Lämmin lounas evääksi, uusia ideoita?
Jotain muuta kuin kanaa ja riisiä, makaronilaatikkoa, kiusausta tai lasagnea. Kasviskeittoja minulla on joskus, mutta ne pitää kuljettaa jäisinä. Kuljetan eväät pyörällä. Haluiaisin syödä lämpimän ruuan päivällä töissä, eikä järkevää lounaspaikkaa ole lähellä - kotipizza ja hese vain muttei viitsi käydä edes joka viikko.
Vaihtelua kaipaan, mutta mielellään ei kovin nestemäistä ruokaa. Mulla ei ole mielikuvitusta. Lisäksi ruoka pitäisi olla helppo lämmittää mikrossa. Salaatteja pidän joskus, mutta kun menen usein illalla salille, haluaisin syödä lämpimän runsaas ruuan päivällä. Olen tylsä kun en keksi kuin nuo mitä alussa mainitsin.
Kommentit (7)
karjalanpaistia,jauhelihakastiketta perunoilla?risottoa?makkarakastiketta?hernekeittoa?
Miten olisi liha- tai kanakastike? Voi tehdä isomman annoksen ja syödä parinakin päivänä, kun vaihtaa lisuketta (riisi, peruna, pasta, riisiohra...) Jauhelihakastikkeen voi tehdä monella tapaa (ruskeakastike, tomaattiohjainen, vaalea kastike, sulatejuustokastike...)
Uunilohi (helppo tehdä esim. niin, että lohen päälle ripaus suolaa ja kerros maustettua tuorejuustoa ja uunissa kunnes on kypsää). Myös kalakiusaus on hyvää (peunasipulisekoitusta, karkeaa porkkanaraastetta, kalaa ja ruokakermaa ja uuniin).
Karjalanpata ja muut pitkään haudutettavat kokolihapadat.
Etkö sä tee illalla kotona ruokaa, mistä jäisi jämiä?
Ruisleipää pari, esim. reissumies, väliin paistettua kalaa (lohi, kuha, ahven tai miksi ei kalapuikkoja taikka jauhelihapihvi), juustoa, sinappikurkkusalaattia ja ketsuppia. Voi lämmittää mikrossa, lisäksi tomaattia, salaattia, kurkkua, sipulia ym. Näppärä kuljettaa, näppärä syödä.
Erilaisista risotoista ja pastoistakin löytyy paljon vaihtoehtoja! Selailehan vaikka jotain keittokirjoja, eiköhän sieltä luulisi ideoita löytyvän. Minäkin painin välillä saman ongelman kanssa, tuntuu että tekee viikosta toiseen vain samoja ruokia..
Joo, noita risotto- vuoka- pastatyylisiä siis etsin. Kastikkeita ja keittoja on vähän häijy kuljettaa tuoreena pyörällä, kun ne roiskuu ja koko rasia on sitten niiden peitossa. Unhdin mainita, että sianlihaa en tosiaan syö, mutta naudanliha menee satunnaisesti makaronilaatikossa tai lasagnessa. Onhan netti noita ohjeita pullollaan, mutta yksinkertaisena ihmisenä koetan löytää yksinkertaisia ohjeita, ehkä vähän jollain höystettynä. Yleensä teen parin päivän satsin ruokaa. Mulla on vain tilanne, että nuorinkin lähti armeijaan ja mies paljon työmatkoilla, joten useinkaan ei tarvitse arkena koko perheelle ruokaa laittaa.
Tänään minulla on helppo kanarisotto, broileria, riisiä, hernemaissipaprikaa. Töissä on varalla jotain pussikeittoja, mutta ne on vain hätätapauksia varten. Yleensä koetan syödä mahdollisimman vähän jalostettua ruokaa. Noista valmispadoista saisi tietty helpolla, mutta koetan tosiaan välttää liian valmista ja tehdä raaka-aineista itse. Curryt oli hyvä idea, tutkin illalla mitä ohjeita niistä löytyisi.
Ihan ohjeitakin tai linkkejä saa laittaa jos joku viitsii. Kiitän tähän mennessä vastanneita, vaikka osa ei oikein sovikaan minulle.
Jotain couscous-pohjaista? Maustaa sen hyvin ja lisää vaikka pakastevihanneksia, proteiiniksi kanaa vaikkapa. Linssiruoat myös, oikeastaan kaikki curryt, helppoja, halpoja ja nopeita tehdä. Kukkakaalicurry esimerkiksi. Jos epäilee proteiinin riittävyyttä salille, raejuusto tai kananmuna lisukkeeksi?