Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuroleptit lihottaa

Vierailija
08.08.2020 |

Ja turvottaa. Miten koskaan pääsen normaalipainoon, kun niitä on pakko ottaa?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abilify ei lihota, zyprexa kyllä.

Mikään lääke ei lihota.

Lääkärikin suositteli minulle jo edellämainitun Xyprexan vaihtoa toiseen vastaavaan, kun itkin hänelle outoa painonnousua.

Että sinä todellakin taitanet olla oman elämäsi lähihoitaja kommenttiesi perusteella. 😊

Ylipainoiset löytää aina selityksen ylipainolle. Koskaan se syy ei ole syöminen.

Mitä ihmettä selität, miten niin ei ole syöminen?! Tietenkin olen ylipainoinen koska syön liikaa!! Ei kävisi mielessäkään keksiä selityksiä, miksi niin tekisin?? Neuroleptit lisäävät ruokahalua, vievät pois normaalin kylläisyyden tunteen, joten syön liikaa ja lihon. Miksei tämmöistä ongelmaa ollut ennen kuin aloitin neuroleptit? Miksi olin normaalipainoinoinen? Miksi psykiatri on samaa mieltä kanssani? Selitäpä nämä!

eri

Vierailija
42/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lääke EI LIHOTA!!

Valitettavasti ei ole totta. En minäkään uskonut tätä aikanaan, ajatuskin nauratti. 

Totta se on. Ylipaino johtuu syömisestä, ei pillereistä.

Pitäisikö meidän hullujen lopettaa syöminen kokonaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä. Itse käytin ketipinoreja melkein 2-vuotta eikä kiloakaan tullut.

En tiedä, että kuinka yleisenä sivuvaikutuksena (äkkikuoleman ja kaiken muun yhtä mukavan lisäksi) painonnousu on Ketipinorissa, mutta useissa neurolepteissä lihominen on merkitty melko yleiseksi sivuvaikutukseksi.

Kyllän ylipainoiset osaa selittää. Jos ruokahalu lisääntyy jollain lääkkeellä, niin ei lihomisen syy ole lääke, vaan liika syöminen.

Olen mennyt miinus 500 kaloreilla usean kuukauden, mutta paino vaan nousee. Jokaisen suupalan lasken.

Muuta ruokasi sisältöä, älä lääkettä syytä.

Se on sama mitä syö, jos kalorit on miinuksella reilusti, niin laihtua pitäisi, ei lihoa. Tämä ei toimi, kun joutuu käyttämään näitä lääkkeitä. Laihdutuksessa ei ole ruuan sisällöllä väliä, vaan kaloreilla.

Ruuan SISÄLLÖLLÄ on merkitys, enemmän kuin kaloreilla. Turha sun on lääkkeitä syyttää.

Vähäkalorisella dieetillä laihdutetaan idiootti! Se on sama mistä ne kalorit tulee, kunhan ne on reippaasti miinuksella.

Olet väärässä.  Mutta pidä ihan rauhassa toi kuvitelmasi.

Pidä sinäkin kuvitelmasi. Energia on kaloreita joka muuttuu massaksi. Kaloreita laskemalla laihdutetaan. Oletko koskaan kuullut.

Ei pidä paikkaansa. Painoa hallitaan oikealla ravinnolla, kalorit on toissijainen juttu.

Vierailija
44/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko meillä joku ylilääkitty anorektikko linjoilla? Kun jollakin täällä tuntuu olevan niin kovin pieni mieli.

Vierailija
45/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lääke EI LIHOTA!!

Valitettavasti ei ole totta. En minäkään uskonut tätä aikanaan, ajatuskin nauratti. 

Ilmeisestikin. Lihotaan jo valmiiksi niin paljon, kun harhoista ja muistakin kertyy kaloreja. 😁🤣

Vierailija
46/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lääke EI LIHOTA!!

Voithan sä sitäkin koittaa :)

Vierailija
47/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lääke ei lihota.

Lääkärikin suositteli minulle jo edellämainitun Xyprexan vaihtoa toiseen vastaavaan, kun itkin hänelle outoa painonnousua.

Että sinä todellakin taitanet olla oman elämäsi lähihoitaja kommenttiesi perusteella. 😊

Ylipainoiset löytää aina selityksen ylipainolle. Koskaan se syy ei ole syöminen.

Mitä ihmettä selität, miten niin ei ole syöminen?! Tietenkin olen ylipainoinen koska syön liikaa!! Ei kävisi mielessäkään keksiä selityksiä, miksi niin tekisin?? Neuroleptit lisäävät ruokahalua, vievät pois normaalin kylläisyyden tunteen, joten syön liikaa ja lihon. Miksei tämmöistä ongelmaa ollut ennen kuin aloitin neuroleptit? Miksi olin normaalipainoinoinen? Miksi psykiatri on samaa mieltä kanssani? Selitäpä nämä!

eri

Sama juttu minulla. Olin normaalipainoinen ennen noita lääkkeitä (60-70 kg). Nyt olen vuosien neuroleptien jälkeen painanut (90-100 kg).

Vierailija
48/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lääke ei lihota.

eri

Lihomisen syy on siis liika syöminen, ei suinkaan lääke.

Vierailija
49/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko meillä joku ylilääkitty anorektikko linjoilla? Kun jollakin täällä tuntuu olevan niin kovin pieni mieli.

Ei kun täällä on joku jankkaava lähihoitaja mitä ilmeisemmin.

Vierailija
50/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks toi vänkääjä aina pilaa nää neuroleptikeskustelut. Onko se joku oman elämänsä sankarihoitaja :D

Vierailija
51/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta! Lihottaa paljonkin + muut terveysongelmat.

Neurolepteja ei saisi mielestäni määrätä kuin vakavissa tapauksissa mihin muut lääkkeet ei auta. Unettomuuteen on määrättävä eri lääkkeet, unilääkkeet ja nukahtamislääkkeet, ei neurolepteja. Ja masennukseen terapiaa ja lisää terapiaa ja päivärytmiä, työtä jota masentuneena on mahdollista tehdä ja pahimpiin vaiheisiin etsittävä sopiva lääke neuroleptien ja muiden lääkkeiden joukosta, sen ei tarvitse olla neurolepti. Ahdistukseen ahdistuslääkkeet, bentsodiatsepaamit, joissa riippuvuuspotentiaali, mutta sivuvaikutukset paljon vähäisempiä.

Tulevaisuudessa jos täsmälääkkeitä kehitetään niin nykyiset neuroleptit kielletään.

Se verran paljon sivuvaikutuksia.

Olen opiskellut alaa.

Ja lihomisesta ei pääse eroon kuin lääkettä vaihtamalla.

Korjaan itse, ennen kuin joku muu huomauttaa, tarkoitin tietysti bentsodiatsepiinit.

Tapauksissa mihin muu lääke ei auta huomioisin potilaan oman kokemuksen ja kertomuksen siitä miten lääke vaikuttaa -- tai ei vaikuta.

Suomessa yleisesti liikaa säännöstellään toimivia ahdistuslääkkeitä (bentsodiatsepiinit) ja kipulääkkeitä (opioidit + joitakin muita).

Miten opioidit tähän liittyy, neurolepteja määrätään jopa kivunhoidon tueksi, kun varsinaisten kipulääkkeiden määrääminen on alakanttiin.

Perusteena yleisessä keskustelussa kivunhoidon surkeaan tilaan on käytetty jopa Yhdysvaltojen lääkeongelmia, eli sellaista mitä ei millään tavoin (lääkärit, apteekit, valvonta) voi verrata Suomen potilaisiin ja heidän hoitoonsa.

Polttava kipu todella polttaa ja viiltävä kopu todella viiltää kuin veitsi avohaavoja kehoon, näitä ei saa sivuuttaa. Eikä neurolepti ole oikea lääke myöskään kipuun.

Vierailija
52/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks toi vänkääjä aina pilaa nää neuroleptikeskustelut. Onko se joku oman elämänsä sankarihoitaja :D

On varmasti. Aina valmiina haukkumaan potilaat syöpöiksi. Tuollaisen hoidettavana en haluaisi olla.

Vierailija
53/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet eivät lihota. Ehkä saavat ihmisen himoamaan makeaa.

Kyllä lääkkeet voivat vaikuttaa aineenvaihduntaan lihottavasti.

Lääkkeillä voi olla vaikutusta mm. sokeriaineenvaihduntaan, yleisesti hidastava vaikutus hermostoon tai ne voivat kerätä nestettä kehoon.

Ottakaa selvää, jos haluatte muodostaa mielipiteitä.

Terveisin tyhmiin mielipiteisiin, joilla ei ole mitään tutkittua, tieteellistä tai omaa kokemusta laajempaa taustaa...hitaasti ja varmasti kyllästyvä, anteeksi vaan kun sanon tämän ääneen :)

Vierailija
54/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti. Aina valmiina haukkumaan potilaat syöpöiksi. Tuollaisen hoidettavana en haluaisi olla.

Ei ketään haukuta syöpöksi, vaan kerrotaan, että lääke ei lihota, vaan liika syöminen.  Se ei suinkaan ole haukkumista.

Tosin ylipainoiset loukkaantuu kun heille kertoo, että ylipaino johtuu liiasta syömisestä.

Vierailija
55/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

112-koodin saaneiden kannattaisi ehkä pyytää uudempia, kalliimpia neuroleptejä, niillä ei ole kuulemma niin suurta painonnousua. Psykoosilääkkeiden tuputusta muille kuin akuutissa psykoosissa oleville pidän kyseenalaisena.

https://www.hankalapotilas.net/2012/01/neuroleptit-nykyajan-ihmelaakkee…

Vierailija
56/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätetään se vänkäämään itsekseen ja keskustelu jatkukoon.

Vierailija
57/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne sokeriaineenvaihduntaan vaikuttaa. Suurinosa aiheuttaa diabetestä.

Vierailija
58/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä. Itse käytin ketipinoreja melkein 2-vuotta eikä kiloakaan tullut.

En tiedä, että kuinka yleisenä sivuvaikutuksena (äkkikuoleman ja kaiken muun yhtä mukavan lisäksi) painonnousu on Ketipinorissa, mutta useissa neurolepteissä lihominen on merkitty melko yleiseksi sivuvaikutukseksi.

Kyllän ylipainoiset osaa selittää. Jos ruokahalu lisääntyy jollain lääkkeellä, niin ei lihomisen syy ole lääke, vaan liika syöminen.

Jos lääke muuttaa neurokemiaa niin, että on jatkuva nälkä eikä mikään tunnu riittävän, niin eikö se ole lääkkeen syy?

Olet varmaan kertonut tämän fiksun diagnoosi myös esim syöpäpotilaalle, joka turpoaa muodottomaksi kortisonin vaikutuksesta?

Kannattaisko pitää turpa kiinni asioista, joista ei tiedä mitään?

Vierailija
59/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään haukuta syöpöksi, vaan kerrotaan, että lääke ei lihota, vaan liika syöminen.  Se ei suinkaan ole haukkumista.

Tosin ylipainoiset loukkaantuu kun heille kertoo, että ylipaino johtuu liiasta syömisestä.

Ei aina johdu. Paina se päähäsi!

Vierailija
60/114 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne sokeriaineenvaihduntaan vaikuttaa. Suurinosa aiheuttaa diabetestä.

Saattaa vaikuttaa, mutta sen pystyy hoitamaan omilla valinnoilla. Ei vinkumalla, että lääke lihottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän