Jos sairastutte siis sinä ja miehesi koronaan ja joudutte sairaalaan, onko yhteiskunta miettinyt minne lapset laitetaan?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinhuoltaja ja tein käräjäoikeudelle keväällä hakemuksen, että luotettamani sukulainen lisättiin lapseni oheishuoltajaksi. Jos minulle tapahtuisi jotain, kuten kuolisin tai joutuisin sairaalaan, niin lapsella on yoinenkin huoltaja. Muussa tapauksessa lastensuojelun työntekijät olisivat päättäneet kiireesti huostaanottaalapsen, käytännössä poliisi olisi tullut kotiin hakemaan lapsen lastenkotiin.
Eli itse kannattaa asiat järjestää riskien varalta, jos ei halua tuollaista kategorista yhteiskunnan tapaa ratkaista näitä ongelmia.
Ei tuossa poliisia tarvita. Kaksi sossua riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei korona ole ainoa tai edes todennäköisin syy, jonka vuoksi voimme joutua yhtä aikaa sairaalaan. Voimme joutua esimerkiksi auto-onnettomuuteen tms ja vaikka kuolla. Olemme ihan itse tehneet lähipiirimme kanssa suunnitelmia tällaisen varalle. Yhteiskunnan ei tarvitse tehdä ja suunnitella puolestamme ihan kaikkea, kykenemme myös itsenäiseen ajatteluun.
Tuossa on se ongelma, että sopimuksenne sukulaiaten kanssa eivät ole virallisia.
Jos viranomainen näkee tietokoneelta, että nyt jöi x alaikäinen orvoksi tms, niin ei kukaan ala soittelemaan sukulaisia läpi. Silloin toimitaan virallisen protokollan mukaan. Eli lapset sijoitetaan lastenkotiin, poliisi hakee.
Näin toimitaan ihan uusperheissäkin.
Jos lapsen ainoa huoltaja joutuu onnettomuuteen ja kuolee, vaikka olisi naimisissa ja kotona asuisi huoltajan aviopuoliso ja isäpuoli tai äitipuoli, niin sama käytäntö. Lapsi sijoitetaan laitokseen, poliisi hakee hänet kotoa vaikka keskellä yötä.
Tämä on ihan juristilta varmistettua faktaa.
Siksi teetin sen oheishuoltajuuspäätöksen. Vaikka olen nykyään naimisissa, niin koska olen lapseni yksinhuoltaja, niin lapsi olisi käyty hakemassa kotoaan laitokseen, jos minulle kävisi jotain. Aivan järjetöntä, mutta niin Suomessa toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan ei tarvitse tehdä ja suunnitella puolestamme ihan kaikkea, kykenemme myös itsenäiseen ajatteluun.
Paljon onnea teille! Meillä ei edes itsenäinen ajattelu auta, kun ei ole turvaverkkoa niin ei ole. Isovanhemmat on niin itsenäisiä ja viettävät nyt lapsettomina omaa aikaa, etteivät suostu hoitamaan lapsia hetkeäkään edes terveinä, saati korona altistuneina. Muita ei ole kuin muutama todella vanha sukulaismummo, jotka rakastavat lapsiamme hyvin paljon, mutta eivät voi hoitaa heitä edes terveinä, saati korona altistuneina. Ainoa toivo on yhteiskunnan varasuunnitelma.
Sossun ongelmahan se on sijoittaa lapset, onko vaan sijaiskoteja jotka ottavat lapsia. Tiedän keväältä yhden perheen jossa vanhemmat eivät jaksaneet hoitaa 1 ja 2v kotona koronaa sairastaessa. Sosiaalityöntekijä kartoitti tilanteen, ja lopulta lapset menivät isovanhemmille (+75>) kun ei ollut paikkaa minne laittaa. Lopulta toinen isovanhemmista sai koronan ja oli itse teholla 2 viikkoa. Lapset olivat alkuun kotona ja kunta toi ruoat yms. Jos on paha korona ei siinä jakaa huolehtia vauvoista.
Ottaisitko itse nuo lapset kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korona ole ainoa tai edes todennäköisin syy, jonka vuoksi voimme joutua yhtä aikaa sairaalaan. Voimme joutua esimerkiksi auto-onnettomuuteen tms ja vaikka kuolla. Olemme ihan itse tehneet lähipiirimme kanssa suunnitelmia tällaisen varalle. Yhteiskunnan ei tarvitse tehdä ja suunnitella puolestamme ihan kaikkea, kykenemme myös itsenäiseen ajatteluun.
Auto-onnettomuus ei tartu. Korona tarttuu.
Niin? Mutta jos on kyse siitä, että 2-vuotiaat kaksoseni ovat yksin kotona, on pienempi paha, ilmeisesti ainakin siskoni mielestä, että hän ottaa lapset hoiviinsa. Vai mitä itse tekisit? Jättäisit lapset yksin kotiin? Jos eivät menisi siskolleni, heidät sijoitettaisiin todennäköisesti johonkin muuhun sijaisperheeseen siksi aikaa. Ei ole olemassa mitään säiliötiloja korona-altistuneille lapsille.
Terveisin lastensuojelun sos.työntekijä.Mikä sijaisperhe ottaa vastaan mahdollisesti koronaa levittävän lapsen?
Mitä, kun ne sijaisperheen aikuisetkin sairastuu vakavasti, minne ne kaikki lapset sitten laitetaan?
Pelkäänpä, että yhteiskunta ei ole tätäkään miettinyt ja varautunut.
Miksk sijaisperhe kun on vastuullisia sukulaisperheitäkin. Työikäisten perusterveiden aikuisten sairastuminen vakavasti ja vielä useamman perheen samanaikainen sairaalareissu on sen verran epätodennäköistä, että tämä keskustelu on ihan älytön. Itse vastuullisena omaisena ilman muuta ottaisin sukulaislapset. Jos sinä olet hysteerinen, älä luule että muut olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan orvoksi joutuneiden lasten tilanteen selvittää lastensuojelu ja se selvittää heudän läheisverkostonsa. Välttämättä lapsia ei siihen kuitenkaan sijoiteta.
Lähiverkostojen selvittelyyn ei ryhdytä tuollaisella aikataululla.
Tunnen juristin, joka hoitaa perheoikeusjuttuja ja hän on ollut ihan fyysisesti mukana tällaisissa tapauksissa, joissa yksinhuoltajalle on tapahtunut jotain ja sitten keskellä yötä on poliisi mennyt lastensuojelun kanssa uusperheen kotiin ja huostaanottanut lapsen.
Edes millään hoitotestamentilla ei ole lainvoimaa, se on vain toive, jota ei tarvitse noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mutta jos on kyse siitä, että 2-vuotiaat kaksoseni ovat yksin kotona, on pienempi paha, ilmeisesti ainakin siskoni mielestä, että hän ottaa lapset hoiviinsa. Vai mitä itse tekisit? Jättäisit lapset yksin kotiin? Jos eivät menisi siskolleni, heidät sijoitettaisiin todennäköisesti johonkin muuhun sijaisperheeseen siksi aikaa. Ei ole olemassa mitään säiliötiloja korona-altistuneille lapsille.
Terveisin lastensuojelun sos.työntekijä.Mikä sijaisperhe ottaa vastaan mahdollisesti koronaa levittävän lapsen?
Mitä, kun ne sijaisperheen aikuisetkin sairastuu vakavasti, minne ne kaikki lapset sitten laitetaan?
Aika moni ottaa.
Millä todennäköisyydellä yhteensä neljä samaan vyyhtiin kuuluvaa työikäistä aikuista saavat jokainen niin vakavia koronaoireita, että joutuvat sairaalaan, ja vielä siten, että ovat kaikki neljä siellä yhtä aikaa? Ymmärrätkö että haljot nyt todella hiuksia. Jos noin kävisi, lapset laitettaisiin kolmanteen perheeseen.
Entäs erityislapset, kuka ne hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan ei tarvitse tehdä ja suunnitella puolestamme ihan kaikkea, kykenemme myös itsenäiseen ajatteluun.[/quo
Paljon onnea teille! Meillä ei edes itsenäinen ajattelu auta, kun ei ole turvaverkkoa niin ei ole. Isovanhemmat on niin itsenäisiä ja viettävät nyt lapsettomina omaa aikaa, etteivät suostu hoitamaan lapsia hetkeäkään edes terveinä, saati korona altistuneina. Muita ei ole kuin muutama todella vanha sukulaismummo, jotka rakastavat lapsiamme hyvin paljon, mutta eivät voi hoitaa heitä edes terveinä, saati korona altistuneina. Ainoa toivo on yhteiskunnan varasuunnitelma.
Mikä ihmeen varasuunnitelma? Lapset hoidetaan kuten muutkin apua tarvitsevat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ottaa.
Millä todennäköisyydellä yhteensä neljä samaan vyyhtiin kuuluvaa työikäistä aikuista saavat jokainen niin vakavia koronaoireita, että joutuvat sairaalaan, ja vielä siten, että ovat kaikki neljä siellä yhtä aikaa? Ymmärrätkö että haljot nyt todella hiuksia. Jos noin kävisi, lapset laitettaisiin kolmanteen perheeseen.
Juuri näin. Pelkästään se, että pienen lapsen molemmat vanhemmat joutuisi sairaalaan koronan takia on epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Sossun ongelmahan se on sijoittaa lapset, onko vaan sijaiskoteja jotka ottavat lapsia. Tiedän keväältä yhden perheen jossa vanhemmat eivät jaksaneet hoitaa 1 ja 2v kotona koronaa sairastaessa. Sosiaalityöntekijä kartoitti tilanteen, ja lopulta lapset menivät isovanhemmille (+75>) kun ei ollut paikkaa minne laittaa. Lopulta toinen isovanhemmista sai koronan ja oli itse teholla 2 viikkoa. Lapset olivat alkuun kotona ja kunta toi ruoat yms. Jos on paha korona ei siinä jakaa huolehtia vauvoista.
Ei korona-altistunutta lasta tietenkään sijaisperheeseen sijoiteta, vaan laitokseen.
Sama vanhuksilla, jos pariskunnasta toinen saa kotonan ja joutuu sairaalaan, eikä toinen pärjää kotona yksin, kunta sijoittaa hänet laitokseen.
Onneksi niissä laitoksissa eivät vanhukset ole saaneet koronoita. Eiku....
Minne sinä haluaisit sijoittaa omat lapsesi? Me toimimme mieheni kanssa akuutti sijoituspaikkana. Keväällä meitä informoitiin, että saamme valita otammeko korona-altistuneita lapsia kotiimme. Samaan aikaan meillä ei voi olla muita lapsia. Rahallinen korvaus on 3x isompi kuin normaali tilanteessa. Me päädyimme siihen että emme ota edes tarjotun rahamääränkään takia. Tuntui pahalta ja riski on liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksk sijaisperhe kun on vastuullisia sukulaisperheitäkin. Työikäisten perusterveiden aikuisten sairastuminen vakavasti ja vielä useamman perheen samanaikainen sairaalareissu on sen verran epätodennäköistä, että tämä keskustelu on ihan älytön. Itse vastuullisena omaisena ilman muuta ottaisin sukulaislapset. Jos sinä olet hysteerinen, älä luule että muut olisivat.
Helppo sanoa nyt noin, että et ole hysteerinen. Jos yhteiskunta menee siihen tilaan, että yksi sun toinen on vakavasti sairastunut koronaan, epäilenpä, että suostuisit ottamaan niitä lapsia luoksesi.
Korona on arvaamaton. Sairaalassa voi joutua olemaan monta viikkoa. Ja jos saat Koronan, voit muutamassa päivässä joutua sairaalakuntoon.
Vastaan lastensuojelun sossuna:
Lapset sijoitetaan avohuollon sijoituksena joko vastaanottoperheeseen tai lastensuojelulaitokseen erilliseen tilaan, jolloin riski tartuttaa muita on pienempi.
Näistä on jo 5kk ajalta kokemusta. Teidän lapset ei ois ensimmäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korona-altistunutta lasta tietenkään sijaisperheeseen sijoiteta, vaan laitokseen.
Sama vanhuksilla, jos pariskunnasta toinen saa kotonan ja joutuu sairaalaan, eikä toinen pärjää kotona yksin, kunta sijoittaa hänet laitokseen.
Onneksi niissä laitoksissa eivät vanhukset ole saaneet koronoita. Eiku....
Tämähän on ihan pötyä. Sijoitettaisiin normaalisti, jos lähipiiristä löytyy perhe, niin sinne.
Iltasanomat voisi tai HS selvittää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan ei tarvitse tehdä ja suunnitella puolestamme ihan kaikkea, kykenemme myös itsenäiseen ajatteluun.[/quo
Mikä ihmeen varasuunnitelma? Lapset hoidetaan kuten muutkin apua tarvitsevat lapset.
Jos näitä apua tarvitsevia lapsia alkaa olla paljon, riittävätkö yhteiskunnan rahkeet? Ymmärtääkseni nirmaakitilanteessakin on iso pula sijoitusperheistä.
Eli tarvittaessa kuka tahansa voisi ottaa lapset hoitoon, ottaisitko? Naapuri apuna...
Mikä sijaisperhe ottaa vastaan mahdollisesti koronaa levittävän lapsen?