Laskin, että voin jäädä kahdeksan vuoden päästä ”eläkkeelle”. Olen silloin 49 vuotta. Onko muita?
Pitkäjänteistä sijoittamista takana yhdeksän vuotta ja kahdeksan vielä edessä. Helpottaa kun tietää että töissä ei ole pakko käydä ja voi vaikka pitää välivuosia, jäädä vaikka hoitamaan ehkä tulevia lapsenlapsia jne.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mielekästä ja merkityksellistä aiot tehdä?
Sä olet varmaan niitä ihmisiä, joille työ on henki ja elämä. Mielekästä puuhaa löytyy vaikka millä mitalla, mutta miksi sen pitäisi olla merkityksellistä.
No onhan esimerkiksi siivoaminen mielekästä, mutta siitä ei jää mitään käteen, pitää siivota aina vaan uudestaan. Merkityksellistä voisi olla vaikka kirjan kirjoittaminen, politiikkaan osallistuminen, vapaaehtoistyö ja muu hyväntekeväisyys. -eri
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luulin tekeväni noin, mutta sitten huomasin edelleen olevani töissä. Palkka on nettona 2800 e/kk, pääomatuloja saman verran. En keksinyt sitä muuta mielekästä tekemistä, joten jatkan töissä.
Olen myös kuullut muilta, että loppujen lopuksi eivät jääneetkään töistä pois, kun töissä on kivaa. Töissä on helpompi olla hyvällä fiiliksellä, kun ei ole pakko. Ja jos työpaikalla menee vaikka ilmapiiri ikävän tai jopa sairaan puolelle, voi nostaa kytkintä ennen kuin oma terveys menee.
Hienoa, että tiedät osakekurssit ja osingot 8 vuoden päähän 🙄
Vierailija kirjoitti:
60 % omaisuudesta on sijoitusasunnoissa. Niiden arvo saa olla mitä vain mutta kassavirta (vuokrat) tulee joka kuukausi. Lisäksi vaikka kurssit laskisi tai tulisi osingottomia vuosia kuten esim. koronan takia on tullut, voin syödä pääomaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla on ihan vaan tilillä, 1500 euroa kuukautta kohden, ja se on riittävästi kun olen pieniin tuloihin tottunut.
Miten olet tämän pääoman kerännyt?
säästämällä ja myymällä omaisuutta. sain myös maksamani osuusmaksut takaisin kun lopetin osuuskunnassa.
Paljon sulla on tilillä? Yli miljoona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 % omaisuudesta on sijoitusasunnoissa. Niiden arvo saa olla mitä vain mutta kassavirta (vuokrat) tulee joka kuukausi. Lisäksi vaikka kurssit laskisi tai tulisi osingottomia vuosia kuten esim. koronan takia on tullut, voin syödä pääomaakin.
Ovatko sijoitusasuntosi velattomia? Niihin ei tule remontteja vuokralaisten jälkeen tai yhtiöön on jo tehty putkiremontit?
En ajatellut enää mennä töihin, tajusin koronan aikana etten jaksa työtäni enää. 20-vuotta tuli tahkottua. Avioero vei säästöt ja nyt makselen velkaa liian kalliista omakotitalosta. Heti kun puolisonkin lapset on omillaan, toivon että tää talo saadaan kaupaksi ja sitten pienempään asuntoon vuokralle. Kai sitä jollain peruspäivärahallakin elelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko sijoitusasuntosi velattomia? Niihin ei tule remontteja vuokralaisten jälkeen tai yhtiöön on jo tehty putkiremontit?
Periaattessahan pääomatuloilla asunnon remontin voi tehdä 30% alennuksella, jos sillä saa pääomatuloveron pois, ts. remontin hinta on alle verotettavan tuoton.
Täälläpä on rikkaita miehiä.
Jokainen fiksu mies tekee avioehdon - aina. Jos vaimo ei sitä halua, on etsittävä uusi vaimo.
Olen ollut työttömänä viisi vuotta. Minusta olisi mukava päästä takaisin työelämään, mutta se taitaa jäädä haaveeksi.
En välittäisi varhaisesta eläköitymisestä. Se tarkoittaisi sitä että olisi elettävä aivan älyttömän kitsaasti 20-30 vuotta. Ei matkustelua, ravintolasyömisiä, auton vaihtoa, remontointia. Kaikki ylimääräinen raha vaan sijoituksiin.
Mieluummin elän normaalisti, säästäväisesti toki mutta myös elämästä nauttien. Siten 50-60 vuotiaana voisi löysätä tahtia, tehdä töitä vaikka 3 päivää viikossa. Uskon että pärjäisin, menoni ovat muutenkin pienet ja tuossa iässä ei olisi enää asuntolainaa tai lapsia. Työ ei uuvuttaisi liikaa, mutta toisi kuitenkin mukavaa rytmiä elämään.
Saa nähdä kuinka käy. Olen nyt 40 ja viihdyn kyllä työssäni, mutta vaikea uskoa että jaksaisin 5 päiväistä viikkoa eläkeikään asti.
Meillä on 15 sijoitusasuntoa plus oma koti.
Olisin voinut jäädä töistä pois jo 10 v sitten, mutta oon jotenkin vanhanaikainen ja haluan näyttää lapsille työssä käymisen mallin. Tykkään vielä työstäni.
Käytän kyllä palveluihin rahaa.
Ystävälläni on kirjanpitofirma ja hän mm asuu yhdessä asunnoista, hoitaa asuntonäytöt, tekee sopimukset, seuraa rahantuloa, tekee veroilmoitukset .
Laskuttaa tekemistään töistä.
Nyt ollaan mietitty ostaa uusi koti, missä olisi enemmän tilaa jne.
Lapset eivät , meidän mielestään, tiedä juuri mitään sijoitustoiminnastamme.
Omaisuutta on niin paljon, ettei välttämättä heidänkään tarvi ikinä tehdä töitä, mutta se ei ole nyt yhtään fiksua.
Jäin vapaaherraksi 42-vuotiaana vuosituhannen vaihteessa. IT-huumassa firma myytiin huikealla voitolla ja minulla oli osuus, kunnon siivu, josta riittää. Varsinaiseen eläkeikään on vielä parisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jäin vapaaherraksi 42-vuotiaana vuosituhannen vaihteessa. IT-huumassa firma myytiin huikealla voitolla ja minulla oli osuus, kunnon siivu, josta riittää. Varsinaiseen eläkeikään on vielä parisen vuotta.
Toi olisi unelmatilanne!
Mulla oli 50 vuotiaana noin kuuden miljoonan omaisuus. Onnistuneet sijoitukset 15 vuoden ajalta. Päätin jäädä "eläkkeelle" , mutta jo vajaan vuoden kuluttua kaipasin työtä. Perustin asianajotoimiston. Nyt nautin elämästä, jossa sopivasti töitä ja vapaata.
On kuitenkin varmaan jotenkin rentouttavaa, että tietää koko ajan että pakko ei ole. Pidätkö pidempää kesälomaa tms.?