Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksuista!!?? Apua

Vierailija
30.07.2013 |

Eli jos lasten äiti tai isä maksaa elatusmaksua vaikka 200€ per lapsi.

Sitten maksajan perheeseen tulee uusi lapsi.

Jos silloin maksajan maksukyky pienenee (pieneekö yhden lapsen takia?!), niin jos vaikka lasketaan että hänen maksukyky olisikin enää 100€ per lapsi, niin saako lasten lähivanhempi jostain tämän erotuksen joka jää vajaaksi lasten elatuksen tarpeesta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Minimi on minimi, sen saa aina Kelasta. Mutta muuta ei saa.

Vierailija
2/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis vielä tarkennetaan, minimi on tällä hetkellä 151,85 per lapsi. Jos isä ei tuota pysty maksamaan, niin Kela maksaa sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etävanhemman minimi on 0,- euroa ja Kela maksaa 151,85. Kelan summa EI ole mikään minimielari.

Vierailija
4/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se lapsen kannalta minimielari. Sen saa aina, ja jos maksajavanhemmalla on maksukykyä, niin se on hänen kannaltaan myös minimielari. Jos ei ole maksukykyä (tai jos lähivanhempi ei hae elatusmaksua), niin sittenhän se voi olla mitä tahansa, myös nolla niin kuin sanoit.

Vierailija
5/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, jos etävanhempi maksaa lähivanhemmalle tätä niinsanottua minimielaria ja hänen maksukykynsä uuden lapsen synnyttyä laskeekin vaikka 100€:oon niin maksaako kela silloin sen jäljelle jäävän 51,85€ ???

Ymmärsinkö oikein?

Vierailija
6/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joskus miettinyt sitä, että jos miehellä on vaikka 4 lasta, joista maksaa elatusmaksuja. Ja sitten kun ensimmäinen täyttää 18 tai muuten loppuu jonkun elatusvelvollisuus, niin nouseeko sitten muiden lasten elatusmaksut?

Vierailija
7/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etän maksama elari voi olla vaikka 50,- tai 20,- tai 0,-. Lähivanhempi kun voi myös olla se paremmin tienaava ja elatuskykyisempi kuin etä. Nolla se voi olla myös silloin kun lapsi/lapset 50/50 ja vanhemmilla sama tulotaso. jne jne. 

Laki ei määrittele minimielaria eli sellaista ei silloin myöskään ole. Elatusmaksun suuruuteen kun nyt vaikuttaa myös ne lähin tulot ja tulonsiirrot, mikä niin kovin usein unohdetaan.

Vierailija
8/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:16"]

Mä oon joskus miettinyt sitä, että jos miehellä on vaikka 4 lasta, joista maksaa elatusmaksuja. Ja sitten kun ensimmäinen täyttää 18 tai muuten loppuu jonkun elatusvelvollisuus, niin nouseeko sitten muiden lasten elatusmaksut?

[/quote]

No ei nouse, koska lapsen elatuksentarve ei muutu kun toinen lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Elatusmaksu lasketaan LAPSEN elatuksentarpeesta.

Vierailija
9/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä, meillä on käräjäoikeuden vahvistama päätös elatusmaksuista, joka on enemmän mitä kelan minimi. Etä ei suostu tätä maksamaan ja varuiksi muutti vielä toiseen maahan jotta ei saataisi summaa myöskään ulosmitattua..summasummarum, en saa mistään mitenkään käräjäoikeuden vahvistamaa summaa vaikka minulla ei olekaan elatuskykyä yhtään sen enempää..toisin sanoen lapseni saa vain kelan minimin..näin on menty monen monta vuotta..ei ole reilua ei

Vierailija
10/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, toistan vielä, koska en saanut varmaa ja selkeää vastausta... 

Eli, jos etävanhempi maksaa lähivanhemmalle tätä niinsanottua minimielaria ja hänen maksukykynsä uuden lapsen synnyttyä laskeekin vaikka 100€:oon niin maksaako kela silloin sen jäljelle jäävän 51,85€ ???

Ymmärsinkö oikein?

terv. ap

Vierailija
11/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:23"]

Esimerkkinä, meillä on käräjäoikeuden vahvistama päätös elatusmaksuista, joka on enemmän mitä kelan minimi. Etä ei suostu tätä maksamaan ja varuiksi muutti vielä toiseen maahan jotta ei saataisi summaa myöskään ulosmitattua..summasummarum, en saa mistään mitenkään käräjäoikeuden vahvistamaa summaa vaikka minulla ei olekaan elatuskykyä yhtään sen enempää..toisin sanoen lapseni saa vain kelan minimin..näin on menty monen monta vuotta..ei ole reilua ei

[/quote]

Pitäiskähän sun itsesi tehdä jotain sen eteen et pystyt elättämään lapsesi? Lähivanhemmalla on on samanlainen elatusvelvollisuus kuin etällä. Jos sun lapsen isä on jo ulkomaillakin niin unohda joku vanha sopimus ja etsi vaik parempipalkkainen työ.

Vierailija
12/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:28"]

Anteeksi, toistan vielä, koska en saanut varmaa ja selkeää vastausta... 

Ymmärsinkö oikein?

terv. ap

[/quote]

Maksaa, mutta ei osissa vaan kela maksaa sulle koko summan ja perii etältä kaiken. Sä et voi tehdä niin et etä maksaa 100€ ja kela 50€. 

Sun pitää mennä elatussopimuksen kanssa kelaan tekemään hakemus.

Toisekseen en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta jossa uuden lapsen syntymä alentaisi elaria joten älä usko kaikkea soopaa vaan varmista summa lastenvalvojalla.

Muista et myös lähillä on sataprosenttinen elatusvelvollisuus.

Vierailija
13/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki lähivanhemmallakin elatusvelvollisuus...

Mutta tässä meidän tilanteessa etäisä maksaa alle minimin elaria ja perustelee vauvan tulemisella, että ei aio maksaa sitäkään.. siksi siis kyselin..

Kiitos kaikille vastauksista!

Vierailija
14/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ehdottomasti varaa aika lastenvalvojalle. Ei uusi vauva vaikuta elatusmaksuun ellei se maksu ole jo valmiiksi tarvetta korkeampi.

Vierailija
15/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, jos tarkoitit mielipiteesi minulle niin tiedoksi, että nyt jo minun osuus elatuksestas on 80 %. Kyllä se niin on, että etän tulee myös kantaa kortensa kekoon jotta sillä tärkeimmällä, eli lapsella on kaikki hyvin..

Vierailija
16/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa sen etän on kantaa kortta kekoon, jos ei ole rahaa. Näin se vaan on. Kun elatusvelvolliselle syntyy elätettäviä, tokikin hänen maksukykynsä muuttuu, eikö vain? Vai onko uuden vauvan äiti yksin elatusvelvollinen tuosta lapsesta? 

Vierailija
17/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarkoin vain sitä et kun kerta se mies on jo ulkomailla asti karussa, sun on parempi unohtaa koko kuvio. Ei se mies enää sulle rupea maksamaan joten turhaan vaivaat itseäsi miettimällä jotain minimejä. Mun exä asuu alle 20 kilsan päässä eikä maksa minimiä vaan kela ulosottaa sen häneltä viiveellä.

Lasta ei käy katsomassa koska uus tyttöystävä pahoittaa mielensä joka kerta kun mies mainitsee lapsen.

Pointtini siis oli et ainoa keinosi on elättää lapsi itse.=)

Vierailija
18/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:48"]

Vaikeaa sen etän on kantaa kortta kekoon, jos ei ole rahaa. Näin se vaan on. Kun elatusvelvolliselle syntyy elätettäviä, tokikin hänen maksukykynsä muuttuu, eikö vain? Vai onko uuden vauvan äiti yksin elatusvelvollinen tuosta lapsesta? 

[/quote]

Vain siinä tapauksessa jos elatusmaksuksi on sovittu esimerkiksi 200€ per lapsi.. jos maksaa sitä niinsanottua minimiä niin ei kai silloin voi enää laskea se summa...??

Vierailija
19/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minimiä!!!!! Elatusmaksuun lasketaan lapsen elatuksen tarve ja siitä vähennetään lapsilisä ja loppu jaetaan vanhempien nettotulojen suhteessa kun niistä on poistettu ns pakolliset menot eli kyllä, se elatusmaksu voi olla vaikka 50,-, jos etän maksukyky ei muuhun riitä!

Vierailija
20/23 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kela.fi/elatustuki

http://www.kela.fi/elatusvelvolliselle_maksuvaikeudet

Maksuvapautuksen tuloraja

Voit ansaita enintään 1071,43 euroa kuukaudessa (bruttotuloina), jotta olet oikeutettu maksuvapautukseen. Tätä tulorajaa korotetaan 267,86 eurolla jokaista elatusvelvollisen alaikäistä lasta kohti lukuun ottamatta lasta tai lapsia, joille elatustuki on myönnetty.

Eli ei se lapselle pienene, mutta voihan se ukon osalta pienentyä jos näitä lapsia on liikaa tuloihin nähden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi