Jos juoksee 4 kilometriä puoleen tuntiin, onko vauhti aloittelijalle sopiva?
Kommentit (8)
Sopiva vauhti on silloin, kun pystyt helposti puhumaan pitkiä lauseita puuskuttamatta juoksun aikana. Sitten, kun olet juossut muutaman viikon, kannattaa viikkoon ottaa yksi lenkki, jolloin juokset vähän kovempaa eli niin, että pikkusen hengästyt. (Tämä siis siinä tapauksessa, että haluat kehittyä nopeammin. Terveysvaikutuksia on runsaasti jo silloin, vaikka juoksisit aina tätä rauhallisempaa tahtia.)
Mainitsemasi 4 km puoleen tuntiin on aloittelijalle varsin sopiva tahti, jos se tuntuu hyvältä.
Itsehän sen määräät, mut kuulostaa kyllä hyvälle jos jaksat sen puol tuntia juosta eikä ole veren maku suussa ;)
Onnea uudesta harrastuksesta (jaksaisinpa itseki aloittaa)
Kävellen pääsee 6 kilsaa tunnissa. Mutta 10 kilsaa tunnissa on jo hyvin, sillä useimmat eivät jaksa edes juosta tuntia. Jos jaksat juosta puoli tuntia, olet jo ihan hyvässä kunnossa ja vauhtisikin on niin kova, ettet varmaan pysty juoksemaan samanlaisia lenkkejä ihan päivittäin.
Ihan hyvä vauhti. Itse aloitin juoksuohjelmalla, jonka avulla juoksin ensimmäisen vitoseni puoleen tuntiin. Semmoista mukavaa hölkkää. Yleisin virhe on juosta liian kovaa. Liian hiljaa ei käytännössä voi juosta.
Minä en jaksa juosta puolta tuntia mitään vauhtia, vaikka jaksan paljon muuta. Oikein hyvä aloittelijalle.
Toi puuskutus-puhumisohje on hyvä, mutta ei absoluuttinen totuus. Meitä läähättäjiäkin on eli jotka emme vain pysty puhumaan juostessa vaikka sykemittarikin näyttää kaiken olevan hyvin.
Tämä vain sillä, että ei kannata sitäkään liikaa tuijottaa. Se sykemittari on kyllä hyvä, se ei huijaa vaikka tuntuukin varsinkin alkuun helposti siltä, että sitä jaksaisi paljon kovempaa kuin mitä syke antaa myöten. Kannattaa kokeilla juosta sykemittarin mukaan ja siitä välittämättä, saattaa mm juoksukesvyys ja palutumisnopeus yllättää =)
suosittelen sykemittaria, itse juoksin ihan liian lujaa alkuvaiheessa, ei tuntunut hyvältä juosta, loppuvaiheessa halusin vaan lopettaa. Minulla tavoite oli juosta vähintään 40-45 min, sen vuoksi että juoksua harrastava mieheni sitä suositteli, sanoi että puolessa tunnissa keho on juuri sopivasti lämmennyt ja juoksu alkaa sujua kuin itsestään. Ja oli siihen joku muukin syy, en muista mikä (enkä tiedä p,ko ne totta vai ei) juoksin liian kovaa, en olisi jaksanut tarpeeksi pitkään.
Sykemittarin kanssa, syke 135 on aika hyvä. Välillä voi toki olla enemmän ja välillä vähemmän, tällä tavalla jaksan nykyään juosta pitempiä matkoja, yleensä 10-12 km. Vauhti on n. 9-10 km tunnissa. Jos juoksen lyhyemmän lenkin, juoksen nopeampaa ja korkeammala sykkeellä, mutta harvemmin niin, tykkään mennä hitaammin ja kauemmin. En ole enää aloittelija mutta en myöskään mikään erityisesti juoksulle omistautunut, lenkkeilen säännöllisesti muulloin paitsi talvella
8 km/h on selkeästi nirmaalikävelyä pikkuisen reippaampu hölkkä. Ihan hyvä aloitusvauhti. Sopivassa vauhdissa pystty juttelemaan eikä olo ole kamala. Välillä on hyvä vähän haastaa kroppaa, mutta pääosin liikkumisen pitäisi olla radittavaa, mutta siedettävää, jopakivaa. Sykemittari on hyvä ja sen lukemiin löydät googlettamalla ohjeita.