Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömän ja kouluttamattoman äidin pitäisi jäädä kotiäidiksi?

Vierailija
31.07.2013 |

Miksi sitä kritisoidaan jos ei hoida lasta kotona?sama oikeus lapsellani on käydä hoidossa kuin muillakin lapsilla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva töissä käyvä äiti haluaa lapsensa olevan hoidossa. Mieluusti olisivat heidän kanssaan kotona, jos vain saisivat siitä tarpeeksi rahaa.

Mä taas en ymmärrä äitejä, jotka laittavat lapsensa päiväkotiin, vaikka voisivat vietää heidän kanssaan aikaa. Päiväkoti on lasten työtä, kertoo äidistä aika paljon, jos lapsi laitetaan sinne, vaikka itse ollaan kotona.

Vierailija
2/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen, mitä se äidistä kertoo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:05"]

Aika harva töissä käyvä äiti haluaa lapsensa olevan hoidossa. Mieluusti olisivat heidän kanssaan kotona, jos vain saisivat siitä tarpeeksi rahaa.

Mä taas en ymmärrä äitejä, jotka laittavat lapsensa päiväkotiin, vaikka voisivat vietää heidän kanssaan aikaa. Päiväkoti on lasten työtä, kertoo äidistä aika paljon, jos lapsi laitetaan sinne, vaikka itse ollaan kotona.

[/quote]

Mitä se kertoo? lapsemme on ainokainen hänellä vähän kavereita vaikka olemme puistoilleet,käymme harrastuksessa yms niin päiväkodissa löytyy kavereita. Lisäksi oppii toimimaan ryhmässä ja esim.askartelemaan missä olen itse tosi huono. Aina on reippaasti hoitoon mennyt ja hänellä on pitkät lomat.

Vierailija
4/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo huonosta vanhemmuudesta. Moni tuollainen äiti selittää, että 2 v. sanoo haluavansa hoitoon kavereiden luo. Tosi naurettavaa. Joka paikassa on kerhoja, harrastuksia jne. missä lapsi pääsee olemaan kavereidensa kansa. Ja aika harva perhe on täysin ilman muita ihmiskontakteja, joten selitys, että lapsi tarvitsee ikäistensä seuraa päiväkodista on aivan paskapuhetta. Äiti on vain laiskapaska, jota ei oma lapsi kiinnosta sitä vertaa, että vaivautuisi viettämään hänen kanssaan aikaansa.

Vierailija
5/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:14"]

Se kertoo huonosta vanhemmuudesta. Moni tuollainen äiti selittää, että 2 v. sanoo haluavansa hoitoon kavereiden luo. Tosi naurettavaa. Joka paikassa on kerhoja, harrastuksia jne. missä lapsi pääsee olemaan kavereidensa kansa. Ja aika harva perhe on täysin ilman muita ihmiskontakteja, joten selitys, että lapsi tarvitsee ikäistensä seuraa päiväkodista on aivan paskapuhetta. Äiti on vain laiskapaska, jota ei oma lapsi kiinnosta sitä vertaa, että vaivautuisi viettämään hänen kanssaan aikaansa.

[/quote]

No minä en kyllä ole laiska ja meidän lapsi on jo 5v ja vaikka olen kavereita hakenut niin eipä niitä ole löytynyt kaikki lapset yleensä ovat tässä iässä jo päiväkodissa.

Vierailija
6/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:18"]

No minä en kyllä ole laiska

[/quote]

Niinhän sinä sanot.

Vierailija
7/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuoden aikana ette ole löytäneet lapselle kavereita? Kyllä jo se kertoo susta aika paljon. Oletko tiennyt, että ihmisten kanssa voi olla illallakin? Tai viikonloppuisin? Ei ainoa leikkiaika ole 7-17 arkipäivisin.

Vierailija
8/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koulutus liittyy tähän?

Vierailija
9/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:20"]

5 vuoden aikana ette ole löytäneet lapselle kavereita? Kyllä jo se kertoo susta aika paljon. Oletko tiennyt, että ihmisten kanssa voi olla illallakin? Tai viikonloppuisin? Ei ainoa leikkiaika ole 7-17 arkipäivisin.

[/quote]

Mitä se kertoo musta?mä olen vienyt lasta puistoihin,muskariin ja vaikka mihin tapahtumiin yrittänyt saada naapurin lapsia leikkimään tänne mutta eivät vaan tule. Meillä on pari tuttavaperhettä joidenka luona lapsi käy leikkimässä siksi päiväkoti tärkeä.

Vierailija
10/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta viisivuotias jo hyötyykin päivähoidosta, mutta joku alle kolmevuotias taapero ei kyllä hyödy. Parempi olisi lapselle olla kotona rauhallisissa oloissa.

Joten jos joku nyt pienen lapsen vie hoitoon vain, koska katsoo sen "oikeudekseen" tai haluaa luulotella itselleen syystä tai toisesta päivähoidon olevan lapsen etu, se on itsepetosta ja johtuu todennäköisimmin äidin laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä.

Sinänsä olen subjektiivisen päivähoito-oikeuden kannattaja ja ymmärrän, miksi tiukan päivähoitopaikkatilanteen vallitessa ei haluta ottaa vaikkapa nyt juuri viisivuotiasta pois päivähoidosta äitiysloman ajaksi, vaan pidetään hänet tutussa paikassa puolipäiväisenä.

Mutta ap ei nyt oikeastaan siitä edes KYSY, vaan lähestyy asiaa oikeus-kysymyksenä.

Vierailija
11/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut, että vanhemmat, joiden lapset on hoidossa päivät haluavat ehkä viettää illat lastensa kanssa eikä viedä heitä leikkimään sellaisten  kanssa jotka ovat päivät olleet kotona ja kaipaavat sen vuoksi seuraa. Kerhoja ei esim. meidän kunnassa ole ennen kuin yli 3-vuotiaille. Meillä lapsi on hoidossa päivät kun vanhemmat ovat töissä ja mielelläni leikin itse illat lapsen kanssa enkä raahaa viihdyttämään muiden lapsia

Vierailija
12/12 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole oikeasti tarve päivähoidolle, silloin vanhempi tyytyy siihen että hänen lapsensa päivä kuluu "laumaelämässä"

-Laumana vessajonossa ennen ulkoilua, pukemisessa, riisumisessa, ennen ulospääsyä kun täti on pukeutumassa, sisääntulojonossa, käsienpesujonossa, ruokajonossa...

Toki lapsi oppii odottamaan vuoroaan...mutta näitä "jonoja" on kyllä useasti päivässä. Jotkut lapset ovat levottomia odotellessaan, tönivät ja jopa kaatavat muita, kutittavat edellistä niskasta tai heiluttavat tytön ponnaria, yhtäkkiä karjaisee edellisen korvaan, yrittää etuilla, sanoo etten minä tehnyt vaan joku muu jotain jne. 

Usein on äänekästä ja meluisaa touhua. Lapsi on stressin alla usein. Halutaan olla eka, halutaa hoitajan syliin, halutaan että luetaan eikä kukaan ehdi lukemaan, halutaan pelata Afrikan tähteä, mutta ympärillä oleva melu ja lasten jopa juoksentelu huoneessa estää mukavan pelihetken...Näin vaan on ikävä kyllä.

Haluaisin parannusta ongelmiin ja koitan toimia omalta osaltani lapsimyönteisesti. Välillä tuntuu että "yksi" ihminen ei voi ...

Lapset ovat iso lauma päivähoidossa. Yksilöllisyys toteutuu harvoin...(yksilöllisyys otetaan huomioonon vaihtoehtopedagogiikassa, jos sellaiseen päiväkotiin vie)

Oikeasti on vanhempia jotka valitsisivat kotihoidon ensimmäisten varhaisvuosien ajaksi, jos taloudellisesti olisi mahdollista.

Vuokra-asunnon vuokra maksaa riippuen paikkakunnasta suunnilleen saman kuin kuukausittainen lainanlyhennys. Asumisesta ei siis voi tinkiä, ja jo sen takia moni vanhempi joutuu menemään työhön. Lapsi joutuu jonnekin hoitoon vanhemman työn ajaksi. Muitakin syitä on jolla oikeasti tarvitaan päivähoitoa, vaikka ei isossa ryhmässä välttämättä.

Tässä äiti numero 4 kertoi ettei osaa paljoakaan askarrella. Hänen mielestään lapsen on hyvä askarrella päivähoidossa. No jaa.

Olen vuosien kokemuksella paikan päivähoidon työntekijänä ja voin kertoa, että mieluimmin annan askarteluhetkellä lasten tehdä omaehtoisia askarteluja mitä heille mieleen tulee.

Kun lapsella on oikeus hakea hyllystä paperia, liimaa ja sakset, ehkä niittejä ym. niin mielikuvitus lähtee liiikkeelle eikä aina tule niitä samaa-samaa-samaa- lumiukkoa tai muuta aikuisen suunnittelemassa askartelussa.

Sitten kun askartelut vielä laitetaan näytille vierekkäin, ovat ne ainakin lasten itsensä arvosteltavina. -Toi on paras, mikä sust on paras?

Toki kausiaskarteluissa voi johdatella lapsia esim. keskustelemalla yhdessä mitä kevääseen kuuluu tai mitä kesä tuo mieleen ja lapset saavat mielikuvituksensa liikkeelle.

Jokaisen tehdessä oman mielensä ja halunsa mukaan piirustukset ja askartelut, jää kilpailu vähemmälle eikä valmiit työt ole "tuotettuja" kuten samat tekeleet. Monesti lapsi muutenkin "tuottaa" esim. nopeastikin piirustuksen saadakseen sen kodissa jääkaapin oveen jne. 

Päiväkodeissa yleensä piirustukset laitetaan liian ylös lasten simien tasosta ja lumiukot ovat pitkässä jonossa peräkkäin, samaa, samaaa. Sininen paperi jossa valkoiset pallot lumiukkona, musta hattu jne. Jos joku lapsi "näkee" hatun liimattavaksi ylös alaisin, kiirehtii hoitaja äkkiä korjamaan "virheen" - Näin sen pitää olla.

Joten äiti 4 voit antaa lapsellesi tarvikkeet ja katsoa mitä niistä syntyy, jos lapsesi on kiinnostunut. Päivähoidossa kaikkien on tehtävä askartelut vaikka ei haluaisi just silloin sillä hetkellä. Pakotetaan tai katsotaan vähän tuimasti...

Onnellisia ovat ne lapset joilla on mahdollisuus kasvaa ja varttua omaan tahtiinsa kodin päiväjärjestyksen mukaan, joka on tuttua päivästä toiseen. Siirtymätilanteet ovat helpoimpia kotona kuin "minuuttiaikataulullisessa" päivähoidossa. 

Lapsen aloittaessa peruskoulunsa, tulee kuitenkin aika jolloin on ihan pakko olla laumassa muiden mukana. Ja kouluvalmiuksia saa ihan varmasti välittäviltä vanhemmilta kotioloissa, isovahemmilta, kummeilta jne. Käymällä ulkona luonnossa ja pihalla saa seurata rauhassa maailman menoa, puistossa, erilaisissa tapahtumissa, kirjastossa, neuvolassa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän