Hämmentää valitus kalliista huoltsikkaruuasta ja huvipuistorannekkeesta
ja sitten samaisella perheellä saattaa olla 25000e auto. No ei ihme, ettei ole varaa mihinkään jos 500e menee joka kk autorahoitukseen. prioriteeetit vähän ihmetyttää..
Kommentit (40)
Ei mulla oo valittamista reissussa ollessa esim. jostain ABC:n lounasbuffetruokailusta. Hinta n. 9e/aikuinen, lapsille alle 3v. ilmainen, isommille lapsille taisi olla jotain 5-6e. Ruokaan kuuluu salaatit ja raasteet, leivät, ruokajuomat, ainakin kolme eri kotiruokatyyppistä vaihtoehtoa, joista perusperhe kyllä varmasti löytää mahantäytettä (esim. uunilohi, lihapullat tomaattikastikkeessa, possupaistos ym. vastaavaa). Jälkkärikahvi/-tee ja lapsille jätskipuikko samaan pakettiin. En kyllä mistään hinnasta lähtisi raijaamaan jotain helkkarin kylmälaukkua sämpylöineen ja salaatteineen ja juomineen reissuun mukaan, kun saa tuolla hinnalla syödä suht siistissä ympäristössä, juoda kahvit, käydä vessassa, vaihtaa lapsen vaipat jos sen ikäisiä.
Ymmärrän kalliin auton, jos sillä tulee työajoa joista saa kilometrikorvauksia ja auto maksaa siten itseään takaisin. Muuttuuko esim Volvo epäturvalliseksi kun kilometrejä mittarissa paljon ja siksi sen saa halvalla? Monilla se auto on statussymboli, vaikka eivät sitä halua itse myöntää. Muistatteko sen Kukkaron Herraksi yh-Tiinan jolla oli 24000e auto, mutta siitä ei suostunut luopumaan vaikka rahatilanne nolla.
Meidän perheemme liikkuu usein sen kylmälaukun kanssa kahdesta syystä, niistä ensimmäinen on syntyvä rahansäästö ja toinen on kranttu keskimmäinen, joka saattaa jättää koko ravintola-annoksen syömättä, eli eväät on varmempi paukku.
Niiden eväiden ansiosta meillä on varaa tehdä useampi retki / reissu vuodessa, eli meidän 5 henkinen perhe söisi vaikka Linnanmäki reissulla toisen retken pääsylippujen hinnat. En näe siinä mitään järkeä. Jätskit ja hattarat ovat itsestään selvyyksiä, joita kohteissa saa - mutta ruuat jätetään yleensä niissä syömättä.
Mitä turvallisuusseikkoja uusissa autoissa on, mitä 10 vuotta vanhoista autoista ei löydy? Xenon valot?
Jos nyt vaikka lasten turvallisuudesta puhutaan, niin Isofix- ja Top Tether -kiinnikkeet. Turvatyynyjen kehitys ja lisääntyminen autoissa on ollut aika huomattavaa, esim. sivuturvatyynyt ovat verrattain uusi ilmiö. Koko ajan tulee lisää myös erilaisia ajonvakautusjärjestelmiä ym. kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Ai niin, mutta eihän niitä kukaan av-mamma tarvitse...
Minä taasen en ymmärrä sitä että toiset eivät ymmärrä toisten perheiden ratkaisuja! Ymmärrän hyvin, että jotkut viihtyvät omakotitaloasukkeina, vaikka itselleni se ratkaisu ei olisi hyvä. Itse tykkään asua vaivattomasti ja suht edullisesti, enkä jaksaisi pihan ja talon laittoa yhtään. Mutta silti jaksan ymmärtää, että toiset nauttivat omakotitaloasumisesta.
Perheitä on erilaisia. Jotkut nyt tykkäävät panostaa autoon, ja sitten säästävät jossakin muualla, kuten ravintoloissa syömisessä esim. juuri huvipuistoissa.
Toiset taas tyytyvät halvempaan ja pienempään autoon, ja satsaavat lomareissuihin. Kukin tavallaan.
Onneksi on varaa molempiin, ei tarvi valita eikä valittaa! ;)
Jaa.. tarttiskohan sitä autoa johonkin ihan todelliseen tarpeeseen, vaikka niinkuin TYÖSSÄkäyntiin ihan päivittäin? Huoltoasemaruuasta en sano mitään, sillä siinä jos missä näkyy sanonta "ei se ole tyhmä joka pyytää" -asenne. Huvipuistoissahan ei ole pakko käydä jos ei ole rahaa, tai ei halua sponssata sitä touhua muuten vaan. Mua ei nappaa enää yhtään ainakaan itseäni.
Mäkin käyn töissä, mutta ihan hyvin pääsen halvemmallakin autolla kulkemaan.
Itse asiassa meillä on 2 autoa, mutta ei velkaa niistä.
Onko 25000€ auto kallis? Minusta ei vaikka oma auto uutena on maksanut 15000€, se onkin sinkkunaisen työmatkavälttämättömyys ja pikkuinen koppi.
Perheautona 25000€ auto on perusauto ja lähes jokaisessa lapsiperheessä/työtätekevässä perheessä välttämättömyys.
ABC-ruoka ja huvipuistohuvitus ei ole välttämättömyyttä, varsinkin kun samalla rahalla kun ABC:llä syö perhe kerran, näppärä perheen aikuinen ruokii perheen puoli viikkoa ja laadukkaammin.
Autoa tarvii työssäkäyntiin kyllä, mutta 10000e tai jopa 5000e maksavat autotkin liikkuvat kyllä hyvin. Jotenkin huvittavaa, että AUTON takia pitää sitten kuskata mukana eväitä tai jättää lasten huvitukset väliin kun on niiiin kallista, ettei ole varaa.
ap.
Yksi kaveriperhe tuli lomalle meille lapsineen. Ei voineet mennä mihinkään lasten huvittelupaikkaan, kaupoista ei saanut oikein ostaa mitään kivaa, uimassakaan ei saanut olla kauaa. Äiti piti huolen, että lapset olivat kurissa ja nuhteessa. En tajua tuollaista. Itselle on varaa uusiin autoihin ja hauskanpitoon, mutta miksi lapset eivät saa tehdä itse tienaamillaan rahoilla mitä haluavat? Lomalla on tosi kiva vain olla toisten nurkissa tietäen, että kun lähtevät niin me mennään pitämään hauskaa Lintsille jne.
niimpä kun oikeesti halvempiakin autoja saa,miks pitää olla uusi? hullua hassata AUTOON useempi satanen kuussa. Ja sit moni munki työpaikalta ihmettelee miten mulla on varaa matkustella perheeni kanssa usein. Nimimerkillä lapset tarhaan ja pyörällä töihin,työpaikka sen verta lähellä että pääsee pyörällä
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:27"]
Onko 25000€ auto kallis? Minusta ei vaikka oma auto uutena on maksanut 15000€, se onkin sinkkunaisen työmatkavälttämättömyys ja pikkuinen koppi.
Perheautona 25000€ auto on perusauto ja lähes jokaisessa lapsiperheessä/työtätekevässä perheessä välttämättömyys.
ABC-ruoka ja huvipuistohuvitus ei ole välttämättömyyttä, varsinkin kun samalla rahalla kun ABC:llä syö perhe kerran, näppärä perheen aikuinen ruokii perheen puoli viikkoa ja laadukkaammin.
[/quote]
Just tätä ristiriitaa tarkotan!! 25000e on vähän, mutta 37e on PALJON
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:28"]
Autoa tarvii työssäkäyntiin kyllä, mutta 10000e tai jopa 5000e maksavat autotkin liikkuvat kyllä hyvin. Jotenkin huvittavaa, että AUTON takia pitää sitten kuskata mukana eväitä tai jättää lasten huvitukset väliin kun on niiiin kallista, ettei ole varaa.
ap.
[/quote]
No kyllä 5000 € auton turvallisuus alkaa olla vähän niin ja näin, mielummin ainakin itse panostan päivittäiseen turvallisuuteen.
Muutaman kerran olen syönyt ABC:llä, mielummin tässäkin omat eväät. En tajua kuka edes haluaa syödä jossain huoltsikalla ellei se ole pakon sanelema tilanne?
Meillä ei edes lapset hingu kauheasti mihinkään huvipuistoihin, ehkä jokka toinen vuosi käydään Lintsillä tai Särkänniemessä. Usko pois, ne huvipuistot ei vaan ole kaikkien juttu, mielummin veneillään ja retkeillään ja reissataan.
En usko että kyseessä on monestikaan se, ettei noihin olisi varaa, mutta esim. meillä kolmilapsisessa (kaikki lapset kouluikäisiä) perheessä joku ABD ruokailu tekisi sanotaan vähintään 50 € (en kyllä ole hintatsaosta ihan selvillä) ja huvipuistoon uppoaa kertakäynnillä pelkkiin rannekkeisiin vähintään 150 €. Ei vaan koeta että se olisi sen väärrtti ainakaan monta kertaa kesässä.
Se on silloin kallis jos perhe joutuu maksamaan lainalla sitä joka kuukausi ja se on muista menoista säästettävä!
Ei se ole paljon jos ei tarvitse maksaa sitä joka kuukausi pois.
AP puhuu perheistä, joilla ei oikeasti ole varaa 25 000 e vaan he maksavat sitä lainalla ja karsealla korolla.
Maailman huonoin sijoitus on tunnetusti auto. En ymmärää miksi laittaa autoon rahaa, missä se tippuu heti pois. Esim. kotiin sijoittamisessa arvo pysyy.
Meillä on ihan turvallinen 5 000 e auto. VW Golf. Suosittelen.
Varmasti turvallisempi kuin monet 20 000 e riisikipot.
NO onhan huoltsikkaruoka törkeän hintaista laatuun nähden - joku 23-28€ rupisesta possunlihapihvistä....
Autot on liisattuja joten autovelkaa ei ole. Mutta mielummin maksaisin kunnon autosta kuin huonosta ruuasta kovan hinnan.
Minä en ymmärrä niitä, jotka ostavat esim. asunnon, ja sitten ei ole varaa jäädä hoitamaan lasta kotiin vaikka haluaisi.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:47"]
NO onhan huoltsikkaruoka törkeän hintaista laatuun nähden - joku 23-28€ rupisesta possunlihapihvistä....
Autot on liisattuja joten autovelkaa ei ole. Mutta mielummin maksaisin kunnon autosta kuin huonosta ruuasta kovan hinnan.
[/quote]
Ihmettelen, että missä ihmeen huoltoasemalla on ton hintaset pihvit ? En ole IKINÄ nähnyt.