Miehen exä ei suostu vaihtamaan nimeään
Pienessä kaupungissa tunnetaan muutenkin minun mieheni muijana/entisenä, mikä on nöyryyttävää. Koko ajan on sellainen tunne kuin nainen olisi joku mieheni jalkavaimo. Miksi exät eivät voi kunnioittaa uutta parisuhdetta ja uutta puolisoa vaihtamalla nimeään?
Kommentit (63)
Jos on yhteinen lapsi, niin on sukua ja sukunimi tulee pitää. Muutoin tulee ottaa oma nimi takaisin.
Jospa kunnioittaisit itse itseäsi ja pitäisit oman nimesi.
Sen siitä saa kun tyytyy Kakkoskierroksen miehiin
Mietin että mitäköhän miehesi on sinussa nähnyt? Ilmeisesti ulkonäkösi on viehättävä, koska muuten vaikutat lapselliselta ja idiootilta. Ei kannata tuhlata energiaa asiaan jolle et voi mitään, ja jos tuosta asiasta nostat perheen kesken älämölyn niin arvaa kuka on muitten silmissä ääliö? Valinta on sinun.
Et kai itse ole menossa naimisiin tämän miehen kanssa?
Älä menekään, sillä muuten joudut vaan enemmän kilpailuasetelmaan tuon exän kanssa. Se asetelma on tosin ihan vaan omassa päässäsi, kuten jo tiesitkin.
Pidä oma nimesi, oma elämäsi, oma työsi ja ystäväsi ja perheesi. Elä omaa elämääsi. Älä elä miehen kautta.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Hihi, minä olen pitänyt eksän nimen. Enkä muuten vaihda niin kauan kun lapseni on sillä sukunimellä. Toisaalta nyt näyttää siltä, että kun olen nyksän kanssa menossa naimisiin niin lapsenikin haluaa uuden sukunimen. Pitää uutta isänään. Kerroin lapselle, että jos hän itse haluaa niin näin voi tehdä, vaikka varmasti onkin harvinaista. Et varmaan ap tätäkään toivo miehellesi vai? Oliko hänellä eksänsä kanssa lapsia?
Yritystoiminta, eli ap on rahan ja aseman perässä, ei tämä muuten tätä niin korpeaisi. Häntä ärsyttää kun joutuu sanomaan "ettekö te tiedä kuka minä olen"
Eihän nimen vaihtaminen poista tosiasioita, jos pieni paikkakunta, ihmiset pitävät jos tapauksessa exää miehesi ensimmäisenä vaimona ja sinä olet hänen toinen vaimonsa, halusitpa tai et.
Samoin miehen suvussa ja virallisissa asiakirjoissa, jossa vaimon nimi, tyyliin 1. vaimo mirja tuulia,
2. vaimo merja marjatta jne. ja nämä tiedot säilyvät miehen läpi eliniän, perunkirjoitukseen ja kuolemaan saakka.
Sukunimihullu provoilee taas ja tehän jaksatte aina tarttua koukkuun.
Onko tämä ap:lle pahin mahdollitnen tilanne? Vaihtaako hän jonkun vanhan sukunimensä takaisin, kun nykyinen mies avioituu seuraavan vaimonsa kanssa?
Oletko tarjoutunut maksamaan nimen vaihtamisesta koituvat kulut ja korvaamaan myös vaivan?
Itse en olisi halunnut edes alunperin ottaa miehen nimeä. Taivuin lopulta ottamaan ja vaihdoin omani takaisin eron jälkeen. Mutta olihan siitä älytön vaiva ja myös kuluja, kun kaikki sähköpostiosoitteet ja siten käyttäjätunnuksen jne menevät uusiksi. Lisäksi jotkut ovat esim. yrittäjänä ehtineet saamaan aikaiseksi 'nimeä', joten nimen vaihto on myös riski (kuka olikaan se hyvä gynekologi, sen sukunimi oli x).
Äitini ei vaihtanut sukunimeään koskaan takaisin, koska hänen mielestään se olisi ollut elämässä taaksepäin menenistä, ihan kuin muuttaisi aikuisena takaisin lapsuudenkotiin. En itsekään vaihtaisi nimeäni takaisin jos ero tulisi. Uudelleen avioituessa saattaisin ottaa uuden puolison nimen, mutta ei enää tyttönimeä takaisin kiitos. Elämässä mennään eteenpäin eikä haikailla takaisin lapsuuteen. Ei sitä elettyä elämää voi tai edes tarvitse pyyhkiä pois, ei edes niitä virheitä. Ne kuuluu elämään.
No, pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa ja kaikki tietävät joka tapauksessa miehesi edelliset vaimot, parisuhteet ja yhden illan panotkin. Ei historia sukunimien vaihdoilla muutu. Ei sille mitään voi.
Asia ei kuulu sulle. Ymmärrettävää, että ei halua vaihtaa nimeä, varsinkin, jos lapsilla on ex-miehen nimi.
Ap on harmissaan, kun hän on kakkonen. Kyllä sä totut siihen. Luultavasti sinusta puhutaan etunimellä ja eksästä rouva se.
Treffasin aiemmin naisen, jonka eksä oli mennyt uusiin naimisiin tämän treffaamani naisen etunimikaiman kanssa. Löytyi siis ex-rouva Maija Meikäläinen ja rouva Maija Meikäläinen. Toki kyseessä oli Espoo, ettei asialla ollut väliä juuri missään.
Jaa, itseasiassa nykyään moni vaihtaa entisen nimensä takaisin erotessa ja entistä useampi pitää oman nimensä vaikka avioituvat. Niin minäkin tein. En edes ymmärrä tuota joidenkin päähänpinttymää, että pitää olla sama sukunimi kuin mahdollisilla lapsilla. Miksi pitäisi? Meillä lapsi sai isän sukunimen ja en koe mitään ihmeellistä ja järisyttävää siinä, ettei minulla ole samaa sukunimeä.
Joillakin tutuilla taas lapset on laitettu äidin sukunimelle.
Vaihdoin oman tyttönimeni takaisin heti, kun oli mahdollista kahdesta syystä; pidän enemmän tyttönimestäni, ja raskaan eron jälkeen exän nimi tuntui väärältä minulle.
Jos liitto on ollut lapseton, on mielestäni luontevaa ottaa takaisin oma nimi. Mutta jos exän nimi on kauniimpi, niin siitä ei välttämättä halua luopua.
Paskansin housuuni. Ap