Mitä mieltä? Kirjoitus työttömiä esittelevässä kirjassa, aiheena kädet.
Idea on, että kirjassa on kuvattuna työttömien ihmsten käsiä, täysin nimettöminä, ja kirjoitus johon on annettu ohjeena eri asioita joita voi käsitellä.
Ohjeet
Milloin nämä kädet syntyivät?
Mistä nämä kädet haaveilivat nuoruudessa?
Mitä nämä kädet kertovat sinusta?
Mitä näillä käsillä on tehty?
Mitä olisi pitänyt jättää tekemättä?
Minkälaisia valintoja nämä kädet ovat tehneet?
Mistä nämä kädet unelmoivat nyt?
Mitä nämä kädet katuvat?
Mitä vahvuuksia näillä käsillä on?
Missä näiden käsien pitäisi olla parempia?
Mitä nämä kädet tekevät tulevaisuudessa?
Jos saisin uudet kädet, mitä niillä tekisin?
Olen jo omani kirjoittanut ja lähettänyt.
Minkälaisen sinä kirjoittaisit jos olisit mukana tässä?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:52"]
Vähän sama kuin kirja insinöörien käsistä, haudankaivajien käsistä jne.
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi työttömät haluavat itseensä työttömän leiman. Ei kannata kehittää identiteettiä, joka ei johda mihinkään.
[/quote]
Et nyt ymmärtänyt, ideahan on juuri se, että me ei olla vaan työttömiä, vaan meillä kaikilla on erilaiset elämänkokemukset ja kertyneet taidot, ei vaan työssä opitut taidot vaan myös harrastuksissa opitut kädentaidot ym. Idea on tuoda esille että meillä kaikilla on taitavat kädet joilla tehdä kaikenlaisia töitä, ei meitä saakaan leimata joksikin työttömien massaksi. Kuvat voidaan ottaa työtä tekemässä, tai harrastuksessa ja toki myös levossa "poseeraamassa". ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:26"]
Kyse on kuntakokeiluun liittyvästä tapahtumasta johon tulee työttömiä, päättäjiä ja toivottavasti myös työnantajia. Kyse ei ole oikeasta kirjasta, vaan enemmän kirjasesta, jonka tarkoitus on tuoda esille työttömien arkea, ja sitä kuinka erilaisia taitoja työttömillä on, ja muutenkin työttömiä on erilaisia. Meidän kaupungissa on joka kymmenes työtön, ja työpaikkoja on tarjolla hyvin vähän. Tilaisuuteen tehdään myös video, jossa jotkut työttömät kertovat arjestaan ja itsestään. Nämä toteutetaan suurelta osin tunnetun toimittajan ja työttömien pajatoimintaa pyörittävän tahon voimin, ja tottakai suuri panos on työttömillä itsellään. Tapahtuman kaikki ohjelmat ym. on työttömien ryhmä ollut yhdessä vetäjien kanssa ideoimassa. Se miksi kirjaan kuvataan vain kädet, johtuu siitä että monet työttömät eivät halua esiintyä kasvoillaan, ja kädet kuitenkin yleensä sitä työtä tekevät, ja kertovat ihmisestä yllättävän paljon. ap
[/quote]
Eikö sitä tekemään löytynyt muka työttömiä toimittajia? Olen samaa mieltä kuin joku tuolla yllä, tosi leimaava ja omituinen lähestymistapa.
[/quote]
Molemmat jutut kilpailutettiin kuten säännöt määrää. Ei kuntakokeilun idea ole niillä rahoilla työllistää, vaan etsiä uusia keinoja työttömyyden hoitoon, eli miten saada pitkäaikaistyöttömät paremmin töihin, eli työnantajat suostumaan ottamaan töihin joku joka ei ole pitkään aikaan ollut töissä. Meidän kaupunki on ollut monena vuonna pitkäaikaistyöttömien työllistämisen ykkösenä, eli joutunut maksamaan vähiten sakkorahoja valtiolle. ap
[/quote]
Varmasti työllistämisen, vaan entä PALKANMAKSUN?
Kaikenlaista palkatonta puuhapajaa ja orjatyötä karenssin uhalla kyllä keksitään.
[/quote]
Nähtävästi et ole tutustunut kuntakokeiluun lainkaan.
Työnantaja maksaa palkan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:01"]
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi työttömät haluavat itseensä työttömän leiman. Ei kannata kehittää identiteettiä, joka ei johda mihinkään.
[/quote]
Et nyt ymmärtänyt, ideahan on juuri se, että me ei olla vaan työttömiä, vaan meillä kaikilla on erilaiset elämänkokemukset ja kertyneet taidot, ei vaan työssä opitut taidot vaan myös harrastuksissa opitut kädentaidot ym. Idea on tuoda esille että meillä kaikilla on taitavat kädet joilla tehdä kaikenlaisia töitä, ei meitä saakaan leimata joksikin työttömien massaksi. Kuvat voidaan ottaa työtä tekemässä, tai harrastuksessa ja toki myös levossa "poseeraamassa". ap
[/quote]
Miksi sitten kertoa lainkaan, että ne ovat työttömien käsiä? Eivätkö he voi olla kirvesmiehiä, kokkeja ja lastenhoitajia ilman työttömän leimaa? Miten ne kädet eroavat työssäkäyvien käsistä?
Ymmärrätkö, ihan itse olette tekemässä työttömän identiteettiä sen sijaan, että kirvesmies olisi kirvesmies.
Kuntakokeilussa ongelmana on se, että niitä työttömiä on äärettömän hankala saada edes työhönohjaajan haastatteluun saati töihin. Jos täytyy lähteä kilometrin päähän kotoa, alkaa itku, että ei voi, kun koira ei osaa olla kotona yksin. Olisi paljon tärkeämpää selvittää työttömien omien asenteiden vaikutus kuin tehdä kirjoja tilasta, joka ei saisi olla pysyvä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:01"]
[/quote]
[/quote]
Miksi sitten kertoa lainkaan, että ne ovat työttömien käsiä? Eivätkö he voi olla kirvesmiehiä, kokkeja ja lastenhoitajia ilman työttömän leimaa? Miten ne kädet eroavat työssäkäyvien käsistä?
Ymmärrätkö, ihan itse olette tekemässä työttömän identiteettiä sen sijaan, että kirvesmies olisi kirvesmies.
[/quote]
Miten työttömien kädet eroavat työssä olevien käsistä? No siten, että työttömien käsiä ei ole huolittu töihin vaikka ne ei eroa millään lailla työssä olevien käsistä!
Jos on tarkoitus parantaa pitkäaikastyöttömien mahdollisuuksia työllistyä pitää saada se leima pois, eli saada työnantajien jakeluun se, että vaikka olisi ollut työttömänä, voi silti olla hyvä työntekijä. Suurin osa pitkäaikaistyöttömistäkin tekee kuitenkin jotain, hyvin harva sitä vaan makaa soffalla himassa. Heille ei vaan makseta tehdystä työstä.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:17"]
Kuntakokeilussa ongelmana on se, että niitä työttömiä on äärettömän hankala saada edes työhönohjaajan haastatteluun saati töihin. Jos täytyy lähteä kilometrin päähän kotoa, alkaa itku, että ei voi, kun koira ei osaa olla kotona yksin. Olisi paljon tärkeämpää selvittää työttömien omien asenteiden vaikutus kuin tehdä kirjoja tilasta, joka ei saisi olla pysyvä.
[/quote]
Sinä olet juuri sellainen ihminen joka tahallaan, ihan piruuttaan, yrittää pilata kaikkien työttömien maineen. Ei työtön ihminen ole mitenkään liikkumattomassa tilassa, elämä menee eteenpäin kokoajan, rakastutaan, mennään naimisiin, muutetaan yhteen, tehdään lapsia ja kasvatetaan niitä, harrastetaan, opetellaan uusia taitoja, kuulutaan yhdistyksiin, osallistutaan politiikkaan... Ei kukaan ole koko ikäänsä tekemättä mitään, toisille vaan sattuu huonompi mäihä työnhaussa, kun työpaikkaa hakee sata ihmistä, niin 99 ei saa paikkaa, ei se tarkoita silti sitä etteikö suurin osa niistä 99:stä osaisi tehdä sitä samaa työtä kuin se joka paikan sai. Kyllä kortistosta löytyisi moneen työpaikkaan parempi työntekijä kuin joka siinä nyt on vetelehtimässä tupakalla ja juoruamassa kahvihuoneessa.
ap
Ap, et voi saada kuin negatiivista palautetta tältä palstalta.
En jaksa enää alkaa mukaan tähän keskusteluun, totean vain, että minusta tuo on ihan kiva idea. Jotain positiivista iänikuisen ruikutuksen sijaan. Toivottavasti positiivista virettä tulee myös kuntasi työllisyystilanteeseen!
Samaa mieltä kuin 18. Harmi tosiaan, ap, kun saat noin negatiivisia kommentteja.
Kirjoitat hyvin ja osaat perustella sanottavasi. Jos siis itse olet nyt työtön, toivottavasti löydät vielä jotain. Tsemppiä!
Kävinpä nyt katsomassa kymmenkunta työttömän blogia, ja kyllä oli ankeita kaikki, yhtään en jaksanut muutamaa riviä pidempään lukea.... Ei kyllä ihan tuollaista ole mulla ollut mielessä. ap
Onko yhtään hyvää työttömän blogia, sellaista josta ei masennu jo heti kun avaa etusivun?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 02:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 20:09"]
Onko sillä nyt joku suurikin merkitys että työttömän arjesta kertova blogi pitäisi olla täysin erilainen kuin jonkun työssäkäyvän arjesta kertova blogi? Kyllä yleensä kaikki työttömät ovat olleet joskus töissä ja monet työssä nyt olevat ovat jossain vaiheessa olleet ainakin hetken työttömänä. Tämän kirjasenkin idea on se, että myös työttömät ovat tavallisia kunnon kansalaisia, eivätkä eroa työssäkäyvistä muuta kuin siinä että he eivät aina käy töissä, ja yleensä ovat köyhempiä. Monet työttömät joita tunnen ovat olleet samassakin työpaikassa vuosia "työkokeilussa", tekevät samaa työtä kuin palkatut henkilöt, mutta jostain syystä heidät on päätetty pitää löysässä hirressä; "tee työsi hyvin ilmaiseksi, niin ehkä joskus palkkaamme sinut töihin". ap
[/quote]
Ongelmasi on siinä, että näet itse ne työttömät massana, jossa on leima "työtön" se sijaan että näkisit heidät insinööreinä, suuhygienisteina ja pieneläinhoitajina. Ymmärrätkö; jos itse ottaa työttömän identiteetin, menettää samalla sen ammatillisen identiteettinsä, jota pitäisi vahvistaa eikä kadottaa. On paljon antoisampaa lukea insinöörinn blogia kuin työttömän, vaikka kumpikaan heistä ei juuri nyt olisi töissä.
[/quote]
Kyllä minä olen niin paljon ollut elämäni aikana työttömänä, että kyllä se leima on mun otsaan lyöty, vaikka miten sitä olen yrittänyt estää, olen omilla rahoillani työttömyysaikana opiskellut uuden ammatinkin, ei se mitään auta. Kun kuponkiin pitää laittaa rasti ruutuun että työtön, niin siinä olet työtön, kukaan ei kysy että minkä alan työtön mahdat olla.
Kyllä se että olen ollut työtön monta kertaa, ja pitkiäkin aikoja, on muokannut musta erilaisen ihmisen, kuin jos olisin ollut kokoajan töissä. Työttömyys teki minusta esimerkiksi yrittäjän viideksi vuodeksi. Myös yrittäjyys on muuttanut minua ihmisenä. Minä tiedän monista asioista paljon, ja minua kiinnostaa monet asiat, olen kokenut paljon kaikenlaista, ja minulla on aika lailla joka asiaan mielipide, siitä huolimatta että olen työtön luuseri yhteiskunnan silmissä. ap
[/quote]
Tämän luettuani tajusin, miksi olet työtön. Et siksi, etteikö olisi töitä ja mahdollisuuksia vaan siksi, että olet itse valinnut olla ensisijaisesti työtön ja vasta sitten ammattitaitoinen osaaja.
Olen itse ollut työttömänä, mutta en ole kertaakaan tajunnut olevani työtön. Olen ollut työnhakija, ammattilainen, jolla on paljon annettavaa työnantajalle. Jos näkee itsensä ikuisena työttömänä, miten työnantaja näkisi työntekijänä?
[/quote]
Kuinka kauan sinä ole ollut työttömänä? Minä olen ollut niin moneen kertaan, ja niin kauan, että kyllä siinä väkisinkin jo tajuaa jossain vaiheessa, että kyllä mua kohdellaan B-luokan kansalaisena kun en ole töissä, joten olen työtön. Miten sinä pystyt olemaan vuosia tajuamatta olevasi työtön, kun haet töitä ja käyt haastatteluissa antamassa parhaasi, ja sinulle ei vaivauduta edes ilmoittamaan että et saanut kyseistä työtä? En minä ole ensisijaisesti työtön, kyllä minä olen ihan normaali ihminen ensisijaisesti, nainen, äiti, vaimo, ja monta muuta asiaa, minulla on muutakin elämää kuin työ tai työttömyys. Tässä kaupungissa on niin paljon työttömiä, ja vähän töitä tarjolla että realiteetit tulee aika nopeasti vastaan, ehkä suurimmissa kaupungeissa on firmoja niin loputtomasti että voi etsiä itse paikan ilman että työpaikka olisi auki missään. Täälläkin ehkä joillain aloilla joilla on pulaa ihmisistä voi niin onnekkaasti käydä. Minä kyllä tiedän omien alojeni tilanteen aika tarkkaan, ja pidän sitä silmällä, haen aina paikkaa jos joku on auki, ja soittelen ja kyselen välillä että onko joku kenties lähdössä pois lähiaikoina. ap
[/quote]
Olen ollut työttömänä korkeintaan 2 kk kerrallaan, koska en ole milloinkaan ajatellut, että työpaikan on pakko olla asuinpaikkakunnalla. Tiedän runsaasti työttömiä, joille on täysin mahdoton ajatus mennä yli 10 km päähän töihin saati naapurikuntaan 7 km päähän. Siinä yksi syy, miksi ovat työttömiä.
Missä ihmeessä on noin pieniä kuntia että ollaan kunnan rajalla heti? Meillä kestää kunnan rajalle ajaa keskustasta jopa tunnin, mutta siellä nyt ei kyllä töitä olekaan, mutta siellä asuvat kyllä ajavat omaan tai lähikunnan keskustaan töihin, aivan normaalia. Kyllä se kuule vaan on niin, että jos sattuu ihmisellä olemaan perhe, lapset ja puoliso, on se vähän vaikeaa yhtäkkiä muuttaa jonkun työn perässä. Lapset vielä voi repiä juuriltaan ja muuttaa, minäkin olen niin tehnyt, olen muuttanut lapsesta asti melko usein, olen asunut Helsingissäkin kymmenen vuotta, ja sen jälkeen kahdella eri paikkakunnalla, kumpikin oli täysin vieras kaupunki, tänne muutin miehen perässä. Miehellä on täällä vakituinen valtion virka, eli lähes 100% pysyvä työpaikka, melko hyvä palkka, miksi ihmeessä muuttaisimme minun työni perässä jonnekin jossa ei ole miehelle töitä? Minä en tule koskaan saamaan samaa palkkaa kuin mieheni, muuten tehtäisiinkin niin, mies inhoa työtään, ja olisi lasten kanssa kotona paljon mielummin. Aika hassua, minä taas en tunne yhtään työtöntä jolle yli 10 kilometrin matka on este, este voi olla se että ei ole autoa, ja täälä ei julkinen liikenne toimi kuin koulukuljetuksena.
Tuollaista 2kk työttömyyttä töiden välissä ei voi mitenkään verrata pitkäaikaisempaan työttömyyteen, suurin osa ihmisistä jotka saa potkut töistä, saavat kolmen kuukauden sisällä töitä, se on ihan tutkittua tietoa, mutta jos ei siinä ajassa olekaan työllistynyt, aika ajaa ohi, mitä pidempään on työttömänä, sitä huonommat mahdollisuudet on työllistyä. Työttömällä on parasta ennen päiväys, joka on työnantajalle yleensä todella tärkeä, ja tuntuu että monella on mennyt jo se viimeinen käyttöpäiväkin aikoja sitten ohi. Meidän työttöminen ryhmässä on sellaisia henkilöitä, joiden en usko koskaan olevan mahdollista työllistyä vapailla markkinoilla, vaikka mitä tekisivät, silti ihmisenä ovat kunnon ihmisiä, ja osaisivat tehdä töitä.
Se on helppo huudella uimarille, kun itse ei ole kuin kastanut yhden varpaan veteen.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:26"]
Kyse on kuntakokeiluun liittyvästä tapahtumasta johon tulee työttömiä, päättäjiä ja toivottavasti myös työnantajia. Kyse ei ole oikeasta kirjasta, vaan enemmän kirjasesta, jonka tarkoitus on tuoda esille työttömien arkea, ja sitä kuinka erilaisia taitoja työttömillä on, ja muutenkin työttömiä on erilaisia. Meidän kaupungissa on joka kymmenes työtön, ja työpaikkoja on tarjolla hyvin vähän. Tilaisuuteen tehdään myös video, jossa jotkut työttömät kertovat arjestaan ja itsestään. Nämä toteutetaan suurelta osin tunnetun toimittajan ja työttömien pajatoimintaa pyörittävän tahon voimin, ja tottakai suuri panos on työttömillä itsellään. Tapahtuman kaikki ohjelmat ym. on työttömien ryhmä ollut yhdessä vetäjien kanssa ideoimassa. Se miksi kirjaan kuvataan vain kädet, johtuu siitä että monet työttömät eivät halua esiintyä kasvoillaan, ja kädet kuitenkin yleensä sitä työtä tekevät, ja kertovat ihmisestä yllättävän paljon. ap
[/quote]
Eikö sitä tekemään löytynyt muka työttömiä toimittajia? Olen samaa mieltä kuin joku tuolla yllä, tosi leimaava ja omituinen lähestymistapa.
[/quote]
Molemmat jutut kilpailutettiin kuten säännöt määrää. Ei kuntakokeilun idea ole niillä rahoilla työllistää, vaan etsiä uusia keinoja työttömyyden hoitoon, eli miten saada pitkäaikaistyöttömät paremmin töihin, eli työnantajat suostumaan ottamaan töihin joku joka ei ole pitkään aikaan ollut töissä. Meidän kaupunki on ollut monena vuonna pitkäaikaistyöttömien työllistämisen ykkösenä, eli joutunut maksamaan vähiten sakkorahoja valtiolle. ap
[/quote]
Varmasti työllistämisen, vaan entä PALKANMAKSUN?
Kaikenlaista palkatonta puuhapajaa ja orjatyötä karenssin uhalla kyllä keksitään.