Paniikkihäiriön kanssa eläminen
Ahdistaa ihan hirveästi. Pitäisi lähteä töihin kohta, mutta jännittää, ahdistaa. En edes osaa sanoa, että mikä niin ahdistaa.
Kommentit (13)
Tuttu tunne nyt sinun täytyy jotenkin saada lopetettua oireiden ja itsesi tarkkailu. Esim.lyökö sydän miten,tuntuuko pulssi,saanko happea jne.. ajatukset pyörrynkö tai mitä teen töissä kun pakokauhu iskee.
Muista juoda ja syödä ensin hyvin jos vain ruoka jotenkin maistuu. Keinuminen keinutuolissa tai lattialla keinuminen sykkyrässä auttaa pahimman yli.
Sinä et kuole tähän ahdistukseen ja kummasti olo helpottuu kun hetken olet ollut töissä ota vesipullo mukaan ja juo aina kun rupeaa ahistaa.
Lääkkeet? Itse selvisin opinnoista läpi bentsojen avulla. Myöhemmin oireet on helpottaneet niin että 30 v:stä alkaen en ole tarvinnut enää mitään lääkitystä. Jännittäjä olen vieläkin mutta ei mene enää paniikiksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet? Itse selvisin opinnoista läpi bentsojen avulla. Myöhemmin oireet on helpottaneet niin että 30 v:stä alkaen en ole tarvinnut enää mitään lääkitystä. Jännittäjä olen vieläkin mutta ei mene enää paniikiksi asti.
En halua syödä lääkkeitä enkä aio. 2 tuttua kehittänyt riippuvuuden bentsoihin, tuhoaa aivot. Ei varmaan lyhyellä käytöllä niin paljoa tuhoa saa aikaiseksi, mutta silti ehdoton ei minun osaltani. Ap
Ei mitään lääkkeitä jos ei ole kyse pitkäaikaisesta vaikeasta paniikista ja ahdistuneisuudesta! En siksi kokeile hengittämään palleaa käyttäen, rauhallisia sisään ja ulos hengityksiä, keskityt johonkin yhteen asiaan, esim luet tekstiä kirjasta tai keskityt katsomaan mitä ympärilläsi tapahtuu, keskity yhteen asiaan mitä näet esim. nainen jolla on vihreä takki, mietit ääneen mielessäsi mitä tällä hetkellä näet (tämä auttaa viemään ajatuksia pois itsestäsi), kuolemisen pelko tai tunne siitä että olet hullu ei ole totta, paniikkikohtaukseen EI voi kuolla, etkä myöskään ole hullu vaikka siltä kovasti tuntuu, paniikkikohtaus on vain taistele tai juokse mekanismi aivoissa joka juksaa sinut luulemaan että nyt on tosi kyseessä, ei ole, sinulla ei ole mitään hätää, aivosi ovat vain epäbalanssissa sillä hetkellä. Nämä vinkit saattavat rauhoittaa hieman.
Usein paniikkikohtauksesta toipuminen voi kestää, itselläni sumuisuuden ja epätodellisuuden tunne kohtauksen jälkeen kesti kuukausia ja siihen auttoi vain liikunta joka kuukausien jälkeen rupesi selventämään mieltä ja vahvisti vartaloa niin että sydän kestää stressiä paremmin. Pillereitä en ota koska en halua sekoittaa vartaloani enemmän. Terveelliset elämäntavat ja mahdollisesti ystävien tai terveyden alanammattilaisen kanssa puhuminen edesauttaa sitä ettei kohtauksia tule. Itselläni viimeinen mahdollisuus oli pakottaa muuttamaan elämäntapaa, olen nykyään todella onnellinen ja tasapainoisempi, hymyilen paljon enemmän (parannuin muutoksen myötä masennuksesta) minulla pillerit eivät ole tie onneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua syödä lääkkeitä enkä aio. 2 tuttua kehittänyt riippuvuuden bentsoihin, tuhoaa aivot. Ei varmaan lyhyellä käytöllä niin paljoa tuhoa saa aikaiseksi, mutta silti ehdoton ei minun osaltani. Ap
Olin itsekin aiemmin äärettömän lääkevastainen.
Kuitenkin siinä vaiheessa kun sain jatkuvan itkun ja paniikin rauhoitettua ja uskalsin ovesta ulos lääkkeiden voimalla ekaa kertaa kuukausiin, tiesin että tarviin niitä.
Oletko huomannut kofeiinin ja ahdistuksen yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itsekin aiemmin äärettömän lääkevastainen.
Kuitenkin siinä vaiheessa kun sain jatkuvan itkun ja paniikin rauhoitettua ja uskalsin ovesta ulos lääkkeiden voimalla ekaa kertaa kuukausiin, tiesin että tarviin niitä.
Oletko huomannut kofeiinin ja ahdistuksen yhteyttä?
Ehdottomasti olen, enkä juokaan kahvia sen takia. En aio syödä lääkkeitä kuitenkaan. Ammattiapua olen kyllä hakenut, mutta se ei tämän päivän hätään auta. Ap
Jos et apua halua ottaa vastaan niin ei sulla ole oikein muita vaihtoehtoja kun pärjätä yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Jos et apua halua ottaa vastaan niin ei sulla ole oikein muita vaihtoehtoja kun pärjätä yksinään.
Kuten sanoin, ammattiapua hakenut. Siinä vain kestää. Jotkut päivät ok, mutta tänään on pitkästä aikaa yksi vaikeimmista päivistä taas. Kyllä minä selviän. Ap
Kofeiini ja alkoholi, ja kaikki keskushermostoa kiihdyttävä kannattaa jättää pois. Näin olet varmaan jo tehnytkin. Jos käytät e-pillereitä, niin suosittelen lopettamaan. Näillä sain oman paniikkihäiriöni taltutettua. Lisänä lääkitys, mutta se ei yksin auttanut.
Söin tuohon vaivaan bentsodiatsepiinejä 15 vuotta eikä haitannut elämää, sitten vaivat helpottivat noin 3 kymppisenä ja lopetin lääkkeet.
Easy vaiva.
M. 54
30-50 mg bentsodiatsepiinia tai vaikka 90-120 mg Oksatsepaamia päivässä ja vaiva on kurissa. Lääkkeet tietysti lopetat kun asia ei enää vaivaa.
Tarkista myös rauta-arvot (ei pelkkä hemoglobiini). Raudan puute lietsoo paniikkia. Olisimpa tiennyt sen 10v sitten kolmen pienen lapsen äitinä. Ei toki ainut syy paniikkiin.
Ota opamox.