Kuukautisveri ruskeaa
Moi, oon 14 vuotias ja mulla alko kuukautiset tossa pari päivää sitten... En eka ees tajunnut että menkat alko, koska veri oli ihan ruskeaa ja limaista, vähän kuin valkovuoto mutta tummanruskeaa.
Ajattelin, että no ehkä se on tässä alussa vaan tollasta ku ne kuukautiset nyt vihdon alko, mutta se veri on vieläkin sellasta ruskeeta.
Kun sanoin äitille että mulla alko menkat, se sano että sitä tulee yöllä varmaan aika paljon, mutta mulla ei ollut yöllä tullut yhtään verta... Vasta päivällä kun olin treeneissä, sitä oli tullut.
Onko se veri sitte nii paksua ettei se yön aikana tule? Koska tänäänkin päivällä sitä oli tullu ja viimekään yönä sitä ei tullut... Mikä vois olla syynä tähän?
Kommentit (8)
Kirjoittajalla ei ilmeisemmin ole mitään vauva- haaveita, vaan vasta kuukautiset alkaneet.
Älä ole huolissasi, vuoto on alussa niukempaa ja kehosi ehtii vielä ajan kanssa näyttää sinulle millaiset normaalit kuukautiset tulevat olemaan. Alussa vuoto voi olla rusehtavaa, niukkaa ja kuukautiset voivat olla hyvin lyhytkestoisetkin. Kannattaa jutella asiasta lisää jonkun aikuisen kanssa, esim. äidin tai kouluterkkarin kanssa. Onnea naiseksi tulosta! ;)
Minulla sitä ei tähän ikään mennessä ole alkanut tulla yöllä kuin max muutama tippa, koska emätin on takaviistossa ja eihän se veri sieltä yöllä mihinkään selällään nukkuessa pääse valumaan. Aika tarkalleen 10 vuotta on ollut kuukautiset :)
Urheillessa sitä tulee enemmän, koska lihakset supistelee ja työntävät verta ulos.
Minullakaan ei tule aina yön aikana siteeseen vuotoa, varsinkin kuukautisten loppupäivinä, mutta heti kun nousen aamulla ylös ja alan puuhastella jotain, niin alkaa valua taas. Ehkä se on vaan tuo pystyasento, maan vetovoima ja muu aktiivinen toiminta, joka auttaa asiassa. Ja niin kuin vitonen sanoi, niin voi johtua alapään rakenteesta... Mitenkähän vuodolle kävisi, jos seisoisi päällään? :D
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 01:54"]
Minullakaan ei tule aina yön aikana siteeseen vuotoa, varsinkin kuukautisten loppupäivinä, mutta heti kun nousen aamulla ylös ja alan puuhastella jotain, niin alkaa valua taas. Ehkä se on vaan tuo pystyasento, maan vetovoima ja muu aktiivinen toiminta, joka auttaa asiassa. Ja niin kuin vitonen sanoi, niin voi johtua alapään rakenteesta... Mitenkähän vuodolle kävisi, jos seisoisi päällään? :D
[/quote]
nii mäki oon vähä ajatellu että se johtuu siitä että on makuu asennossa :) n en kyllä tiiä mitä kävis päälläseisonnassa :)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 02:01"]
[/quote]
nii mäki oon vähä ajatellu että se johtuu siitä että on makuu asennossa :) n en kyllä tiiä mitä kävis päälläseisonnassa :)
[/quote]
Tuliskohan se lopulta ulos kuin laava tulivuoresta... :O
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 02:01"]
[/quote]
[/quote]
Tuliskohan se lopulta ulos kuin laava tulivuoresta... :O
[/quote]
nii i :D aika paha sanoa :)
Ei tuo todennäköisimmin mitenkään vaarallista ole. Joskus voi vaan eri syistä käydä niin että tuleekin niukkana vuoto, esim. jos ovulaatiota ei ole kierrolla tapahtunut. Silloin kun vuoto on hyvin niukkaa, se ehtii hapettua ruskehtavaksi ennen kuin tulee ulos ja sekoittua valkovuotoon.
Eli jos sinulla ei ole mitään tavallisista kuukautistuntemuksista poikkeavia alavatsakipuja, kuumetta tms niin en olisi huolissani. Jäisin rauhassa seurailemaan onko seuraavat kuukautiset jo normaalimmat.