olla tavallinen perheenäiti ja työtön. ap

Vierailija
4/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:56"]

Työttömyydestä kertoo ainakin parikymmentä blogia eikä ainoassakaan ole oikein mitään sanottavaa sen jälkeen, kun on kerrottu, miksi on työtön.

[/quote]

Ei työttömyydestä blogata siksi, että kerrotaan miksi on työtön vaan millaista on olla työtön. Niitä blogeja en tosin tiedä olevan kuin alle kymmenen.

Vierailija
5/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa ...

Ihmisen iän voi toki päätellä käsistäkin, ainakin suurinpiirtein. 

Osaavatko nimenomaan kädet haaveilla/ unelmoida/ katua? 

Kuka on "sinä" joista käsien pitäisi kertoa? Kova fyysinen työ tai harrastus tietenkin näkyy käsissä. 

Kaikenkaikkiaan kysymyssarja vaikuttaa lattealta ja pinnalliselta. Työttömille ihmisille pitää tarjota töitä tai muita keinoja hallita arkea, ei mitään söpöstelevää diibadaabaa. 

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:07"]

Idea on, että kirjassa on kuvattuna työttömien ihmsten käsiä, täysin nimettöminä, ja kirjoitus johon on annettu ohjeena eri asioita joita voi käsitellä.

Ohjeet

Mitä nämä kädet katuvat?

[/quote]

Vierailija
6/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 17:33"]

Onpa outoa ...

Ihmisen iän voi toki päätellä käsistäkin, ainakin suurinpiirtein. 

Osaavatko nimenomaan kädet haaveilla/ unelmoida/ katua? 

Kuka on "sinä" joista käsien pitäisi kertoa? Kova fyysinen työ tai harrastus tietenkin näkyy käsissä. 

Kaikenkaikkiaan kysymyssarja vaikuttaa lattealta ja pinnalliselta. Työttömille ihmisille pitää tarjota töitä tai muita keinoja hallita arkea, ei mitään söpöstelevää diibadaabaa. 

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:07"]

Ohjeet

Mitä nämä kädet katuvat?

[/quote]

[/quote]

Kaipa tässä on haettu "jotain uutta" lähestymistapaa työttömyyteen, ja ehkä vähän taiteellista. Minä kirjoitin oman osuuteni myös vähän siirappia reilulla kädellä lisäillen, mutta tykkäsivät siellä jonne sen lähetin, joten ihan sama, onneksi se on nimetön ;) ap

Vierailija
7/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 17:23"]

[/quote]

Ei työttömyydestä blogata siksi, että kerrotaan miksi on työtön vaan millaista on olla työtön. Niitä blogeja en tosin tiedä olevan kuin alle kymmenen.

[/quote]

Ongelma: se työttömyys ei oikeastaan mitenkään eroa esim.eläkeläisen tai hoitovapaalaisen elämästä. Mitä kerrottavaa työttömänä olemisesta sinulla olisi? Heräsin aamulla, keittelin kahvit, luin lehteä. Radiossa oli jännä juttu, siitä tuli mieleeni että...

Kiviäkin kiinnostaa.

Vierailija
8/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 17:41"]

[/quote]

[/quote]

Ongelma: se työttömyys ei oikeastaan mitenkään eroa esim.eläkeläisen tai hoitovapaalaisen elämästä. Mitä kerrottavaa työttömänä olemisesta sinulla olisi? Heräsin aamulla, keittelin kahvit, luin lehteä. Radiossa oli jännä juttu, siitä tuli mieleeni että...

Kiviäkin kiinnostaa.

[/quote]

No ei kai se niin kauheasti eroakkaan, muuta kuin siinä, että yleensä eläkeläisen ei tarvi yrittääkään päästä töihin, tai yrittää pitää työkykyään yllä, ja hoitovapaalaisella yleensä on työpaikka odottamassa, johon sitten vaan mennään takaisin. Työttömiäkin on erilaisia, ja elämät eroaa toisilla hyvinkin suuresti toisten työttöminen arjesta. Työttömän arjen kuvaus on siitä hyvä, että se ehkä antaa vertaistukea jollekin toiselle työttömälle, tai työlliselle uutta perspektiiviä, minkälaisia työttömät ja heidän arkensa voi olla. Kyllä työssä olevilla on usein aika vääriä käsityksiä ja luuloja minkälaisia työttömät ovat ja mitä he tekevät sillä kaikella vapaa-ajallaan. Ja hyvähän se olisi tietää työssä olevankin, minkälaista se elämä on, kun koskaan ei tiedä koska oma työpaikka menee alta.

Ja mitä muutakaan ne muut bloggaa kun jotain että tulipa jostain mieleeni...?ap

Vierailija
9/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kiviäkin kiinnostaa.

[/quote]

Kyllä muuten eroaa ja paljon. Työpaikkahakemusten teko, haastattelut, uudelleen koulutuksen pohtiminen, tunne siitä kuinka ole b-luokan kansalainen ja kaikki ne haukut mitä työttömänä saa vastaan työhaluttomuudesta, vaikka olisi 10 tuntia päivässä tehnyt hakemuksia. Nyt jos joku sanoo ettei tiedä ketään joka hakisi noin paljon, paskat siitä, Minä hain ja nyt olen töissä. En toki tehnyt koko aikaa hakemuksia, vaan surffailin eri firmojen ja yhteisöjen sivuilla katsomassa avoimet työpaikat osioista. Tiesittekö, että erilaisia rekrytointipalvelujakin on tosi paljon? tosin ei niihin työttömiä haluta. Sitten kun sain töitä, räjähti, yhtäkkiä minua oltiin kysymässä moneen paikkaan...te, jotka ette osaa työttömänä kuvitella tekevänne mitään, niin ette taida kovin kummoisia työntekijöitäkään olla, kun looginen ajattelu ja mielikuvitus on noin huonoa? Terkuin  ENTINEN työtön. 

Vierailija
10/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 18:07"]

[/quote]

[/quote]

Kiviäkin kiinnostaa.

[/quote]

Kyllä muuten eroaa ja paljon. Työpaikkahakemusten teko, haastattelut, uudelleen koulutuksen pohtiminen, tunne siitä kuinka ole b-luokan kansalainen ja kaikki ne haukut mitä työttömänä saa vastaan työhaluttomuudesta, vaikka olisi 10 tuntia päivässä tehnyt hakemuksia. Nyt jos joku sanoo ettei tiedä ketään joka hakisi noin paljon, paskat siitä, Minä hain ja nyt olen töissä. En toki tehnyt koko aikaa hakemuksia, vaan surffailin eri firmojen ja yhteisöjen sivuilla katsomassa avoimet työpaikat osioista. Tiesittekö, että erilaisia rekrytointipalvelujakin on tosi paljon? tosin ei niihin työttömiä haluta. Sitten kun sain töitä, räjähti, yhtäkkiä minua oltiin kysymässä moneen paikkaan...te, jotka ette osaa työttömänä kuvitella tekevänne mitään, niin ette taida kovin kummoisia työntekijöitäkään olla, kun looginen ajattelu ja mielikuvitus on noin huonoa? Terkuin  ENTINEN työtön. 

[/quote]

Ja sinä kuvittelet, että vain työttömät tekevät noin? Monen työssäkäyvän blogi kertoisi ihan samoista asioista + lisäksi työnteosta.

Jos hakee 10 tuntia päivässä töitä, nukkuu 8 tuntia, lenkkeilee tms. vähintään tunnin niin jää vielä 5 tuntia aikaa olla perheen kanssa., syödä, tehdä kotitöitä ja kirjoittaa blogia. Jääkö oikeasti sille blogille enää aikaa?

Vierailija
11/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä nyt joku suurikin merkitys että työttömän arjesta kertova blogi pitäisi olla täysin erilainen kuin jonkun työssäkäyvän arjesta kertova blogi? Kyllä yleensä kaikki työttömät ovat olleet joskus töissä ja monet työssä nyt olevat ovat jossain vaiheessa olleet ainakin hetken työttömänä. Tämän kirjasenkin idea on se, että myös työttömät ovat tavallisia kunnon kansalaisia, eivätkä eroa työssäkäyvistä muuta kuin siinä että he eivät aina käy töissä, ja yleensä ovat köyhempiä. Monet työttömät joita tunnen ovat olleet samassakin työpaikassa vuosia "työkokeilussa", tekevät samaa työtä kuin palkatut henkilöt, mutta jostain syystä heidät on päätetty pitää löysässä hirressä; "tee työsi hyvin ilmaiseksi, niin ehkä joskus palkkaamme sinut töihin". ap

Vierailija
12/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 20:09"]

Onko sillä nyt joku suurikin merkitys että työttömän arjesta kertova blogi pitäisi olla täysin erilainen kuin jonkun työssäkäyvän arjesta kertova blogi? Kyllä yleensä kaikki työttömät ovat olleet joskus töissä ja monet työssä nyt olevat ovat jossain vaiheessa olleet ainakin hetken työttömänä. Tämän kirjasenkin idea on se, että myös työttömät ovat tavallisia kunnon kansalaisia, eivätkä eroa työssäkäyvistä muuta kuin siinä että he eivät aina käy töissä, ja yleensä ovat köyhempiä. Monet työttömät joita tunnen ovat olleet samassakin työpaikassa vuosia "työkokeilussa", tekevät samaa työtä kuin palkatut henkilöt, mutta jostain syystä heidät on päätetty pitää löysässä hirressä; "tee työsi hyvin ilmaiseksi, niin ehkä joskus palkkaamme sinut töihin". ap

[/quote]

Outoa, työkokeilussa saa olla max 6 kk samassa paikassa eikä kokeiluja ketjuteta. Miltä vuosituhannelta tietosi ovat?

Vierailija
13/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusviesti oli kuin työttömien paskakurssilta: "piirretääs oman elämän aarrekartta! ai miten niin ette halua? ootte sellaisia tehneet jo? eikun heeeeiiii, nyt kaikki mukaan vaan miettimään..!"

Vierailija
14/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 20:09"]

[/quote]

Ongelmasi on siinä, että näet itse ne työttömät massana, jossa on leima "työtön" se sijaan että näkisit heidät insinööreinä, suuhygienisteina ja pieneläinhoitajina. Ymmärrätkö; jos itse ottaa työttömän identiteetin, menettää samalla sen ammatillisen identiteettinsä, jota pitäisi vahvistaa eikä kadottaa. On paljon antoisampaa lukea insinöörinn blogia kuin työttömän, vaikka kumpikaan heistä ei juuri nyt olisi töissä.

Vierailija
15/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 18:22"]

[/quote]

[/quote]

Kiviäkin kiinnostaa.

[/quote]

[/quote]

Ja sinä kuvittelet, että vain työttömät tekevät noin? Monen työssäkäyvän blogi kertoisi ihan samoista asioista + lisäksi työnteosta.

Jos hakee 10 tuntia päivässä töitä, nukkuu 8 tuntia, lenkkeilee tms. vähintään tunnin niin jää vielä 5 tuntia aikaa olla perheen kanssa., syödä, tehdä kotitöitä ja kirjoittaa blogia. Jääkö oikeasti sille blogille enää aikaa?

[/quote]

Mun yhden tutun blogi kertoo aina kuinka kiire sillä on töissä. Sitten kun alkoi kesäloma tuli päivitys jään nyt lomalle enkä ole koneen ääressä. Sellaisen kolmekin kertaa päivässä ilmoitti kaikelle kansalle työpaikalta käsin, kuinka kiire on. 

Sulta nyt jäi näkemättä se lause, että olen entinen työtön. En ole tehnyt ensimmäistäkään hakemusta 3 vuoteen eikä tässä lähipiirissä ole aikomustakaan.  Sain ensin määräaikaisen työn enkä ehtinyt hakea uutta kun minut kutsuttiin nykyiseen työhöni. Mun laskuopin mukaan ei ehdi töitä tehdä jos hakee töitä 10 tuntia päivässä....eikä kukaan töihinsä tyytyväinen hae. 

Vierailija
16/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella TYPERÄ, ilkeämielinen ja leimaava idea. Ei työttömät tarvitse mitään tuollaista vaan TYÖPAIKKOJA. Kuntien ja valtion pitää luoda lisää työpaikkoja, että ihmiset pääsevät normaalisti töihin.

Vierailija
17/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden työttömien tukityöpaikkojen pitäisi vaan olla siinä mielessä näkymättömiä, että cv:hen ei jäisi edes epäsuorasti merkintää siitä, että kyseessä oli TYÖTTÖMÄN TUKITYÖ tai TYÖKOKEILU, eikä oikea palkkatyö. Suurin osa työnantajista ei nimittäin laske noita oikeiksi töiksi tai oikeaksi kokemukseksi. Olen tietysti sitä mieltä, että oikeaa ammattitaitoa (ei mitään työpajaleikkimistä tai käsityöpiirejä) yllä pitäviä tukitöitä pitäisi olla tarjolla, mutta niiden pitäisi sulautua osaksi normaalia työntekoa. Ei mitään valtavia työttömien laumoja, jotka vaeltavat aamuisin samaan paikkaan, vaan yksi työtön yhteen paikkaan, toinen toiseen.

Vierailija
18/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 18:22"]

[/quote]

[/quote]

Kiviäkin kiinnostaa.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mun yhden tutun blogi kertoo aina kuinka kiire sillä on töissä. Sitten kun alkoi kesäloma tuli päivitys jään nyt lomalle enkä ole koneen ääressä. Sellaisen kolmekin kertaa päivässä ilmoitti kaikelle kansalle työpaikalta käsin, kuinka kiire on. 

Sulta nyt jäi näkemättä se lause, että olen entinen työtön. En ole tehnyt ensimmäistäkään hakemusta 3 vuoteen eikä tässä lähipiirissä ole aikomustakaan.  Sain ensin määräaikaisen työn enkä ehtinyt hakea uutta kun minut kutsuttiin nykyiseen työhöni. Mun laskuopin mukaan ei ehdi töitä tehdä jos hakee töitä 10 tuntia päivässä....eikä kukaan töihinsä tyytyväinen hae. 

[/quote]

Onko sinulla pahojakin luetunymmärtämisvaikeuksia? Kirjoitin aika selkeästi "Ja sinä kuvittelet, että vain työttömät tekevät noin? Monen työssäkäyvän blogi kertoisi ihan samoista asioista + lisäksi työnteosta." En siis väittänyt, että työssäkäyvät hakevat töitä 10 h/vrk vaan tekevät niitä asioita, joista kerroit eli tutkivat potentiaalisten työnantajien sivuja, laativat hakemuksia jne.

Vierailija
19/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 21:56"]Niiden työttömien tukityöpaikkojen pitäisi vaan olla siinä mielessä näkymättömiä, että cv:hen ei jäisi edes epäsuorasti merkintää siitä, että kyseessä oli TYÖTTÖMÄN TUKITYÖ tai TYÖKOKEILU, eikä oikea palkkatyö. Suurin osa työnantajista ei nimittäin laske noita oikeiksi töiksi tai oikeaksi kokemukseksi. Olen tietysti sitä mieltä, että oikeaa ammattitaitoa (ei mitään työpajaleikkimistä tai käsityöpiirejä) yllä pitäviä tukitöitä pitäisi olla tarjolla, mutta niiden pitäisi sulautua osaksi normaalia työntekoa. Ei mitään valtavia työttömien laumoja, jotka vaeltavat aamuisin samaan paikkaan, vaan yksi työtön yhteen paikkaan, toinen toiseen.[/quote]

Mikä on työttömän tukityö?

Ja mikä sinulle on työkokeilu? Se nimittäin ei ole työsuhde lainkaan vaan nimetyn ohjaajan valvonnassa tehtävä sananmukainen kokeilu, jonka jälkeen tuo ohjaaja joutuu antamaan kirjallisen lausunnon siitä, miten kokeilu sujui. Jos on ammattikoulutus, ei pääse kokeiluun kuin erittäin tarkan pohdinnan jälkeen.

Vierailija
20/53 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 09:04"]

Samaa mieltä kuin 18. Harmi tosiaan, ap, kun saat noin negatiivisia kommentteja.

Kirjoitat hyvin ja osaat perustella sanottavasi. Jos siis itse olet nyt työtön, toivottavasti löydät vielä jotain. Tsemppiä!

[/quote]

Kiitos teille jotka kannustatte! Olen pitkään ajatellut alkaa pitää blogia, mutta kun on vähän runsauden pula aiheista. Pitäisikö ottaakin tämä työttömyys aiheeksi? ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi