Pihakivien laitto takapihalle?
Siis mulla on ihan nurmikko takapiha. Haluaisin laittaa sinne hiekoitettua aluetta ja laatoitusta, niin että nurmikko jää vähemmälle. Tuohon yhteen kohtaan haluan myös pienen puun.
Mitä perustuksia pitää hiekoitusalueelle tehdä? Tai mitä perustuksia laattojen alle?
Kommentit (13)
Kaiva multa pois, pistä soraa ja tiivistä ja sitten kivituhka tms. asennushiekka?
eli periaatteessa jos kävelen johonkin puutarhaliikkeeseen niin ne tuputtaa mulle nuo tuotteet?
Mietin vain kun budjetti on sen 0€ niin voinko ottaa ihan tavallista soraa vai onko siinäkin jotain suosituksia? Kuinka syvä tuon kaivannon pitää olla? sora+kivituhka
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 08:24"]
eli periaatteessa jos kävelen johonkin puutarhaliikkeeseen niin ne tuputtaa mulle nuo tuotteet?
Mietin vain kun budjetti on sen 0€ niin voinko ottaa ihan tavallista soraa vai onko siinäkin jotain suosituksia? Kuinka syvä tuon kaivannon pitää olla? sora+kivituhka
[/quote]
Mistä saat 0 eurolla soraa? Mulle kans!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 08:24"]
[/quote]
Hiekan saat varmasti ilmaiseksi jostain louhimispaikasta. Laitatko lunnonkivillä vai laatoilla? Laattojen väliin hienojakoista hiekkaa.
Niin kun mietin että terassin reunaan tulee soraa 20cm ja sen jälkeen laattaa. Mutta eikö toi sora käy siis laattojen väliin vaan se pitäisi olla jotain hienompaa...
Kyllä mä aion jostain pölliä soraa ilmaiseksi...
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 08:42"]
Niin kun mietin että terassin reunaan tulee soraa 20cm ja sen jälkeen laattaa. Mutta eikö toi sora käy siis laattojen väliin vaan se pitäisi olla jotain hienompaa...
Kyllä mä aion jostain pölliä soraa ilmaiseksi...
ap
[/quote]
Me tehtiin viimekesänä laatoitus ja saatiin alle soraa (karkeudeltaan about hiekkalaatikkohiekka) ja laattojen väliin haettiin säkeissä hienojakoista. Mutta meillä tuli ne välit tosi pieneksi kun pientä laattaa. Varmaan jos laitat isoa laattaa niin miksipä et voisi käyttää samaa soraa siihenkin. Mistä saat ilmaiseksi laatat?
Kyllä sä tarviit asennushiekkaa ja mursketta. Työt pitää tehdä huolella, muuten laatoituksesi kyllä irvistelee. Budjetti nolla euroa tuskin pitää, laatat maksaa ainakin euron kappale, enkä usko että saat "pöllittyä" oikeanlaista soraa ja asennushiekkaa mistään.
http://www.rakentaja.fi/artikkelit/1030/onnistunut_pihakivetys_vaatii.htm#.UfipyRa5Pao
Ilmaiset laatat: ihmisiltä joilta laattoja on jäänyt ylimääräiseksi ja isäpuolen mökiltä...
Sora: täytyy vielä keksiä mutta eiköhän sitäkin jostain löydy...
ap
Mistä saat ilmaiseksi kuorma-autollisen soraa? Meillä laatoitettiin terassi rivarin pihalle. Siihen alle meni kuorma-autollinen soraa, maksoi monta sataa euroa. Jos soraa ei ole tarpeeksi, routa tuhoaa laatoituksen. Ja sen kuorma-auton liikuttaminenkin maksaa jotain.
Maata pitää kaivaa alta noin 20 cm. Siihen karkeaa soraa, sitten päälle suodatinkangas (ettei laattojen välistä rupea kasvamaan mitään, se on vihoviimeistä hommaa niitä yrittää kitkeä jälkikäteen) ja kankaan päälle asennushiekkaa.
Sitten laatat päälle ja laattojen väliin tosi hienojakoista fillerihiekkaa.
Jos jätät pohjatyöt tekemättä, et saa kuin pahan mielen kun laatat painuu ja irvistelee ja väleistä puskee kasvillisuutta enemmän kuin ehdit kitkeä.
Ja vaikka laittaa suodatinkankaan, niin silti päältä tulevat siemenet aiheuttavat väliin kasvustoa, mutta ne on helpompi kitkeä pois, toisin kuin pitkät juuret omaavat alta puskevat.
kiitos 12sta... kuulostaa hyvältä ohjeelta. Suodatinkangasta en varmasti saa ilmaiseksi jos sitä ei ole keltään jäänyt ylimääräistä... Eiköhän tämä tästä ala pikku hiljaa käyntiin...
ap
Jos ei siellä autoa tai muuta raskasta pidetä, niin mullat pois, hiekka tilalle ja laatat päälle.