Lyhyt työllistyminen, työmarkkinatuen odotusaika?
Olen koko illan selannut Kelan ja työkkärin sivuja, ja nyt alkaa vilistä kapulakieli silmissä niin, etten enää jaksa yrittää ymmärtää, vaan tarjoan anonyymin itseni sisälukutaidon kyseenalaistettavaksi kaiken tietävien AV-mammojen toimesta.
Lyhyestä virsi kaunis: yli 25-vuotias, ei ammattitutkintoa. Kotiäitiurakan loputtua ilmoittauduin työttömäksi ja kärsin viiden kuukauden odotusajan ennen työmarkkinatuen ihanuutta. Muutaman kuukauden maksetun työttömyyden jälkeen sain täysipäiväisen, määräaikaisen työn. Töitä on luvassa neljäksi (4) kuukaudeksi (1.9.-31.12.). Joudunko töiden loppumisen jälkeen TAAS viiden kuukauden odotteluun ja sossun asiakkaaksi, ellen kaupan kassalla onnistu säästämään rahaa sivuun tarpeeksi?
Eikä kuittailuja iästä, lapsista ja tutkinnon puutteesta. Teilaan ne vakavalla masennuksella, joka toistaiseksi pysyy kurissa terapialla ja lääkkeillä niin, että olen työkykyinen. :)
Kommentit (4)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 22:00"]Täytät palkansaajan työssäoloehdon, jos olet ollut palkkatyössä vähintään 34 viikkoa (noin 8 kk) työttömyyttä edeltäneiden 28 kuukauden aikana (= tarkastelujakso) ja työaikasi on ollut vähintään 18 tuntia viikossa ja kokoaikatyön palkkasi on ollut alan työehtosopimuksen mukainen, tai jos työehtosopimusta ei ole, vähintään 1134 e/kk.. [/quote]
Tuota minä tavasin moneen kertaan, 2. Koska työssäoloehto ei täyty, joudun uudestaan kärsimään odotusajan, niinkö? Perskuta, pitää varmaan tehdä vielä yksi lapsi, jotta ei tarvitse venyttää penniä tähän malliin. ;) ap
Ei vaan se odotusaika kärsitään yhden ainoan kerran! Eli et täytä palkansaajan työssäoloehtoa, mutta olet edeltäneiden 28 kuukauden aikana "kärsinyt" odotusajan, joten sitä ei tule uudestaan.
Ei tule uudestaan. Jos itse irtisanoutuisit työstä, tulisi 3 kk karenssi (eli ei siis tule määräaikaisen työsuhteen loppumisesta). Se 5 kk karenssi tulee silloin, kun ilmottautuu ensimmäistä kertaa työttömäksi työnhakijaksi.
Täytät palkansaajan työssäoloehdon, jos
olet ollut palkkatyössä vähintään 34 viikkoa (noin 8 kk) työttömyyttä edeltäneiden 28 kuukauden aikana (= tarkastelujakso) ja
työaikasi on ollut vähintään 18 tuntia viikossa ja
kokoaikatyön palkkasi on ollut alan työehtosopimuksen mukainen, tai jos työehtosopimusta ei ole, vähintään 1134 e/kk..