Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Asunnon myynti itse vai välittäjää apuna käyttäen? Perustelut mukaan, kiitos!

Vierailija
31.07.2013 |

Viesti on pakollinen

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/61 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OStimme asunnon suoraan, mutta asiaa auttoi, että toisella osapuolella oli sukulainen, joka oli toiminut kiinteistävälittäjänä joskus ja itsellä ollut amk:ssa valinnaisaineita, joissa on sivuttu aihetta. Talon, jos olisi, varmaan möisin välittäjän kautta, osake on helpompi kun paperit on isännöitsijän hallussa. Kerrostaloasuntomme luultavasti myymme itse ensi vuonna, kun väki vähenee ja paikkakuntakin vaihtunee. Hyvin onnistui kaupat kun ostimme ilman välittäjää, joten uskon että myyminenkin onnistuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 13:56"]

osasopimuksia voi tehdä, ei ole pakko valita joko tai, vaan voi ottaa kummatkin

En kyllä käsitä, miten kukaan maksaa 13 000€ välityspalkkioita, tai sitten täytyy alkaa olla jo parimiljoonainen asunto.

Mä olen aina kilpailuttanut välittäjät ennen sopimusta, ne lähtee hyvin kilpailuun, koska janoavat kohteita. Suurin välityspalkkio, jota olen 15 vuoden aikana maksanut on 3000 euroa, eikä asunnon arvo ollut alle 250 000 euroa, olin valmis maksamaan sen, koska sain myös siihen hintaan valita sen henkilön, joka kohdetta esittelee. Jossain firmassa kun voi olla kauhean eri tasoisia välittäjiä, niin halusin valita kunnollisen.

En ole arvioituttanut asuntojani välittäjällä, vaan olen kilpailutustilanteessa maininnut ehdoksi asunnon pyyntihinnaksi sen mitä aijon siitä pyytää. Näin valta on minulla eikä välittäjällä, jonka tehtävä on vain välittää.

En ole todellakaan ajatellut, että olisin tehnyt asiaa itse, markkinamies on markkinamies, mulle sopii paremmin paperin pyöritys.

[/quote]

Meidän talosta olisi täydestä hinnasta ollut myyntipalkkio 37500€ mutta saimme tingittyä sen 20000€, silti emme hyväksyneet tarjousta mikä meille tehtiin koska se oli 80000€ alle meidän alarajan (700k€) . Eli olisimme saaneet käteen 100k€ alle tavoitteen ja talo olisi todella mennyt pilkkahinnalla. Talon hintapyyntö 750000€ mikä oli todella kohtuullinen alueen muihin taloihin verrattuna. Siispä asumme tässä onnellisina edelleenkin kun ei ole pakko myydä:D

[/quote]

Toi onkin ongelmakohde myydä, myy itse tai välittäjän kautta. Hieno varallisuushan se on, mutta tuollaisille kohteille ei ole juurikaan ostajia. Se ei ole siis välittäjälle kiinnostava kohde ottaa myyntiin ja itsekin joutuu tekemään hirvittävästi työtä saadakseen sen myydyksi.

[/quote]

Näin näyttää olevan. Tässä naapurissa, hyvällä alueella on tuon hintaluokan talo ollut myynnissä koko sen ajan, minkä olen tässä asunut En tiedä onko ollut kauemminkin, sillä aloin seurata kun muutin. Itsekin etsin asuntoa, mutta koska minulla on edullinen ja tasokas vuokra-asunto, en osta mitä tahansa ja tähän mennessä en ole 1,5 vuoteen löytänyt sitä oikeaa. Tai yksi oli, mutta siihen ehdin mukaan liian myöhään ja se ehti mennä ennen kuin ehdin tarjota - silloin kun olin vasta aloittanut etsiä asuntoa tosissani. 

Vierailija
4/61 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnossa/talossa on jotain piilovikaa, niin miten kuvittelette sen ostamisen olevan turvallisempaa välittäjän kautta. Ei myyjä sitä tietenkään välittäjällekään kerro. Riitatilanteissa ei välittäjällä ole mitään virkaa.

Vierailija
5/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta itse myyden. Kukaan muu ei tiedä talon rakenteista tai rakennustavoista enemmän kuin me jotka omin pikku kätösin olemme taloa rakentaneet. Kuka tietäisi paremmin kertoa naapurustosta, mustikkametsistä, uimarannoista ja muista tärkeistä asioista??

En näe syystä siihen että minun pitäisi maksaa 37 000€ jollekin tyypille joka notkuu siellä kerran viikossa, muuten  myynti tapahtuu ostajien itsetekemillä hauilla netistä. Se työ ei todellakaan ole tuon rahan arvoista!! Paperit saa netistä ja pankissa maksaa kaupanteko alle tonnin (pakko pankissa kun/jos on lainaa).

Vierailija
6/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:58"]

Ilman muuta itse myyden. Kukaan muu ei tiedä talon rakenteista tai rakennustavoista enemmän kuin me jotka omin pikku kätösin olemme taloa rakentaneet. Kuka tietäisi paremmin kertoa naapurustosta, mustikkametsistä, uimarannoista ja muista tärkeistä asioista??

En näe syystä siihen että minun pitäisi maksaa 37 000€ jollekin tyypille joka notkuu siellä kerran viikossa, muuten  myynti tapahtuu ostajien itsetekemillä hauilla netistä. Se työ ei todellakaan ole tuon rahan arvoista!! Paperit saa netistä ja pankissa maksaa kaupanteko alle tonnin (pakko pankissa kun/jos on lainaa).

[/quote]

9 jatkaa vielä - jotkut suosivat välittäjän kautta ostamista "turvallisuussyistä" - heille kerrottakoon ettei välittäjä takaa mitään kaupasta vaan häviää samalla kun takavalot katoaa nurkan taakse. Jos talossa sitten todetaan virhe tms ei välittäjää kiinnosta. Ihan vaan tiedoksi niille jotka "eivät uskaltaisi" ostaa omistajalta.

Vierailija
7/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin yllä olevat, tosin aina ei voi itse myydä vaikka kuinka haluaisi. Yritimme itse myydä rivarikolmiota, Oikotien hiljaisessa myynnissä yms, ilmoituksilla katsojia oli hullun lailla mutta kukaan ei ottanut yhteyttä. Lopulta laitoimme kämpän välittäjän kautta myyntiin ja meni viikossa, ottajia olisi ollut enemmänkin. Ja hinta oli täysin sama. Vitutti suoraan sanottuna maksaa turhasta välittäjälle mutta minkäs sille voi. Kuka siitä asunnosta parhaiten tietää kuin omistaja, välittäjiltä kun kysyy mitä tahansa niin vastaukset on tyyliin " en tiedä mutta luultavasti näin on"..ottaisivat perhanat selvää etukäteen niin ei tarvitsisi arvailla. Ja mitään vastuutahan välittäjillä ei lopulta ole, myyjä vastaa. Ja välittäjät voivat puhua puuta heinää.

Vierailija
8/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 15:08"]

Olen samaa mieltä kuin yllä olevat, tosin aina ei voi itse myydä vaikka kuinka haluaisi. Yritimme itse myydä rivarikolmiota, Oikotien hiljaisessa myynnissä yms, ilmoituksilla katsojia oli hullun lailla mutta kukaan ei ottanut yhteyttä. Lopulta laitoimme kämpän välittäjän kautta myyntiin ja meni viikossa, ottajia olisi ollut enemmänkin. Ja hinta oli täysin sama. Vitutti suoraan sanottuna maksaa turhasta välittäjälle mutta minkäs sille voi. Kuka siitä asunnosta parhaiten tietää kuin omistaja, välittäjiltä kun kysyy mitä tahansa niin vastaukset on tyyliin " en tiedä mutta luultavasti näin on"..ottaisivat perhanat selvää etukäteen niin ei tarvitsisi arvailla. Ja mitään vastuutahan välittäjillä ei lopulta ole, myyjä vastaa. Ja välittäjät voivat puhua puuta heinää.

[/quote]

Hmm, hiljainen myyntihän on tarkoitettu vain uteliaiden silmille - en usko että juuri kukaan sen perusteella ottaa yhteyttä. Jos olisitte julkaisseet saman ilmoituksen ja laittaneet näytön olisitte varmaan myyneet itsekin sen viikossa.

Vierailija
9/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että omakotitalon myymiseen tarvitaan välittäjä.

Vierailija
10/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi myin asuntoa kolmisen vuotta sitten: kerrostalo asunto Helsingissä. Kaksi kuukautta oli Oikotiellä omassa myynnissä, yhtään yhteydenottoa tai kävijää näytöissä ei ollut. Otettiin välittäjä, kämppä meni ENNEN ensimmäistä hänen näyttöään kaupaksi täyteen hintaan. Webbi-ilmoituksen teksti ja kuvat olivat täysin samat kummallakin kerralla. Sellainen kuva jäi, että ihmiset eivät uskalla ostaa suoraan omistajalta.

Vierailija
11/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 15:18"]

Uskon, että omakotitalon myymiseen tarvitaan välittäjä.

[/quote]

Miksi, perustelisitko?? Mitä paperinpyörittäjä tietää paremmin kuin talon omistaja??

Vierailija
12/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei meilläkään mitään hyötyä hiljaisesta myynnistä ollut. Ja kyllä se aikansa ottaa, meilläkin kävi ensin yksi perhe katsomassa, ja sitten meni 3kk ilman että kukaan kyseli perään, mutta sitten yksi kaunis päivä tuli kaksi soittoa samana päivänä, molemmat perheet kävivät samalla kertaa katsomassa, ja seuraavana aamuna ennen kukonlaulua tuli toisilta tarjous, vain tonnin alle pyyntihinnan. Ostajat sanoivat katselleensa meidän ilmoitusta pitkän aikaa, ja muut vaihtoehdot oli pikkuhiljaa pudonneet pois, ja paras oli jäänyt jäljelle. Kuvia kannattaa netissä myös päivittää, kiinnostus herää aina kun vaihtaa vähän kuvia.

Vierailija
13/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistajat peittelevät asuntojen virheitä, ostajia huijataan minkä ehditään! Välittäjä on sekä myyjän että ostajan suuntaan tasavertainen. Välittäjien kautta ostajia 50% enemmän, mukana kuluttajansuojalaki ym, välittäjän vastuu on suuri. Ja onhan se vaivatonta, kun ei itse tarvitse huolehtia muusta kuin lähteä esittelyn ajaksi pois. Välityspalkkiokin on neuvottelukysymys, hinnat on ihan kohtuulliset.

Vierailija
14/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä ei tarvitse välittäjää.

Ostaja ei kuitenkaan osta, jos välittäjää ei ole kuvioissa mukana. Antaa turvallisuutta ja turvallisuudentunnetta.

Vierailija
15/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt molempia.

- Itse myymisessä haastavinta on pitää aktiivisesti ilmoituksia yllä monessa paikassa, olla aina tavoitettavissa ja vastailla kysymyksiin jne. Paperihommat sitten loppuvaiheessa saa helposti hoidettua kyllä pankin kanssa, mutta vaikka se myyminen voi kuulostaa helpolta, se on melko stressaavaa ja vaatii aikaa ja keskittymistä! Ei kuitenkaan sisällä mitään tähtitiedettä :) 

- Välittäjän kanssa oli todella helppoa, kun sanoin etten tällä kertaa tahdo stressata yhtään enkä hoitaa mitään itse, paitsi kauppakirjan allekirjoittamisen. Haasteena oli välittäjien painostavat yritykset hinnan alentamiseen kun ei kauppoja syntynyt heti ekojen viikkojen aikana, sekä heidän yritykset muuttaa sopimusta kannaltani huonommaksi (pakko antaa palkkio jos en hyväksyä alempaa tarjousta jne). Silti kun itse pysyi kovana, he tekivät kaikki työt, hoitivat aivan kaiken oikein hyvin ja myös sovitun mukaisesti, ja kaupathan siinä tuli lopulta sillä hinnalla jonka olin itse määritellyt, vaikka aikaa hieman kuluikin. 

Vierailija
16/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on neljä tilannetta, joissa kannattaa käyttää välittäjää:

- tienaat välityspalkkion verran rahaa leipätyöstäsi alle yhdessä työpäivässä JA et viitsi tai halua nähdä itse myymisen vaivaa,

- et tule lainkaan toimeen ihmisten kanssa, etkä osaa neuvotella asiallisesti,

- olet täysi tampio raha- ja sopimusasioissa (siis olet selvästi normaalia ihmistä kyvyttömämpi huolehtimaan näistä),

- asunnossasi on jokin vakava, myyntiä vaikeuttava vika.

Muissa tapauksissa kannattaa myydä itse.

Vierailija
17/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 15:32"]

Omistajat peittelevät asuntojen virheitä, ostajia huijataan minkä ehditään! Välittäjä on sekä myyjän että ostajan suuntaan tasavertainen. Välittäjien kautta ostajia 50% enemmän, mukana kuluttajansuojalaki ym, välittäjän vastuu on suuri. Ja onhan se vaivatonta, kun ei itse tarvitse huolehtia muusta kuin lähteä esittelyn ajaksi pois. Välityspalkkiokin on neuvottelukysymys, hinnat on ihan kohtuulliset.

[/quote]

Heti näköjään löytyi pari välittäjää kirjoittelemaan tänne mainoksiaan.

Vierailija
18/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjän kautta

-omamyynti on ostajalle epäedullisempi, sillä itse myytyä asuntoa ei koske kuluttajasuojalaki, se tekee ostajasta varovaisemman ja epäileväisemmän

-itse en ostaisi kuin välittäjältä, parissa näytössä olen käynyt, jossa omistaja on itse myynyt. Se on ollut yliampuvan oloista ja tekee vaivaantuneen olon esim. tarkistaa keittiön runko-osien kuntoa

Vierailija
19/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjän kautta. Perustelut: oma kokemus usemmasta asunnosta. Kun on itsellä myynnissä, niin jostain syystä ne ostajaehdokkaat jää jotenkin vitkuttelemaan ja pohtimaan sitä asiaa pidempään ja eivät tee sitä kauppaa, vaikka asunto kiinnostaisikin. Kun on välittäjä, niin kauppa syntyy reippaammin ja asunto ei jää happanemaan (jos vaan hinta on kohdillaan).

Syy tähän on varmaan se, että suurin osa ihmisistä tykkää mieluummin ostaa välittäjän kautta. Lisäksi suurin osa ihmisistä ei myy sitä asuntoa kuitenkaan sitä välityshintaa alhaisemmalla summalla vaan päinvastoin yrittää kiskoa sitä suurempaa hintaa, jolloin asunto jää helposti "vanhenemaan". Hyvä välittäjä maksaa äkkiä itsensä takaisin, toki huono välittäjä tekee vain hallaa (huonot kuvat, huono markkinointi, väärä hintapyynti jne.). Onneksi itsellä on luottovälittäjä, jonka kautta myyn kaikki asuntoni ja olen hänen kauttaan onnistunut ostamaankin. 100% luottamus minulla tähän mieheen.

Itsestäni on ollut tosi vaivaannuttavaa 90% itse asuntoaan esittelevien tilaisuuksissa ja en ole onnistunut yhtään asuntoa ostamaan suoraan.

Vierailija
20/61 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myynyt ja ostanut jokusen asunto-osakkeen. Yleensä välittäjäkauppoina, mutta yhden myin itse.

Suurin harhaluulo on tosiaan tuo, että välittäjän kautta ostettaessa/myytäessä kauppa olisi jotenkin turvallisempi, vaikka tosiasia on että välittäjä ei vastaa loppujen lopuksi yhtään mistään.

Niin kauan kuin välittäjä ei ole suoranaisesti valehdellut jostain tietoonsa tulleesta seikasta, hänellä ei myöskään ole mitään vastuuta.

Mutta.

Itse myymisessä on sitten parempi olla pitkää pinnaa ja supliikkimies/ nainen asialla.

Pistäpä oma puhelinnumero ilmoitukseen ja saat vastailla päivät pitkät kaiken maailman tollojen soittoihin, jotka tarjoavat näkemättä 30 tuhatta tai jotain muuta polkuhintaa, tai soittavat lähinnä vaan uteliaisuuttaan ja kyselevät aikansa asunnosta ja sitten ilmoittavat, ettei se heitä oikeastaan kiinnosta yhtään.

Samoin myös asunnon näytössä on oltava hyvät hermot, että kestää kuunnella ihmisten marmatuksen ja haukkumisen omasta kodistaan. Ja jonkinlaista myyntitaitoa se kuitenki edellyttää, että osaa kehua sitä kämppäänsä oikeilla argumenteilla.

Arviolta 85% välittäjistä on huolimattomia hutiluksia joilla on kiire seuraavaan kohteeseen, puhuvat puuta heinää ostajille ja jopa kiireissään kirjoittavat kauppakirjaankin vääriä tietoja yms.

Viimeisin kokemus oman asuntomme myyneestä välittäjästä oli kyllä erinomaisen myönteinen.

Valitsimme välittäjän, jota monet olivat kehuneet. Hänen kohteissaan kehuttiin olevan hyvän ja myyvän näköiset kuvat ja hinta-arviot yleensä aika kohdallaan, samoin myönteistä oli, että kosteusmittaukset yms. tehtiin jo ennen ensimmäistäkään näyttöä.

Täytyy sanoa, että kyllä kannatti. Olimme varautuneet parin kuukauden myyntiaikaan. Välittäjä sai asunnon kaupaksi toisessa näytössä, eli noin parissa viikossa. Kaikkein parasta oli, että hänen välittämänään kauppahinta muodostui kymppitonnin suuremmaksi kuin oma arviomme lopullisesta kauppahinnasta oli alunperin. Lisäksi hänen kanssaan sain sovittua sopivan pienen välityspalkkion jo alunperin, ei harmittanut maksaa 3500 välittäjälle, kun tosiaan vielä jäi 6500 enemmän käteen mitä oli itse alunperin arvellut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä